۴۶۲۲۵۵
۵۰۳۳
۵۰۳۳
پ

محکم ترین گره جهان در علم شیمی بسته شد

دانشمندان توانسته‌اند با موفقیت رشته‌ای از مولکول‌ها را به شکلی تغییر دهند تا با کمک آن محکم‌ترین گره‌ای که تاکنون بسته شده‌است را خلق کنند.

وب سایت کلیک: دانشمندان توانسته‌اند با موفقیت رشته‌ای از مولکول‌ها را به شکلی تغییر دهند تا با کمک آن محکم‌ترین گره‌ای که تاکنون بسته شده‌است را خلق کنند.
محکم ترین گره جهان در علم شیمی بسته شد

شاید بستن یک گره مولکولی چندان مهم به نظر نیاید، اما واقعیت این است که تا به امروز تنها چند نمونه از چنین گره‌هایی ایجاد شده‌اند و درک اینکه چگونه می‌توان چنین شکل‌های درهم تنیده‌ای را ایجاد کرد، برای رمزگشایی از مواد جدید و قدرتمند کلیدی خواهد بود،‌موادی مانند پارچه‌‌های ضد گلوله به سبکی و انعطاف‌پذیری پارچه پنبه‌ای.

به گفته محققان دانشگاه منچستر گره و بافت در طول تاریخ همواره منجر به ایجاد کشفیات بزرگ در فناوری شده‌اند،‌انواع پارچه‌ها،‌تورهای ماهیگیری و حتی بند کفش‌ها همگی به واسطه ایجاد توانایی در گره زدن ایجاد شده‌اند.

اولین گره مولکولی در سال ۱۹۸۹ توسط شیمی‌دانی به نام ژان پی‌یر سوواژ بسته شد که سال گذشته جایزه نوبل شیمی را نیز برای مطالعاتی که در همین زمینه انجام داده دریافت کرد.

این گره ساده‌ترین گره ممکن بود، یک گره سه‌بخشی که شباهت زیادی به یک شبدر سه برگی داشت. اما گره مولکولی بعدی ۲۵ سال پس از این گره زده شد. اگرچه دانشمندان و ریاضیدانان احتمال ایجاد میلیارد‌ها نوع گره مولکولی را محاسبه کرده‌اند، اما ایجاد گره در مواد شیمیایی دشوارتر از حد تصور است زیرا باید از طریق پیوند‌های شیمیایی ایجاد شوند.

گره جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه منچستر ایجاد شده‌است، طولی برابر ۲۰ نانومتر دارد و حاوی هشت حلقه ۱۹۲ اتمی است که به واسطه تکنیک خود سرهم شونده‌ای در اطراف یون آهن به یکدیگر بافته شده‌اند. برای جوش دادن انتهای این رشته‌ها و تکمیل گره نیز از نوعی کاتالیزور شیمیایی استفاده شده‌است.

این گره پیچیده‌ترین گره مولکولی است که تاکنون ایجاد شده‌است و به گفته محققان توانایی در ایجاد گره‌های مولکولی مختلف می‌تواند زمینه‌ساز آزمایش مقاومت و انعطاف‌پذیری در مواد مختلف شود تا در نهایت با آزمایش روی مواد مختلف، ابرموادی قابل انعطاف و مقاوم خلق شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج