جاباما
۳۷۸۴۶۶
۴ نظر
۵۰۵۸
۴ نظر
۵۰۵۸
پ

کار، کار تا پیروزی

شغل هایی به وقت دانشجویی

خیلی از دانشجوها می گویند کو کار؟ شما نشان ما بده، می رویم و انجامش می دهیم! بیایید، بهانه جویی کافی است. این جا منوی پر و پیمانی از کارهایی داریم که این روزها خیلی از دانشجوها انجام می دهد، هم ارج و قرب دارد و هم هدف های مالی را تامین می کند.

هفته نامه همشهری جوان - سارا سبزی: خیلی از دانشجوها می گویند کو کار؟ شما نشان ما بده، می رویم و انجامش می دهیم! بیایید، بهانه جویی کافی است. این جا منوی پر و پیمانی از کارهایی داریم که این روزها خیلی از دانشجوها انجام می دهد، هم ارج و قرب دارد و هم هدف های مالی را تامین می کند؛ یعنی می ارزد که شما هم درس بخوانی و این کارها را انجام دهی.
منویی از هر پیشنهاد تهیه کرده ایم و در آن به واکاوی شغل مورد نظر پرداخته ایم؛ اطلاعاتی که همگی از مصاحبه های میدانی ما با کیس های مورد نظر جمع آوری شده و کاملا مستند است؛ یعنی هر آنچه دارید می خوانید از یک یا چند نفر که در آن شغل مشغول کارند، جمع آوری شده. به ما اعتماد کنید.
شغل هایی به وقت دانشجویی
خبرنگاری
خبرنگاری در دوره دانشجویی دو حالت دارد: یا به صورت جدی می خواهید بعد از تمام شدن درستان به این کار ادامه دهید یا خیر. اگر گزینه دوم را انتخاب کرده اید، خودتان را تبدیل به یک موجود پرتحمل و علاقه مند کنید. این کار از جناح مالی کمی می لنگد، یعنی مثل خیل عظیم کارهای پاره وقت دیگر اسم خوبی دارد اما رسم نان درآوردن در آن جوانمردانه نیست.
برای ورود به آن بهتراست کار مطبوعاتی مورد علاقه خودتان را انتخاب کنید؛ یعنی یا نوشتن گزارش برای مطبوعات یا خبرنگاری و ورود مستقیم به کار خبر. قبل از انتخاب هر کدام و به عنوان گام پیش از اول، بر شما واجب است که الفبای خبرنویسی را بیاموزید. خوشبختانه خبرگزاری ها و موسسه های مختلفی این دوره را برگزار می کنند و شما با گذراندن یک دوره تقریبا دوماهه اصول خبرنویسی را یاد می گیرید.
تا این جای کار، شما انگار فقط تولید آجر از بین مراحل ساختمان سازی را یاد گرفته اید. این جاست که باید بین دوراهی کار در روزنامه، مجله، روابط عمومی یا خبرگزاری انتخاب کنید.
معمولا فرستادن یک نمونه کار خوب و البته تداوم و پشتکار در آن، صحبت با سردبیر و مدیر مسئول می تواند باب ورود به مجلات را باز کند. اگر با آن ها درباره حقوق هم صحبت کرده باشید با واژه هایی مثل حق التحری یا صفحه ای آشنا می شوید. در فرهنگ لغت خبرنگاری حق التحریر مترادف پول کم، بخور و نمیر است اما در شیوه پرداخت صفحه ای، اوضاع کمی بهتر است و هرچه تعداد صفحات بیشتر، پول بیشتر.

ویژگی:

علاقه مندی، تحمل بالا، کلاس کاری بالا. تا یک سال اول شما یک خبرنگار بسیار آماتور حساب می شوید.

درجه سختی:

هشت. یک نکته کلیدی در این شغل وجود دارد و آن هم دوندگی و تلاش زیاد برای نوشتن یک خبر یا گزارش است. تبعات و آثار آن را هم بگذارید کنار این نکته کلیدی.


شغل هایی به وقت دانشجویی
درآمد:

تا یک سال اول بسیار کم. میزان درآمد بستگی به صاحب امتیاز نشریه، روزنامه یا خبرگزاری دارد. در بهترین حالت حقوق پایه وزارت کار خواهید داشت.

تیپ شخصیتی لازم:
هیجان طلب، علاقه مند به پشت در مصاحبه ماندن، کفش کتانی پوش ها یکی از تیپ های ایده آل برای این شغل هستند، چون توانایی دوندگی خوبی دارند.

صفحه آرایی
صفحه آراهای حرفه ای تر توصیه می کنند، صرف یادگرفتن این دیزاین از شما صفحه آرا نمی سازد. انگار که شما فقط نحوه رنگ زدن روی بوم را یاد بگیرید و تصور کنید که نقاشی یاد گرفته اید. با این دیزاین می توانید صفحه آرایی کنید ولی هیچ وقت به تنهایی به کارتان نمی آید. برای این کار باید نرم افزارهای نام آشنای این دیزاین، فتوشاپ و کورل را یاد بگیرید که دستتان برای کارهای خلاقانه باز باشد و بتوانید از راه طراحی لوگو هم درآمد داشته باشید.
اگر با کلاس رفتن و دوره دیدن کارتان راه می افتد، حدود سه ماه، زمان می برد که کار با نرم افزار را به خوبی یاد بگیرید. باقی مسیر حرفه ای شدن و گرفتن سفارش های بیشتر، بسته به سفارش هایی است که می گیرید. می توانید کار را با نشریه های دانشجویی شروع کنید اما تا زمانی که به کار اشراف پیدا نکرده اید و دستتان تند نشده، عقلانی تر است که سمت پروژه های کاری حرفه ای تر نروید.

اگر کلاس برو نیستید و فکر می کنید هزینه حدود ۳۰۰ هزار تومان برای یادگرفتن نرم افزار زیاد است و «کی پول واسه این چیزا می ده؟» در اینترنت ویدئوهای آموزشی زیادی درباره این سه نرم افزار وجود دارد. می توانید سری هم به آن بزنید.

ویژگی:

خلاقیت، پشت میز نشینی و به روز بودن. اگر بتوانید خودتان را در این کار جا بیندازید، سیل پیشنهادهای کاری به سمت و سوی شما روانه خواهدشد. اما اگر علاقه ندارید تا جایی که امکان دارد سمت آن نروید.

درجه سختی:

نمره پنج برای آن بی انصافی نیست. دیدن یک صفحه سفید و تلاش برای یک طرح جدید سخت است. در کنار آن، زمان پشت میز نشستن و خیره شدن به مانیتور را هم حساب کنید.


شغل هایی به وقت دانشجویی
درآمد:

از طرفی می توانید به این کار به عنوان یک شغل دانشجویی نگاه کنید، چون کارفرمایی ندارید و زمان کار دست خودتان است، حتی می توانید با سفارش دهنده سر زمان تحویل کار به توافق برسید. اگر خرج زیادی نداشته باشید و کارتان کیفیت لازم را داشته باشد، برای هر صفحه ای که می بندید می توانید چیزی حدود 5 هزار تومان درآمد کسب کنید، البته قیمت در پروژه های مختلف تغییر می کند.

تیپ شخصیتی لازم:
علاقه مند به یاد گرفتن کارهای هنری و خلاق، دو ویژگی بسیار مهم در صفحه آرایی که اگر داشته باشید، اوضاع کار رو به راه می شود.

خرده کارهای مهندسی

فنی مهندسی خوانده اید و با نرم افزارهای این رشته آشنا هستید؟ دفترهای فنی زیادی هستند که حاضرند بخشی از یک پروژه را به شما بسپارند. البته به شرطی که کفی از مهارت را داشته باشید! ابتدا کمی سطح توقع خودتان را پایین بیاورید و منتظر سفارش طرح های نفتی و گازی و معدن نباشید. باید تحمل خاک خوری مهندسی را داشته باشید.

مخصوصا اگر پف ترم هستید.
همین طور که در کارآموزی وردست مهندس های بزرگ تر کار یاد می گیرید، ممکن است در این مرحله مسئولیت های کوچکی به شما سپرده شود. راستی راحت بگیرید چون معمولا چند ماه اول درآمدی ندارید و بیشتر کار یاد می گیرید. دانشجوهای خوب و درسخوانی هم هستند که استادان به آن ها پیشنهاد کار می دهند. حالا باز هم درس نخوانید!

ویژگی:

کار مداوم با نرم افزار و حساب و کتاب دقیق. کارفرما و دانشجو و استاد با کسی شوخی ندارند، یک سانتی متر از کار اشتباه شود، با شما خداحافظی می کنند و می روند سراغ نفر بعدی.

درجه سختی:

هشت. تمام تمرکز شما را می طلبد و باید صبور باشید. همین صبور بودن، خودش هفت درجه سختی است!


شغل هایی به وقت دانشجویی
درآمد:

معمولا قراردادها به توافق دو طرف، سختی نرم افزار و حجم کار بستگی دارد. دستمزد پروژه های دانجشویی هم از 0 تا 350 هزار تومان متغیر است!

تیپ شخصیتی لازم:
دقیق، حسابگر، سر به هوا نباشد، ترجیحا درس خوان، چون 147 واحد باید بالاخره پاس شود!

ساخت زیورآلات
ساختن زیورآلات و دستبند و انگشتر و... کار تازه ای نیست. این کار، امتحانش را پس داده و سربلند بیرون آمده! کاری بی دردسر و هنری که دختر و پسر هم ندارد اما مشکل کار این جاست که شما قبل از رقابت با رقیب وطنی، باید با رقیب چینی رو به روش شوید! چون دست آن ها بالای دست شماست. راه حل، پیدا کردن مشتری ثابت است؛ چیزی مثل مزون و مغازه. در این صورت ماهانه به شرط تازگی مدل ها، درآمد ثابتی دارید. زماین دوره آموزشی آن هم بستگی به توانایی دست و خلاقیت ذهن شما و صبوری برای به دست آوردن تجربه دارد.

اگر اینستاگرام و تلگرام دارید که هیچ، کار را یاد بگیرید و شروع کنید به تبلیغ ولی اگر هنوز از این فضاها دوری می کنید، کار برای تبلیغ سخت می شود.

ویژگی:

فضای هنری، خلاقانه، آرام، قابل حمل و نقل و بدون دغدغه. تصور کنید همان طور که کار می کنید در یک لحظه تصمیم می گیرید که دیگر کار نکنید، چون خسته شده اید!

درجه سختی:

سه، با ارفاق. همین که نیازی نیست هشت صبح سر کار باشید، هفت درجه از سختی کار کم می کند. کار در منزل و جلوی چشم خانواده و دوستان، گرما هم با کولر حل می شود و مدام درجه سختی کار را کمتر می کند.


شغل هایی به وقت دانشجویی
درآمد:

توافقی و به نسبت موارد موجود در بازار؛ یعنی شما خودتان قیمت گذار هستید و هزینه ساخت، وسایل زمان را حساب می کنید و سیاست های فروش خودتان را خواهید داشت!

تیپ شخصیتی لازم:
به جز خلاقیت و روحیه هنری و علاقه به انجام کار یدی سبک، باید بازاریابی هم بلد باشید؛ یعنی بدانید چطور فرق کار خودتان را با دیگران توضیح بدهید که مغازه دار، مزون دار و خریدار قانع بشوند محصولات شما، چهره دیگری به آن ها می دهد!

مترجمی
اگر دانشجوی مترجمی هستید، به طور قطع زمینه کارکردن شما فراهم است. فقط باید رصدکننده خوبی باشید. تبلیغ میدانی در انتشارات دانشگاه توانایی شما را در معرض دید قرار می دهد اما اگر خواستید از بیرون محیط دانشگاه سفارش بگیرید، به سایت های ترجمه هم توجه کنید. پس از ثبت نام به عنوان مترجم در این سایت ها، پروژه برای شما ارسال می شود.
آشنایی با کسانی که کار ترجمه می کنند به جز دفاتر ترجمه رسمی یک پیشنهاد برای شروع کار ترجمه است. تبلیغ فردی، یعنی همان چسباندن آگهی روی در و دیوار تا ساخت یک صفحه در اینستاگرام. سعی کنید ترجمه ای که بالاتر از سطح دانش زبان شماست، قبول نکنید. با این کار با آبروی کاری خودتان بازی می کنید.

ویژگی:

صبوری. ترجمه زمان می برد و باید حوصله ساعت ها پشت میز و روی زمین نشستن را داشته باشید. اگر در خودتان این توانایی را دیدی، می توانید به یک درآمد قابل قبول امیدوار باشید، چون بین حجم، سرعت صبور بودن و درآمد کار، رابطه مستقیمی وجود دارد.

درآمد:
اگر نکاتی را که گفته شد رعایت کنید، می توانید صفحه ای شش تا هشت هزار تومان درآمد داشته باشید.
شغل هایی به وقت دانشجویی
درجه سختی:

قضاوت با خودتان! شما سختی یک کار پشت میزی در یک فضای آرام را تجربه می کنید. بین یک تا سه به آن نمره بدهید.

تیپ شخصیتی لازم:
آرام. درواقع فقط آرام، همین. تیپ شخصیتی خاصی ندارد. همین که حوصله چند ساعت ترجمه را داشته باشید یعنی شما آدم آرام و صبوری هستید.

کافه داری

کافه داری برابر با توانایی تحمل شلوغی زیاد و سرپا ایستادن به مدت چند ساعت است. اصلی ترین روش برای پیدا کردن آن داشتن یک آشناست؛ او می تواند مستقیم شما را به این شغل وصل کند اما اگر کسی را نداشتید، به در کافه ها توجه کنید. بعضی از آن ها آگهی استخدام نیرو می زنند. اگر به محله های پرکافه شهرتان سر بزنید، احتمالا آگهی استخدام آن ها را می بینید. یکی از مزیت های اصلی کار در کافه ها، انعطاف پذیری ساعت کاری است. در نتیجه شما می توانید در کنار درس، به شغلتان هم برسید.

ویژگی:

ارتباط با آدم های مختلف، سرپا ایستادن به مدت زیاد، محیط کار پررفت و آمد، خاک خورده های کافه داری می گویند توقع های مختلفی از یک کافه وجود دارد که ممکن است شما را شگفت زده کند؛ از کارهای فرهنگی تا کاملا غیرفرهنگی و غیربومی!

درجه سختی:

پنج. کافه داری جز مشاغل بی خطر است که ساعت کاری طولانی تنها نکته منفی آن حساب می شود.


شغل هایی به وقت دانشجویی
درآمد:

دستمزد این کار ساعتی حساب می شود و از سه تا هفت هزار تومان در اوایل کار متغیر است، پس خودتان را برای حقوق ۵۰۰ هزار تومانی آماده کنید.

تیپ شخصیتی لازم:
علاقه مند به محیط های انتلکتی و دیدن روزانه چندین ساعت شبه صادق هدایت، توانایی تحمل دود سیگار و غرزدن مشتری از سن نامناسب پاستای آلفردو.

دستیار استاد
در دانشگاه خوب استادان را رصد کنید. ببینید چه کسی بیشتر از سطح تدریس کار می کند و آیا ترجمه یا پروژه دیگری در دست دارد یا خیر؟ اگر یک یا دو بار این کار را بدون دریافت پول انجام دهید، استاد قبول می کند که در تالیف بعدی شما دستیار او باشید. مهم ترین ویژگی این کار این است که در تمام رشته های تحصیلی می توانید دنبال آن باشید، به شرط آن که به کار دانشگاهی علاقه نشان دهید.
حتی ممکن است استاد از شما دعوت به کار کند. این موضوع در سطح جهانی هم به «TA» یا دستیاری استاد معروف است و بسیاری از دانشجویان، بیشتر در سطح تحصیلات تکمیلی مشغول به این کار هستند و به وسیله آن درآمد دارند.

ویژگی:

توانایی نشستن پشت میز و لپ تاپ و در خانه ماندن. همین طور آشنایی با زبان تخصصی رشته خود در حد متوسط هم نیاز است، چون ممکن است کتابی که استاد انتخاب کرده، انگلیسی باشد.

درجه سختی:

نمره چهار برای آن خوب است، چون شما در صورت بلد بودن کار می توانید در خانه یا دانشگاه بمانید و فقط کار کنید.


شغل هایی به وقت دانشجویی
تخمین دستمزد:

خیلی کم، حدود 300 هزار تومان در ماه.

تیپ شخصیتی لازم:

صبور، آرام و طرفدار برنامه های آکادمیک. درواقع مناسب بچه درسخوان های دانشگاه است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با سلام و خسته نباشید. بنده دو سال است از طریق ارتباط با دفاتر مهندسی و کافی نتها کار ترجمه می کنم ولی زیاد درآمد قابل توجهی ندارم که برای هر صفحه 13 خطی 1500 تومان دریافت می کنم . راهی برای افزایش درآمد از این طریق وجود دارد؟

    • بدون نام

      همشون درامدهاشون خیلی پایینه وتمام زمانتون رو هم میگیره نمیتونید درس بخونید امتحان کردم که میگم

    • بدون نام

      البته منظورم صفحه ارایی مترجمی و کافه داری بود غیر خبر نگاری بقیه رو هم تو دوست و اطرافیان دیدن به زمان و زحمتش نمیارزه بیشتر هم زمان

    • علی

      فکر نکنم این کارها مناسب باشه
      1-خبرنگاری آخه؟؟ خبرنگاری با فرض اینکه درآمدش خوب باشه به درد دانشجو نمیخوره وقت رو پر میکنه
      2-صفحه آرایی بستگی به شهری که توش زندگی میکنید داره تو شهرستان زیاد به این کارا توجه نمیشه
      3-کارهای مهندسی و کافه داری هم وقت گیره و فرصت درس خوندن پیدا نمیشه
      4- ساخت زیور آلات و مترجمی تخصص لازم داره و الکی نیستش
      تو همه ی موارد بالا شاید استادیار بودن رو بشه به عنوان شغل دانشجویی بهش نگاه کرد که درآمدی حدود 300تا400 داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج