جاباما
۴۶۸۴۵۱
۱۰ نظر
۵۰۰۲
۱۰ نظر
۵۰۰۲
پ

وضعیت کودکی که مورد حمله سگ قرار گرفت

بخش مراقبت‌های ویژه کودکان بیمارستان دکتر شیخ از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مدت یک ماه است که پذیرای کودکی بجنوردی است، کودکی که به دلیل حمله سگ نگهبان رها شده با بیش از ۳۰۰ زخم عمیق در اندام‌های مختلف خود به همت کادر درمانی توانسته از مرگ حتمی نجات پیدا کند.

خبرآنلاین: بخش مراقبت‌های ویژه کودکان بیمارستان دکتر شیخ از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مدت یک ماه است که پذیرای کودکی بجنوردی است، کودکی که به دلیل حمله سگ نگهبان رها شده با بیش از ۳۰۰ زخم عمیق در اندام‌های مختلف خود به همت کادر درمانی توانسته از مرگ حتمی نجات پیدا کند.

خبر بسیار تلخ و موجب تاسف است، خبر حمله سگ نگهبان در یکی از مرغداری های شهر بجنورد به کودک خانواده سرایدار در ساعت ۹ شب که به موجب آن اندام‌های مختلف این کودک به خصوص اندام‌های شکمی دریده و با زخم‌های عمیق روبه‌رو می‌شود.

امیرمحمد داوری، کودکی است که از مرگ حتمی به خواست خداوند نجات پیدا می‌کند و اکنون برای ادامه حیات نیازمند حضور مسئولین و خیرین سلامت است.

مادر امیر محمد بر بالین فرزند خود قرار گرفته و کودک پنج ساله با رنگی کاملا زرد در حال بازی است.

بر روی ران‌های کودک جای دندان‌های سگ به وضوح قابل مشاهده بوده، شکم و کمر امیر محمد باندپیچی و دیگر اندام‌های حیاتی وی نیز به شکلی سهمی از این نبرد نا برابر برده است.

دکتر جودی، جراح و فوق تخصص اطفال، اظهار کرد: در حال حاضر امیرمحمد حال عمومی بسیار خوب و قابل قبولی دارد، در حالی که به هیچ عنوان با یک ماه قبل او قابل قیاس نیست.

وی ادامه داد: این بیمار به دنبال حمله سگ دچار جراحات بسیار شده و به بیمارستان امام علی(ع) شهرستان بجنورد منتقل می‌شود، این در حالی است که کودک در شوک قرار گرفته و اختلال هوشیاری داشته است که اقدامات اولیه درمانی مناسب برای وی در این بیمارستان صورت می‌گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: به دلیل مناسب نبودن امکانات جهت درمان امیرمحمد و با توجه به وسعت بالای جراحات به خصوص در ناحیه شکمی، کودک به بیمارستان تخصصی کودکان دکتر شیخ مشهد اعزام می‌شود.

جودی افزود: امیر محمد پنج ساله با اختلال هوشیاری و زخم‌های متعدد در اندام‌های مختلف به خصوص در حفره شکمی وارد بیمارستان دکتر شیخ مشهد می‌شود و با همین وضعیت به اتاق عمل بیمارستان منتقل می‌شود.

جراح و فوق تخصص اطفال بیمارستان دکتر شیخ اضافه کرد: متاسفانه به دلیل حمله سگ اتفاق ناگواری در این میان رخ می‌دهد و روده باریک کودک که یکی از قسمت‌های مهم حیاتی وی به شمار می‌رود از ابتدا تا دو سانت انتهایی دچار آسیب می‌شود و ما با بیماری روبه‌رو می شویم که علاوه بر آسیب‌های مختلف در قسمت‌های مختلف هیچ روده کوچکی در بدن ندارد.

جودی افزود: راه‌های مختلفی جهت درمان کودک در نظر گرفته شد که در نهایت تصمیم بر حفظ دو سانتی‌متر روده باقی مانده در بدن کودک و انتظار جهت واکنش کودک به شرایط پیش رو گرفته شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در مرحله اول با دیدن شرایط امیر محمد به هیچ عنوان امیدی به حفظ این کودک نبود، اما با توکل به خدا و اقداماتی که در بخش ICU، بخش جراحی و اتاق عمل صورت گرفت این کودک توانست در برابر مشکلات طاقت بیاورد.

جراح و فوق تخصص اطفال بیمارستان دکتر شیخ گفت: در حال حاضر و پس از گذشت یک ماه زخم‌های بیمار کاملا خوب شده، کودک کاهش وزنی نداشته و به نظر می‌رسد روده کوچک کمی رشد کرده است، در واقع داروهای تجویزی همکاران توانسته شرایط عمومی کودک را بسیار متعادل کند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر مدت یک هفته است که امیر محمد می‌تواند از بیمارستان ترخیص شود؛ اما مسئله مهمی که در این میان وجود دارد شرایط موردنیاز کودک بعد از ترخیص است که اگر به شکل مورد نیاز برآورده نشود ادامه حیات کودک را قطعا با خطر روبه‌رو خواهد ساخت.

جودی با تاکید بر این نکته که فراهم نبودن شرایط پس از ترخیص امیر محمد موجب شده وی را همچنان در بیمارستان حفظ کنیم، اضافه کرد: کادر درمان بیمارستان دکتر شیخ مشهد به مدت یک ماه تمام تلاش خود را برای حفظ سلامتی امیرمحمد انجام داده و بیش از ۴۰ میلیون تومان در این مسیر هزینه کرده است، اما این مراقبت‌ها باید بین ۶ ماه تا دو سال آینده در حمایت تغذیه‌ای از طریق وریدهای مرکزی کودک ادامه پیدا کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاكيد کرد: امیرمحمد به دلیل نداشتن کامل روده کوچک، تنها ۲۰ درصد انرژی خود را از طریق بلع به دست خواهد آورد و ۸۰ درصد دیگر را از طریق تزریق وریدی به دست خواهد آورد.

جراح و فوق تخصص اطفال بیمارستان دکتر شیخ با بیان این نکته که برای این مهم، بیمارستان دیگر کاری نمی‌تواند انجام دهد، گفت: این در حالی است که خانواده کودک اهل مشهد نیستند و در شهرستان بجنورد نیز شرایط مناسبی برای مراقبت از کودک از نظر فضای زندگی، منزل مسکونی، از نظر مالی جهت تهیه مواد موردنیاز تغذیه کودک و از نظر دسترسی به کادر درمانی ندارند.

وی اظهار کرد: باید کودک در مدت دو سال آینده در یک محل مناسب(هوم کر) تغذیه وریدی خود را ادامه دهد تا به تدریج تغذیه وریدی کاهش و تغذیه خوراکی افزایش پیدا کند و کودک بتواند زندگی طبیعی خود را داشته باشد.

جودی گفت: متخصصان گوارش کمک بسیار شایانی در مسیر حفظ این کودک انجام داده‌اند و اکنون رژیم مناسبی برای کودک از دهان و تزریق دیده شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: زمانی که امیر محمد به دست ما رسید بیش از ۳۶۰ زخم شمارش شده در بدن داشت و این در حالی بود که تعداد زخم‌ها بیش از این بود و کادر درمان دیگر توان و زمان برای شمارش زخم‌ها نداشتند.

جراح و فوق تخصص اطفال بیمارستان دکتر شیخ ادامه داد: این زخم‌ها در اندام مختلف کنترل و اکنون امیرمحمد نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی ندارد بلکه نیاز است در مرکزی به جزء بیمارستان تا دو سال آینده مراقبت شود تا روده کوچکی که اکنون تقریبا تا ۶ سانتی‌متر رشد داشته است، جایگزین روده اولیه شود و بدن این شرایط را بپذیرد.

وی اضافه کرد: خانواده بیمار وضعیت مالی خوبی نداشته و ساکن شهر مشهد نیز نیستند که این کار را در آینده با مشکل همراه خواهد ساخت زیرا در صورتی که با این شرایط کودک مرخص شود زنده نخواهد ماند و یک ماه تلاش سیستم آموزش و درمان با هزینه بالا برای حفظ این کودک پنج ساله بی فایده خواهد بود.

مردم و خیران برای درمان امیرمحمد کمک کنند

جودی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی بجنورد، مسئولان، مردم و خیرین سلامت اکنون باید وارد عمل شوند تا مکانی مناسب در مشهد جهت تحت درمان بودن این کودک و تهیه اقلام درمانی گران قیمت ایجاد شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حضور بیش از اندازه امیرمحمد در بیمارستان با توجه به شرایط حفره شکمی احتمال دچار شدن کودک به عفونت‌های بیمارستانی را افزایش می‌دهد و باید هرچه سریع‌تر با حمایت مسئولان، مکانی مناسب برای زندگی کودک محیا و وی ترخیص شود.

جودی ادامه داد: باید در حدود این دو سال چیزی بیش از ۴۰ میلیونی که تا کنون هزینه شده است برای کودک هزینه شود زیرا داروهای تزریق وریدی بسیار گران‌قیمت هستند.

وی تاكيد کرد: زنده بودن امیرمحمد تنها خواست خداوند بود زیرا از نظر علمی وجود دو سانت روده کوچک در بدن انسان مغایر با حیات است، اما همه چیز دست به دست هم داد تا این کودک یک هفته بعد از حضور در بیمارستان روده کوچکش چهار سانتی متر رشد کند و این رشد بیش از حد انتظار بود.

جراح و فوق تخصص اطفال بیمارستان دکتر شیخ گفت: امیرمحمد در حال حاضر جذب خوب و دفع مناسبی دارد، اما برای ادامه حیات دو سال سخت در انتظار او است که باید با کمک مسئولان و خیرین از سختی آن کم کرد.

دکتر ساقی علمی، فلوشیپ ICU اطفال بیمارستان دکتر شیخ، گفت: موفقیت حاصله به دلیل کار تیمی کادر دلسوز بیمارستان در بخش ICU ،جراحی، اتاق عمل، گوارش و... حاصل شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر انواع مشاوره‌ها از نظر عفونی، اورولوژی، جراحی اطفال، گوارش و ... در اسرع وقت انجام و به لطف خداوند، وضعیت امیر محمد ثابت شده است.

علمی گفت: در ابتدای حضور کودک دنبالچه و ساکروم کودک به قدری آسیب دیده بود که ستون فقرات قابل مشاهده، ناحیه کشاله ران جر خوردگی بسیار عمیق و مستعد عفونت‌های نسج نرم داشت که می‌توانست تمام ران و ناحیه تناسلی او را درگیر کند که در نهایت در ICU تمام این تهدیدها پشت سر گذاشته شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تنها مشکل بیمار دچار شدن به سندرم روده کوچک است که به عبارتی در آینده تغذیه دهان و روده‌ای کودک باز جذبی نخواهد داشت.

علمی ادامه داد: خواسته ما از مسئولان این است که شرایطی را مهیا کنند که پرستاری که در زمینه تغذیه دارای تبحر است و می‌تواند از زخم‌ها مراقبت به عمل بیاورد در اختیار خانواده باشد تا اقدامات لازم در منزل انجام شود.

وی یادآور شد: محلولی که روزانه باید امیر محمد ۲۰ عدد آن را بخورد بسته‌ای است ۲۰ هزار تومان قیمت دارد و این یعنی تنها یک محلول موردنیاز این کودک روزانه ۴۰۰ هزار تومان بار مالی بر دوش خانواده خواهد داشت.

علمی در پایان با انتقاد از فضاسازی مجازی در خصوص این بیمار، گفت: کمپین‌های بسیاری در فضای مجازی ایجاد شد، اما واقعیت این است که این کودک به لطف خدا با تلاش کادر درمانی زنده مانده است و باید تلاش شود تا عوارض در پیش رو برای این کودک کمتر شود.

دکتر نیلوفر صدقی؛ فلوشیپ فوق تخصصی گوارش کودکان، اظهار کرد: این کودک نیازمند به حمایت بسیار زیادی است؛ زیرا راه درازی را باید بگذراند، امیرمحمد به دلیل تغذیه وریدی، چربی‌های وریدی و آمینو اسیدهای داخل وریدی؛ دچار عوارض کبدی و زردی یا کلستاز کبدی است.

وی افزود: در حال حاضر ما TPN وی را باید قطع و پس از رفع زردی دوباره شروع کنیم، کودک در حال حاضر به دنبال مصرف تغذیه خوراکی دچار اسهال می‌شود و با توجه به اینکه ممکن است سال‌ها نیاز به تغذیه درون وریدی داشته باشد در منزل درمان خود را دنبال کند.

صدقی گفت: این کودک پست تراماتیک سندروم شده و ترس و وحشت دارد؛ مدام از خواب می‌پرد و نیازمند همراهی روانپزشک است، امیر محمد بسیاری از غذاها را دیگر نمی‌تواند بخورد و تمام این موارد می‌طلبد سازمان‌های مختلف به ما کمک کنند.

آینده امیر محمد به حمایت‌های دلسوزانه و انسان‌گرایانه خیرین سلامت و مسئولان بستگی دارد که هر چند همراه با درد و رنج، اما از حیات نایستد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ارزو

      سلام.جیگرم.سوخت.چراسگ.که.میگرفته.رها.بود.خدا.شفاش.بده.جانننننننم.بمیرم

    • بهروز

      قابل توجه وزیر محترم بهداشت لطفا اقدام کنید شما برای مردن باشید مطمعنا اجرش خواهی دید خدا شفاش بده

    • بدون نام

      یک شماره حساب بنام کودک اعلام شود و مردم هم کمک های خود را به آن واریز کنند،چونکه از مسئولین چیزی عاید نمی شود

    • بدون نام

      به این مدیران نجومی بگیران بگید یک جوغیرت داشته باشیداینه وضع یک قشر مردم یکیتون مردبشه بگه من خرج این بچه رومیدم خانوادشوازنگرانی دربیاره ....

    • رضا

      خدا را شکر دست شما تیم پزشکی درد نکنه خدا به شما و خانواده محترمتان اجر و سلامتی بدهد

    • بدون نام

      خداوکیلی کسی بچه داشته باشه گریه اش میگیره،این سگ نگهبان بوده تازه،خیلی سگ ها تو شهرها آزاد میگردن،خدا لعنت کنه اون کسی رو که قانون نکشتن سگ ها را گذاشت،بچه هامون امنیت ندارن از خونه در بیان.....

    • بدون نام

      شماره حساب اعلام کنند تا بتونیم کمک کنیم

    • علی

      جمعیت هلال احمر بجنورد در رسان ها اعلام کرد کلیه مخارج امیر محمد رو تقبل میکنه لطفا نتجه اقدامات هلالاحمر به اطلاع مردم رسانده شود متشکرم

    • رضاف

      قابل توجه نهادهاوشهردار تهران پایه تخت اینقدر که به فکر سرمایه داران پلاسکو هستید والبته خیرین 30واحدی کمی هم به این کودک کمک کنید اجرتان اول با خدا بعد با شهردار وظیفه شناس.....

    • زهرا

      تو را خدا کمک کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج