۳۸۱۹۸۸
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

خواندنی ها با برترین ها (۹۴)

در این شماره از خواندنی ها با مجموعه مقالاتی از برتراند راسل، رمانی از ناتانیل وست، مجموعه ای از نقدهای سینمایی و... آشنا شوید.

برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با مجموعه مقالاتی از برتراند راسل، رمانی از ناتانیل وست، مجموعه ای از نقدهای سینمایی و... آشنا شوید.

حقیقت و افسانه
  • برتراند راسل
    ترجمه ی منصور مشکین پوش
    انتشارات نیلوفر
    چاپ اول: 95
خواندنی ها با برترین ها (94)
حقیقت و افسانه حاوی آثار کوتاهی است که راسل در نیمه ی دوم دهه 1950 نوشت. «جستارهای حقیقت و افسانه، خیال و احساس خوانندگان را درگیر می کند و می کوشد دید ایشان را به جهان تغییر دهد؛ و خواندن راسل زندگی بسیاری از مخاطبان را دگرگون می سازد.»

بخشی از مقاله «جهانی که مشتاق زندگی در آنم»

خوشبختی تنها با سیاست تامین نمی شود، اما برخی شرایط سیاسی وجود دارد که بی آن، در جهان امروز ما، خوشبختی ناپایدار و زودگذر خواهد بود. نخستین آن شرایط این است که تسلیحات عمده ی جنگی باید در اختیار مرجع واحدی قرار گیرد تا دیگر وقوع جنگ های بزرگ امکان پذیر نباشد. شرط دوم اقدام در بالابردن مداوم سطح زندگی در مناطق فقیر جهان است، تا آن جا که به سطح زندگی امروز مردم غرب برسد. شرط سوم آن که رفتار مردمان در همه جا چنان باشد که مانع افزایش سریع جمعیت گردد.

با برقراری این سه شرط، زندگی روزانه از استیلای ترس نجات خواهد یافت، و با زوال ترس، عواطف و احساسات خلاق تر و کریمانه تر جای آن را خواهد گرفت. اگر روزی این مشکلات سیاسی حل شود، من انتظار دارم تجدید حیاتی در هنر و ادبیات، در شیرینی زندگانی روزانه، در مهربانی و نیک نفسی، در روابط اجتماعی، در اندیشه و علم بروز کند...


یک میلیون جرینگی

  • ناتانیل وست
  • ترجمه ی رضا علیزاده
  • انتشارات روزنه
  • چاپ اول: ۹۴
خواندنی ها با برترین ها (94)
در نیمه ی اول قرن بیستم معمولاً فرانسوی ها بودند که نویسندگان مستعد امریکایی را برای آنها کشف می کردند. وست هم یکی از همان ها بود، و سارتر او را به امریکایی ها شناساند. هرچند سهم آن تصادف اول و کتاب خواهر زند را هم واقعاً نمی توان نادیده گرفت.

طنز در رمان های ناتانیل وست هم مثل زندگی و مرگ و زندگی بعد از مرگش جایگاه مخصوصی دارد، و در هر کدام آنها خود را به صورت خاصی در می آورد. اما طنزآمیزترین آنها رمان ءیک میلیون جرینگی» است که طنزش صورت کاملاً عریانی به خود می گیرد.


مرد مرموز (ماجرای واترگیت)

  • باب وودوارد
  • ترجمه ی عباسقلی غفاری فرد
  • انتشارات نگاه
  • چاپ اول: ۹۵
خواندنی ها با برترین ها (94)
این کتاب بازنمایی واقعه واترگیت است؛ ماجرایی که از طریق شنود مذاکرات انتخاباتی ریچارد نیکسون صورت گرفت که خود را برای دومین دوره ریاست جمهوری اش در ایالات متحده آمریکا مهیا می‌کرد. از واقعه واترگیت به نام رسوایی یاد می‌کنند.

ادامه ماجرا و پیگیری آن، باعث شد که کار به دیوان عالی قضایی فدرال آمریکا کشانده شود و در نهایت نیکسون کناره گیری کرد. عامل اصلی افشاگری واترگیت مارک فلت، مرد شماره دوی اف بی آی بود که سال ها نامش پنهان ماند و تنها با لقب گلوگشاد از او یاد می شد.

باب وودوارد و همکارش کارل برنشتاین هم روزنامه نگارانی بودند که پرده از رسوایی واترگیت برداشتند. وودوارد در کتاب پیش رو، به مارک فلت و کارهایش پرداخته و در خلال سطور این اثر، ماجرای واترگیت و تاثیر آن بر سیاست آمریکا و جهان را تشریح کرده است.


برابری و آزادی
  • آماریتا سن
    ترجمه ی حسن فشارکی
    نشر شیرازه
    چاپ اول: ۹۵
خواندنی ها با برترین ها (94)
آمارتیا سن بر این نظر است که برابری‌طلبی نه وجه افتراق که وجه مشترک تمامی مکاتب مهم اقتصاد سیاسی است. به عنوان مثال لیبرالیسم برای برابری حقوقی افراد همان ارزش بنیادینی را قائل است که مکاتب سوسیالیستی برای برابری افرار در دسترسی به سرمایه، به این اعتبار، سِن بر این عقیده است که پرسش محوری اقتصاد سیاسی نه پرسش برابری که پرسش «برابری در چه چیز؟» می‌باشد.
تلاش خودِ او در این زمینه یافتنِ پاسخی است که به این پرسش که بر زمینه‌ آزادی‌خواهی شکل گرفته باشد و تأکید را بر برابری افراد در ایفای نقش‌های ارزشمند یا به عبارت دیگر در برابری افراد در امکان پیگیری اهدافی که خود برای خویش وضع کرده‌اند، بگذارد. در این کتاب سِن تفاوت رویکرد خود به مسئله برابری را نه فقط با لیبرالیسم و سوسیالیسم، که با برابری‌طلبی دولت رفاه و نیز با آن‌چه در نولیبرالیسم برابری فرصت‌ها نامیده می‌شود، توضیح داد.

برخورد کوتاه (25 نقد 25 منتقد)

  • گروه نویسندگان
  • به کوشش یحیی نطنزی
  • انتشارات حرفه هنرمند
  • چاپ اول: ۹۵
خواندنی ها با برترین ها (94)
کتاب «برخورد کوتاه» با محوریت تعریف و کارکرد نقد فیلم انجام شده و در آنها دیدگاه‌های هر منتقد درباره‌ این مفهوم مناقشه‌برانگیز تبیین شده است. نقدهای برگزیده‌ که به انتخاب خود منتقدان در کنار گفتگویشان منتشر شده به خواننده کمک می‌کند تا با مطالعه‌ آن‌ها با نمونه‌هایی قابل اعتنا از نقد سینمایی مواجه شود. در کنار گفتگوها و نقدها، فهرستی از بهترین فیلم‌های عمر منتقدان هم قرار گرفته تا خواننده به درک دقیق‌تری از سلیقه‌ سینمایی هر منتقد برسد.

در میان منتقدانی که در کتاب با آن‌ها گفتگو شده هم چهره‌های باسابقه‌ای مثل پرویز نوری، خسرو دهقان، بهروز تورانی، احمد امینی، مسعود فراستی، زنده یاد ایرج کریمی، احمد طالبی‌نژاد، روبرت صافاریان و هوشنگ گلمکانی حضور دارند و هم منتقدان شناخته‌شده‌ای مثل حمیدرضا صدر، جواد طوسی، صفی یزدانیان، شهرام جعفری‌نژاد، مجید اسلامی، آنتونیا شرکا و حسن حسینی.

گفتگو و نقد برگزیده‌ مجید بسطامی، آرش خوش‌خو، سعید عقیقی، مهرزاد دانش، نغمه ثمینی، حسین معززی‌نیا، امیر پوریا، نیما حسنی‌نسب و محسن آزرم هم دیگر فصل‌های کتاب را تکمیل کرده است.

گذشته و حال نقد فیلم در سینمای ایران چشم‌انداز پرفراز و نشیبی دارد که بررسی و مرورش علاوه بر اینکه ما را به درک دقیقی از وضعیت آن می‌رساند، شناخت‌مان را از منتقدانی که در نوشتن‌ نقدهای چند دهه‌ گذشته‌ سهمی تعیین‌کننده داشته‌اند بالا می‌برد.
منتقدانی که بدون توجه به ایده‌ها و نظرات‌شان درباره‌ تعریف نقدنویسی، ضرورت‌های آن و آسیب‌هایش، نمی‌شود به قضاوت درستی از مفهوم و کارکرد نقدِ فیلم در ایران رسید. نقدنویسی در سال‌های اخیر با اتهام‌های زیادی مواجه بوده است. از یک طرف به دلیل رشد رسانه‌های چاپی و مجازی حجم نقدهایی که در مورد فیلم‌ها نوشته می‌شود افزایش یافته و از طرف دیگر سوال‌ها و تردیدهایی در مورد میزان تأثیرگذاری و کارایی‌آن مطرح شده است.

«برخورد کوتاه» با گفتگو با ۲۵ منتقد و انتشار ۲۵ نقد برگزیده از آن‌ها سعی می‌کند به تاریخی مکتوب و شفاهی از نقد فیلم در ایران تبدیل شود و خوانندگانش را به تصوری روشن از این مفهوم برساند. مفهومی که این کتاب امیدوار است به برطرف‌شدن برخی از سوء‌تفاهم‌ها در موردش کمک کند. «برخورد کوتاه» از این نظر بخش قابل توجهی از بضاعت نقدِ فیلم در سینمای ایران است با همه‌ جذابیت‌ها و ویژگی‌هایش و با همه‌ کاستی‌ها و نقص‌هایش.
«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

Bartarinha.editorial@gmail.com

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره ۲۳۰۵۱۴۹۲ تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مرسی و سپاس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج