۳۴۷۰۴۱
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

انتقاد خواهر‌زاده آل احمد از شهرداری

خواهرزاده جلال آل احمد با انتقاد از کندی مرمت منزل سیمین دانشور و جلال آل‌احمد از تخریب و تغییر کاربری بخش‌هایی از این منزل به نام مرمت توسط شهرداری تهران بشدت انتقاد کرد.

روزنامه ایران: خواهرزاده جلال آل احمد با انتقاد از کندی مرمت منزل سیمین دانشور و جلال آل‌احمد از تخریب و تغییر کاربری بخش‌هایی از این منزل به نام مرمت توسط شهرداری تهران بشدت انتقاد کرد.

محمدحسین دانایی، خواهرزاده زنده‌ یاد آل‌احمد درباره دلایل تأخیر در تعیین تکلیف این خانه گفت: این وضع دلایل متعددی دارد، ولی به نظر من، مهمترین دلیلش بلاتکلیفی و بی‌هدفی مسئولان است و آن هم ناشی از ندانم کاری و نداشتن دانش نظری و تجربی لازم برای این قبیل کارهاست. به قول معروف، بزرگترین مصیبت مردن نیست، بلکه بی‌هدف زندگی کردن است.

بارها در مورد اهداف و وظایف و کارکرد و کاربری خانه- موزه‌ها صحبت شده و متذکر شده‌ایم که در جریان بازسازی و تبدیل کردن خانه‌های بزرگان و مشاهیر به «خانه- موزه» مهمترین وظیفه دست اندرکاران، حفظ هویت اصلی خانه‌ها به عنوان منزل و مسکن شخصیت‌های منتخب است، ولی هنوز این مطلب واضح و ساده جانیفتاده و باز هم برخی از دست اندرکاران طرح به دنبال تغییر کاربری و جعل هویت‌های تازه برای این خانه هستند.

وی افزود: گویا تب تغییر کاربری که قبلاً به جان سواحل دریاها و جنگل‌ها و کوه‌ها و مراتع کشور افتاده بود، حالا به سراغ خانه‌های قدیمی آمده و می‌خواهند کاربری آنها را هم تغییر بدهند، یعنی خانه را از شکل و صورت خانه و محل سکونت خارج کنند، مثلاً آب انبار را تبدیل کنند به گالری نقاشی! یا فضای زیر شیروانی را تبدیل کنند به اتاق‌های اداری برای نشستن چند نفر کارمند! یا تبدیل کردن انباری هیزم در گوشه حیاط به سفره خانه سنتی! لابد فردا هم ساختن استخر و جکوزی و سونا و نصب تاب و سرسره برای بازی بچه‌ها و غیره! علتش هم غلبه دیدگاه‌های سوداگرانه است، یعنی برای طرح فرهنگی ارزش و اعتبار بالذات قائل نیستند و تصور می‌کنند که هر طرح فرهنگی، باید مآلاً معطوف به یک بازده اقتصادی باشد و به همین علت، دنبال پیداکردن یا تراشیدن توجیه اقتصادی برای این طرح فرهنگی هستند، اسمش را هم می‌گذارند: درآمدزایی و خودکفایی، یا ایجاد جاذبه‌هایی برای جلب توجه مردم و...

وی ادامه داد: در حالی که توجیه یک طرح فرهنگی، از جنس خودش است، یعنی فرهنگی است و ربطی هم به گیشه و فروش و درآمد ندارد. اینگونه طرح‌ها فی ذاته ارزشمندند و مقبولیت دارند و نباید لزوماً توجیه اقتصادی و مابه ازای مادی هم داشته باشند. راستش، این کارها موزه‌داری نیست، بلکه دکان‌داری است. به قول مولوی: گر تو قرآن بدین نَمَط خوانی، ببری رونق از مسلمانی.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آل احمد آدم بزرگی نبود که بخواند برایش موزه درست کنند. این همه نویسنده و شاعر بزرگ داشتیم که حتی به سنگ قبرشان هم رحم نکردند. حالا کسی که خودش عامل انحراف روشنفکری بوده را مطرح میکنند. حتما خواهر زاده، پیمانکار این پروژه است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته آل احمد آدم بزرگی نبود اما انصافا همسرش خانم سیمین دانشور زن بزرگی بود

    • بدون نام

      درسته متاسفانه برای خیلی نویسنده ها هیچ کاری نکردند. ولی ال احمد هم شخصیت برجسته ای بود. و اینکه دین خونه خودشون است جایی رو بهش اختصاص ندادند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج