جاباما
۴۵۹۶۲۸
۴ نظر
۵۰۰۰
۴ نظر
۵۰۰۰
پ

پيام تشييع باشكوه و ميليونی آيت‌ الله هاشمی

محمد كاظمي نماينده مجلس در روزنامه اعتماد نوشت: پس از ارتحال ناگهاني و غم‌افزاي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني پيرامون شخصيت آن بزرگ‌مرد سفر كرده سخن بسيار گفته شده و اغلب شخصيت‌هاي ديني، سياسي و علمي كشور طي پيام‌هاي جداگانه و سخنان كوتاه و بلند خود به تشريح ابعاد زندگي او و نقاط برجسته عملكردش پرداختند ولي روشن است كه مردان بزرگ تاريخ را مجال بلندي بايد، تا شناخته شوند و زمان زيادي لازم است تا به تصوير كشيده شوند.

محمد كاظمي نماينده مجلس در روزنامه اعتماد نوشت: پس از ارتحال ناگهاني و غم‌افزاي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني پيرامون شخصيت آن بزرگ‌مرد سفر كرده سخن بسيار گفته شده و اغلب شخصيت‌هاي ديني، سياسي و علمي كشور طي پيام‌هاي جداگانه و سخنان كوتاه و بلند خود به تشريح ابعاد زندگي او و نقاط برجسته عملكردش پرداختند ولي روشن است كه مردان بزرگ تاريخ را مجال بلندي بايد، تا شناخته شوند و زمان زيادي لازم است تا به تصوير كشيده شوند.
شايد آنان تنها زماني مورد فهم و ادراك قرار گيرند كه آثار فقدان‌شان ظهور كند و خسارت نبودن‌شان ملموس شود. مردم ما با هاشمي آشنا بوده و هستند و حضور او را در همه مقاطع حساس بعد از انقلاب و در بسياري از موقعيت‌ها و بنيان‌هاي ايجاد شده از او حس كرده‌اند. ولي باز هم بايد روزها و ماه‌ها و سال‌ها بگذرد تا بسياري از گره‌هاي پيرامونش باز و علت تصميم‌هاي سرنوشت سازش آشكار شود. اجمالا مي‌توان او را يكي از شخصيت‌هاي طراز اول كشور و موثر و تعيين‌كننده در اغلب تصميم‌گيري‌هاي اساسي پس از انقلاب دانست و جايگاه منحصر به فردي برايش قايل شد. هوش بالاي سياسي، دقت نظر، آينده‌نگري، تحرك فوق‌العاده و خستگي‌ناپذيري آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني برجستگي و تاثيرگذاري خاصي به او مي‌داد و در ميان حلقه ياران نزديك امام خميني حضورش را پررنگ مي‌كرد.
قدرت مديريت او خصوصا در بحران‌ها و بزنگاه‌هاي مهم قطبي به وجود مي‌آورد كه احساس نياز به آن بر همه مكشوف بود. اما ستاره راهنماي هاشمي آنچنان كه خود هم مي‌خواست و مكررا مي‌گفت اعتدال و ميانه‌روي بود و اغراق نيست اگر بگوييم او با اعتدال زيست و بر سر اعتدال درگذشت. انقلاب انفجار بغض‌ها، فكرها، هيجان‌ها، آرزوها و آرمان‌هاي سركوب شده است. در متن و بطن انقلاب باشي و تا بتواني از جاده اعتدال خارج نشوي كار خردي نيست.
هاشمي حتي در اوج هيجانات اوليه انقلاب در تنور تند‌روي ندميد و اگر بي‌خرداني چون گروه‌هاي مخالف و مسلح نبودند هر آينه بسياري از حوادث تلخ پيش نمي‌آمد و نفس سليم امام و يارانش اجازه نمي‌داد كه گفت‌وگو و مذاكره‌حلال بسياري از مشكلات نباشد. به گواه تاريخ، هاشمي اغلب راه ميانه را پيشنهاد مي‌داد و خود داوطلب پيمودنش مي‌شد. فرمانده جنگ ميداندار صلح هم شد و همه مساعي خود را به‌كار بست تا در دوران حيات بنيانگذار جمهوري اسلامي سايه شوم جنگ نا‌خواسته و تحميلي از كشور رخت بربندد و سازندگي آغاز شود.
كسي كه اين‌گونه آغاز كرده بود پيداست كه وقتي سيب سياست چرخيد و عده‌اي بنا را بر افراط‌گرايي گذاشتند و با جهان از در تنش وارد شدند تا چه حد غمگين مي‌شود و طاقتش طاق مي‌شود. پيدا بود كه هاشمي به عنوان معمار سازندگي و به عنوان يكي از استوانه‌هاي اصلي انقلاب خون مي‌گريست كه مي‌ديد بسياري از دستاوردهاي انقلاب و سازندگي و ثبات و تعادل در معرض هجوم واقع شده و ماجراجويي سكه رايج زمانه شده است. هشدارها و انذارهاي مكرر او گواه توفان غم دروني‌اش بود و تنها هنگامي آرام گرفت و به قول خودش راحت مرد كه مردم به صحنه اعتدال آمدند و كشور خويش را از ناملايمات جدي نجات دادند.
هاشمي بيشترين هزينه‌هاي زندگي سراسر مبارزه خود را بر سر اعتدال داد و چه بسا از ضربه غصه‌سازي افراط‌گرايان بود كه روح و روان و جسمش آسيب ديد. هجمه‌هاي همه‌جانبه و بي‌وقفه به او درست از همين زاويه شكل گرفت و چنان نامهرباني ديد كه شايد به باورش نمي‌آمد.

اما درست در نقطه مقابل حمله‌هاي سياسي و فشارهاي پردامنه، اقبال مردمي به سويش آمد و در هر انتخاباتي كه در سال‌هاي آخر عمرش شركت جست راي اول را به دست آورد. افزون بر همه آن عزت‌ها كه بالاخره نصيبش شد، تشييع باشكوه و ميليوني پيكرش از سوي مردم آگاه و قدرشناس عزتي هميشگي نثارش كرد. پيام پر‌شكوه تشييع جنازه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني روشن و واضح است و نياز به تعبير و تفسير ندارد.
مردم بر آن همه حمله‌ها و اتهام‌ها مهر بطلان زدند و به خردگرايي، عقلانيت، اعتدال، انصاف و عدالتي كه او همواره بي وقفه منادي‌اش بود اقبال كردند. كاش نامهربانان دريابند كه نه تنها بد كردند و از اين بدي به كشور خسارت زدند كه نتيجه عكس گرفتند و مردم خادمان خويش را خوب مي‌شناسند و بدرقه جانانه مي‌كنند و فريب هياهوها را نمي‌خورند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فکر میکنم خودتون باید متوجه شده باشین که عده کثیری از اونا که اومدن تشییع جنازه هم فکر با ایشون نبودن

    • بدون نام

      میلیونـــــــــــی !!!

    • محمد

      این همه لشگر آمیدیم به عشق رهبر آمدیم .

    • بدون نام

      برای این نظرات متاسفم همین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج