سال هاست که مسافران کامبوج با یکی از بدترین شبکه های قطار جهان مسافرت می کنند. شکستن و خارج شدن از خط این قطارها که با سرعتی کمی بیشتر از سرعت راه رفتن حرکت می کنند، بسیار متداول است.
برترین ها: سال هاست که مسافران کامبوج با یکی از بدترین شبکه های قطار جهان مسافرت می کنند. شکستن و خارج شدن از خط این قطارها که با سرعتی کمی بیشتر از سرعت راه رفتن حرکت می کنند، بسیار متداول است. بنابراین مردم شمال غرب کشور، خودشان این امور را در دست گرفته اند و با استفاده از بامبو و هالتر به شکل چرخ، خدمات راه آهن مخصوص به خودشان را ایجاد کرده اند.
مردم محلی این وسیله را «نوریس» می نامند اما بازدیدکنندگان خارجی به آن «قطار بامبو» می گویند. هر قطار بامبو از یک قاب چوبی ۳ متری تشکیل شده که از طول با بامبوهای فوق العاده سبک پوشیده شده است و روی چرخ هایی به شکل هالتر قرار می گیرد. پمپ آب یا موتور گازوئیلی که به عنوان موتور این قطارها استفاده می شود، نبرو را به وسیله تسمه به چرخ های عقب انتقال می دهد. این اختراع ساده و زهواردررفته می تواند بیست نفر یا بیشتر را روی ریل ها با سرعتی نزدیک به ۴۰ کیلومتر بر ساعت انتقال دهد ریل شکسته و تاب خورده سفر استخوان شکنی را برای مسافران رقم می زند.
اما وقتی یک قطار بامبوی دیگر از جانب مخالف به سوی شما می آید چه اتفاقی می افتد؟ پاسخ ساده است: هرقطار تعدادی مسافر دارد که باهم قطار را از روی ریل بلند می کنند تا دیگری عبور کند. سپس دوباره سوار می شوند، موتور را روشن می کنند و به راهشان ادامه می دهند. این کار یک دقیقه طول می کشد. قطارهای بامبو بخش غیررسمی سیستم حمل و نقل کامبوج شده اند. آن ها روستاها را به هم وصل می کنند و یک وسیله حمل و نقل کالا و انسان در مناطقی هستند که سیستم دیگری وجود ندارد. هم چنین از آن جا که توریست ها حاضرند ۲ دلار در روز برای سوار شدن این قطارها بپردازند، منبع درآمد بسیاری از افراد هم هستند. در کامبوج این مبلغ برابر با دوماه دستمزد بیشتر شهروندان است.
در حال حاضر با بازسازی خط قطار ملی در کامبوج که باعث چند تکه شدن خط راه آهن شده و هم چنین اینکه مقامات کمتر اجازه استفاده از این وسیله غیررسمی را می دهند، قطارهای بامبو در حال ناپدید شدن هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر