جاباما
۴۵۹۷۴۳
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

ممنوعیت بهره‌برداری تجاری از چوب جنگل ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بهره‌برداري تجاري و صنعتي از چوب جنگلهاي كشور در برنامه ششم را ممنوع کردند.

خبرگزاری ایسنا: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بهره‌برداري تجاري و صنعتي از چوب جنگلهاي كشور در برنامه ششم را ممنوع کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز(۵شنبه) و در جریان بررسی جزییات لایحه برنامه ششم، ماده ۴۸ مكرر این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن هرگونه بهره‌برداري تجاري و صنعتي از چوب جنگل‌هاي شمال كشور از ابتداي سال چهارم برنامه ممنوع مي‌باشد و دولت مجاز به تمديد قراردادهاي طرحهاي جنگل‌داري مذكور كه مدت اجراي آن به اتمام مي‌رسد، نيست.

به موجب این مصوبه دولت مكلف است نسبت به اصلاح آن دسته از طرح‌هاي جنگل‌داري كه مدت اجراي آن تا پايان سال سوم اجرای قانون برنامه به اتمام نمي‌رسد، طبق قانون اقدام كند.

در تبصره یک این ماده آمده است: جمع‌آوري و بهره‌برداري با هدف بهداشت، حفاظت و پرورش جنگل از درختان پير، خشك سرپا، افتاده، لاپي، آفت‌زده غيرقابل احياء صرفاً با مجوز سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور مجاز مي‌باشد.

طبق تبصره دو این ماده، برداشت درختان جنگلي درجهت اجراي طرحهاي عمراني مصوب و مجاز، با مجوز سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري بلامانع است. همچنين بهره‌برداري از درختكاري و جنگل‌كاري‌هاي دست‌كاشت به‌منظور زراعت چوب با تشخيص و مجوز سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور مجاز است.

همچنین در تبصره سه این ماده آمده است: سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري درمدت سه‌سال اول اجرای قانون برنامه، ضمن جلوگيري از انعقاد قرارداد جديد در موارد موضوع بند(۱) و نظارت بر اجراي قراردادهاي منعقد شده قبلي، اجراي مفاد اين ماده را پيگيري كند.

به موجب این مصوبه به‌منظور تحقق بند(۱)، دولت مكلف است با اختصاص رديف اعتباري مستقل نسبت به پيش‌بيني اعتبارات و امكانات در بودجه‌هاي سنواتي جهت ارتقاء پوشش كامل و مؤثر، حفاظت از جنگلهاي كشور، مهار عوامل ناپايداري، جلوگيري از تغييركاربري، تجاوز و تصرف، مبارزه با قاچاق چوب، استقرار مديريت پايدار جنگل و اجراي تعهدات اقدام نمايد.

به موجب تبصره این بند دولت مكلف است تسهيلات لازم را جهت توسعه زراعت چوب و واردات مواد اوليه صنايع سلولزي در اختيار صاحبان صنايع و كشاورزان طرف قرارداد آنان قرار دهد.

این ماده با ۱۵۷ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از ۲۱۷ نماینده حاضر به تصویب رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ینی ممنوع نبود تا الان
      وا مصيبتا

    • محمد علی

      با سلام
      متاسفانه این قانون احساسی میباشد. به چند دلیل
      1- یکی از دلایل تخریب جنگل های شمال بهره برداری بیش از توان و رویش جنگل می باشد. اما اگر عوامل تخریب به صورت درصدی در نظر گرفته شود بین 5 تا 10 درصد مربوط به این عامل می باشد. ولی با همین بهره برداری امکان اجرای جنگل کاری، عملیات های پرورشی، حفاظت و ... در جنگل انجام وجود داشت. پس باید روش و میزان بهره برداری اصلاح میشد و نه قطع میشد.
      2- انچه که باعث تخریب جنگل ها می شود و در اینده نیز شدت می گیرد تخریب و پاک تراشی جنگل برای احداث ویلا و کشاورزی است. با اجرای این قانون مطمئنا شدت تخریب جنگل افزایش می یابد.
      3- میتوانیم مثال هایی از استراحت جنگل خدمت شما عرض کنم که جنگل تماما تخریب شده است:
      الف: جنگل های غرب کشور ب) جنگل های مانگرو واقع در نایبند در جنوب کشور
      ج) اما مثالی ملموس تر جنگل هایی در شمال کشور است که تحت نظارت سازمان محیط زیست می باشد. که این جنگل ها به مخروبه ترین جنگل ها تبدیل شده اند.
      امیدوارم با تصویب این قانون حفاظت از جنگل ها فراموش نشود و استراحت جنگل عاملی برای خواب ابدی جنگل نباشد.
      دکترای منابع طبیعی- جنگلداری

      3-

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج