۳۷۸۹۵۳
۶ نظر
۵۰۰۳
۶ نظر
۵۰۰۳
پ

حمله به خبرنگار به روايت شاهد عينی

حمله نادر قاضی‌پور به خبرنگار روزنامه ایران همچنان با واکنش‌های مختلف از سوی افراد و گروه‌ها همراه است. پس از آنکه روز یکشنبه و بعد از ضرب‌وشتم خبرنگار روزنامه ایران در راهروی مجلس از سوی قاضی‌پور، نامه‌ای با امضای بیش از ٢٠٠ خبرنگار خطاب به علی لاریجانی منتشر شد.

روزنامه شرق - مهدی قدیمی: حمله نادر قاضی‌پور به خبرنگار روزنامه ایران همچنان با واکنش‌های مختلف از سوی افراد و گروه‌ها همراه است. پس از آنکه روز یکشنبه و بعد از ضرب‌وشتم خبرنگار روزنامه ایران در راهروی مجلس از سوی قاضی‌پور، نامه‌ای با امضای بیش از ٢٠٠ خبرنگار خطاب به علی لاریجانی منتشر شد و محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید هم با انتشار یک پست اینستاگرامی از خبرنگاران دلجویی و حمایت کرد، روز گذشته نیز جمع دیگری از نمایندگان مجلس و البته کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به این ماجرا واکنش نشان دادند.

دیروز همچنین با پیوستن شماری از خبرنگاران رسانه‌های مختلف اصلاح‌طلب و اصولگرا به جمع امضاکنندگان نامه‌ای که خطاب به لاریجانی نوشته شده بود، شمار این امضاها به بیش از ٣٠٠ امضا رسید. از سوی دیگر و درحالی‌که همچنان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به دلیل پلمب‌شدن در سال ٨٨، تعطیل است، جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف در کنار خبرنگاران پارلمانی این رسانه‌ها در اقدامی صنفی، نامه‌ای خطاب به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان آماده کرده‌اند.

در این نامه که تا شب گذشته تعداد امضاهای آن به بیش از ٤٠٠ نفر رسیده بود، از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان خواسته شده که به شکایت آنان از نماینده مردم محترم ارومیه رسیدگی کرده و مراتب را به اطلاع رسانه‌ها برسانند. در سوی دیگر ماجرا هم طرفداران نادر قاضی‌پور با حمله به صفحات توییتر و اینستاگرام خبرنگاران و افراد مختلفی که این ماجرا را محکوم کرده‌‌اند، با اهانت‌های قومیتی واکنش نشان دادند و تصاویری هم با محتوای کمپین حمایت از «نادرخان» و با نسبت‌دادن القابی مانند «فاشیست» به احسان بداغی و خبرنگاران و دیگر چهره‌هایی که از او حمایت کرده‌‌اند، در فضای مجازی منتشر شد.

واکنش سخنگوی شورای نگهبان

اما در میان افرادی که به این حادثه واکنش نشان دادند، یکی از اولین و شاید مهم‌ترین واکنش‌ها از سوی عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان بود. کدخدایی در کانال تلگرامی خود درباره حمله قاضی‌پور نماینده مجلس به یک خبرنگار نوشت: «روز یکشنبه ٧ شهریور ١٣٩٥ در خبرها آمده بود که یک نماینده مجلس با خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها برخورد فیزیکی داشته است. صرف‌نظر از اینکه دلایل این برخورد چه بوده و حق با چه کسی است، اصل این رفتار به‌هیچ‌وجه توجیه‌پذیر نیست و باید کرامت و شخصیت همه افراد، مخصوصا خبرنگاران عزیز رعایت شود و بدانیم که حمایت از این قشر، حمایت از آزادی و نقد دلسوزانه است. اگر هم اشتباه احتمالی سر زده است، با قول احسن (وجادلهم بالتى هى احسن) اصلاح کنیم که گفته‌اند:

دلایل قوی باید و معنوی، نه رگ‌های گردن به حجت قوی».

کار بزرگ نماینده رشت

اما درحالی‌که کارکنان بخش حراست مجلس در اقدامی عجیب، فایل صوتی ماجرا را از دستگاه ضبط‌صوت خبرنگار پاک کرده بودند و تنها سند باقی‌مانده از آن گفت‌وگو، فایل‌هایی بود که از سوی دیگر خبرنگاران حاضر در صحنه ضبط شده بود، روز گذشته غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نماینده رشت، که زمان درگیری در راهروی مجلس حضور داشت، در اقدامی تحسین‌برانگیز، شرح ماجرای کتک‌خوردن خبرنگار روزنامه ایران از نادر قاضی‌پور را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. او در این پست که به همراه عکسی خشمگین از قاضی‌پور منتشر کرده، نوشته است: «بعدازظهر يكشنبه (هفتم شهريور ١٣٩٥) همانند همه روزها صحن تمام شد و من از در شمال شرق خارج شدم و طبق معمول ارباب‌رجوع‌هايي در دفتر داشتم كه به جهت رسيدگي به امور آنان و رتق‌وفتق امورشان تمايل به معطلي نداشتم.

اما خانم‌هاي خبرنگار كه همانند دخترم به آنان علاقه داشته و احترام مي‌گذارم در بين راه كمين كرده و سؤالاتي داشتند. تقريبا در جلوي در معروف به كاذيه نمايندگان ايستادم تا محترمانه به سؤالاتشان پاسخ دهم. دقايقي از مصاحبه نگذشته بود كه در پشت ستون سروصداها بلند و بلندتر مي‌شد و در يك لحظه دوست خوب و مؤدب خود آقاي بداغي را ديدم كه توسط همكارمان جناب آقاي قاضي‌پور به كمدهاي جانامه‌اي كوبيده شد و.... از منت و خواهشي كه آقاي بداغي مي‌كرد تا بتواند از دستان پرقدرت همكار آذري‌زبانمان رهايي يابد انصافا متأثر شدم.

گرچه آن لحظه از چندوچون مباحثي كه صورت گرفته بود، بي‌اطلاع بودم و بعد كه فايل صوتي را گوش دادم، بيش‌ازپيش متأثر و ناراحت شدم ولي به خودم به‌عنوان تذكار عرض مي‌كنم: به هيچ‌يك از همكارانمان علي‌الخصوص برادر ارجمندم آقاي قاضي‌پور قصد جسارت نداشته و ندارم. آنچه كه عمده خبرنگارها انجام مي‌دهند صرفا انجام وظيفه و كار حرفه‌اي‌شان است و النهايه خيلي عرصه تنگ آيد خرجش يك عذرخواهي ساده براي عدم انجام مصاحبه است. ولي توسل به زور براي آني كه هم‌سن‌وسال فرزندمان است قطعا دور از شأن جايگاه رفيع نمايندگي است. مخصوصا كه شعار خادميت و نوكري ملت و شفاف‌بودن و غيره را مي‌دهيم كه صدالبته مردم انتظار همخواني حرف و عمل از ما را دارند و تناقض در گفتار و عمل را از ما نخواهند پذيرفت. چندروزي از روز خبرنگار گذشته، بنابراين دلجويي و حتي عذرخواهي از اين فرزند رشيد رسانه را ضروري و واجب مي‌دانم».

واکنش سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس

در ادامه واکنش‌ها هم بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس در صفحه اینستاگرام خود اقدام به انتشار پستی در حمایت از خبرنگاران کرد و نوشت: «خبرنگاران و اصحاب رسانه به‌عنوان چشم بينا و گوش شنواي جامعه و نمايندگان وجدان بيدار ملت شريف ايران، هميشه در انجام اين رسالت خطير متحمل زحمات فراوان و بعضا رنج‌هايي بوده‌‌اند. بر خود وظيفه مي‌دانم از اين قشر زحمتكش و مظلوم به‌خصوص خبرنگاران حوزه مجلس كه رسالتي سخت و حساس بابت انعكاس صحيح و شفاف اخبار مجلس شوراي اسلامي داشته و به‌عنوان پل ارتباطي امين، مابين مردم شريف ايران و نمايندگان ايشان در صحن پارلمان هستند، خاضعانه تشكر كرده و از زحمات بي‌دريغ اين دوستان قدرداني نمايم».

عاقبت ریش‌سفیدی در قبول اعتبارنامه

اما در کنار این واکنش‌های فضای مجازی، فاطمه سعیدی، عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون امید، در گفت‌وگو با «وقت ایران» نقدهای جدی‌تری نسبت قاضی‌پور بیان کرد و گفت: «دوران رفتارهای قلدرمآبانه و ضرب‌وشتم افراد گذشته است. قداست مجلس و شغل مقدس خبرنگار پذیرای چنین رفتارهای زشتی نیست و از هیأت نظارت بر نمایندگان و هیأت‌رئیسه مجلس می‌خواهیم موضوع را پیگیری کنند». او با بیان اینکه باید از خبرنگار مذکور دلجویی کرد، گفت: «به عنوان یک نماینده مجلس شرمنده‌ام که شاهد چنین اتفاقاتی در مجلس هستیم. متأسفانه یکی از نمایندگان مجلس که پیش‌تر نیز رفتارهای زننده‌ای داشت امروز در راهروی مجلس با یکی از خبرنگاران درگیر شده و ضرباتی به وی وارد کرده است. این رفتار توهین‌آمیز به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و حتما باید برخورد مناسبی صورت گیرد».

سعیدی همچنین با اشاره به برخی اتفاقات گذشته تأکید کرد: «متأسفانه این نماینده مجلس پیش‌تر نیز سابقه بدرفتاری و استفاده از الفاظ ناشایست را داشت که با عذرخواهی از نمایندگان و لابی برخی از بزرگان مجلس اعتبارنامه‌اش تصویب شد. اگر آن روز حامیان این فرد اجازه می‌دادند روند اعتراض به اعتبارنامه ایشان پیگیری شود و با ریش‌سفیدی موضوع را مختومه نمی‌کردند امروز شاهد چنین اتفاقی نبودیم».

واکنش مینو خالقی

مینو خالقی منتخب سوم مردم اصفهان هم که با رد صلاحیت بعد از انتخابات توسط شورای نگهبان از راهیابی به مجلس بازماند در کانال تلگرامی خود، با نگارش متنی که آن را به «ساحت والای قلم و قلم‌به‌دستان جوانمرد» تقدیم کرده بود، از آنان که نام را به نان نفروخته‌‌اند، تقدیر کرد و گوشه‌ای از متن‌نوشته‌های دکتر علی شریعتی با عنوان «قلم توتم من است» را در ادامه آن آورد.

موضع‌گیری رسمی فراکسیون امید

در کنار این واکنش‌ها، بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید، هم در گفت‌وگو با ایرنا ضمن محکوم‌کردن اقدامات توهین‌آمیز نسبت به خبرنگاران، اعلام کرد: «نظر اعضای فراکسیون امید درباره این‌گونه موضوعات کاملا مشخص است. ما زمانی که فایل صوتی برخورد نماینده ارومیه با خبرنگار روزنامه ایران را گوش دادیم، بسیار متأسف شدیم. در کشوری که بالاترین امنیت را به برکت نظام جمهوری اسلامی دارد متأسفانه هنوز امنیت اهل قلم و رسانه وجود ندارد، این حرکات به ما لطمه می‌زند». سخنگوی فراکسیون امید مجلس ادامه داد: «قطعا در این راستا ما تذکرهای جدی را در جلسات علنی این هفته مجلس و در نطق‌های میان‌دستور خواهیم داد. ما از هیأت‌رئیسه و رئیس مجلس می‌خواهیم در این زمینه موضع‌گیری شفاف داشته باشند».

بررسی موضوع در فراکسیون امید

او با یادآوری اینکه مجلس جای این‌گونه ادبیات و صحبت‌ها نیست، گفت: «این افراد اگر در محافل شخصی خود این‌گونه حرف می‌زنند باید بدانند مجلس جای این حرف‌ها و این حرکات نیست و طبق فرموده امام راحل(ره) مجلس در رأس امور است و باید شأن همگان حفظ شود». سخنگوی فراکسیون امید مجلس ادامه داد: ما این موضوع را در جلسه روز سه‌شنبه هیأت‌رئیسه فراکسیون امید بررسی خواهیم کرد و همچنین با تهیه نامه‌ای به رئیس مجلس درخواست می‌کنیم با این‌گونه افراد که به خود اجازه می‌دهند به خبرنگاران توهین کنند، برخورد کند».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • duman

      و باز هم روزنامه ایران و باز هم یک تشنج آفرینی دیگر در این برهه حساس و شرایط نامطلوب منطقه.

    • بدون نام

      واقعا حضور همچین اشخاصی در مجلسی که داعیه ادامه راه مشروطه رو داره جای بسی تاسفه.و تاسف بیشتر واسه مردم ...

    • فرجی

      به نظرم کسی ک میخواد از حقوق مردم ارومیه و آذربایجان اینگونه دفاع کنه همون بهتر ک نکنه و از مجلس عزلش کنن
      ما نماینده میخواهیم در مقابل اونا ک حق ملت رو میخورن بایسته یا یک خبرنگارساده
      دوستای همزبونم خواهشا تعصبی حرف نزنید ایشون فقط بلدن از احساسات شما عزیزان استفاده کرده و بنام دفاع از حقوق ملت ترک ایران بزنن درحالی ک اینجوری نباید باشه
      باید کاری کنه بودجه استانمون زیاد بشه باید پیگیر سرمایه گذاریهای بیشتر باشه
      نه اینکه کاری کنه دیگر اقوام ایران همه آذریهارو به چشم قاضی پور ببینن
      شخصیتی ک در جایگاه نماینده یه منطقه و قوم چنین رفتاری داشته باشه نمیتونه مورد تحسین قرار بگیره
      یاشاسین آذربایجان آنایوردوم

    • بدون نام

      اقای فرجی نماینده یعنی قاضی پور خبر نکار فوضولی نمی کرد کتک هم نمی خورد درود بر قاضی پور

    • فرجی

      دوست عزیز شغل خبرنگاری یعنی چی؟
      یعنی سوال و کاوش و پرسش
      اول در باره خبرنگاری تحقیق کن و بعد بگو حقش بوده
      اگه به حرف شما باشه
      در مقابل زورگوها باید کتک بخوریم؟؟؟
      از ماست ک برماست!!!

    • داود

      من خواستم برم مسافرت آذربایجان ولی ترسیدم، انگار اغلب مردمش دست بزن دارن!!!! اغلب دارن از کار زشت نماینده دفاع میکنند، ایکاش همشون عین آقای فرجی میبودن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج