جاباما
۳۷۹۰۴۱
۴ نظر
۵۰۶۳
۴ نظر
۵۰۶۳
پ

جین وایلدر درگذشت

ستاره فیلم ˝ویلی وانکا˝ و تعدادی از فیلم‌های کلاسیک مل بروکس از دنیا رفت.

هنرآنلاین: ستاره فیلم ˝ویلی وانکا˝ و تعدادی از فیلم‌های کلاسیک مل بروکس از دنیا رفت.

جین وایلدر که با مل بروکس درشاهکارهای کمدی مانند "تهیه‌کنندگان" (۱۹۶۸)، "زین‌های شعله‌ور" (۱۹۷۴) و "فرانکنستاین جوان" (۱۹۷۴) همکاری کرد، روز دوشنبه در منزل خود در استامفورد در ایالت کانه‌تیکت از دنیا رفت.

جین وایلدر درگذشت

جردن واکر-پرلمن خواهر زاده وایلدر گفت او بر اثر عوارض بیماری آلزایمر درگذشت. وایلدر ۸۳ ساله بود.

به گزارش هالیوود ریپورتر، وایلدر در ۱۹۷۱ در موزیکال فانتزی "ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی" نقش شکلات‌فروش عجیب و غریب را بازی کرد و در چهار فیلم "سیلور استریک" (۱۹۷۶)، "زندانی دیوانه شده" (۱۹۸۰)، "بد نبین و بد نشنو" (۱۹۸۹) و "تو دیگر" (۱۹۹۱) با ریچارد پرایر، استندآپ کمدین افسانه‌ای همبازی بود.

وایلدر متولد ۱۱ ژوئن ۱۹۳۳ در میلواکی بود. پدرش یک مهاجر روس بود. مادر وایلدر وقتی او شش ساله بود، دچار حمله قبلی شد و تا پایان عمر زمین‌گیر بود (او وقتی وایلدر ۲۳ ساله بود درگذشت). وایلدر کار هنری را از دوران دبیرستان با بازی در نمایش‌های مختلف آغاز کرد. او بعداً از دانشگاه آیووا در رشته تئاتر با درجه لیسانس دانش‌آموخته شد و در مدرسه اولد ویک در بریستول در انگلیس هم تحصیل کرد.

جین وایلدر درگذشت
جین وایلدر در فیلم "ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی"

وایلدر کار حرفه‌ای را از اوایل دهه 1960 با بازی در نمایش‌های برادوی شروع کرد. او در 1963 در نمایش "ننه دلاور و فرزندانش" مقابل آن بنکرافت بازی کرد و از طریق او به مل بروکس - که بعدها با بنکرافت ازدواج کرد - معرفی شد. این زوج او را به فایر آیلند دعوت کردند. بروکس در آنجا 30 صفحه فیلمنامه‌ای به نام "فصل بهار برای هیتلر" را در اختیار وایلدر گذاشت.

نام این فیلمنامه بعداً تغییر کرد و پنج سال بعد مبنای فیلم "تهیه‌کنندگان" به کارگردانی بروکس شد. وایلدر برای بازی در نقش لئوپولد بلوم حسابدار عصبی نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل شد. وایلدر یک سال پیش از آن با بازی در نقشی کوتاه در فیلم "بانی و کلاید" (1967) وارد دنیای سینما شده بود.

بروکس بعداً در فیلم "زین‌های شعله‌ور"، نقش یک هفت‌تیرکش ازپاافتاده را به او سپرد. وایلدر همان سال طرح کلی "فرانکنستاین جوان" را نوشت و از بروکس خواست با همکاری هم فیلمنامه را بنویسند. وایلدر در فیلم، نقش دکتر فردریک فرانکنستاین را بازی کرد. وایلدر و بروکس برای این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شدند. "فرانکنستاین جوان" تنها 10 ماه بعد از "زین‌های شعله‌ور" اکران شد. وایلدر با این فیلم‌ها به یکی از محبوب‌ترین کمدین‌های دهه 1970 تبدیل شد.

بروکس در بیانیه‌ای از وایلدر به عنوان "یکی از استعدادهای بزرگ دوران ما" یاد کرد و گفت: او با جادوی ویژه خود هر فیلمی را که با هم کار کردیم، تبرک کرد و با دوستی خود زندگی من را هم متبرک کرد. دلمان خیلی برایش تنگ خواهد شد.

جین وایلدر درگذشت
جین وایلدر در فیلم "زین‌های شعله‌ور"

وایلدر به لطف موفقیت دو فیلم "زین‌های شعله‌ور" و "فرانکنستاین جوان" در 1975 برای اولین بار روی صندلی کارگردانی نشست و فیلم "ماجرای برادر باهوش‌تر شرلوک هلمز" را از روی فیلمنامه‌ای نوشته خودش ساخت. او در 1977 هم فیلم "بزرگ‌ترین عاشق دنیا" را از روی فیلمنامه‌ای از خودش کارگردانی و خودش هم در آن بازی کرد.

در 1999 پزشکان تشخیص دادند وایلدر مبتلا به بیماری لنفوم غیر هوچکین است. او با پرتودرمانی و جراحی درمان شد. وایلدر در 2005 کتاب خاطرات خود با عنوان "مثل یک غریبه من را ببوس" را منتشر کرد.

درگذشت جین وایلدر با واکنش تعدادی زیاد دیگری از چهره‌های معروف همراه بود.

جیم کری در توئیتر نوشت: جین وایلدر یکی از بامزه‌ترین و شیرین‌ترین انرژی‌هایی است که تاکنون قالب انسانی به خود گرفته است. اگر بهشتی باشد، او یک بلیت طلایی دارد.

راسل کرو هم نوشت: من "زین‌های شعله‌ور" را هفت بار با دوستانم در سینما دیدم. جین وایلدر، تو یک نابغه بودی. روحت شاد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین

      خسته نباشی مال پریروزه

    • بدون نام

      خدادرراحتی و آمرزش خویش قرارش بده . عمرخودرا برای شادی و خنداندن دنیا صرف کرد .

      پاسخ ها

      • لارا

        عاشقش بودم

    • لارا

      من اولین بار ایشون رو در فیلم ویلی ونکا دیدم و باید بگم صدها بار اون فیلمو تماشا کردم. اون دارای لبخندی با روح بود که من رو به خودش جذب کرد.
      روحش شاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج