اعتراض به جاسوس خواندن عضو تیم مذاکرات
رئیس تیم کارشناسی هیات مذاکرهکننده هستهای ایران با کشورهای ۱+۵ در صفحه اینستاگرام خود در پاسخ به اظهارات برخی مخاطبان صفحه خود که درباره موضوع دستگیری فردی منتسب به تیم مذاکرهکننده هستهای به عنوان جاسوس نکاتی را مطرح کردهاند، پاسخهایی را منتشر کرده است.
حمید بعیدینژاد در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «اخیرا برخی افراد و سایتها به پخش مطالبی نسبت به آقای عبدالرسول درّی مبادرت کردهاند و از جمله اینکه وی بهعنوان یک فرد دو تابعیتی ایرانی و انگلیسی سالهاست حتی زمانی که مسؤول پرونده دعاوی علیه آمریکا در وزارت دفاع بوده است علیه منافع کشور جاسوسی میکرده است و اخیرا نیز مشخص شده است که بهعنوان عضو تیم مذاکرات هستهای کشورمان اطلاعات محرمانه مذاکرات را به سرویسهای جاسوسی انگلیسی و آمریکایی ارائه میکرده است و برای این خدمات خود ماهانه ۷۵۰۰ پوند حقوق دریافت میکرده است.
با توجه به سوالات مکرر عزیزان و درخواست آنها از بنده برای برخی توضیحات، ذکر چند نکته شاید مفید باشد:
۱- شکی نیست که همه ما تابع تصمیمات نهادهای رسمی امنیتی و اطلاعاتی کشور که وظیفه حفظ کیان و صیانت از کشور در قبال تهدیدات خارجی را برعهده دارند، هستیم. درخصوص این موضوع ما نیز مانند دیگر هموطنان عزیزمان منتظر روشنگری بیشتر و دقیقتر موضوع اتهام آقای درّی هستیم تا طرح آنها کمک کند تا افراد از گمانهزنی و اتکا به حدسیات شخصی خود در این موضوع حساس خودداری کنند. آنچه در نهایت تا بحال از برخی موارد محدود اعلام شده از سوی نهادهای رسمی کشور برمیآید آنست که آقای درّی از سوی برخی مراجع امنیتی کشور برای پارهای توضیحات فراخوانده شده و بدون اینکه اتهام خاصی برای ایشان به اثبات برسد آزاد هستند. بررسی و تحقیقات ادامه دارند. شخص ایشان نیز در مصاحبهای که در چند روز پیش در محل ساختمان بانک مرکزی انجام داد بر همین نکات پافشاری کرده و ضمن وفاداری کامل خود به منافع کشور هر نوع اتهام امنیتی و جاسوسی را به شدیدترین بیان ردّ کرده است. اظهارات وی توسط هیچ نهاد رسمی به چالش کشیده نشده است.
۲- وزارت امور خارجه و مسئولان تیم مذاکرات هستهای مسئولیتی در قبال گزینش یا اصولا چه ردّ یا قبول نمایندگان نهادهای ذیربط رسمی کشور ندارند. مجموعا دهها نفر بهعنوان نمایندگان نهادهای ذیربط، تیم مذاکرات هستهای کشورمان را در مذاکرات همراهی میکردند که ورود به بحث صلاحیت این افراد نمیتواند از مسئولیتهای وزارت امور خارجه و اعضای تیم مذاکرات هستهای کشورمان باشد. وزارت امور خارجه و اعضای تیم مذاکرهکننده هستهای همچنین نه مسئولیت و نه امکان اِعمال نظارت بر افراد و نمایندگان دیگر نهادها را نیز در اختیار ندارد. تعیین اشخاص و تایید صلاحیت افراد بهعنوان نمایندگان آن نهاد و همچنین اعمال نظارت بر این افراد بر عهده همان نهادها و در مواقع حساس بهعهده نهادهای اطلاعاتی و امنیتی رسمی کشور هستند.
۳- آقای درّی بهعنوان نماینده یکی از نهادهای مسئول بانکی و مالی و به اتکای چند دهه حضور در مناصب مختلف حقوقی و اجرایی در حوزههای مختلف در این مرحله آخر مذاکرات مشورتهای فنی و تخصصی بانکی و مالی لازم را به تیم مذاکرات هستهای کشورمان ارائه میکرد. وی حتی همان زمان که با نظر مستقیم نهاد زیربط بانکی و مالی کشورمان برای ارائه اینگونه مشورتها درمذاکرات تخصصی شرکت داشتند، عضو هیات مدیره بانک سامان هم بود. آقای دری برای حدود یک دهه در مذاکرات حقوقی در لاهه در پرونده حساس و مهم دعاوی ایران و آمریکا بهعنوان عضو داوری کشورمان شرکت میکرد. پس از آن برای حدود یک دهه دیگر وی بهعنوان وکیل حقوقی وزارت دفاع کشورمان در پرونده خریدهای تسلیحاتی ایران از آمریکا انجام وظیفه میکرد. وی به علت شرکت در بیش از دو دهه مذاکره در دعاوی مهم بینالمللی در میان متخصصان فن فردی شناختهشده محسوب میشود. همچنین بنابر اطلاع موثق آقای درّی اصلا تبعه کشور انگلیس نیست.
۴- این پافشاری برخی افراد و سایتها برای اثبات جاسوسی آقای درّی بیش از همه چیز خواسته یا ناخواسته سوالاتی جدّی را متوجه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور میکند که چطور فردی در چنین مسئولیتهای مهم و حساسی آنهم نه برای چند سال بلکه برای بیش از حداقل دو دهه به جاسوسی مشغول بوده است و این موضوع از چشم نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشورمان پنهان و مغفول مانده است. به نظر بنده این نوع اظهارات یک توهین آشکار به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشورمان است. در شرایطی که منطقه ما شاهد شدیدترین ناامنیها در اطراف و اکناف خود است و به ویژه داعش با اتکا به انواع روشهای مخرب سعی در ایجاد تهدیدات امنیتی برای کشور عزیزمان دارد، همگان مشاهده میکنیم که چگونه نیروهای بهغایت سازمانیافته اطلاعاتی و امنیتی کشور اعم از وزارت اطلاعات و سپاه و نیروهای انتظامی بسان سربازان گمنام امام عصر (عج) توطئهها را کشف و خنثی کرده و امنیت این کشور پهناور را تامین کردهاند. تجربه این سالها به ما بهخوبی نشان میدهد که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور به لطف خدا احاطه بسیار خوبی به تحرکات جاسوسی و اطلاعاتی دشمن دارند. ما نیز نباید در نوع اظهارات خود، خواسته یا ناخواسته و برای اثبات یک موضع خاص، امر مهمتر و بزرگتری را نادیده بگیریم و به طور غیرمستقیم اتهاماتی را متوجه نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور کنیم.
۴- در مجموع نوعی شتابزدگی از سوی افراد و سایتهایی که این مباحث را مطرح میکنند مشاهده میشود که خیلی مایل هستند با آب و تاب دادن برخی اطلاعات ناقص و ناصحیح حکم قطعی جاسوسی برای آقای درّی را هرچه سریعتر ثابت کنند تا این نظریه خود را اثبات کنند که دشمن در مذاکرات هستهای و تیم مذاکرات هستهای کشورمان نفوذ و رسوخ کرده است و این منشا و دلیل نقصهای عمده ساختاری برجام است. این نوع رهیافت جسارتا قدری سادهانگارانه محسوب میشود چرا که موضوع فرآیند مذاکرات هستهای بسیار پیچیدهتر از این است که وجود یک فرد جاسوس، حتی اگر چنین مطلبی به اثبات برسد، بتواند به عاملی برای شکل دادن به محتوا و ساختار اساسی برجام مبدل شود.
برجام حاصل یکی از پیچیدهترین مذاکرات چندجانبه بوده است که برای دو سال و نیم در عالیترین سطوح تصمیمگیری نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای طرف مذاکرات مورد بررسی قرار داشته است و تمام محتوای آن از ابعاد مختلف سیاسی و امنیتی و فنی با دقت تمام و با اشراف تمام نهادهای ذیربط مذاکره و جمعبندی شده است. مضافا بر اینکه کشورهایی که خود در این مذاکرات شرکت داشتند دارای قویترین سرویسهای جاسوسی در جهان هستند و با توجه به حضور مستقیم خود، چنانچه این دوستان ادعا میکنند، نیاز مبرم به اخذ گزارش از سوی واسطه نداشتهاند. تیم مذاکرات هستهای کشورمان نیز با توجه به تجربه طولانی خود تمام اصول مربوط به حفظ محرمانه بودن اطلاعات را رعایت میکرد و هر یک از اعضای شرکتکننده در مذاکرات فقط در محدوده کار خود به اطلاعات دسترسی داشتند. با توجه به اینکه بسیاری از نمایندگان شرکتکننده مشورتهای تخصصی را ارائه میفرمودند و نقشی در اتخاذ تصمیمات برعهده نداشتند و اتخاذ تصمیمات در سطحی عالیتر اتخاذ میشد.
ارسال نظر