۴۶۴۴۱۱
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی خبر داد

افزایش ۴ برابری تولید گندم طی ۳ سال اخیر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به رشد تولید گندم در استان خاطرنشان کرد: همه این‌ها در حالی رخ می‌دهد که ۳۰ هزار هکتار از سطح زیرکشت استان کاهش پیدا کرده است؛ با این حال میزان تولید گندم در استان ۴.۱ برابر نسبت به سال ۹۲ افزایش داشته است.

خبرگزاری ایسنا: مجتبی مزروعی امروز در مراسم تقدیر از نمونه‌های کشاورزی شهرستان مشهد در هتل میثاق مشهد با اشاره به رویکردهای دولت در حوزه کشاورزی اظهار کرد: سال زراعی گذشته با اتخاذ سیاست‌های صحیح دولت و همراهی مجلس یکی از سال‌های موفق کشاورزی در چند دهه اخیر بود است.

وی افزود: متاسفانه تاثیر ضربات ناشی از تحریم‌ها به این کشور با وجود حجم عظیمی از مبادلات اقتصادی، بازرگانی و تجاری کم نبوده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: تحریم‌ها گرفتاری‌های اقتصادی زیادی برای ما ایجاد کرد ولی خوشبختانه سال گذشته در حوزه تولید محصولات کشاورزی توفیقات زیادی داشتیم که نشان‌دهنده ظرفیت‌ها و و توانمندی‌های این بخش است.

مزروعی با بیان اینکه ما در طول تاریخ به اندازه‌ انگشتان یک دست در تولید گندم خودکفا بوده‌ایم، بیان کرد: دو مرتبه از این خودکفایی مربوط به پیش از انقلاب بوده و مورد دیگر، پس از انقلاب در سال‌های 83 و 84 محقق شد.

وی گفت: امسال هم ما توانستیم در تولید گندم خودکفا شویم. پیش از این اغلب گندم زیر قیمت جهانی از کشاورزان خریداری می‌شد در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا آن را به دو برابر قیمت جهانی از کشاورزان خود می‌خرند اما با وجود تمام محرومیت‌های منابع مالی که این دولت با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، طی ۳ سال اخیر برای نخستین مرتبه گندم بالاتر از قیمت جهانی از کشاورزان خریداری شد با اینکه قیمت جهانی گندم افت قابل توجهی داشت.

مزروعی با اشاره به علل افزایش تولید گندم در کشور تصریح کرد: یکی از عوامل اصلی افزایش تولید گندم و خودکفایی ما این بود که نهادها را به وفور در اختیار کشاورزان قرار دادیم. همچنین مبارزه با علف‌های هرز و آفات یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که در سال قبل در استان با موفقیت اجرا شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه ما سال گذشته زمستان گرمی داشتیم، سیل ۳۵ روز زودتر ریزش کرد، یادآور شد: سیل آفتی است که ظرف ۲۴ ساعت مزارع و باغات را نابود می‌کند. در طول تاریخ خراسان رضوی همیشه بیشترین سطح مبارزه با سیل را در سطحی معادل ۳۰ هزار هکتار داشته است اما سال گذشته به میزان ۱۸۲ هزار هکتار با سیل مبارزه کردیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی از ثبت رکورد استان در میزان پاکی گندم در سال زراعی گذشته خبر داد و اظهار کرد: آنچه که برای درصد سیل‌زدگی محصولات مجاز است، بین 2 تا 5 درصد تعیین شده اما در سال زراعی گذشته میزان سیل‌زدگی محصولات ما 0.47 درصد بود.

مزروعی خاطرنشان کرد: همه این‌ها در حالی رخ می‌دهد که ۳۰ هزار هکتار از سطح زیرکشت استان کاهش پیدا کرده است، با این حال میزان تولید گندم در استان ۴.۱ برابر نسبت به سال ۹۲ افزایش داشته است.

وی افزود: از بخش گندم در سال 92 حدود 97 میلیارد تومان و در سال 95، 780 میلیارد تومان درآمد داشته‌ایم. این رشد در محصول جو نیز صادق بوده و امسال 160 هزار تن جو خریداری شد و به قیمت 2720 تومان در هر کیلو در اختیار دامدار قرار گرفت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با اشاره به رشد تولید چغندر قند عنوان کرد: میزان تولید چغندر قند استان در سال ۸۴، ۶ میلیون تن بود. پس از آن با واردات بی‌رویه شکر صنعت چغندرقند و چغندرکاران ما صدمه دیدند و تولید ما به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن کاهش یافت.

مزروعی ادامه داد: سال قبل 5 میلیون و 700 هزار تن چغندر قند در استان تولید شد. این‌ها همه حاکی از یک حرکت مثبت در بخش کشاورزی است. طی چند سال اخیر در بخش دامپروری نیز بیش از 600 هزار تن نهاد مختلف به جهت حمایت از دامداران بین آن‌ها توزیع شد.

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به شخصیت تاثیرگذار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: وی مجاهد و یکی از یاران دبیرین امام و مقام معظم رهبری بود و برای به ثمر نشستن انقلاب زحمات بسیار زیادی را متحمل شد.

وی ادامه داد: یکی از علل پیروزی انقلاب اسلامی با همه فراز و نشیب‌ها و سختی‌هایی که داشت این بود که مردان انقلاب به اصول انقلاب، اسلام، رهبری و آخرت ایمان داشتند، پیش انقلاب چه کسی باور می‌کرد که عده‌ای بتوانند با دست خالی در مقابل قدرت‌های داخلی و خارجی پیروز شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه ما دشمنی‌ها و خسارات فراوانی را در مسیر این انقلاب متحمل شدیم، عنوان کرد: استکبار جهانی با تمام قدرت و با ترفندهای مختلف در مقابل ایران ایستادگی کرده اما امروز به خواست خدا امنیت و آرامش به پاس زحمات شخصیت‌هایی مانند امام، مقام معظم ربری و مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حاکم شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینقدر گندم تولید کنید تا هر چی سفره ی آب زیرزمینی هست تخلیه بشه خلااااص شیم.
      ایران به دلیل قرار گیری در منطقه ی خشک نباید هیچ وقت دست به خودکفایی در گندم میزد

    • بدون نام

      دم احمدی نژاد گرم جلوی دزدها ایستادگی کرد پولش را خرج کشاورزی کرد نگذاشت پولهای بی زبان را بفرستن

    • hamed

      از چه فرمولی این امار و ارقام رو محاسبه کردی یه اماری هم در مورد افزایش تولید برنج بده حال کنیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج