۴۶۰۹۲۹
۸ نظر
۵۰۰۳
۸ نظر
۵۰۰۳
پ

رونالدو برزیلی یا رونالدو پرتغالی؟

حمیدرضا صدر به مقایسه رونالدو برزیلی و رونالدو پرتغالی دست زده. به بررسی اهمیت تاریخی شان از دورانی به دوران دیگر...

ورزش سه: وقتی ستاره های سابق رئال پیش از دیدار با گرانادا در برنابئو گردآمدند تا از کریستیانو رونالدو برای ربودن توپ طلا حمایت کنند "رونالدو اول" هم آن جا بود، "رونالدو برزیلی". با اندام فربه ای که نشانی از آن مرد چابک مهارناپذیر نداشت، با این وصف ترکیب کودکانه چهره اش حفظ شده بود. وقتی پا به میدان گذاشت بی اختیار همان پرسش قدیمی تکرار شد: او بهتر بود یا کریستیانو؟ رونالدو برزیلی یا رونالدو پرتغالی؟...

رونالدو برزیلی یا رونالدو پرتغالی؟

پاسخ به این پرسش برای آنهایی که بازی های رونالدو برزیلی را به یاد دارند آسان نیست. همان هایی که او را "Fenômeno " می خواندند، یعنی "پدیده". تیری آنری در ستایش رونالدو برزیلی بارها گفته "... او کارهایی انجام می داد که پیش از آن ندیده بودیم. او به بازتعریف مهاجم نوک دست زد. محوطه پنالتی را ترک می کرد و به وسط زمین می آمد، به دو گوش می تاخت و با فرارهایش مدافعان میانی را به سرگیجه می انداخت". زلاتان ایبراهیموویچ در توصیفش گفته "... معبود من بود. یک بازیکن کامل. هرگز بازیکنی بهتر از او نخواهد آمد".

رونالدو برزیلی یا رونالدو پرتغالی؟

می توانستیم اعداد را برابر هم قرار دهیم.۲۰ مدال کریستیانو را برابر ۱۹ مدال رونالدو برزیلی. می توانستیم آمار خیره کننده کریستیانو را به رخ بکشیم: گران ترین بازیکن جهان طی انتقالش به رئال را، اولین بازیکنی که در دو فصل پیاپی به مرز زدن ۴۰ گل رسیده را، تنها بازیکنی که در همه دقایق بازی ها از دقیقه یک تا دقیقه ۹۰ گل زده را، تنها بازیکنی که با دو باشگاه - منچستر یونایتد و رئال مادرید - همه جام های داخلی و اروپایی را فتح کرده را... می توانستیم به عصر کهکشانی های رئال بازگردیم و رونالدو برزیلی را کنار زیدان، بکام، روبرتو کارلوس، رائول و فیگو قرار دهیم. سه گل او در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان ۲۰۰۳ در اولدترافورد را تماشا کنیم، همان سه گل خیره کننده ای که منچستری ها را وادار ساخت بپا خیزند و برایش دست بزنند. می توانستیم سریع ترین گل تاریخ رئال را که توسط او در دسامبر ۲۰۰۳ زده شد به یاد آوریم: ثانیه ۱۵ برابر آتلتیکو مادرید در برنابئو...

رونالدو برزیلی یا رونالدو پرتغالی؟

معیارهای کلی تری برای مقایسه هم جلب نظر می کنند. این که کریستیانو ثبات حیرت آوری داشته، در حالی که رونالدو برزیلی را با بالا و پایین رفتن هایش شناختیم. توانایی جسمی کریستیانو او را برغم بیش از سالی پنجاه بازی از آسیب دیدگی ها در امان نگاه داشته، در حالی که رونالدو برزیلی را با مصدومیت ها و بیماری هایش هم به یاد می آوریم: با غش کردنش ساعتی پیش از دیدار نهایی جام جهانی ۱۹۹۸ که زمینه ساز سقوط برزیل برابر فرانسه شد و با مصدومیت های تمام نشدنی اش در اینتر. آن روزی که لنگ لنگان برابر لچه از میدان خارج شد برای طرفداران اینتر نومید کننده بود و آن بعد از ظهری که مقابل لاتزیو پا به میدان گذاشت و فقط هفت دقیقه دوام آورد، تلخ و سیاه.

رونالدو برزیلی یا رونالدو پرتغالی؟

می توانیم از تله "بهتر بودن" فاصله بگیریم و به مقوله " تاثیرگذاری" روی آوریم. این که با دو رونالدو به پرسش " درخشش ملی مهم تر است یا درخشش باشگاهی؟" روی آوردیم. پرسشی که در باره مثلا بکن بائر و کرایف مطرح نمی کردیم، چرا که هم در باشگاه های شان به قله صعود کردند و هم در تیم ملی... رونالدو برزیلی در عرصه ملی بالاتر از کریستیانو قرار گرفت. در کروزیرو، پ اس و، بارسلونا، اینتر، رئال، میلان و کورینتیانس بازی کرد، ولی با پیراهن برزیل دو بار کوپا آمه ریکا ۱۹۹۷ و ۱۹۹۹ را بالا برد و در سه جام جهانی ۱۹۹۸، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ پانزده بار دروازه ها را گشود (در جام جهانی ۱۹۹۴ هفده ساله بود و مدال قهرمانی هم گرفت، ولی به میدان نرفت). او اکنون هم پس از میروسلاو کلوزه ۱۶ گله بهترین گلزن تاریخ جام جهانی بشمار می رود، بالاتر از گرد مولر، ژوست فونتین و پله. نقطه اوج او فینال جهانی ۲۰۰۲ و دو گل تاریخی اش برابر الیور کان تسلیم ناپذیر بود. با این وصف نمی توانستیم نمایش ملی رونالدو برزیلی و نمایش باشگاهی اش را مقایسه نکنیم. این که در اینتر ناکام ماند و هرگز لیگ قهرمانان را فتح نکرد، این که مثل کریستیانو سه مدال لیگ قهرمانان را بر گردن نیاویخت. در حقیقت و به تعبیری با رونالدو برزیلی به دوره انتقالی "سنگینی سایه باشگاه بر تیم ملی" پا گذاشتیم.

رونالدو برزیلی یا رونالدو پرتغالی؟

اگر رونالدو برزیلی را "تز" قلمداد کنیم، رونالدینیو و زیدان "آنتی تز" بودند. رونالدینیو جام جهانی ۲۰۰۲ را بالا برد، ولی اوج کمالش را در بارسلونا و فتح لیگ قهرمانان به رخ کشید. زیدان ستاره فینال جام جهانی ۱۹۹۸ بود، ولی گلی که در فینال لیگ قهرمانان برای رئال به بایرلورکوزن زد هرگز در سایه فتح جام جهانی قرار نگرفت و در یووه و رئال همان قدر درخشان بازی کرد که با پیراهن فرانسه... در چنین قابی کریستانو رونالدو بدل به "سنتز" شد. بازیکن ناکام جام های جهانی که نمی توان فوتبال این عصر را - با افزودن مولفه های دیگر مثل دنیای مجازی و فالورهایش تا حقوق تصویری - بدون او دوره کرد. نمی توانیم پله را بدون ربودن سه جام جهانی به یاد آورد، همین طور مارادونا را بدون نمایش یک تنه اش در جام جهانی ۱۹۸۶، در حالی که قهرمانی کریستیانو در یورو ۲۰۱۶ را توفیقی که باید تحقق پیدا می کرد قلمداد کردند.

رونالدو برزیلی یا رونالدو پرتغالی؟

در حقیقت روزگاری معیار "بازیکن بزرگ بودن" بازی های ملی بود و در این عصر بدل شد به " بازی های باشگاهی". آن چه که لیونل مسی را هم در گرفته. رونالدو برزیلی احتمالا آخرین ستاره ای بود که چکامه اش را در تیم ملی نوشت، در حالی که کریستیانو - خوب یا بد - واقعیت کتمان ناپذیری را تثبیت کرد، این که توفیق باشگاهی، پیروزی های ملی را کمرنگ کرده.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایمان

      فقط رونالدوی برزیلی

    • ali

      قطعا رونالدوی برزیلی ولی حیف ک مصدوم زیاد میشد وگرنه رونالدو با مسی ترکیب میکردی باز رونالدو برزیلی نمیشدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره

    • مجتبی

      فقط رونالدوی برزیلی

    • سینا

      فقط کریس

    • بدون نام

      فقط کریس رونالدو

    • بدون نام

      فقط رونالدو

    • ابولفضل

      من بازی های رونالدو برزیلی را قبلا دیده بودم واقعا اعجوبه بود بازیکنی که در ۱۸ سالگی عنوان بهترین بازیکن جهان را کسب کرد ان هم با وجود بازیکنان سرشناس دیگر در ان زمان مانند ریوالدو زیدان لوئیس فیگو و ...مخصوصا در جام جهانی ۲۰۰۲ ولی از اقبال بد او طولانی مدت مصدوم شد ولی کاری به مقایسه ندارم چون انصافا رونالدو پرتغالی هم فوق العاده است ولیاقت بهترین بازیکن حال حاضر جهان را دارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج