جاباما
۴۶۶۹۱۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

لحظه فرود دیدنی فضاپیمای ناسا در ۱۲ سال پیش

فضاپیمای هایجن که بخشی از پروژه کاسینی ناسا بود از این فضاپیما جدا شد، فرودی نسبتا طولانی داشت که تصاویر مربوط به آن پس از ۱۲ سال به دست ناسا رسیده و منتشر شده است.

خبرگزاری آنا - محمدرضا احمدی‌نیا: فضاپیمای هایجن که بخشی از پروژه کاسینی ناسا بود از این فضاپیما جدا شد، فرودی نسبتا طولانی داشت که تصاویر مربوط به آن پس از ۱۲ سال به دست ناسا رسیده و منتشر شده است.

کاسینی یکی از پروژه‌های ناساست که تاریخ کیهان‌شناسی را تغییر داده است. پیش از آن دانش ما درباره زحل به‌ هیچ وجه قابل مقایسه با امروز نبود و اکنون حتی برنامه‌های تازه و بسیار مهم‌تری برای آینده ارائه می‌شود که بدون کاسینی و هایجن قابل طرح نبودند.

فضاپیمای هایجن که از فضاپیمای مادر کاسینی در مدار زحل جدا شده بود، در سال ۲۰۰۵ روی تایتان، قمر این سیاره، فرود آمد. این فرود بیش از دو ساعت و نیم به‌ طول انجامید و طی آن مناظر مختلفی ثبت شد.
اکنون ناسا پس از ۱۲ سال توانسته تمامی تصاویر را دریافت کند و با کنار هم چیدن آنها، فرود و چشم‌انداز هایجن را برای ما به تصویر بکشد.

در این تصاویر کوهستان‌ها و دره‌هایی که تا فاصله شش کیلومتری هایجن قابل رؤیت هستند دیده می‌شود. فرود هایجن روی تایتان در شرایطی انجام شد که سطح این قمر تا چندصد درجه زیر صفر هم سرد می‌شود و اتمسفر آن به‌ شدت غبارآلود است.
این نخستین فرود یک شیء زمینی روی یک جرم آسمانی در نیمه دوم منظومه خورشیدی‌ است و دورتر از این فاصله تاکنون هیچ فرودی انجام نشده بود.

نخستین نتیجه‌ای که از مأموریت کاسینی و هایجن به دست آمد این است که ناسا در حال برنامه‌ریزی یک فرود دیگر برای فرستادن کاوشگری‌ است که در دریاهای متان مایع موجود روی تایتان به دنبال آثاری از حیات بگردد.
تایتان بزرگ‌ترین قمر زحل و عملا بزرگ‌ترین جرمی‌ است که در حلقه‌های اسرارآمیز‌ این سیاره به‌ دورش می‌چرخد.
در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
لحظه فرود دیدنی فضاپیمای ناسا در 12 سال پیش
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج