جاباما
۴۲۳۶۳۵
۱۰۷ نظر
۵۳۷۰
۱۰۷ نظر
۵۳۷۰
پ

روایت یک زن ایرانی از ۲۰ سال زندگی در سوییس

من یکی زن محجبه هستم که از ۲۰ سال پیش به اجبار وارد سوییس شدم و تا امروز در این کشور زندگی می کنم. منظورم از اجبار این است که آمدنم به اینجا به خواست خودم نبود.

ماهنامه زنان و زندگی: من یکی زن محجبه هستم که از ۲۰ سال پیش به اجبار وارد سوییس شدم و تا امروز در این کشور زندگی می کنم. منظورم از اجبار این است که آمدنم به اینجا به خواست خودم نبود. شغل همسرم از خیلی سال قبل ایجاب می کرد که در سوییس باشد و من موقع خواستگاری درست نمی دانستم او مقیم سوییس است و فکر می کردم به صورت موقت به این کشور می اییم و بالاخره یک روز بر می گردیم ایران. بعدها فهمیدم باید همین جا زندگی کنیم؛ امروز اما ازاین فرصتی که به من روی آورده است بسیار راضی هستم و خدا را شکر می کنم.

فرهنگی که امنیت می زاید
دیدگاه افراد راجع به زندگی در سوییس با توجه به اعتقادات آنها متفاوت است. دیدگاه من نیز نسبت به سوییس به عنوان یک زن محجبه که در خانواده ای مذهبی متولد و بزرگ شدم و الان هم هر وقت به ایران می روم چادر سر می کنم با فردی که عقاید من را ندارد قطعا فرق می کند.
حفظ حجاب در سوییس سخت است. به خصوص در نخستین سال های ورود من به این کشور که تعداد مسلمان ها کمتر بود و زمانی که با حجاب در خیابان راه می رفتیم مورد توجه قرار می گرفتیم. به هر حال این طرز پوشش برای این مردم عجیب و غریب بود. اما این روزها تعداد زنان محجبه در این کشور بیشتر شده و مردم هم با اسلام آشنایی بیشتری پیدا کده اند؛ خیلی از قوانین اسلام را می دانند و کنارآمدن با آن ها راحت تر شده است.
من با اینکه عقاید و پوشش متفاوتی از مردم اینجا دارم اما بسیار راحت تر از مملکت خودم از خانه خارج می شوم. چنین تجربه ای برای من تلخ و دردآور است. گاهی با خودم می گویم چرا من اینجا با پوششی که متعارف نیست بیرون می روم و راحتم ولی در مملکت خودم با چادر و پوششی که همه آن را می شناسند به قدر کافی احساس راحتی نمی کنم؟
بگذارید یک مثال بزنم شاید آنچه می گویم روشن تر شود. من اغلب اینجا شب ها تا دیروقت بیدارم و خیلی وقت ها حدود ساعت ۲ برای گذاشتن زباله ها بیرون می روم.
بدون هیچ ترس و وحشتی. اتفاقا فاصله زیادی از خانه تا کانتر زباله ها است. برعکس ایران، اینجا شب ها کوچه ها بسیار تاریک و کم نور است؛ اما حتی برای خودم هم خیلی عجیب است که از بیرون رفتن نمی ترسم. گاهی شب ها حتی می ایستم و آسمان را تماشا می کنم (شب های اینجا آسمان فوق العاده زیبایی دارد) اما باید اعتراف کنم که هیچ وقت در ایران جرات چنین کاری را ندارم.
نکته دیگری که شاید در ایران بسیار آزاردهنده است نگاه های آلوده و ناخوشایندی است که به زن ها وجود دارد. یک زن در تمام عمر در حال فرار از نگاه هاست. نگاه های عجیب، نگاه های سخت، نگاه های حریص اما در فرهنگ سوییس نگاه کردن به یک نفر توهین به او محسوب می شود شاید به همین دلیل هم هست که هرگز اتفاق نیم افتد که یک نفر برگردد به دیگری زل بزند یا پشت چراغ قرمز، آدم ها و داخل ماشین های دیگران را نگاه کند.
روایت یک زن ایرانی از 20 سال زندگی در سوییس
دوستی دارم که 26 سال است در سوییس زندگی می کند، کارمند است و از 21 سال پیش که شوهرش را از دست داده به عنوان یک زن تنها، سرپرستی پسرش را برعهده دارد.
همیشه به من می گوید امنیت اینجا خارج از تصور او بوده؛ امنیتی که در کار، روابط با همسایه ها، افراد جامعه و غریبه ها جاری است و همواره قدرش را می داند.
وقتی سوار مترو و اتوبوس یا تاکسی می شویم، هیچگاه پیش نیامده فردی به دلیل زن بودنمان به ما توهین کند یا ادب و احترام را رعایت نکند.
تنها چیز غیرعادی که زیاد هم در مکان های عمومی دیده می شود یک سری افراد هستند که از نظر عقلی کمبود دارند. نمی دانم بیمار روانی هستند یا نه ولی واضح است مشکل دارند. با خودشان حرف می زنند، غرغر می کنند ولی آسیبی به کسی نمی رسانند.
واقعیت این است که در مدت 20 سالی که اینجا بودم تنها یک بار یک مرد مسن به من توهنی کرد. آن هم زمانی که چند اقدام تروریستی رخ داده بود. آن زمان عده ای از مردم سوییس نگاهشان به مسلمانان منفی شده بود. ولی موقتی بود و بعدا فهمیدند قضاوت هایشان اشتباه است.
نمی دانم، شاید آن مرد مسن در آن لحظه از خشم لبریز بود. آن زمان پذیرش آن اتفاق و برخورد آنقدر سخت بود که تمام مسیر را تا خانه گریه کردم. برخورد آن مرد مسن درگیری درونی زیادی در من به وجود آورد. تا اینکه اتفاق دیگری افتاد. همان سال به ایران آمدم. یک روز وقتی می خواستم از خیابان عبور کنم و مردد بودم رد شوم یا نه، مردی که اتفاقا پشت ماشین مدل بالایی نشسته بود حرف درشتی زد، ناسزایی و شاید هم از آن بدتر.
همان جا بود که با خودم کنار آمدم و فهمیدم حتما نباید برای اینکه مورد توهین واقع شوی یک خارجی در یک مملکت غریب باشی. چند روز به این نکته فکر می کردم که انسان های بی فرهنگ زیر آسمان هر شهری بی فرهنگ هستند و همه جای دنیا از این موارد وجود دارد؛ در تمام ملیت ها و فرهنگ ها.

تبعیض غیرعلنی
سوییسی ها در فضاهای کاری به طور واضح و علنی اظهار نمی کنند که به زنان محجبه کار نمی دهند. چون مدعی اند سوییس کشوری دموکرات است و با افتخار از آزادی ادیان و فرهنگ ها در آن صحبت می کنند. اما در عمل تا آنچا که بتوانند به زنان محجبه کار نمی دهند؛ البته هستند کسانی که با حجاب هم شغل هایی دارند اما عموما سوییسی ها راغب نیستندش غل های حساسی مثل کارمندی بانک یا مشاغلی را که زیاد با ارباب رجوع در تماس هستند، به زنان باحجاب بدهند.
دختر یکی از دوستانم در داروخانه کار می کند. مدتی بعد از شروع کارش تصمیم گرفت حجاب داشته باشد. با اینکه تحصیلات کافی و سابقه کار داشت به او گفتند می توانی در دفتر داروخانه کار کنی و نباید پشت صندوق بایستی! دوست محبجه دیگری هم دارم که خیلی وقت است دنبال کار می گردد و موفق نمی شود کار پیدا کند. همه جا دست رد به سینه اش می زنند، هر چند روشن و مستقیم به او نمی گویند به دلیل حجاب او را رد می کنند.

من اما دیپلم خیاطی دارم و خیاط خوبی هستم! اینجا از همین راه هم کم و بیش درآمد دارم. مشغله اصلی ام خانه داری است. یک مدت هم پرستار کودک بودم. بسیاری از بچه هایی که من از آن ها مراقبت می کردم از لحاظ احساسی کمبود داشتند. چند تایشان به من می گفتند چرا تو همیشه خانه هستی ولی مادر ما خانه نیست؟ شاید شنیدن همین حرف ها باعث شد دنبال کار بیرون از خانه نروم. ترجیح دادم به خاطر بچه هایم در خانه بمانم.
روایت یک زن ایرانی از 20 سال زندگی در سوییس
من ملکه نیستم
در سوییس اساسا تفاوتی بین زنان و مردان نیست؛ چه از لحاظ کاری و چه از نظر ظرفیت و قوای بدنی. زنان خودشان این را خواسته اند که برابری کامل با مردان داشته باشند. فکر می کنم در مواردی شاید این حتی به ضرر زن ها شده است. چون به هر حال توان جسمی و روانی یک زن با مرد فرق می کند اما این انتخاب آنهاست و آزادی انتخابی که سبک زندگی در این کشور به آنها می دهد.
اینجا زنانی را می بینیم که راننده کامیون، نقاش یا جوشکار و در همه مشاغل فعال هستند. تا اینجای داستان زیاد سخت نیست اما یادتان باشد که اگر زنی راننده کامیون باشد، کارش تنها رانندگی نیست؛ باید بار خالی کند، بگذارد و بردارد و زنان بار حضور در همه این بخش ها خودشان را آماده کرده اند و به همین دلیل هم هست که ظهرها دختران زیبا و جوانی را می بینی که با لباس های کثیف کار به رستوران ها و غذافروشی ها آمده اند و ناهار می خورند.

به نظر من قوای جسمی یک زن هیچ وقت نمی تواند شبیه یک مرد باشد- این البته دیدگاه من است و شاید شما مثل من فکر نکنید- آنچه که من می بینم آن است که زنان در سوییس از لحاظ جسمانی تحت فشار هستند. زنان اینجا به مشاغلی می پردازند که زنان ایراین اغلب در آن حاضر نمی شوند، ولی باید قبول کرد که این انتخابی از سوی آنها بوده و درواقع زنان سوییسی در زندگی روزمره و مشاغلشان آگاهانه از تمام تفاوت های زن و مرد چشم پوشی می کنند. من هم با همه تفاوتی که در سبک زندگی و نگاهم دارم، به این انتخاب آن ها احترام می گذارم.
زنان ایرانی در مقایسه با زنان سوییسی در ناز و نعمت زندگی می کنند البته فرهنگ ما به گونه ای است که عموما زنان را تحت حمایت «دیگری» تعریف کرده است، اینکه همیشه باید یک نفر مواظبشان باشد و از لحاظ روحی و جسمی آن ها را تامین کند و به این ترتیب اکثریت آنها هم پذیرفته اند که نیاز به حامی دارند و کمتر به این فکر می کنند که خودشان حامی خودشان باشند اما زنان سوییسی اصلا نازپرورده نیستند و روی پای خودشان می ایستند.
حمایت در شعاع 500 متری
قانون در سوییس کاملا به نفع زنان است. به طوری که متاسفانه بعضی از زنانی که به این کشور مهاجرت می کنند در مواجهه با این همه امکانات دچار بحران یا خلائی می شوند که باعث از هم پاشیده شدن زندگی شان می شود.
درواقع زنی که با خانواده و همسرش دچار مشکل است به سرعت با این چالش رو به رو می شود که: «بایستم و صبر کنم؟»، «به چه دلیل؟»، دولت و پلیس از من حمایت می کند.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید وقتی زن و شوهری به اختلاف می رسند این مرد است که باید خانه را ترک کند؛ خانه، زندگی و بچه ها همه برای زن باقی می ماند و آقای محترم باید وسایلش را جمع کند و از خانه خارج شود.
اگر کوچک ترین مزاحمتی هم برای زن ایجاد کند، زن می تواند از او شکایت کند. در سوییس پلیس کاملا حامی زن است و مواردی وجود داشته که حتی پلیس اجازه نداده مرد از فاصله 500 متر یخانه زن به او نزدیک تر شود!
از لحاظ امکانات کاری و رفاهی، همه چیز بین زنان و مردان این جامعه برابر است و همان امکاناتی که برای مردان وجود دارد برای زنان هم هست.
فرقی نمی کند یک زن تنها یا مرد تنها باشی، اگر امکانات مالی کافی نداشته باشی دولت برایت امتیازاتی قائل می شود. دولت همیشه به افراد با درآمد کم یا خانم های تنها کمک می کند. فرزندان این افراد هم میتوانند براساس فیش مالیاتی شان از بورس تحصیلی استفاده کنند. شرایط بیمه هم به این صورت است که وقتی فرزند دانشجو داشته باشی تخفیفی برایت قائل می شوند. شهرداری هر منطقه ای این را واجب می داند. البته در زوریخ کمتر.
زن ها اینجا از نظر حمایت دولت تامینند اما از بعضی جهات هم کمبودهایی دارند. فکر می کنم این بر می گردد به اینکه در این دنیا هیچ چیز کاملا نیست و بالاخره یک نقصی پیدا می شود؛ حتی در کشور همه چیز تمامی مثل سوییس.

پیش به سوی تعطیلات
زنان سوییسی و اساسا همه سوییسی ها به تعطیلات و تفریحات اهمیت زیادی می دهند. علاوه بر سالی دو سه بار تعطیلات، اینجا تعطیلات مدارس هم فصلی است و هر فصلی دو هفته به تعطیلات می روند. بچه ها اغلب زمستان ها در همین جا، اتریش یا آلمان به اسکی می روند.
زنان در سوییس به گردش های آخر هفته بسیار مقیدند و خیلی به اینکه در طول روز تفریح کنند علاقه نشان نمی دهند. اغلب تفریحاتشان در شب می گذرد. پارک، سینما، رستوران و.. در اولویت علاقه مندی هایشان قرار دارد. آن ها عاشق دروهمی های شب تا صبح هستند. بنابراین شب های آخر هفته اینجا زنده است. خانه ما رو به روی ایستگاه قطا است. دو شب آخر هفته هم حرکت قطارها بیشتر می شوند و هم پر از مسافر هستند.
روایت یک زن ایرانی از 20 سال زندگی در سوییس
توجه خاص به سلامتی
زنان در سوییس از هر جهت برای خودشان ارزش زیادی قائل هستند. وقتی آن ها را با زنان ایرانی در ایران مخصوصا در نسل های قبلی خودمان مقایسه می کنم، می بینم واقعا زن های ایرانی همه وقتشان را صرف خانه، بچه، زندگی و کار می کردند و اصلا به خودشان اهمیت نمی دادند؛ مثلا مادر خود من خیلی زود دندان هایش را از دست داد، خیلی زود مریض شد و از پا افتاد. همیشه غصه اش را می خوردم. اما خوشبختانه زنان در نسل های جدید آگاه ترند.
متاسفانه مادران ما ا زنظر تغذیه هم خیلی به خودشان توجه نمی کردند. خیلی زود اضافه وزن پیدا می کردند، آرتروز می گرفتند و به سلامتی شان اهمیت نمی دادند.
رفتارشان به معنی از خود گذشتگی کامل بود، ولی در سوییس چنین از خود گذشتگی ای معنی ندارد زنان به خودشان توجه می کنند و میزان اهمیتی که به ورزش و سلامتی شان می دهند، عجیب و غریب است.

ارزش تقویم در کشور ساعت ها
زنان و البته همه مردم سوییس روی وقت شخصی خودشان بسیار حساسند. زمان در سویییس بسیار بااهمیت است. مردم حتی برای کوچک ترین کارهایشان هم برنامه ریزی می کنند. اول سال نو از فروشگاه ها تقویم می خرند تا همه جزییات زندگی روزمره شان را در آن یادداشت و برنامه ریزی کنند.
جالب اینجاست که وقتی به برگه تقویم هایشان نگاه می کنی کاملا پر است. مثلا اگر از یک دوست سوییسی بپرسی: «وقت داری یک روز با هم بنشینیم چای بخوریم؟» فوری تقویمش را نگاه می کند و ممکن است یک ساعت در دو هفته آینده برایتان پیدا بکند. باید بگویم سوییسی هاب ه وقت شناسی و خوش قولی اهمیت فراوانی می دهند و اگر وقتی با کسی قراری داری دیر سر قرارت حاضر شوی این رفتار را بی ادبانه می دانند.

خانه نشینی ممنوع
من در یک مرکز ورزشی که فقط به زنان اختصاص دارد ورزش می کنم. ابتدا فقط به خاطر اضافه وزنم به باشگاه می رفتم. اما می بینم خیلی از دختران و زنانی که اتفاقا خیلی لاغر یا بسیار خوش اندام هستند هم به آنجا می آیند. آن ها نه فقط برای اضافه وزن بلکه برای سلامتی ورزش می کنند.
حالا من هم دیگر مشکل اضافه وزنم حل شده و به خاطر سلامتی و با مشورت پزشکم به جای تجویز دارو برای پیشگیری از آرتروز به باشگاه می روم. برای شنا هم ما زنان مسلمان از شهرداری درخواست یک استخر مجزا کردیم و آن ها هم یک استخر را ساعات محدودی در هفته به زنانی که دوست ندارند کنار مردان شنا کنند، اختصاص داده اند.
فعالیت زنان در سوییس زیاد است. خیلی هم سریع عمل می کنند. به نظر من همین هم رمز سلامتی شان است. اصلا در خانه نمی نشینند. حتی خانم های پیر با واکرهای چرخ دار که سبدی جلویشان قرار دارد، به خرید می آیند. ممکن است فقط یک دانه سیب زمینی یا پیاز بخرند؛ اما صرفا برای اینکه از خانه بیرون بیایند این کار را انجام می دهند.
اینجا پیرمردها و پیرزن ها دائما در حال راه رفتن هستند. آنقدر زیاد بیرون می آیند و آنقدر هم آهسته راه می روند که ما جوان ترها مدام در مکان های عمومی هنگام راه رفتن و در خیابان هنگام رانندگی باید مواظبشان باشیم. این پیرهای فعال همه جا هستند.
در باشگاهی که من می روم زنی 86 ساله هم با ما ورزش می کند. شاید نتواند همه حرکاتش را به درستی انجام دهد ولی حضورش رد کلاس های ورزش دائمی است. حرکاتش آنقدر آهسته است که شاید عوض کردن کفش هایش یک ربع طول بکشد ولی می آید و خودش را در خانه نمی اندازد.
روایت یک زن ایرانی از 20 سال زندگی در سوییس
شیرینی و چربی ممنوع
زن های سوییسی با وجود فعالیت زیادشان، باز هم نسبت به غذایشان خیلی حساس هستند و به حفظ تناسب اندامشان بسیار اهمیت می دهند. ساعت شش و هفت بعدازظهر شام می خورند. شام خیلی سبکی که بیشتر شبیه صبحانه است. کمتر از چربی و شیرینی در غذاهایشان استفاده می کنند و به جایش میوه، سبزیجات تازه و سالاد می خورند.
در فروشگاه های اینجا سبزی هایی می بینم که در ایران هیچ وقت ندیده بودم، حتی اصلا نمی دانم طرز پختشان چگونه است و معمولا یا از خودشان می پرسم یا دستورش را از اینترنت پیدا می کنم.

پیاده روی چاشنی مهمانی
در سوییس پیاده راه هایی برای پیاده روی، دوچرخه سواری یا اسکیت وجود دارد. آخر هفته ها افراد خانواده دسته جمعی یا حتی اگر مهمان داشته باشند به همراه مهمانشان برای پیاده روی یا دوچرخه سواری بیرون می روند. دوری می زنند، عصرانه شان را می خورند و با هر سنی که باشند خودشان را به هیچ وجه در خانه حبس نمی کنند.

اهمیت فردیت
سوییسی ها اول برای خودشان اهمیت قائل هستند و در درجه بعدی به دیگران اهمیت می دهند. یک زن سوییسی را می شناسم که تنها زندگی می کند. سال گذشته یک عمل جراحی برایش پیش آمده بود و نمی دانست فرزندش را پیش چه کسی بگذارد. با اینکه برادر و خواهر دارد ولی از اینکه آن ها بچه اش را نگه نمی دارند گلایه ای نداشت. در نهایت من داوطلب شدم تا در روز جراحی او و دوران نقاهتش از کودکش نگهداری کنم. از شدت خوشحالی گریه اش گرفته بود. برای من عجیب بود چون در فرهنگ ما این مسائل عادی است ولی اینجا همه امور بسیار جدی است.
جنبه های جدی زندگی قابل مسامحه نیستند. آنقد که گاهی مسائل عاطفی معنایی ندارد تا جایی که بعضی وقت ها برای مردم سوییس عادی است که به دیگرانی که به کمکشان احتیاج دارند بگویند تو زندگی خودت را داری و من مشکلات خودم را دارم.

حمایت از خلوت دونفره
فرهنگ سوییس طوری است که زوج ها در هر سنی، برای هم وقت زیادی می گذارند. علاوه بر اینکه ماهی یک بار با جمع دوستانشان به تعطیلات می روند حتما هر ماه یا دو ماه یک بار با همسرشان بیرون می روند. اینجا سیستمی وجود دارد که به کمک زوج هایی می آید که نمی توانند بچه هایشان را پیش کسی بگذارند. از دانش آموزان دبیرستانی گروهی داوطلبانه آموزش می بینند و برای اینکه درآمد کمی هم داشته باشند می آیند در خانه ها و از بچه ها مراقبت می کنند تا والدین فرصت باهم بودن داشته باشند.
در مقطع دبیرستان هر کس بخواهد خودش را برای این کار به مدرسه معرفی می کند، بابت این کار ساعتی چند فرانک می گیرد. زن ها و شوهرها هم با سپردن بچه هایشان به این دانش آموزان می توانند زمان هایی را برای خودشان داشته باشند. با هم به مکان های سرگرم کننده مانند سینما و رستوران بروند. اینجا به روابط زن و شوهری اهمیت زیادی می دهند تا آن را تازه و سالم نگه دارند.
از آنجایی که همه اعضای خانواده همواره در حال فعالیت و حتی شاید افراد اوقات فراغتشان را با دوستان خود بگذرانند خانواده ها هر چند وقت یک بار برنامه ای می گذارند تا کل اعضای خانواده در آن یک حرکت جمعی داشته باشند.
در چند سال اخیر که بچه های بزرگ شده اند برای من و خانواده ام خیلی پیش می آید که نمی توانیم دور هم غذا بخوریم یا هر کدام از اعضای خانواده در ساعت به خصوصی سر کار خودشان هستند و در خانه حضور ندارند. به همین دلیل باید وقتمان را طوری تنظیم کنیم که هفته ای یک یا چند بار همدیگر را ببینیم.

لذت در اقلیت بودن
سوییس کشور کوچکی است که مثل یک نگین سبز در اروپا می درخشد. من سوییس را به این شکل می بینم. در عین حال که کوچک است، سرسبز، آباد و تمیز است و از همه جای دنیا هم مهاجر به خود راه داده است. خلافه آنچه درباره سوییسی ها گفته می شود، فرهنگ غالب مردم و نگاهشان به مهاجران اصلا این حس را به تو القا نمی کند که بگویند اینجا مملکت ماست و چرا وارد کشور ما شده اید.
اتفاقا آنقدر در عالم دوستی و همسایگی با خارجی ها خوب برخورد می کنند که گاهی بین خود ما ایرانی ها سوال پیش می آید: «ما که در فرهنگمان برابری و برادری تصویه شده چرا اینگونه نیستیم؟»، «چرا در مملکت ما با مهاجران اینقدر بد رفتار می شود درحالی که اینجا همه را به شکل انسان نگاه می کنند؟»
گاهی فکر می کنم خدا هم به دلیل همین خصلت سوییسی ها نعمت را بر سرزمینشان تمام کرده است. وقتی به آرامش، صلح، آب و هوا و طبیعتشان نگاه می کنم یقین دارم به خاطر حس انسان دوستی و بشردوستی شان مستحق این همه برکت بوده اند.
سوییسی ها آدم های بافرهنگی هستند. در مدرسه دختر من ۳۳ ملیت مختلف وجود دارد که بدون هیچ تبعیض نژادی و مشکلی کنار هم درس می خوانند.
دخترم فاطمه ۱۶ سال دارد و در دبیرستان تحصیل می کند. نمرات خوبی دارد و محجبه است. در این مدرسه بچه هایی با ملیت های مختلف و عقاید گوناگون هستند و کسی به تفاوت های دیگری کاری ندارد. این روزها با اینکه هوا گرم است و همه لباس های خیلی باز می پوشند کسی به دخترم به خاطر شیوه لباس پوشیدنش ایراد نمی گیرد. او هم به دیگرانی که متفاوت از او لباس می پوشند نظری نمی دهد.
حتی اتفاق های جالب تری هم می افتد. اینجا ساعت های ورزش در مدارس، دخترها و پسرها از هم جدا هستند. به همین دلیل فاطمه هم هنگام ورزش روسری اش را بر می دارد، یک بار چند تا از همکلاسی های پسرش از بالای ساختمان رد می شوند و او را برای اولین بار بدون حجاب می بینند. بعد از ساعت ورزش آمده اند از فاطمه عذرخواهی کرده اند که «ما نمی دانستیم تو آنجا هستی و مخصوصا به تو نگاه نکردیم!»
وقتی دخترم این چیزها را برای من تعریف می کند به این نتیجه می رسم که این ها چقدر در نگاهشان به انسان، حریمش و انتخاب هایش پیشرفته تر و جلوتر از ما هستند. تا این اندازه که برای نگاهی که به عمد نبوده عذرخواهی می کنند.
روایت یک زن ایرانی از 20 سال زندگی در سوییس
کافی است این را با رفتارهایی که در کشور خودمان با زنان می شود مقایسه کنیم. وقتی فاطمه 9 ساله شده بود و تازه می خواست حجاب بگذارد در ساعت بحث آزاد مدرسه شان هم شاگردی ها و معلمش از او علت را پرسیده بودند. کنجکاو بودند که این خواست خود او است یا به اجبار باید محجبه باشد؟ و فاطمه اعلام کرده بود که خودش می خواهد از این به بعد حجاب بگذارد.
از آن به بعد وقتی در راه مدرسه همراه دوستانش به خانه می آید، هر وقت کمی موهایش از روسری بیرون می زند، دوستان غیرمسلمانش سریع به او یادآوری می کنند که موهایش را ببرد زیر روسری! آن ها ماجرا را اینطور می بینند که فاطمه یک ماموریت دارد و کمکش می کنند تا ماموریتش را به درستی انجام دهد.
فاطمه می گوید دوستانش در ماه رمضان برای غذا خوردن جلوی او اجازه می گیرند و حتی وقتی خودش کم طاقت می شود او را برای ادامه دادن روزه هایش تشویق می کنند.
به نظر من در چنین مملکتی آدم اصلا نمی تواند به خاطر در اقلیت بودن اذیت شود. این ها اتفاق ها و برخوردهای کوچک و ساده ای است؛ اما نکات بزرگی در آن ها نهفته است. خوشبختانه من و خانواده ام در مملکتی زندگی می کنیم که آدم هایش روشن و بافرهنگ هستند و به عقاید دیگران بسیار احترام می گذارند.

مدرسه، فرصتی برای آشنایی با همه ادیان
در مدارس سوییس برای آشنایی با ادیان دیگر ساعت های آموزشی در نظر گرفته شده تا بچه ها تفاوت ادیان را متوجه شوند. آن ها را به مسجد و کنیسه و کلیسا می برند. همه چیز را بدون تحمیل به آن ها یاد می دهند و بعد همه انتخاب ها را به عهده خودشان می گذارند.
در کل باید بگویم اینجا در سوییس، زندگی برای یک زن با همه مشکلاتی که دارد و با هر دین و مذهب و عقیده و فرهنگی که باشد، آرامش غیرقابل تصوری دارد. آرامشی که فکر می کنم کمتر شبیه آن را بتوان در جای دیگری تجربه کرد.
*راوی: شیرین ابراهیم عطار - تهیه و تنظیم: زهرا عزیزمحمدی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سكينه بيگم

      دليل ناامني در ايران محدوديت بيكاري فقر ناداني و.....
      چرا دليل امنيت آنجا را بعد از 20 سال الان فهميدي ... معلومه از فرهنگ كشور محل اقامتت خيلي بي اطلاع هستي سويس يعني مهد امنيت و آرامش و تمدن و به نوعي كشور ثبات .
      خوش بحال هركس از ايران مهاجرت كرد و گوشه دنجي براي زندگي پيدا كرد.......

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا انقدر منفی نگر هستی عزیزم؟کی گفته این خانم "بعد" از 20 سال اینا رو فهمیده؟ایشون فقط بعد از 20سال اینا رو برای روزنامه"نوشته" و این معنیش این نیست که تازه فهمیده!شما نمونه یک شخص جهان سومی هستی عزیزجان

      • سعید

        یکسری ماطق در تهران هستند که به دلیل دور شدن از اداب اسلامی نا امن شده اند..مگر نه بروید سفرنامه جهانگردان را بخوانید که چقدر از مردم ایران به خصوص یزد و اصفهان تغریف کردهاند

      • بدون نام

        سویس در رنبه یک از نظر سرقت خودرو رتبه 7 از نظر سرقت به عنف و اجبار برای ورود به منزل
        رتبه 17 سرقت های خشن
        و بازهم مطالب مزخرفی که از سوی برای ما بهشت برین میسازند
        امار بر اساس امار جهانی و خود کشورهای غربیست قبل از حرف زدن و فحش دادن امار رو چک کنید

    • دکترمحمدرضا

      افرین برشما.ایکاش سایرزنانی که به اروپاوامریکامیرفتندازایران هم حفظ حجاب ومتانت یک زن مسلمان راسرلوحه خودقرارمیدادند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا دکتری....این همه گفته تو فقط همین نتیجه رو از حرفاش برداشت کردی؟؟؟

    • بدون نام

      مثل بهشت میمونه سوییس. کاش ایران ما هم روزی اینقدر پیشرفته و مردم با فرهنگ شوند

      پاسخ ها

      • سعید

        مردم ما با فرهنگ بودند..دارند روند بی فرهنگی رو طی میکنند که عامل اصلی آن جنگ رسانه ای است که علیه اخلاقیات ما رقم زده شده است..

      • بدون نام

        هر کسی باید از خودش شروع کنه
        با ای کاش گفتن چیزی درست نمیشه

    • بدون نام

      ایول خوش به سعادت که انقدر تو رفاه و ارمش زندگی میکنی

    • هادی

      خوش به حالتون.
      نوش جونتون.

    • بدون نام

      جالب بود

    • مریم

      خیلی جالب بود ممنون

    • بدون نام

      خوش به حالشان

    • بدون نام

      ای وای خوش به حالت. در بهشت زندگی می کنی.

    • بدون نام

      خوش به سعادتت کاش ما هم اونجا زندگی میکردیم

    • شیدا

      سلام میخواستم از صمیم قلبم برای این پستتون ازتون تشکر کنم واقعاااا عااالیی بود خییلی ممنون
      تشکررررررررررررررررررررررررررررررررر

    • محمد اصلان پور

      انسانیت به مذهب نیست می بینید که اروپاییان و آمریکاییان از ما ایرانی های ساکن ایران به انسانیت ارزش و احترام خاصی قائلند.
      همان اروپاییانی که در قرون وسطی وحشی بودند حالا سرآمد همه کشورها هستند. اگرچه تاریخ باستانی ایران غنی بود ولی حالا تهی هستیم ...
      ذره ای انسانیت از اروپیاییان و آمریکاییان یاد بگیریم.

      پاسخ ها

      • سعید

        امریکایی ها سرامد هستند؟؟کشوری که با کشتار یک ملت ساخته شد و با عرق ملیتی دیگر یعنی سیاه پوست ها بنا شد؟

      • ایرانی

        آمریکایی ها وانگلیسی ها جنایتکار ترین دولت های تاریخ اند
        بیخود شیفته تکنولوژی و ظاهرسازی اونها رو نخور
        درسته ایران الان با خیلی مشکلات خودش درگیره ولی فرهنگ غنی ایرانی ها موی گندیده اش به همه اونها می ارزه

      • بدون نام

        عالی بسیار زیبا

      • بدون نام

        بعضی از دوستان در پاسخ ها به تاریخ امریکا و اروپا اشاره کردن . بابا تاریخ رو ول کنید و حال و اینده رو دریابید که ما هم یه روزی میشیم تاریخ خودمون . فعلا که اونا تو رفاه زندگی میکنن و ما با حسرت و ارزو. فعلا اونا فرهنگشون روز به روز میره بالا و ما روز به روز ... بهتره از خواب بیدار شید و یه روز برید تو خیابون قاطی مردم تا فرهنگ و هزار سال تاریخ رو با تمام وجود تو داد و ناسزاهای مردم پشت فرمون به هم و ازدهام و نابسامانی تو مترو و بی اعصابی کارمندای سر کار و صفهای طولانی برای امضای مدیر بی مسوولیت ادارات و خیلی نابسامانیا و بی فرهنگیای دیگه حس کنید

      • امید

        "بعضی از دوستان در پاسخ ها به تاریخ امریکا و اروپا اشاره کردن..."
        شما از بریتانیا نمیخواد برا ما تعیین تکلیف کنی
        دلیل این مشکلات و فقر فرهنگی ایران همون عقاید غلط ریشه ای هست که طی سال ها بیگانگان سکولار که رویای حکومت بر دنیا در سر دارند توی مغز مردم ما کاشتند و فقط زمان تغییرش میده

        خیانت های سردمداران و مسئولین ما چه سازمانی و چه غیر سازمانی هم نشات گرفته از همین تفکرات سکولاره که طی سالها همین خیانت ها به ایران ضریه زده نه خارجی ها و همین گواه درستی اصل فرهنگمونه که جز خودمون کسی قدرت تخریبش را ندارد
        :))))))

        شمام اول ایپیتو ایران کن بعد ادای معترضان مظلوم و بیدار رو در بیار

    • بدون نام

      همسر محترمتان و شما كه با حجاب هستيد تشريف بياوريد ايران براي خدمت به هموطنان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بعضی از آدمها هیچوقت دست از تعصب بر نمیدارن و برای انتخاب شون ارزش قائل نیستند.معلومه هیچی از معنی این مقاله متوجه نشدید دوست عزیز

      • بدون نام

        پیشنهادم اینه که یک بار دیگه مقاله رو بادقت بیشتری بخونی

    • بدون نام

      خوب بود.چندسال زندگی خارج از ایران تجربه های جالبی میاره

    • بدون نام

      من به کشورهای زیادی سفر کردم. متاسفانه مردم ما جزو بی فرهنگ ترین ملل دنیا هستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متاسفانه کاملا همینطوره

    • بدون نام

      نمیدونم چرا گریم گرفت ....

    • سارا سادات

      تمام این حرف ها درسته . من در سوییس حجاب دارم چون خانوادگی باحجاب هستیم . فقط یک بار تو این دوازده سال بهم تیکه انداختند . ولی پنج سال تو ایران بودم آشنا و غریبه مسخرم میکردن !اونم تو مملکتم !تو کشور اسلامی ! دخترای فامیل میگفتن بی عرضه ای و نمیتونی کسیو به دام بندازی! .. توی ایران مد یعنی شلوار نازک و تنگ بپوشی . استین کوتاه تنت کنی تمام بدنت بزنه بیرون . سر جمع پنجاه تومن هم نیست هزینش !! توی کشور اروپایی مد یعنی بهترین و زیباترین و برند هارو بپوشی که کلی قیمت داره ولی کیفیت داره و شکیله . ... اونجا اگر کسی بد لباس باشه و ارایش شدید داشته باشه میدونن شغلش چیه!! ولی کافیه بری تو دانشگاه های ایران ،اگر اینطوری نباشی مسخرت میکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما حجاب داری چون ایرانی ها ذاتا با نجابت هستند.
        ولی بدانید که با گذراندن قانونی در پارلمان سوئیس، سن قانونی فحشا برای دختران سوئیس از 16 سالگی اخیرا یک چند سال است به 18 سالگی تغییر کرد. فحشا در سوئیس قانونی است.

    • مهراد

      خوش ب سعادت هر کسی که تونست بره از اینجا .

      منم میخوام برم ولی پول ندارم ! نمیدونم تا کی باید جوونیمو حروم کنم اینجا و با سختی کار کنم و اخرش هیچی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داداش تنها نیستی شما . ما بدبختانه تو دوره ای به دنیا اومدیم که اگه پدر پولدار نداشته باشی و دزدی بلد نباشی جوونی و زندگیت به فناست . خیلی ها تنها به این امید روزشونو سر میکنن که شاید یه درصد یه وقت بتونن برن

    • بدون نام

      مطالب خوب وآموزنده ای بود ولی هیچ جا خود مملکت آدم نمیشه با همه کاستی هاش،ما هم باید سعی کنیم درست کنیم مملکتمونو

    • بدون نام

      خوش به حال ان زن ایرانی که در کشور بیگانه احساس راحتی و ارامش می کند ما که ایرانی هستم ولی در اقلیت همچون حسی نداریم.

    • بدون نام

      سارا سادات ایول مرحبا به غیرتت

    • بدون نام

      سوئیس رو چشم زدی که! دخترای مسلمان مجبورند از این به بعد در استخرهای مختلط شنا کنند اونم به خاطر ساعت کلاسی شون

    • بدون نام

      چرا هزاران سفرنامه ای رو نمیبینید که خارجیا در مورد امنیت ایران گفتن؟
      الان اگه خود ادم با عقلش بسنجه میبینه چقد تو کشورا ناامنیه از داعش و... اما ایران نه.
      خدا رو شکر.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خداییش عراق و سوریه مناسبند برای اینکه خودمونو باهاشون مقایسه کنیم؟ همین دیدگاهاست که باعث میشه ما پیشرفت نکنیم،چون همش فکر میکنیم اینجا عالیه

      • بدون نام

        اگر ملاک شما مقایسه با یه جای بدتر باشه همیشه یه جای بدتر هست پس ما همیشه باید خوشحال باشیم و درخواست بهبود اوضاع رو نداشته باشیم چون بالاخره یه جایی پیدا میشه که از ما بدتر باشه.مثلا زیمبابوه تا دویست سال دیگه هم به ما نمیرسه

    • بدون نام

      اقای محمد اصلان پور , امریکا که به قول دوستمون با خون بنا شد, خیلی خوبن ما اخ ایم؟ ببخشید یادتون رفته حق توحشی رو که زمانی که تو ایران بودن با عنوان کاپیتولاسیون میگرفتند, اینجا هرکار میکردند ولی حق مجازاتی براشون نبود.
      بابا دیگه شما شور غرب زدگی رو دراوردی.

    • بدون نام

      مسخره ترین حرفی که شنیدم: انسانیت رو از امریکایی ها یاد بگیریم.
      میشه انسانیت رو برام معنا کنید, نکنه منظورتون کودک کشیه؟

    • بدون نام

      خانم سارا سادات اونجا حجاب تو دامشگاه ممنوعه,اگه خواستی یه نگاه به قوانینش بنداز,بعد بیا خیال بافی کن.

    • بدون نام

      خب چرا پناهنده نمیشید؟ ماهم راحت میشیم.

    • بدون نام

      کاش به اون قسمت از حرفاش درمورد اسلام هم توجه میکردید. هرچی بدبختی میکشیم هر اختلاس یا بی اخلاقی بخاطر دوری از اسلامه.فقط اسممون مسلمونه.

    • بدون نام

      خیلی عجیبه من مطالب زیادی راجع به کشورا مخصوصا سوییس خونده بودم اما چنین چیزایی نشنیده بودم.
      راستی جالبه بدونید که سوییس اخرین کشوری بود که به زنان حق رای داد.اینو از خودم نمیگم میتونید با یه سرچ ساده متوجه بشید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حق رای زن وقتی حقوقشون پایمال میشه زیاد مهم نیست . یه زن حقوقش خیلی براش مهم تره تا حق رای . وقتی اونجا زنان حقوقشون با مردا برابر و در مواردی بیشتر از مرداس شما با یه حق رای که در حال حاظر زیاد تو اسایش و امنیت ما دخیل نیست نمیتونید اونارو زیر سوال ببرید .

    • بدون نام

      اینم بگم که دومین دین رایج در سوییس اسلام است.

    • بدون نام

      اخیرا دولت سوییس گفته بود اجازه نمیده تو سوییس مناره مسجد بسازن, خود دولتش هم گفته بود و هنوزم اجازه نداده, اما شما چیز دیگه ای میگید؟!!!
      کاش یکم بیشتر اطلاعات در مورد این خانم میدادید.

    • بدون نام

      چرا اسم ایشون رو نگفتید؟ اخه ایشون میگن اونجا به دین ما احترام میزارن, در حالی که در قانون سوییس اومده اذان نباید پخش بشه, مسجدا نباید مناره داشته باشن, و...
      من به حرفاتون شک دارم,حداقل اسم این خانم رو مینوشتید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اسمشون آخر مقاله نوشته شده که!!!
        کشورای اروپایی لائیک هستند،معنیش اینه که افراد نمیتونن دینشون رو تبلیغ کنند به صورت عمومی،چه مسلمون چه یهودی و ...،اذان هم یه جور تبلیغ عمومی محسوب میشه،ولی در داخل مساجد به راحتی اذان و دعاها پخش میشن و همیشه مراسم زیارت عاشورا و محرم و ... تو حسینه های شیعی به راهه،همه ام آزادن که به این مکان ها برن

    • بانو نیکی

      دوستان بهتره بدونید که شعار کشور سوییس اینه: یکی برای همه, همه برای یکی.
      ینی عین وحدته,ینی همه برای کشورشون تلاش میکنن.
      من نظرات رو خوندم, ادمی که حاضر نیست برای کشورش تلاش کنه چه انتظاری داره,نکنه انتظار دارید با این زدن تو سر ایران مثل سوییس بشیم؟
      هممون خوب میدونیم که کشورای اروپایی بعد از جنگ جهانی نابود شدن خیلیاشون, اما مردم پشت کشورشون موندن و اونو اباد کردن.
      این یه اصل ثابت شده است توی سیاست,جامعه ای که پشت لیدرش و کشورش بایسته,دنیا جلوش سر خم میکنه.
      والسلام.

    • بدون نام

      ممنون و متشکر از این خانم مسلمان ایرانی که صادقانه و واقع گرایانه زندگی در کشور سوییس را به تصویر کشیدند. من هم چند سالی در سوییس زندگی کردم. سوییس بهشت کودکان و افراد مسن است. زندگی سالم و قانون مدار اولویت دارد و تربیت درست باعث زندگی محترمانه بین همه ی افراد ساکن در این کشور است. سوییس با سایر کشورهای اروپایی تفاوت های زیادی دارد. از صمیم قلبم آرزومندم سال های آخر عمرم را در این بهشت کوچک بگذرانم اگر خدا بخواهد...

    • بدون نام

      چه جالب,همه قبلا سوییس بودن,فک کنم فقط من نبودم.

    • بدون نام

      اسمش رو نوشته كه! راوي شيرين ابراهيم عطار

    • آرش

      ما یه آشنایی داریم یه خانوم هست ۲۵ سال سوییس کترینگ هتل کار می‌کرده میگه اونجا عالیه با روزی ۴ ساعت کار تو کترینگ راحت می‌تونی خرج خودت رو دربیاری الان برگشته ایران با پولی که جمع کرده آپارتمان خریده و یه رنو کپچر هم خریده سالی سه بار میره اونجا پیش بچه‌هاش حقوق بازنشستگیش از بیمه‌ رو به یورو میگیره میگیره میاد زندگی میکنه

    • بدون نام

      بانو نیکی نظرت عالی بود.دستمریزاد.

    • بدون نام

      من دچار دوگانگی شدم,پس چرا دوتا خانم و اقا که از سوییس اومده بودن اینجا براشون عجیب بود ما تا شب تو خیابونا میگردیم؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      بازم ایرانیای تنبل شروع کردن به اه و ناله .بابا گفته دختران زیبا و جوان کارای سخت می کنند تو ایران پسر 30 ساله صبح پا نمیشه بره نون بخره برا صبحانه ی خودش مامانش باید بره .
      بعدم اونجا ازدواج کمه جمعیت هم کمه شاید کمبود جمعیت دارن که آنقدر با مهاجران خوبند.

    • بدون نام

      "من دچار دوگانگی شدم,پس چرا دوتا خانم و اقا که ..."
      براي اينكه اونا فقط اخر هفته ها شب زنده داري دارن اكثر مغازه هاشون روزاي كاري خيلي زود بسته ميشن و فقط ممكنه يكي ٢ تو سوبرماركت باز باشن اونم فوقش تا ساعت ١٠

    • بدون نام

      جالبه! گويا اونايي كه ايران نبودن و در ممالك ازاد بودن دين و حجابشون بيشتر از اونايي كه موندند حفظ شده!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونا فرهنگشون طوریه که ساعت6-7 عصر شام میخورن و در طول روز مشغول کار جدی و برنامه هاشون هستند،مدل تفریحاتشون با ما فرق داره.فقط آخر هفته ها بیشتر مهمونیاشون رو شب تا صبح میگیرن یا میرن به کافه ها،ولی مثل ما شب نمیرن پارک!چون چنین تفریحاتی رو در طول روز دارن و شب براشون برای میهمانی های شبانه و رفتن به کلوپ هاست

    • مریم

      مهمترین مشکل ما خودمون هستیم . فقط ادعا داریم و هیچی از دموکراسی و فرهنگ و احترام و ایجاد حس امنیت برای هموطنامون نمیدونیم و رعایت نمیکنیم . ولمون کنن مثل چی میافتیم به جون هم چون فقط تعصبات و اعتقادات خودمون رو درست میدونیم و به زور میخایم به بقیه القا کنیم.

    • میثم

      سوئیس فقط اینجوری نیست من اتریش زندگی میکنم هیچ تفاوتی واقعا نمیبینم, درضمن دوستانی که میگن حجاب ممنوعه یا استخرها مختلطه و مساجد مناره ندارن, درسته این کشورها کوچک هست اما فدرالی اداره میشه هر ناحیه فدرالی قانون خودش را داره.

    • بدون نام

      17:18 دقیقا هم تو اونجا ازدواج کمه, چون همه چیز گرونه البته با کیفیت هم هست.بخاطر همین اکثرا ادمای ثروتمندی اند, مثلا مثل سوئد.
      با نظر دوستمونم موافقم,شماها که حاضر نیستید تلاش کنید,پناهنده بشید,هرچند اونا هم راهتون نمیدن. فقط غر میزنید.

    • حسام الدین

      با سلام...خیلی زیبا بود این گزارش کاملا بی طرف و همه خوبی ها و بدی ها در کنار هم به نمایش گذاشته شده بود. دوستان منطقه اسکاندیناوی شامل فنلاند نروژ سوییس و... در زمینه توسعه اقتصادی یک فرق اساسی با کشورهای پیشرفته ی مثل امریکا ژاپن و المان و چین که از نظر اقتصادی چه بسا قویتر از کشورهایی اسکاندیناوی باشند تابع توزیع درامد یکنواختی می باشد این کشورها باعث شده اختلاف طبقاتی در معنای حقیقی در کمترین سطح در تاریخ بشریت رو تجربه کنید این توزیع درامد یعنی بین فقیر و ثروتمند جامعشون فاصله نیست می دونید چجوری تونستند به این موفقیت برسند؟ با نظام اموزشی منحصر به فرد و البته عدالت محورشون که کمک می کنه که برای همه اقشار جامعه با بالاترین کیفیت و کمیت قابل دسترسی است.در این جامعه با توزیع درامد یکسان سبب شده افراد تا حدود زیادی نسبت به هم حس برتری یا ضعف نکنند که در نتیجه باعث می شه افراد قوی تر به دنبال اصلاح و حمایت ضعیف و نه افراد ضعیف دنبال سرکوب و خشونت نسبت به افراد قوی باشند در نتیجه تا حدود زیادی معضلات اجتماعی این کشور سرکوب شده و نا گفته نماند سوییس این روند با ثبات را نزدیک به 400 سال بدون حتی یک جنگ داخلی و خارجی در سایه اقتصاد دانش بنیان توانسته حفظ کنه حالا اون دوستانی که دائم از ایران خرده می گیرند فقط 200 سال گذشته ایران رو بررسی کنند ببینید درگیر 3 جنگ جهانی اول و دوم و دفاع مقدس((انصافا جنگ ایران با جهان )) بود....
      پی نوشت یک : از پر حرفیم عذر می خوام ....فقط این مطلب رو می خوام عرض کنم ایران به بهترین ها تبدیل میشه چون شما ها که مردمش باشید بهترین هستید نه برای اینکه خون اریایی تو رگتونه و نه برای اینکه شیعه هستید بلکه برای اینکه ازاده اید و سلحشور نه ظلم می پذیرید و نه ظلم می کنید جماعت ظالم هم عمرش بر این مملکت کوتاهه خیالتون راحت

      یا حق

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حسام الدین جان ایرانی ها ظلم رو نمیپذیرن؟یه نگاه به جامعه بینداز برادر

      • دکی پگاه

        امیدوارم این.دوره از سختی هرچه زودتر بگذره وتوانی برای بازسازی همه جانبه.کشورمون برای ما بماند...دلم میخواد از ایران برم ولی میدونم انسان های قوی کسایی بودن ک برای تغییر شرایط موندن وساختن کشورشون رو اگ هرکسی به جای منتظر موندن وانتظار داشتن از دیگری سهم خودش رو انجام بده اول به خودش وخانواده واطرافش کمک کنه تا چندسال اینده ماهم نتیجه خوبی میگیریم... من از تلویزیون خصوصا شبکه های غیرمفیدش ک فقط فیلم وسرگرمی های غیرمفید دارن دورشدم به جاش وقت سرگرمیم درحال مطالعه کتابایی هستم ک به روح و روان ومعنویاتم کمک میکنه وکتابایی ک.راه حل های اقتصادی خوبی رو.آموزش میده...

    • بدون نام

      با خوندنش فقط حسرت خوردم که چرا ما نه؟ که هزارو یک جواب داشتم براش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا ما بله؟

    • بدون نام

      چگونه با چهار کلمه جان خود و بچه ام را در ژنو ساعت پنج صبح نجات دادم.
      سال 2011 برای دیدن سوئیس و گردش پسر 8 ساله خود را همراه داشتم که روز اخر ساعت پنج صبح از اقامتگاه خود خارج شدیم که پیاده به ایستگاه قطار شهر برای رفتن به فرودگاه و پرواز ساعت هفت صبح قدم بزنیم. تاکسی صدا نکردیم چون مامور هتل بیدار نبود. در پیاده رو که راه میرفتیم در تاریکی صبح ، جلوتر از خودمان چند جوان قد بلند و قلدر سیاه پوست افریقایی را دیدیم که به خاطر همراه داشتن فرزندم بسیار مرا ترساند. چون فکر کردم که انها زورگیران و مواد مخدر فروشان هستند. قبلا هم دیده بودم که در کوچه های می ایستند وقتی به چند قدمی انها رسیدم بلند بلند شروع کردم به گفتن:
      بسم الله الرحمان الرحیم. بسم الله الرحمان الرحیم. با جند بارگفتن این کلمات به راحتی از میان انها رد شدیم و سالم به ایستگاه قطار رسیدیم. این چند کلمه مرا نجات داد. اکثر افریقایی ها از کشورهای مسلمان افریقا مانند الجزایر و مراکش (مستعمرات قدیمی فرانسه) از طریق مرز فرانسه به سوئیس امده اند و برای ما مزاحمتی ایجاد نکردند انروز. به خیر گذشت.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب عزیز حان این توهم شما بوده که اونا زورگیرن. مگه هر بنده خدایی سیاهپوست بود و قد بلند بود قلدره؟!

    • زهرا

      جالبه همه میگن کاش ما هم انجا بودیم ولی هیشگی نمیگه کاش ما هم از اخلاق رفتار انها یاد میگرفتیم یا بگین بیایین ما هم کشورمونو اونطور بسازیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زهرا خانم ما اگه بخواهیم همه رو درست کنیم یک طول عمر هم کم میاد . شما فقط و فقط یه رانندگی رو در نظر بگیرید . اگر تونستین تو اتوبان با فاصله قانونی از ماشین جلو رانندگی کنید بدون اینکه یکی نیاد بین شما و ماشین جلو . همش باید سپر به سپر برید وگرنه یا از ماشین های عقبی فحش میخورید یاشایدهم کتک .پس فکر نمیکنید که خیلی بهتر و عاقلانه تره که بگیم کاش ما اونجا بودیم؟ حرف شما خوب و درست ولی حرف خوبی که هم من میدونم هم شما که فقط تا ابد یه حرف میمونه ارزشش چیه؟

      • بدون نام

        درسته زهرا جان... هرکدوم از ما اگ واقعا خواستار زندگی بهتری هستیم باید با خودمون وخانواده مون شروع کنیم...

    • ابوولی

      خیلی هم باورنکنی ۵۰ در۵۰ صحیح هست.

    • نسترن

      ایران بهترین کشور دنیاست. زنده باد ایران با تمام خوبی ها و بدی هایش...

    • بدون نام

      ما هم میتونیم اگه بخوایم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله هرکدوم ازما بایداز خودش شروع کنه

    • بدون نام

      بیشترین رفاه سوییس به خاطر پول ایرانی ها در بانکهای این کشور است، اگه اون پولها رو در کشور خودمون سرمایه‌گذاری میکردن خیلی از سوییس پیشرفته تر میشدیم

    • الکساندر

      پس سوییس بهشت برین بوده مانمیدوتستیم دمتگرم که حجاب داشتی الان توایران همه لخت میگردنددخترها وافتخارمیکنند به توحششون ولی خانم خیلی خالی بستی
      احتمالا توسوییس زندگی نمیکردی شماتوهم زدی ضعیفه

    • بدون نام

      بیچاره الکساندر ... میگه ضعیفه والامادرحسرتیم ولی هیچوقت گیرمون نمیاد

    • بدون نام

      نسرین جان منوتوباید این حرف روبگیم چون دستمون نمیرسه خدایی

    • بدون نام

      كامنت من جه ايرادي داشت كه سانسور ش؟ فقط به حسام الدين تذكر داده بودم كه سوييس جزء منطقه ي اسكانديناوي نيست

    • سارا

      مشکل کشور ما اینه هر کی تو یه شغلی میره که بتونه کاری کنه دزد از آب در میاد البته تقصیرش نیست هممون جای اون باشیم دزد میشیم.باید از خود شروع کرد و دست از شعار و مقایسه خودمون با بد بگذریم.الان یه کلام چرا حداقل ما که برنامه هامون خوب پیش نمیره وضع اینه همین الان بریم مثلا برنامه یه کشور مثل سوییس رو ببینیم توی همه حوزه ها حداقل نقاط مثبت اونارو برای خودمون اجرا کنیم توی ایران همه چی منسوخه اجازه فکر نبوغ..... ایران ارزونیشون.....

    • بدون نام

      همه میگن ایرانیا بد اند فلان اند, پس اگه این همه ادم خوب داریم اینا کی اند تو خیابون؟

    • بدون نام

      تنبلی میکنیم بعد میگیم ایران داغونه.شما دیگه کی هستین؟ همونجا هم برید تنبلی کتید میندازنتون بیرون.دوستان بجای این حرفا هرکی باید از خودش شروع کنه ادم باشه.مثلا من چند روز پیش یه خانومی رو دیدم فحش میداد به ایران و میگفت وای چقد اروپا خوبه, چند لحظه بعد که مترو اومد مثل چی حمله کرد رفت داخل.خب این همه شعار به درد نمیخوره یکم عمل کنید.فقط هی میگید اونجا خوبه,اینجا بده.

    • مهتاب

      باور کنید با خوندن این مطلب گریه کردم..برای خودم و بچه هام دلم سوخت..به حال اونا هم غبطه خوردم

    • آتش

      یک مشت اراجیف یاد گرفتن که ملت ایران بافرهنگن مردم ایران بهترینن مردمم عین طوطی تکرارشون میکنن !!!کدوم فرهنگیه که یه دختر میخواد بره دنبال شغل بگرده هزار و یک جور پیشنهاد جنسی میگیره؟کدوم فرهنگیه که از طریق فالور جمع کردن با عکس دخترای مردم پول درمیارن؟!کدوم فرهنگه که توش مجرم تو جامعه بیشتر احساس امنیت میکنه تا ادم عادی؟!!

    • دختر

      کجاش اینجا خوبه یه دختر از اول که بدنیا میاد دوسش ندارن چون دختره تا بزرگ بشه تو خونه حبسه بعدش شوهرش میدن پرتش میکنن بیرون توخونه شوهر کلفتی تا اخر عمر خونه نشینی اگه خیلی زرنگ باشه درس بخونه کار پیدا کنه حداقل یه چیزی اگه تعداد متلک هایی رو که یک دختر در یک بعد از ظهر بیرون رفتن جمع کنی از تعداد کل متلک های قرن اخیر سویس بیشتر هست در ضمن اینجا فرقی نمیکنه چجور تیپ زده باشی مذهبی باشی امل و بی ارزه هستی اگه یه خورده موهات پیدا باشه بی ایمان خیابونی بی اصل نسب هستی یه دختر شب نمیتونه بیرون بره امنیت نداره و کلی چیزای دیگه که همه میبینیم ولی انکار میکنیم پس لطفااااا این قدر شعار ندین

      پاسخ ها

      • ح

        نه اینطور نیست

    • ناشناس

      کجا اینجا عالیه اینجا همه چی زور زجر بدبختی فقیری بی پولی دخالت دیگران در زندگی نداشتن حق انتخاب بیکاری حسرت ترس استرس دلهره ظلم به دختر است اونایی که میگن اینطور نیست لطفا چشمو گوش هاتون رو باز کنین یک ساعت در میادین شهر بچرخین به حاشیه نشین های شهر نگاه بندازین تا ببینین اوضاع چقد خرابه یا حداقل از یک دختر و زن حتی خواهر یا مادرتون راجبه مشکلاتشون در جامعه بپرسین تا بدونین وقتی میگن اونجا بهشته یعنی چی

    • طهورا

      اگر این طوریه که زنان در بیرون از خونه کار های حتی مردانه میکنن , خانواده هاشون مستحکم هستش ? اون جا مثلا کمبود محبت ندارند ? خانواده هاشون خوش و سر حالن ? این سوال و میپرسم چون تو ایران میگن اگر زن بیرون خانه کار کنه بچه ها از تربیت خارج میشن و خانواده بهم میخوره . دوست دارم ببینم در این کشور که زنان مثل مردان کار میکنن وضع بچه ها و خانواده ها چطوره . لطفا جواب بدید

    • داود

      مرسی

    • زهرا

      ممنون بابت اطلاعاتی که دادید. درسته که آرزوی قلبی من اینه که در کشور سوئیس زندگی کنم. همیشه دوسش داشتم. اما با خوندن این اطلاعات به بعضی اشکالات خودم پی بردم و سعی می کنم همینجا اونا رو برطرف کنم. بازم تشکر می کنم.

    • فریبا

      هر چی که این خانم فرمودن راسته آخه از فامیلمون یک خانواده ی ۴ نفره رفتن به کشور سوئیس اونام میگن همینارو واقعا که چه آدمای بافرهنگی داره خوشبحالشون از نظر امنیتی هم خیلی خوبه ما تو کشور خودمونم نمیتونیم راحت بریم بیرون چونکه خیلی ناامن شده

    • بدون نام

      ایران 200 سال دیگه مثل سوسیس میشه

    • بدون نام

      فقط میتوانم بگویم آفرین

    • مجهول الهویه

      ضمن تقدیر و تشکر از شما که تجربه خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
      یه چند کلمه هم برای متعصب های کور روباه مزاج به ظاهر دین دار:

      خون شما باید ریخته بشه تا کشوری با فرهنگ و با تمدن روی اون ساخته بشه! یه مشت دزد جمع شدین دور هم از هر طرف دارین کشور رو نابود میکنید بعد هم میایید اینجا از فرهنگ و ادب حرف میزنید؟؟؟

      تف به شرفت خائن!

    • ترانه

      مرسی که این مطلب رو نوشتین برای من خیلی مهم که بدونم خیلی بهم کمک کرد ...شاد باشید همیشه

    • وحید پورلطفعلی

      سلام.از اینکه ما رو با جامعه سوییس آشنا کردید ممنونم.ازسایرهموطنان خارج از کشور هم تقاضا دارم ایرانیهارو راهنمایی و کمک کنن چون واقعا دیگه اینجا قابل زندگی نیست.ممنون

    • ایمان سعادتی

      سلام.خیلی ممنون که از این جور مقاله ها پست میکنید ومارو بازندگی در خارج ازکشور اشنا میکنید.منم فوق لیسانس مهندسی شیمی گرفتم ودر تلاشم تا یابه المان یابه سوعد مهاجرت کنم.برام دعاکنید.

    • بدون نام

      سلام اون دوستت که بابچش تنهازندگی میکنه قصدازدواج نداره اگه میشه سوال کنیدوبه من اطلاع دهیدممنون میشم

    • ستوده

      سلام ایران هرچه باشه خوبه توی همه جا دنیا فرهنگ به توچه به من چه حاکمه برای همین غیبت کمه چون براشون اهمیت نداره انسانهای دیگه چطورند همه سرشون تو اخورشونه مثل یه باغ وحش مدرن

    • بدون نام

      من هم در اینده ای نه چندان دور میرم سوئیس اگه خدا بخواد دانشگاه میرم اونجا ولی از نظر من ما مردم ایران البته بعضی ها جنبه نداریم خب مثلا که چی میرن کشورا خارجی بی حجاب میشن به نظر من حجاب امنیت زنه تو تو هرجای دنیا با حجاب باش اطرفیانتم دیگه میپزیرن که تو حجابتو ارک نمیکنی

    • انسیه

      گچطور میشه با این خانم ارتباط برقرار کرد. روایت منصفانشون برام جالب توجه و البته مهمه چون خودم قراره برم اونجا میخوام بیشتر ازشون بشنوم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج