۴۶۵۶۹۶
۲۸ نظر
۵۰۰۲
۲۸ نظر
۵۰۰۲
پ

روایت عجیب یک آتش نشان از حادثه پلاسکو

یکی از ماموران ایستگاه ۲۰ آتش‌نشانی تهران که در محل حادثه پلاسکو حضور داشته است، ضمن روایت بخشی از این حادثه، مطالبی را درباره وضعیت سخت آتش‌نشانان بیان کرد.

روزنامه فرهیختگان: یکی از ماموران ایستگاه ۲۰ آتش‌نشانی تهران که در محل حادثه پلاسکو حضور داشته است، ضمن روایت بخشی از این حادثه، مطالبی را درباره وضعیت سخت آتش‌نشانان بیان کرد.

موسی خاتم گفت: وقتی رسیدیم ساختمان مشتعل بود. از پله‌ها رفتیم طبقه نهم. صدای ریختن سقف طبقات می‌آمد. خودمان را به طبقه دوم رساندیم. از طبقه دوم امکان پایین‌تر آمدن نبود. راه‌پله‌ها ریخته بودند. از بیرون ساختمان نردبان گذاشتند و خارج شدیم. یک لحظه نفهمیدیم ناصر مهرورز، فرمانده تیم برای چه برگشت به داخل ساختمان. انگار کسی را دید که داخل بود و رفت برای نجات. متوجه نشدیم برای چه رفت. هرچه فریاد زدیم رفت. چهار دقیقه بعد پلاسکو ریخت.
سال ۸۴ و ۸۵ درباره ناایمن بودن پلاسکو گزارش داده بودیم. ۳۰ بار اخطار تعطیلی آمده بود اما تعطیل نمی‌شد.
شهادت مهدی حاجی‌پور و امید عباسی فقط به خاطر اشتباه عملیاتی بود.
پنجشنبه نصف پرسنل سازمان رفته بودند امتحان بدهند؛ امتحان درس‌هایی که گذاشته‌اند و اجبار کرده‌اند که باید لیسانس بگیرید. برای همین نیرو کم بود. فقط لوله‌کشی به طبقات ساختمان ۸۰ نیرو می‌خواست اما ۴۰ نیرو حضور داشتند. همین مدرک‌گرایی و بی‌تجربگی در مدیریت میدان باعث فروریختن پلاسکو شد. در فیلم هم مشخص است که دیوار شرقی را آب می‌دهند. این آب دادن باعث سنگین شدن ساختمان شد. می‌گویند منبع گازوئیل منفجر شد، منبع گازوئیل اصلا منفجر نمی‌شود. گازوئیل می‌سوزد اما منفجر نمی‌شود.
از ۴۰ دقیقه قبل از ریختن کل ساختمان صدای آوار می‌آمد و معلوم بود که ساختمان می‌ریزد اما تخلیه نیروها صورت نگرفت. البته آتش‌نشانی هم از وضعیت ساختمان بی‌اطلاع بود اما وقتی حریق به اصطلاح قارچی شد باید نیروها را بکشید بیرون. بعضی بچه‌ها خودشان را از طبقات بیرون انداختند.
گردنم سوخته و چندین‌ بار دست و پایم شکسته. با بیشتر کسانی که شهید و مفقود شده‌اند خدمت کرده‌ام. معجزه است که در این سال‌ها زنده مانده‌ایم. پلاسکو خشم خدا بود. زنگ خطر بود.
پوشاک از نفت و گازوئیل و اورانیوم خطرناک‌تر است. شهرداری منطقه نتوانسته برای خارج‌کردن تولیدی‌ها از پلاسکو اقدام کند. نتوانسته پلاسکو را تا ایمن‌شدن تخلیه کند.
فرمانده ایستگاه ما مفقود و احتمالا شهید شده است. تا جایی که می‌دانم از ایستگاه یک سه نفر، از ایستگاه ۶۴ یک شیفت کامل که ۱۲ نفر می‌شوند، از ایستگاه سه، ۱۲ نفر و از ایستگاه ۱۱۷ و ۱۸ سه نفر مفقود شده‌اند. البته اطلاعاتم دقیق نیست. ایستگاه‌های دیگر را نمی‌دانم. از تمام ایستگاه‌ها نیرو اعزام شده بود.
ماشینی خریده‌اند که چهار هزار لیتر آب دارد. این برای اروپاست که در خیابان‌ها شیر آب آتش‌نشانی دارد نه برای ایران. ۶ بالابر در تهران داریم که دو تایش از رده خارج شده. خودم دیدم که بعد از ریختن ساختمان یکی از بچه‌ها از نردبان افتاد داخل سفارت انگلیس؛ از ارتفاع ۵۵ متری.
دیگر چیزی برایم مهم نیست. جان مردم در خطر است. لاستیک‌های نردبان‌ها دو سال از تاریخ اعتبارشان گذشته و هر لحظه ممکن است در وسط عملیات بیفتند.
ایستگاه‌های آتش‌نشانی را زیاد می‌کنند اما روی چه حسابی؟ یک فرمانده باید حداقل ۲۰ سال سابقه داشته باشد. این نیرو را از کجا می‌آورند؟ تیم باید ۱۸ نفر باشد. با پنج نفر ایستگاه و تیم درست می‌کنند. یک نفر باید در ایستگاه بماند یعنی چهار نفر بروند برای یک حادثه.
دیسیپلین نظامی و سختگیری‌های بی‌مورد، آتش‌نشان‌ها را بیمار کرده است. نیرو از عملیات آمده می‌گویند چرا ملحفه‌ تختت کج است. نیرو درگیر می‌شود و درگیری را به خانه می‌برد. نظافت تمام بخش‌های ایستگاه با خود آتش‌نشان‌هاست. ساعت سه نصف شب برای یک گربه در یک ساختمان زنگ خطر را می‌زنند.
آژیر آتش‌نشانی قبلا حرمت داشت. از یک طرف این سختگیری‌های بی‌مورد را داریم و از طرف دیگر خرید‌های غلط دارند. خودروی برنتو برای اروپا است نه برای ایران. برای خاک ایران که کوهپایه است باید نردبان بخریم که دکلش سبک‌تر است. در همین حادثه پلاسکو چند نردبان افتادند. تجهیزات باید هر چند وقت از طرف شرکت فروشنده بازرسی و تعمیر شوند اما این کار انجام نمی‌شود.

شهید علی قانع در زیرزمینی دچار ایست قلبی شد که ۳۰ متر بود. چرا باید در جایی که ۳۰ متر است، دچار ایست قلبی شد؟ آنقدر قبلش اذیتش کرده بودند، از این ایستگاه به آن ایستگاه. لنگ پنج میلیون تومان وام بود که امضا نمی‌شد. با آن فشار روحی به عملیات می‌رود خب احتمال ایست قلبی بالا می‌رود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقای سانسورچی اول شما نظر دهید شما هم ایرانی هستید

    • بدون نام

      قبلا هم نظردادم گفتم علت اصلیش قدیمی بودن ساختمان و آبی که سنگین کرد حجم ساختمان رو باعث این فاجعه شد ای کاش پیش بینی میکردن موقع اب زدن به ساختمان

    • سیماسخایی

      پیشگیری قبل از درمان ..اگر دو روز اون ساختمون پلمب میشد افرادی که اونجا مشغول کار بودن مجبور میشدن واسه بازسازی و بیمه اقدام کنن ..فقط اخطار دادند چطور اگر طرف یکروز قسط وامش دیربشه خونه و همه دارایی اش را مصادره میکنن اما جون آدما یی ارزش واسه حفظش خوب بود دو روز پلمب کنند

    • بدون نام

      وای اگر آماری که ایشون گفتند صحت داشته باشه
      واقعا فاجعه امیز و غم انگیز
      خدا کنه کمتر باشه...

    • فضولباشی

      براپردردمندازسرت محافظت کن که بادنبرد

    • بدون نام

      ما بعد از اتفاق موتوجه میشویم ترا به خدا رسیدگی کنید سالی چند نفر از دست میدهیم

    • بدون نام

      اگه دولت تجهیزات بخره پس کی پول بخوره اینا برادر من ملت به تاراج بردن یه مشت بیسواد مکتبی شدن سردمدار ۸۰ میلیون آدم شهرداری که از همه جا بدتره قالیببافم دزده

    • بدون نام

      خدا رحمتشون کنه باامام حسین محشور بشن

    • امیر اتحاد

      واقعا متاسفم برای این مدیریت غلط و غیر حرفه ای..............طرف از عملیات برمیگرده بهش میگن اول لباست رو مرتب کن و دائم زیر فشاری....ایییین اااااااشتباس

    • الهام

      خدا به داد شما عزیزان برسد..اینجا کسی به داد کسی نمیرسد..

    • بدون نام

      اگه این حرفا واقعیت داشته باشه واقعا متاسفم برای مسئولین این اتشنشانهای غیور اینجوری میزنن تو دل خطر وبا جونشون بازی میکنن ایا انصافه اینطوری باهاشون برخورد بشه اقای ملکی سخنگوی اتشنشانی این حرفارو هم تکذیب میکنه میگه تجهیزاتمون کامله یه سوال اگه این اتفاق تو اروپا یا امریکا بود اینهمه اتشنشان زیر اوار میموندن؟؟؟

    • golbahar

      با این توضیحاتی که این آتش نشان گفتند آیا بازم اون آتش نشانایی که جونشونو از دست دادن شهیدن یا قربانی اهمال کاری و عدم بروز کردن صحیح تجهیز آتشنشانی و مدیریت صحیح؟

    • بدون نام

      برات متاسفم که با این حرفا اخراج میشی توهم

    • محمود

      پول.نفت.وکاز.که.نمشود.حساب.کرد.مقدا
      ری.برای.مردم.وحفط.جان.خود.مسولان.وخانواده.انها.وبعد.جان.دپکران.وجانفشانان.اتشنشان.دولت.ومجاس.خرج.کند

    • مهدی

      شهید علی قانع در زیرزمینی دچار ایست قلبی شد. لنگ پنج میلیون تومان وام بود که امضا نمی‌شد.
      نیرو از عملیات آمده می‌گویند چرا ملحفه‌ تختت کج است

    • بدون نام

      به به,چشم دولتمردان روشن

    • ali

      تاسف تاسف

      بابت این همه بی مسولیتی که نسبت به این عزیزان آتش نشان میشه و مردم از هیچکدومش اطلاعی ندارند....

      تاسف هممین

    • ایرانی

      جناب قالیباف لطفا پاسخ بدهد.
      ما همگی منتظریم.

    • بدون نام

      برادر بگو خداحافظ آتش نشانی تو دیگه اخراجی به همین برکت .مثل سخنگو تعریف و تمجید میکردی پستت بهتر میشد

    • بدون نام

      تا حالا هیچ کی اهمیمیتی به اتشنشانها نمیدادکه به قول خودشون برای وام 5میلیونی چقدر دوندگی داشتن حالا که اینجوری شده همه مسولین به فکر تشکر افتادن متاسفم برای کشوری که فقط بابد یک اتفاق خیلی ناگوار بیافته تا به مردمش بها بدن

    • سلی

      سرت سلامت الهی بگردم برای دل پر غصه ت قهرمان

    • بدون نام

      ممنون ازاین آتشفشان غیورکه تاحالا این همه مشکلات راتودلش نگه داشته بودداغ همکاراش دل پرشوخالی کردحرفای شما بیشتردل ماروداغدارکردخدابه دادتون برسه دولت یک گوشش درویک گوشش دروازست

    • عسل

      واقعا که توی اروپا و کشورهای پیشرفته برای حیوانات ارزش قایل هستن چه گربه باشه چه سگ چه همستر و اتش نشاناشون اونقدر وظیفه شناس و باوجدان هستن که حیوانات رو هم از خطر نجات می دهند اونوقت تو ایران به صدا دراومدن آژیر برای نجات یه گربه بی پناه و معصوم بی احترامی به آژیر آتش نشانی به حساب میاد امان از فقر فرهنگی

      پاسخ ها

      • سلی

        از ماست که بر ماس عسل جون

    • pooriya

      والا آدم این حرفارو در مورد عدم مدیریت درست و حسابی در آتشنشانی میفهه خیلی ناراحت میشه ولی راسیتش هر جای این مملکتو ببینیم عدم مدیریت وجود داره از نوع ساخت و ساز ساختمون‌ها و خیابون ها بگیر تا بیکاری و تورم و اختلاس و وام میلیاردی و...

    • بینام اف

      هیچی نمیتونم بگم فقط بغض دارم

    • حجت

      حالا روزهای دیگه منتظر خبرای جدید تری از بی کفایتی بعضی از مسولین و نبود امکانات به روز و ... هستیم
      خدا به داد این اتشفشان ها برسه

    • mahsa

      ساختمون ریخت تموم شد شما دارید دنبال مقصر میگردید و خودتون رو توجیه میکنید
      فقط چند بار اطلاع دادن کافی نبود باید میرفتین و بیرون میکردید شما که زور گویی بلدید چرا اونجا به کار نبردید؟؟؟معلومه که به خاطر اینکه خیلی ضرر میکردید تعطیل نکردید بالاخره ساختمون تجاری بود.
      برای خودمون هم متاسفم اگه حاضر به تخلیه اونجا میشدید الان پدری بالای سر بچه اش بود به جای اینکه سینه ی قبرستون باشه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج