جاباما
۴۵۹۸۹۱
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

ورود نظامیان و تانک های آمریکایی به لهستان

روز پنجشنبه، ۲۳ دی (۱۲ ژانویه)، برنامه استقرار بیش از سه هزار نظامی آمریکایی همراه با نفربرهای زرهی و واحدهای تانک در خاک لهستان آغاز شد.

بی بی سی: روز پنجشنبه، ۲۳ دی (۱۲ ژانویه)، برنامه استقرار بیش از سه هزار نظامی آمریکایی همراه با نفربرهای زرهی و واحدهای تانک در خاک لهستان آغاز شد.

اواخر هفته گذشته گزارش شد که واحدهای پیاده و زرهی ارتش آمریکا وارد برمرهافن در آلمان شده‌اند و قرار است به مرزهای شرقی پیمان ناتو با روسیه اعزام و در این مناطق مستقر شوند.

استقرار نیروهای آمریکایی در مرز ناتو با روسیه بخشی از واکنش باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به ابراز نگرانی شرکای آن کشور در ناتو از اهداف و افزایش تحرکات نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای این کشورهاست.

قرار است تانک‌های آمریکایی در مناطق مختلف آلمان، لهستان و جمهوری‌های بالتیک مستقر شوند تا به این کشورهای در مورد حمایت نظامی پیمان ناتو در برابر احتمال اقدامات خصمانه روسیه اطمینان خاطر بدهند.

ورود نیروهای آمریکایی به لهستان تنها چند روز قبل از تحلیف دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا صورت می گیرد. آقای ترامپ گفته است که در نظر دارد روابط آمریکا با روسیه را بهبود بخشد.
روابط دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با آمریکا و سایر قدرت‌های غربی به خصوص پس از اقدام روسیه در تجزیه شبه‌جزیره کریمه از خاک اوکراین و انضمام آن به روسیه و، به گفته کشورهای غربی، حمایت فعالانه از جدایی‌طلبان اوکراینی به تیرگی گراییده است.

ورود روسیه به جنگ سوریه و اتهام حمایت از نیروهای دولتی این کشور در جنگ علیه مخالفان حکومت، که از حمایت غرب برخوردار هستند، این روابط را تیره‌تر کرده است. برخی کشورهای غربی روسیه را به حمایت از اقدامات نیروهای دولتی سوریه علیه غیرنظامیان و مشارکت در جنایات جنگی متهم کرده‌اند.
ورود واحدهای آمریکایی به کشورهای اروپایی بزرگترین اقدام برای تقویت حضور نظامی آن کشور در اروپا در چند دهه اخیر است.

در حال حاضر، واحدهای زرهی آمریکایی متشکل از بیش از ۸۰ دستگاه تانک رزمی و صدها خودرو زرهی که پیشتر به آلمان اعزام شده بودند از طریق جاده و راه آهن به شرق اروپا منتقل می‌شوند.

تیپ زرهی ارتش ایالات متحده همچنین در تمرین‌های نظامی در کشورهای حوزه بالتیک شرکت دارد که بخشی از واکنش دولت باراک اوباما به مداخله روسیه در اوکراین بوده و با هدف اطمینان بخشیدن به متفقین آمریکا در ناتو و کاستن از نگرانی آنان صورت می‌گیرد.

لیتوانی، لتونی و استونی، سه جمهوری بالتیک قبلا از جمهوری‌های تشکیل دهنده شوروی سابق بودند اما پس از استقلال در سال ۱۹۹۱، به سوی غرب گرایش یافتند و به عضویت اتحادیه اروپا و پیمان ناتو در آمدند.

نزدیکی لیتوانی به منطقه کالینینگراد متعلق به روسیه باعث شده تا مقام‌های این کشور نگران دخالت احتمالی روسیه باشند. روسیه در کالینینگراد موشک‌های بالستیک 'اسکندر-ام'، با قابلیت حمل کلاهک‌ هسته‌ای مستقر کرده است.

برنامه دولت آمریکا این است که نیروهای اعزامی به شرق اروپا هر نه ماه یک بار به طور متناوب تعویض شوند.

جاناتان بیل، خبرنگار مسایل دفاعی بی‌بی‌سی در لهستان می گوید انتخاب دونالد ترامپ این پرسش را مطرح کرده که آیا این برنامه ادامه خواهد یافت یا اینکه دولت به رهبری آقای ترامپ، که از بهبود روابط با روسیه سخن گفته، چنین برنامه‌ای را لازم نخواهد دانست.

به احتمال زیاد از ژنرال جیمز ماتیس، نامزد آقای ترامپ به سمت وزیر دفاع آمریکا به هنگام بررسی صلاحیت او در مجلس سنا در روز پنجشنبه در مورد نگرش دولت جدید نسبت به روسیه سوال خواهد شد.

به غیر از آمریکا، سایر کشورهای ناتو نیز در صدد تقویت حضور نظامی خود در اروپای شرقی هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج