۳۷۸۹۶۷
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

آغوش باز جوادی آملی برای هاشمی

ديروز تاريخ به روزهايي بازگشت كه آنها طلبه بودند و با اشتياق سعي در رسيدن به جايگاهي داشتند تا بتوانند گام مثبتي براي كشور بردارند كه اين تلاش ها نتيجه داشت؛ چنانکه هر دو شخصيت از معتمدان امام خميني(ره) سال‌هاست محبوب اقشار ميانه‌رو كشور هستند. ديروز، روز مرور خاطرات گذشته و آنچه بود كه رواج آن را آفت براي كشور مي‌دانستند.

روزنامه آرمان امروز- مطهره شفيعي: ديروز تاريخ به روزهايي بازگشت كه آنها طلبه بودند و با اشتياق سعي در رسيدن به جايگاهي داشتند تا بتوانند گام مثبتي براي كشور بردارند كه اين تلاش ها نتيجه داشت؛ چنانکه هر دو شخصيت از معتمدان امام خميني(ره) سال‌هاست محبوب اقشار ميانه‌رو كشور هستند. ديروز، روز مرور خاطرات گذشته و آنچه بود كه رواج آن را آفت براي كشور مي‌دانستند.

البته از مسائلی سخن گفتند كه براي آينده كشور بايد براي آن برنامه‌ريزي كرد، مانند جوانان امروز كه مسئولان فردا هستند. ديروز زنگ منزل آيت‌ا... جوادي آملي به صدا در آمد و ‌ميهمان او آيت‌ا... هاشمي بود؛ دو آيت‌اللهي كه رفتار و انديشه‌هايشان شباهت هايي دارد و از همين رو بود كه ديروز آيت‌ا... هاشمي كه به روحيات جوادي آملي آشنا بود از تفكري گلايه كرد كه حكومت در غيبت را درست نمي‌داند و به‌خوبي مي‌دانست كه ميزبانش هم از اين رويكرد خشنود نيست كه اگر بود عطاي حضور در پشت تريبون نماز جمعه را مانند خودش به لقايش نمي بخشيد.

انتقاد از تفكري كه حكومت در زمان غيبت را نمي‌پسندد

آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني در ديدار با آيت‌ا... جوادي آملي در منزلشان واقع در دماوند، با ابراز خوشحالي از بهبودي نسبي وضع جسمي ايشان، گفت: وجود حضرت‌عالي كه خيلي آرام و نجيبانه در حوزه علميه كار مي‌كنيد، نعمتي براي انقلاب است. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در توضيح اين جمله آيت‌ا... جوادي آملي كه «انقلاب اسلامي، بركتي براي كارهاي قرآني و فقهي است»، گفت: در تاريخ تشيع، فرصتي پيش آمده تا حوزه‌هاي علميه به فقه حكومتي بپردازند. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني با نقد تفكري كه حكومت در زمان غيبت را نمي‌پسندد، گفت: جامعه اسلامي، به ويژه در زمان غيبت نيازمند اداره است و چه خوب است كه اين اداره براساس اجتهاد اسلامي و فقه شيعي باشد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تاكيد بر اين جمله كه «حوزه، نقش بسيار ارزنده‌اي براي حفظ و بقاي نظام اسلامي در جامعه دارد»، گفت: بايد دلسوزان جامعه و حوزه برنامه‌ريزي كنند تا فضلا و علما با نگاه اسلامي، مسائل اجتماعي را بررسي كنند. ايشان به مطالبه مقام معظم رهبري از دانشگاه‌ها درباره كرسي‌هاي آزادانديشي اشاره كرد و با انتقاد از سطحي‌نگري مسئولان مربوطه به اين مقوله عميق و محدود كردن آن به برگزاري چند سمينار و همايش، گفت: به اين فكر افتاديم كه براي تحقق اين امر، كاري انجام دهيم، در اين راستا گروهي از افاضل حوزه و دانشگاه جمع شدند تا درباره مسائل روز و تطبيق و تبيين آن براساس اركان اسلام در عقايد و اخلاق، تحقيق، بحث و تبادل‌نظر كنند.

نياز امروز جوانان، نياز فرداي جامعه است

آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، با بيان اين جمله كه «نياز امروز جوانان، نياز فرداي جامعه است»، گفت: دروس و كتابي براي دو واحد اختياري در دانشگاه آزاد اسلامي با استاداني كه با اين مسائل آشنا هستند و آموزش ديده‌اند، تهيه شده است تا از سال تحصيلي جديد، تدريس آن در دانشگاه آزاد شروع مي‌شود. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تاكيد بر اين نكته كه «اكثر جوانان ايران تحصيلكرده و آگاه به مسائل جهاني هستند»، گفت: با اين جوانان، بايد به زبان منطق، علم و دانش صحبت كرد. ايشان با اشاره به گستردگي دانشگاه آزاد اسلامي در۴۵۰ واحد سراسر كشور، گفت: اميدواريم با اين حركت، مسيري در جهت تعميق آزادانديشي براي جوانان گشوده شود.

از اين به بعد، توسعه كشور بايد دانش‌بنيان باشد تا تعاليم دانشگاهي از حالت صرف تئوري، كاربردي شوند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اشاره به سوابق آلمان و ژاپن كه پس از خرابي‌هاي جنگ، به طرح‌هاي دانش‌بنيان توجه كرده‌اند، گفت: اين كار را در دانشگاه آزاد شروع كرديم و تا همين الان حدود ۸۰۰ شركت تاسيس شده است. الان عمدتا به تحقيقات دانشجويان و استاداني توجه مي‌شود كه مراحل آزمايش را گذرانده‌اند، اما به دلايلي بايگاني شده‌اند. بناست با اين تحول، به كارهاي اساسي كشور توجه شده است.

آيت‌ا... جوادي آملي: يكي از ويژگي‌هاي شما صبر است

آيت‌ا... جوادي آملي نيز در اين ديدار با خيرمقدم و ابراز رضايت از پيشرفت‌هاي دانشگاه آزاد، خطاب به آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني گفت: خداوند عنايتي به شما كرده كه چه بخواهيد و چه نخواهيد، از استوانه‌هاي اين نظام هستيد. ايشان با بيان اين جمله كه «هر نعمتي با مسئوليتي همراه است»، گفت: يكي از ويژگي‌هاي شما، صبر است كه به قول معروف، كيمياست و خداوند هم به شما داده است. آيت‌ا... جوادي آملي، با ابراز تاسف از تخريب‌هايي كه صورت مي‌گيرد، صبر آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني را ستود و گفت: تشكيل حكومت و زمينه‌سازي براي راهنمايي انسان‌ها، آرزوي همه انبياست و اين انقلاب، فرصتي براي ماست كه مردم را راهنمايي كنيم و در اين راه، از تلخي‌ها نرنجيم و بايد صبر كنيم. خداوند وعده داده است كه صابران را پيروز مي‌كند.

آيت‌ا... جوادي آملي همچنين درباره كارهاي تحقيقاتي و پژوهشي كه انجام مي‌دهد، گفت: كارهاي تفسيري و مباحث مربوط به فلسفه را ادامه مي‌دهم و در مدت اقامت در اينجا هم، مسجدي است كه دو وعده نماز مي‌خوانم. آيت‌ا... جوادي آملي، با بيان اين جمله كه«اين انقلاب خيلي بركت داشت» افزود: در بحبوحه فعاليت‌هاي توده‌اي‌ها، علامه طباطبايي بعضا روزي ۸ ساعت با سران آنها بحث مي‌كرد، به گونه‌اي كه يكي از آنها به اعضاي گروهك خويش مي‌گفت كه طباطبايي مرا موحد كرد. آيت‌ا... جوادي آملي با ارائه گزارشي از اوضاع حوزه علميه قم، ورود زودهنگام طلبه‌ها به كارهاي سياسي، فرهنگي، قضائی و اجتماعي را به نهال‌فروشي كشاورزان و باغبان‌ها تشبيه كرد و گفت: بايد برنامه‌اي باشد تا طلبه‌ها پس از تكميل دروس براي مسئوليت‌ها و كارها وارد جامعه شوند.

آيت‌ا... جوادي آملي در ادامه سخنانش و در تاييد اين جمله آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني كه«حوزه‌هاي علميه بايد فعاليت بيشتري براي تبيين و تطبيق مسائل جامعه با مباني اسلام و قرآن داشته باشد»، به نامه‌اي از حضرت علي (ع) به مالك اشتر و محتواي آن اشاره كرد و گفت: حضرت مي‌فرمايد كه دين هست، ولي در دست اشرار اسير است و‌اي مالك توجه داشته باش كه اگر رهبر جامعه و استاندار، آدم‌هاي خوبي باشند، كافي نيست، بايد مردم با دين همراه شوند. ايشان با يادآوري تعبير حضرت علي (ع) كه «انّ عمادالدين بالجماع المسلمين»، گفت: مردم حرف اول را مي‌زنند، اگر مردم نباشند و رهبر، ولو حضرت علي (ع) باشد، حكومت اسلامي شكست مي‌خورد.

هاشمي در نگاه جوادي آملي

رابطه آيت‌ا... جوادي آملي و آيت‌ا... هاشمي از ايام قديم بسيار گرم بوده است وآنچه ديروز بيان كردند ثابت‌كننده اين ادعاست. زماني هم که در موتورهاي جست‌وجوگر اينترنتي نام اين دو شخصيت دركنار هم ثبت مي‌شود، بيش از همه «روايت آيت‌ا... جوادي آملي از شخصيت آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني» بر روي صفحه نقش مي‌بندد؛ روايتي كه اينگونه است: «اين مرد بزرگ به نام جناب آقاي هاشمي‌رفسنجاني (حفظه‌ا...)، دنيا رويش حساب مي‌كند، خب اين هم يك روحاني است اما مصداق همان حرف حضرت علي (ع) درباره مالك اشتر است كه لوكان حجرا لكان صلدا اگر سنگ بود، صخره‌اي سخت مي‌نمود. جناب آقاي هاشمي‌رفسنجاني اگر درخت بود، تك‌درخت بود، مشابه تك درختي كه در پاي كوهي مي‌رويد و تمام آنجا را سبز مي‌كند.»

تريبون نماز جمعه، محروم از ۲ آيت‌ا... محبوب

از سوي ديگر نبايد فراموش كرد كه آيات جوادي آملي و هاشمي چندي پيش در جايگاه امام جمعه حضور داشتند، اما به يك‌باره هر دو اين جايگاه را ترك كردند. روشن است اين دو شخصيت از زمره شخصيت‌هايي هستند كه با حضور در منصب امامت جمعه، به اين جايگاه، ارزش و اعتبار مي‌بخشيدند و با كناره‌گيري خود موجبات نارضايتي دوستدارانشان را فراهم كردند. البته آنان بارها در لفافه دليل عدم حضور خود را به جامعه اطلاع دادند كه مهم‌ترين آن حفظ آرامش كشور و منزوي شدن دلواپسان بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ملت هم اغوشش برا هاشمی بازه اما باید توبه کنه و از ملت عذر خواهی.

    • فرشاد

      مشابه اقای هاشمی اگر5تادیگه بود ایران دردنیاحرف اول را میزد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج