۴۵۹۱۲۶
۵۰۳۲
۵۰۳۲
پ

يک خانه واقعاً خاص

دنیای ویژه تیم برتون و فیلم جدیدش

تحلیل تیم برتون از سخت ترین کارهای عالم است زیرا او ۳۵ سال است فیلم هایی می سازد که فقط با مهر اختصاصی خود وی تعریف و معنا می شود و فلسفه وجود آنها چیزی الا خود وی نیست.

روزنامه بانی فیلم: تحلیل تیم برتون از سخت ترین کارهای عالم است زیرا او ۳۵ سال است فیلم هایی می سازد که فقط با مهر اختصاصی خود وی تعریف و معنا می شود و فلسفه وجود آنها چیزی الا خود وی نیست.
دنیای ویژه تیم برتون و فیلم جدیدش

عنوان فیلم جدید تیم برتون، «خانه خانم پرگرین برای بچه های خاص است اما شکی نیست خانه ای که در این فیلم می بینیم، خانه خود برتون برای بچه های خاص و بهتر بگوییم این عرصه، عرصه اختصاصی و این موجودات، تمام و کمال تیم برتونی هستند و از وادی مختص به وی می آیند.

اکثر فیلم های برتون، سوژه هایی غیرمتعارف و مخصوص خود وی داشته و واقعاً خاص بوده اند و این موج که با شاهکاری مثل «ادوارد دست قیچی» در سال ۱۹۹۰شروع شد و با «اسلیپی هالو» (۱۹۹۷) ادامه یافت و با «سویینی تاد» (۲۰۰۷) به نقطه اوج تازه ای رسید، حالا در قالب فیلم جدید برتون هم جلوه گری ویژه ای دارد.
دنیای ویژه تیم برتون و فیلم جدیدش

در هالیوود این به یک ضرب المثل تبدیل شده که «کافی است نام تان تیم برتون باشد تا با طرح ساخت هر فیلم عجیب تان موافقت شود» و شکی نیست که مخلوقات و کاراکترهای آثار سینمایی او به قدری غریب اند که در قالب فیلم های هیچ کارگردان دیگری مجوز ساخت نمی گیرند.

غذاهای ویژه یک بارون

البته فیلم جدید برتون براساس رمانی از رنسام ریگز ساخته شده که به اندازه کافی سوژه و آدم های عجیب در آن هست که برتون بتواند روی آنها مانوور انجام بدهد و این دو نفر را اعضای مناسب تیمی یکدست و هماهنگ جلوه بدهد. داستان ریگز و ورسیون سینمایی برتون به ما می گویند که در جریان جنگ جهانی دوم و در بمبارانی که نازی ها بر مناطقی از بریتانیا انجام دادند، یتیم خانه زیبای بچه هایی که در فیلم می بینیم ویران شد ولی پس از آن شرایط برای آنها به تدریج توام با امنیت بیشتری شد.
دنیای ویژه تیم برتون و فیلم جدیدش
حالا پس از گذشت ۷ دهه و در حالی که این «کودکان برتونی» خیال بزرگ و پیر شدن ندارند (!) خطری تازه برای آنها سر برآورده است که از جانب یک بارون (ساموئل ال جکسون) است. این بارون به دنبال هر موجود جانداری است تا با اشتیاق و رضایت هر چه بیشتر چشم های آنان را از جا دربیاورد و به عنوان غذای خود بخورد!

عقاب های بلند پرواز

در ۷ دهه ای که بچه ها امنیت داشتند و هنوز گذارشان به این بارون بی رحم نیفتاده بود، به همت خانم پرگرین (اوا گرین) امنیتی کاذب و در عین حال واقعی را تجربه کردند زیرا پرگرین با تکرار دائمی زندگی آنها در روز قبل از بمباران نازی ها این بچه ها را در یک بهشت تصنعی حفظ کرده بود و تکرار زندگی آدم ها در یک روز خاص (و به دفعات تجربه کردن یک روز) البته سوژه ای است که بیش از ۲۰ سال پیش در فیلم ماندگار «Groundhog Day» هم تجربه و عرضه شد، هم پرگرین که قابل تبدیل شدن به یک عقاب بلند پرواز است و هم اطرافیان وی که بینشان خانم اووست (جودی دنچ) هم مشاهده می شود، بسیار عجیب و غریب اند و می توانند کارهایی را انجام بدهند که فقط از جن و پری ها برمی آید.
دنیای ویژه تیم برتون و فیلم جدیدش
با بازی هنرمندانه این هنرپیشه ها و البته به لطف گریم مفصل و در عین حال فانتزی صورت گرفته روی آنان بیننده دائماً حس می کند با یک قصه صرف طرف است ولی هر چقدر هم رنسام ریگز در زمان نگارش این داستان و ترسیم کاراکترهایش دست به خلق چیزهای عجیب زده باشد، در جریان اقتباس سینمایی برتون آنها تبدیل به همان موجودات برتونی همیشگی و مخلوقات اختصاصی وی شده اند.

اینجا وادی هری پاتر نیست اما…

این قطعاً مدرسه هاگ وارتز که محل تحصیل کودکان طالب سحر و جادو در سلسله کتاب ها و فیلم های هری پاتر تلقی می شود، نیست ولی داستان ریگز و فیلم برتون به ما می گویند که راز بزرگی در ارتباط با این بچه ها و افراد تحت سرپرستی خانم پرگرین وجود دارد که آنها تمایلی به بیان آن ندارند.
دنیای ویژه تیم برتون و فیلم جدیدش
راز بزرگ آنها داشتن توانی غیرمعمول و ماندگاری چشمگیر و انجام حرکات معجزه وار و فرابشری است و هر فردی هم که به جمع شان اضافه می شود، این خصلت را دارد. یکی از آنها جاکوب پورتمن (آسا باترفیلد) است که راهی طولانی از فلوریدای آمریکا را تا این نقطه دور در خاک بریتانیا طی کرده تا به چشم خود ببیند که بر سر خانه سابق پدری اش چه آمده و در جریان بمباران ها به چه روزی افتاده است. پدربزرگ او (ترنس استمپ) در رویارویی با موجودی بزرگ و کریه به نام هالوگاست کشته شده و این ماندگارترین زخم بر قلب و وجود جاکوب است.

سفر در دل زمان

جاکوب با قانع کردن پزشک روانکاو خود (الیسون یانی) مجوز سفر به شبه جزیره بریتانیا و به واقع کشور کوچک و سرسبز ولز در دل بریتانیا را می گیرد ولی با این شرایط که پدر بی حوصله و کمی تا قسمتی دیوانه وی (کریس اوداد) او را همراهی کند. اما جاکوب با جا گذاشتن پدرش خود را به محل زندگی خانم پرگرین می رساند تا آنجا با بچه های خاص و دارای قابلیت های فوق العاده ای دیدار کند که زمانی همنشینان پدربزرگ مرحوم وی بوده اند. او به واقع به سرزمین ویژه و اختصاصی تیم برتون وارد می شود و به عرصه ای که در هنر سینما و در عرصه خیال و فانتزی فقط در نزد برتون و میان مخلوقات او آن را می توان یافت.
دنیای ویژه تیم برتون و فیلم جدیدش
به آرامی در می یابیم که جاکوب بسیاری از عادت های پدربزرگش را به ارث برده است و چون اینجا وادی اختصاصی برتون است. او با زنی آشنا می شود که سالها و شاید هم قرن ها پیش زن محبوب پدربزرگش بوده و امکان سفر در دل زمان و کوچ به هر مقطعی از گذشته، این امر را در قالب این قصه خاص مقدور ساخته است. حالا به نماهای پایانی فیلم می رسیم که با قلم جین گولدمن و بر طبق سلایق برتون مامن هر رویدادی است و حتی یک جنگ اسکلت ها با یکدیگر به سبک و روال ۷۰ سال پیش وی هری هاوزن را هم می بینیم. همه چیز جور شده است تا برتون با افکار منحصر به فرد خود زندگی کند و لذت ببرد و فروش قابل توجه فیلم طی ۸ هفته اکران آن در سطح جهان نشان می دهد که سینما دوستان نیز این نوع سینما را پس نمی زنند.

مشخصات فیلم
دنیای ویژه تیم برتون و فیلم جدیدش

عنوان: «خانه خانم پرگرین برای بچه های خاص»

محصول: کمپانی های فاکس و TSG

تهیه کنندگان: پیتر چرنین، ینو تاپینگ، درک فری و کاترلی فروئن فلدر

سناریست : جین گولدمن براساس رمانی از رنسام ریگز

کارگردان: تیم برتون

مدیرفیلمبرداری : برونو دلبونل
تدوینگر: کریس لبنزون

بازیگران: اوا گرین، آسا باترفیلد، کریس اوداد، آلیسون یانی، روپرت اورت، ترنس استمپ، الا پرنل، جودی دنچ، ساموئل ال جکسون، کیم دیکنز، اولان جونز، فینلی مک میلان، لورن مک کراستی، جورجیا پمبرتون، میلو پارکر، پیکسی دیویس و هایدن کیلر استون.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج