۴۶۰۹۸۹
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

کاهش تاریخی ذخایر نفت آمریکا

همزمان با کاهش تاریخی ذخیره‌سازی نفت در آمریکا، قیمت نفت سبک و سنگین ایران در سایه صادرات افسارگسیخته نفت عراق در معاملات هفته نخست ژانویه ۲۰۱۷ کاهش یافت.

خبرگزاری مهر: همزمان با کاهش تاریخی ذخیره‌سازی نفت در آمریکا، قیمت نفت سبک و سنگین ایران در سایه صادرات افسارگسیخته نفت عراق در معاملات هفته نخست ژانویه ۲۰۱۷ کاهش یافت.

بازار نفت پس از پشت سر گذاشتن روزهای طلایی خود و تجربه ثبت قیمت‌های بالای نفت در هفته‌های پایانی سال ۲۰۱۶ میلادی، در نخستین هفته سال ۲۰۱۷ کاهش قیمت‌ها را تجربه کرد.

بر این اساس، صادرات افسارگسیخته نفت خام عراق و بازگشایی درب انبارهای نفت آمریکا بر روی بازارهای جهانی، دو عامل سقوط اندک قیمت طلای سیاه در هفته نخست معاملات بازار نفت در سال ۲۰۱۷ میلادی شد.

از این رو در معاملات منتهی به ۶ ژانویه (۲۱ دی ماه ۹۵) قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک با ثبت یک سنت کاهش در محدوده ۵۳ دلار و ۹ سنت، قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا (نفت سبک شیرین آمریکا) با ۵۲ سنت کاهش در محدوده ۵۳ دلار و ۳۴ سنت و قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ثبت ۱۳ سنت افزایش در محدوده ۵۴ دلار و ۹۷ سنت در بازار داد و ستد شده است.

قیمت شاخص نفت دوبی هم با ثبت ۷۹ سنت افزایش در محدوده بشکه‌ای ۵۴ دلار و ۳۶ سنت و قیمت شاخص نفت عمان هم با ۶۵ سنت افزایش در محدوده ۵۴ دلار و ۷۷ سنت در بازار معامله شده است.

نفت ایران ارزان شد

مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی ایران امروز با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت قیمت نفت ایران در بازار هفته نخست سال ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد: قیمت هر بشکه نفت خام سبک ایران با ۹ سنت کاهش در معاملات منتهی به ششم ژانویه در محدوده ۵۳ دلار و ۲۲ سنت در بازارهای آسیایی و اروپایی به فروش رسیده است.

علاوه بر این، قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران هم با ۲۰ سنت کاهش در محدوده ۵۲ دلار و ۶۴ سنت در بازار عرضه شده است.

از سوی دیگر، آمار نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی بالاترین قیمت فروش نفت در محدوده ۵۳ دلار و ۴۶ سنت و پایین‌ترین قیمت فروش نفت در محدوده ۲۲ دلار و ۴۸ سنت عرضه شده است.

مهمترین دلایل نوسان قیمت طلای سیاه

نگرانی و عدم اطمینان از پایبندی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به توافق وین و کاهش یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت، مهمترین عامل کاهش چند سنتی قیمت نفت در معاملات روزهای نخست سال ۲۰۱۷ میلادی بوده است.

از این رو، آمار وزارت نفت عراق نشان می‌دهد که حجم صادرات نفت این کشور عضو اوپک در هفته‌های پایانی سال ۲۰۱۶ میلادی با ثبت یک رکورد جدید به بیش از ۳ میلیون و ۵۱۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

علاوه بر افزایش صادرات نفت عراق، پیش‌بینی افزایش تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا از عوامل مهم تضعیف‌کننده قیمت نفت در بازار جهانی به شمار می‌رود؛ به طوری که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تولید نفت این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی نه تنها کاهش نمی‌یابد، بلکه افزایش روزانه ۱۱۰ هزار بشکه‌ای را تجربه خواهد کرد.

از سوی دیگر تقویت ارزش دلار، افزایش بی‌سابقه تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا و کانادا برای دهمین هفته متوالی از دیگر دلایل کاهش قیمت طلای سیاه در بازار است.

در بین عوامل تضعیف‌ کننده، کاهش تاریخی و بی‌سابقه ذخیره‌سازی نفت در آمریکا را می‌توان از عوامل تقویت‌کننده قیمت نفت در هفته نخست سال جدید میلادی نام برد.

بر این اساس اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حجم ذخیره‌سازی نفت تجاری این کشور تا ۳۰ دسامبر با ۷ میلیون و ۵۰ هزار بشکه کاهش همراه شده است؛ ضمن آنکه به دلیل آتش‌سوزی در یک خط لوله، صادرات نفت نیجریه به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت آفریقا هم با اختلالات جدی روبرو شده است.

در کنار این دو عامل، بهبود شاخص‌های فعالیت‌های صنعتی در آمریکا و پیش‌بینی رشد اشتغال به ویژه در صنایع کشاورزی در ماه پایانی سال ۲۰۱۶ میلادی را می‌توان از دیگر دلایل تقویت‌کننده قیمت نفت در سال جدید برشمرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج