خواندنی ها با برترین ها (۹۲)
در این شماره از خواندنی ها با کلاس درس عباس کیارستمی، رمانی از گراهام سیمسیون، مجموعه مقالاتی از آیدین آغداشلو و... آشنا شوید.
پروژه رُزی
- گراهام سیمسیون
- ترجمه ی مهدی نسرین
- نشر مرکز
- چاپ اول: ۹۵
گرام سیمسیون نویسنده استرالیایی تا پیش از آن که در سال ۲۰۱۳ اولین رمانش را منتشر کند در حوزه ی اطلاعات و مدلسازی داده ها کار می کرد.در این سال او رمان پروژه ی رزی را نوشت که بیش از یک میلیون نسخه اش فروش رفت و برای سیمسیون در عالم نویسندگی شهرت جهانی به بار آورد.
قهرمان این رمان،دان تیلمن،پروفسور ژنتیک است که ذهنی تحلیلگر و دقیق دارد و هرگاه در زندگی با مضلی روبه رو می شود،پروژه ای را برای تحیل و حل آن کلید می زند.علی رغم هوش علمی سرشارش،دان در زمینه ی ارتباطات اجتماعی آن قدرها هم زبردست نیست و به قول خودش مرتب مرتکب «سوتی معاشرتی»می شود.این امر باعث شده که جمع کل دوستانش چهار نفر باشند و علی الخصوص تلاش هایش برای یافتن شریک زندگی مرتب نقش بر آب شود.او که برای حل مشکل پیدا کردن یک شریک زندگی مناسب،پروژه ی همسریابی را شروع کرده به نکته ای پی می برد و فکر می کند معما دیگر حل شده است؛اما حل این معضل،دان را با معضلات دیگری روبه رو می کند که لازم است برای حل هر کدام پروژه ای دیگر را کلید بزند.
سر کلاس با کیارستمی
- پال کرونین
- ترجمه ی سهراب مهدوی
- نشر نظر
- چاپ اول: 95
سر کلاس با کیارستمی از کجا آمده است؟ از جادوی فیلم هایش تا عکاسی و شعر. از گذراندن چندین سال در کارگاه های او و هیجان و سرگیجه ی حاصل از آن. از تلاش برای «بازآموزی نگاه بیننده» به عنوان یک مفهوم. از سال های پیوستن به کارگاه های او. از میل شاید خودستایانه برای ثبت این نشست ها. از شوق خواندن انگشت شمار نوشته های طرفداران نکته بین و پرشور او.
از نارضایتی از ۱۰ روی ده، که در آن کیارستمی نود دقیقه می کوشد که روش فیلمسازی اش را شرح دهد، بخصوص ساختن فیلم ده در سال ۱۳۸۳ را پس از گذراندن این همه وقت با او، با خود اندیشیدم که حتماً روش مناسب تری برای بیان این ایده ها وجود دارد تا شاید به یک دانشجوی فیلمسازی خدمتی شود. این هم امید این کتاب است و هم امید خود کیارستمی در کارگاه هایش.
شادی در آسمان
- شارل-فردینان رامور
- ترجمه ی پیروز سیار
- نشر نو
- چاپ اول: 95
اهالی یکی از دهکدههای سویس، از گور برمیخیزند و به خانههای خود که از نو ساخته شدهاند، بازمیگردند. آدِل فرزند نامشروعش را که در زندگی دیگر در رودخانه غرق کرده بود، بازمییابد؛ کور بینا میشود؛ معلول راه میرود. ظلم و پول و جنایت دیگر وجود ندارد، بلکه خوشبختی و صلح حکمفرما است. رامو سرود دنیایی روستایی و آرمانی و شفاف را سر میدهد که زمان در آن غایب است... اما از آنجا که دیگر گذشته و آیندهای وجود ندارد، خاطرهای از گذشته و طرحی برای آینده نیز دیگر وجود ندارد. و به زودی روح ها دچار ملال میشوند. باید جمعیت دوزخی کیفردیدگان که در گورهای خود ماندهاند و میخواهند از آن ها بگریزند، بازگردند و دهکده را تهدید کنند تا عاقبت اهالی به قدر درستکاری خود پی ببرند.
پیام مؤلف بهسان واژههایش روشن و مانند تصاویرش خشن است: خوشبختی و ابدیت بدون یاد و خاطره ی بدی پدید نمیآید.
از دور و نزدیک (45 مقاله و گفت و گو درباره سینما 1353-1390)
- آیدین آغداشلو
- انتشارات کتاب آبان
- چاپ اول: 1394
«فیلم های عمر آدم قرار نیست حتماً فیلم های خیلی مهمی باشند. یا این که حتماً سر باشند از فیلم های عمر فلان کس یا طوری باشند که حرمت آدم را علاوه کنند و یا احتیاط کنیم از این که اسم بردن از آن ها هیبت آدم را بشکند و از این قبیل.
فیلم های عمر آدم قرار است در روزگاری، جایی از آدم را طوری زده باشند که جایش هنوز هم مانده باشد. اما آدم هم که همان آدم سی چهل سال پیش نیست- مگر در مورد پرویز دوایی- ! پس ناچار است دائماً به عقب برگردد و فیلم های عمرش را دوباره و ده باره ببیند و ببیند که آیا از گردش روزگار و گذشت ایام جان سالم به دربرده اند یا نه.
تعدادی از این فیلم های عمر، که بنیه و دوام و جان چندانی ندارند، از سیاهه و فهرست خارج می شوند و خط می خورند و چندتایی می مانند، لابد دستی که پرتابشان کرده، چنان قوتی داشته که ....»
خلاقیت (روان شناسی کشف و اختراع)
- میهمای چیکسنت میهمای
- ترجمه ی عباس علی کتیرایی
- انتشارات مازیار
- چاپ اول: 95
خلاقیت درباره ثبت لحظههایی است که به زندگی ارزش زیستن میدهد. میهای چیکسنت میهای روانشناس نامدار از آنچه به این لحظهها می انجامد پرده بر می دارد - که رویداد هیجانانگیزی برای هنرمند در تابلو یا دانشمند در آزمایشگاه است - آن چنان که این شناخت میتواند زندگی انسانها را بارور سازد. او با استفاده از حدود صد مصاحبه با افراد استثنایی، از زیستشناس و فیزیکدان و سیاستمدار و پیشگامان کسب و کار گرفته تا شاعران و هنرمندان، و نیز سی سال پژوهش خود در این موضوع، از نظریه مشهور «جریان» خود در مورد کشف فرایند خلاق استفاده میکند.
او اندیشههایی را مانند اینکه چرا افراد خلاق اغلب خودخواه و خودپسند به نظر میرسند، و چرا «نابغه زجرکشیده» بیشتر یک افسانه است، مورد بحث قرار میدهد. از همه مهمتر، او توضیح میدهد چرا خلاقیت نیازمند آن است که پرورش پیدا کند و برای آینده کشور، اگر نگوییم جهان ضرورت دارد.
«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:
همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره ۲۳۰۵۱۴۹۲ تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
نظر کاربران
مرسی