جاباما
۴۶۵۹۲۱
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

فلسفه لباس گروه «رستاک» چیست؟

گروه «رستاک» که در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر جایزه بخش لباس را از سوی کارگروه مد و لباس معاونت هنری دریافت کرد، در لباس‌هایش از طرح‌های آثار باستانی مثل جام مفرغی لرستان مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد، اثر مُهر چغامیش خوزستان و لوگوی رستاک الهام گرفته است.

خبرگزاری ایسنا: گروه «رستاک» که در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر جایزه بخش لباس را از سوی کارگروه مد و لباس معاونت هنری دریافت کرد، در لباس‌هایش از طرح‌های آثار باستانی مثل جام مفرغی لرستان مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد، اثر مُهر چغامیش خوزستان و لوگوی رستاک الهام گرفته است.

نگار اعزازی - طراح لباس گروه «رستاک» در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: طراحی لباس‌ها بر مبنای دو هدف اصلی انجام شده است. همان‌طور که می‌دانید گروه رستاک ملودی‌های فولک قدیمی را انتخاب و سپس با تنظیم و روایتی نو، آن را اجرا می‌کند. بنابراین باید لباس‌ها با هدف گروه و جنس موسیقی که اجرا می‌شود، همسو باشد.

او ادامه داد: جانمایی طرح‌های که روی لباس آقایان صورت گرفته باید طوری انجام می‌شد تا وقتی ساز به دست می‌گیرند این طرح‌ها گم نشوند. لباس خانم‌ها نیز از لحاظ الگوی دوخت و برش به گونه‌ای طراحی شده تا نوازندگان در آن راحت باشند. از طرفی سلیقه شخصی اعضای گروه نیز مهم بود تا نوازندگان در حین اجرا حس خوبی داشته باشند و در لباسی که به تن دارند احساس راحتی کنند.

این طراح لباس اضافه کرد: عکس‌های شخصی بچه‌های گروه را بارها نگاه کردم تا رنگ و مدل لباس‌های طراحی شده به سلیقه شخصی نوازنده‌ها نزدیک باشد. لباس بانوان گروه بر اساس ترکیب بندی کلی از لباس بانوان در مناطق مختلف ایران از نظر الگوی دوخت و برش، جنس و طرح پارچه‌ها، حاشیه‌های به کار رفته و تزئینات روی لباس‌ها و سربندها مثل انواع پولک‌های رنگی، سکه‌ها و سنگ‌های تزئینی رنگارنگ طراحی شده است.

اعزازی با بیان اینکه در آلبوم «میان خورشیدهای همیشه» گروه رستاک روی هفت منطقه موسیقایی ایران کارشده و سربند خانم‌ها در هر قطعه مربوط به منطقه خاصی است، گفت: برای مثال برای اجرای موسیقی آذری به طور خاص از سربندهای آذری و برای اجرای قطعه کردی از سربندهای همان منطقه استفاده شده است.
فلسفه لباس گروه «رستاک» چیست؟
گروه رستاک در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر

او افزود: لباس آقایان نیز با توجه به سلیقه امروز انتخاب شد و رنگ و بوی محلی با اضافه کردن پارچه‌های کاملا سنتی، محلی و رنگارنگ در قالب گردن آویز و شال کمر و مچ‌بند ایجاد شده است. همچنین طرح‌های رنگی روی لباس‌ها و کفش‌ها که با تکنیک چاپ و نقاشی دستی انجام شده چاشنی محلی بودن را به لباس‌ها اضافه کرده است.

این طراح لباس ادامه داد: طرح تی‌شرت آقایان نیز از طرح جام مفرغی لرستان مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد، اثر مهر چغامیش واقع در خوزستان، لوگوی رستاک و معنا و مفهوم اسم گروه الهام گرفته شده است. رستاک به معنای شاخه نورسته‌ای است که از بن درخت رشد می‌کند. همچنین طرح کفش‌ها برگرفته از طرح‌های بومی و سنتی جاجیم و گلیم‌های ایرانی هستند.

اعزازی بیان کرد: همیشه دوست داشتم از طرح‌های قدیمی که در بناهای تاریخی و آثار باستانی وجود دارد استفاده کنم به همین دلیل هم از این اِلمان‌ها در طرح روی لباس‌ها کمک گرفته‌ام. طراحی لباس‌هایی که در آلبوم «میان خورشیدهای همیشه» انجام داده‌ام به سلیقه خودم نزدیک‌تر است.

او درباره جنس پارچه‌هایی که برای این لباس‌ها استفاده شده است گفت: جنس لباس آقایان از الیاف طبیعی است. لباس خانم‌ها نیز از دو قسمت زیری و روی آن تشکیل شده است. سعی کردم از پارچه‌هایی که حساسیت ایجاد نمی‌کنند برای لباس خانم‌ها استفاده کنم.

این طراح لباس درباره اینکه مخاطبان گروه رستاک در واکنش به لباس‌ها چطور بوده است؟ اظهار کرد: در همه کشورهایی که اجرا داشتیم بسیاری مایل بودند که مشابه لباس‌های گروه را برای فروش عرضه کنیم. ما نیز همواره در برنامه‌هایمان بوده است که مشابه لباس‌های گروه را در تورهایی که در کشورهای دیگر داریم عرضه کنیم اما تا کنون شرایط این کار را نداشتیم. البته در تورهای اروپا، کانادا و استرالیا، اکسسوری‌هایی در قالب گردنبند، گوشواره و دستبند آماده شد که برگرفته از اثر مهر چغامیش بود و با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

نگار اعزازی متولد ۱۳۶۲ است. او در مقطع کارشناسی در رشته طراحی پارچه و لباس و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مرمت آثار باستانی (پارچه‌ها و لباس‌های قدیمی) تحصیل کرده است. اعزازی همکاری خودش را از سال ۸۸ با نوازندگی سازهای کوبه‌ای و طراحی لباس در گروه رستاک آغاز کرده است.

فلسفه لباس گروه «رستاک» چیست؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این گروه واقعا کارشان عالی است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج