جاباما
۳۶۰۲۹۲
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

کوچکترین عینک ۳D دنیا برای یک حشره!

محققان با امید به اینکه بتوانند درک بهتری از دید سه‌بعدی به دست آورند،‌ عینک‌ ویژه و کوچکی را به چشمان حشره‌ای که از توانایی دید سه‌بعدی برخوردار است وصل کردند.

خبرگزاری ایسنا: محققان با امید به اینکه بتوانند درک بهتری از دید سه‌بعدی به دست آورند،‌ عینک‌ ویژه و کوچکی را به چشمان حشره‌ای که از توانایی دید سه‌بعدی برخوردار است وصل کردند. جنون تماشای فیلم‌های سه‌بعدی با به چشم زدن عینک‌های سه‌بعدی از چند سال پیش و از زمانی که تلویزیون‌های جدید نیاز به استفاده از عینک‌ها را از بین برده‌اند، کاهش پیدا کرده است، اما دانشمندان موفق به شناسایی موجوداتی شده‌اند که از به چشم زدن این عینک‌ها بسیار شاد می‌شوند: مانتیس‌های راهب. دانشمندان روی چشمان این حشرات عجیب شیشه‌های عینک سه‌بعدی نصب کردند تا توانایی آنها در دیدن و شکار کردن به صورت سه‌بعدی را به اثبات برسانند.
کوچکترین عینک ۳D دنیا برای یک حشره!
دانشمندان سال‌ها است که به توانایی این حشرات که چهره چندان خوشایندی نیز ندارند و با به چشم گذاشتن عینک‌های سه‌بعدی کمی عجیب‌تر نیز دیده می‌شوند، در دید سه‌بعدی ظنین بودند. اکنون دانشمندان دانشگاه نیوکاسل عینک مناسبی را برای این حشرات طراحی کرده‌اند تا دید سه‌بعدی را در آنها به اثبات برسانند.
ایده اصلی استفاده از شیشه‌های پلاریزه شده آبی و قرمز بود،‌ اما دانشمندان به جای شیشه آبی از شیشه سبز استفاده کردند زیرا مانتیس‌های راهب سبز را بهتر می‌بینند. پس از آنکه شیشه‌ها روی چشم حشرات نصب شدند،‌ فیلمی سه‌بعدی از حشراتی که معمولا غذای مانتیس‌ها را تشکیل می‌دهند برای آنها نمایش داده‌شد و مانتیس‌ها به حشرات درون تصویر حمله کردند. زمانی که تصاویر در قالب دو‌بعدی نمایش داده شدند،‌ حشرات هیچ واکنشی نشان ندادند.

محققان نتایج مطالعات خود را در نشریه Scientific Reports چاپ کردند و در آن به توضیح دلیل چسباندن کوچکترین عینک سه‌بعدی جهان به سر مانتیس‌های راهب پرداختند. به گفته جنی رید یکی از محققان در دانشگاه نیوکاسل، اگرچه این حشرات از مغز کوچکی برخوردارند اما شکارچیان پیچیده و به شدت متکی بر قدرت بینایی خود هستند که می‌توانند با توانایی ترسناکی تمامی شکارهای خود را به دام بیاندازند؛ از این رو مطالعه روی نحوه درک این حشرات از جهان اطراف می‌تواند بسیار آموزنده باشد.

درک بهتر از سیستم پردازشگر ساده آنها می‌تواند روند شکل‌گیری دید سه‌بعدی در جانداران را توضیح دهد و به ابداع الگوریتم‌هایی جدید برای ایجاد عمق در تصاویر سه‌بعدی رایانه‌ای شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج