آوینا_استیکی 2
adexo3
۳۴۲۸۱
۵۰۲۰
۵۰۲۰
پ

سياست های تشويقی فرزند آوری در اروپا

چند روز قبل سياستهاي حمايتي و جزئيات آن براي افزايش جمعيت اعلام شد.که گويا پس از تصويب مجلس اجرايي مي‌شود. معمولا در شرايطي که به دليل کار و مشغله اقتصادي نرخ فرزند آوري کم مي‌شودمسئولان کشورهاي مختلف به نحوي در پي ايجاد توازن بين کار و زندگي خانوادگي بر مي‌آيند.

روزنامه ابتکار: چند روز قبل سياستهاي حمايتي و جزئيات آن براي افزايش جمعيت اعلام شد.که گويا پس از تصويب مجلس اجرايي مي‌شود. معمولا در شرايطي که به دليل کار و مشغله اقتصادي نرخ فرزند آوري کم مي‌شودمسئولان کشورهاي مختلف به نحوي در پي ايجاد توازن بين کار و زندگي خانوادگي بر مي‌آيند.

به گزارش خبرآنلاين,در اروپا به شکل خاص و در برخي ديگراز کشورهاي پيشرفته جهان به موازات رونق اقتصادي و افزايش مشغله زنان و مردان،رشد جمعيت داراي نرخي منفي شد و اين گونه سياستها به شکل کاملا واضحي از افزايش نرخ تولد و باروري حمايت کردند به نحوي که نرخ فرزند آوري در کشورهايي مثل سوئد و نروژکه داراي نگرش‌هاي خاص به مفهوم خانواده سنتي بودند هم اکنون به ترتيب به ۱.۷۵ و۱.۸۱ فرزند به ازاي هر زن رسيده است.

نروژ بهشت کودکان و مادران

کشورهاي حوزه اسکانديناوي که از ابتدا در صدر کشورهايي بودند که با کاهش جمعيت مواجه شدند، پرچمدار اتخاذ سياست‌هاي رفاهي براي مادران شدند که صدر آنها نيز کشور نروژ قرار دارد، کشوري که به لحاظ سطح رفاه، هميشه در رده‌هاي بالايي جا داشته، درقبال کساني که تازه بچه دار شدند نيز بسيار دست و دل باز عمل مي‌کند.

در اين کشورپس از تولد هر کودک، پدر و مادر دو هفته مرخصي با حقوق دارند. پس از اين مدت، آن‌ها مي‌توانند بين۴۶ هفته مرخصي با حقوق کامل يا ۵۶ هفته مرخصي با ۸۰ درصد پرداختي، که بايد ميان والدين تقسيم مي‌شود يکي را انتخاب کنند. به منظور اطمينان از اينکه پدران حتماً در امر نگهداري و بزرگ کردن کودکانشان مشارکت خواهند داشت، پدران موظف هستند دست کم ده هفته از اين دوران را از محل کار مرخصي بگيرند.

پيش از اينکه اين قانون تصويب شود، تنها سه درصد از پدران نروژي مرخصي موسوم به «مرخصي پدر» را مي‌گرفتند. در حال حاضر، ۹۰ درصد پدران دست کم ۱۲ هفته مرخصي دارند. جالب اينجا است که استفاده از اين مرخصي براي وزراي دولت نيز امري غيرعادي تلقي نمي‌شود و بسيار معمول است که وزراي دولتي در سال نخست تولد فرزندشان، چند ماهي در مرخصي باشند.

در ضمن دولت به يکي از والديني که تصميم دارند تا دوسالگي کودکشان،در خانه بمانند کمک هزينه ويژه اي نيز پرداخت مي‌کند.هنگامي هم که پدران به سر کار برمي گردند با سي و هفت ساعت و نيم کار در هفته و پنج هفته هم مرخصي،خواه ناخواه کمي از فشار مادراني که شاغل هستند کم مي‌شود. در سال‌هاي اخير، آمار زاد و ولد در نروژ کمي کاهش يافته است؛ با اين حساب، هنوز نروژ در ميان کشورهاي اروپايي،بالا ترين ميزان زادوولد را دارد.

در همين اواخر دولت نروژ اعلام کرد قصد دارد مرخصي مرداني را که پدر مي‌شوند، از دوازده هفته به چهارده هفته افزايش دهد. اين طرح در صورت تصويب از اول ژوئيه سال دوهزار و سيزده به اجرا درمي‌‌آيد.بر اساس اين طرح مرخصي زوج‌هايي که بچه دار مي‌شوند با صد درصد حقوق در مجموع از چهل و هفت هفته به چهل و نه هفته و با هشتاد درصد حقوق در مجموع از پنجاه و هفت هفته و پنجاه و نه هفته افزايش مي‌يابد. بر همه اينها مراقبت‌هاي رايگان از کودک دارو و درمان رايگان و حق اولاد را که حداقل معادل ۴۰۰ هزار تومان در ماه است نيز اضافه مي‌شود.

سوئد فرزند بيشتر در آمد بيشتر؛ حتي مهاجران

کودکان در سوئد از بالاترين درجات امنيت اجتماعي و اقتصادي و حمايت همه جانبه دولت برخوردار هستند.يکي از اين تسهيلات اجتماعي که دولت سوئد براي کودکان سوئدي قائل است"بارن بيدراگ" Barnbidrag يا همان"کمک هزينه کودک" است.اين کمک هزينه، مبلغ مشخص و بلاعوضي است که دولت سوئد در ازاي هر کودکي که در سوئد متولد مي‌شود تا زماني که کودک به سن ۱۶ سالگي برسد،به والدين کودک پرداخت مي‌کند.

ميزان اين کمک هزينه ارتباطي با ميزان درآمد والدين کودک ندارد و همه اقشار جامعه با هر سطح درآمدي از اين تسهيلات دولت سوئد برخوردار هستند.هرچه تعداد فرزند در يک خانواده بيشتر باشد، ميزان اين کمک هزينه بيشتر خواهد بود.البته يکي از نکات منفي اين سرويس اجتماعي اين است که برخي مهاجرين يا پناهندگان سوء استفاده گر که عمدتا بيکار يا کم کار هستند با تولد فرزندان بيشتر به فکر کسب درآمد بيشتر از دولت مي‌افتند!ميزان اين مبلغ ماهيانه براي يک کودک (که نرخ آن از سال ۲۰۰۵ ميلادي تاکنون فعلا ثابت مانده است) درحدود ۱۰۵۰کرون(تقريبا ۳۵۰ هزارتومان)،دو کودک ۲۲۰۰ کرون(تقريبا ۶۵۰ هزارتومان)،سه کودک ۳۶۰۰ کرون(تقريبا يک ميليون تومان) و چهارکودک ۵۵۰۰کرون(تقريبا يک ميليون و هفتصد هزارتومن) مي‌باشد.

در سوئد،خانواده‌هايي که وضعيت مالي مساعدي دارند و نياز مبرمي به اين پول ندارند اين مبلغ ماهيانه را براي کودک يا کودکان خود پس انداز مي‌کنند تا زماني که فرزند يا فرزندان آنها به سن قانوني مي‌رسند از اين مبلغ براي خريد خانه يا پيش قسط خريد يک آپارتمان استفاده نمايند.اين قانون از سال ۱۹۳۷ ميلادي در سوئد بنانهاده شد و از سال ۱۹۴۸ ميلادي براي تعداد محدودي کودک بصورت ساليانه اجرايي شد و امروزه به ازاي هر کودک تا شانزده سال تا مبلغ ۱۰۵۰ کرون در ماه به قوت خود باقيست.

ايسلند، کشوري با بهترين خدمات خانوادگي

پدر و مادران ايسلندي پس از تولد کودکانشان يا به فرزندي پذيرفتن يک کودک، از سه ماه مرخصي با حقوق برخوردارند که ميان والدين تقسيم مي‌شود.پدر و مادرهايي هم که بيکارند، مي‌توانند از سيستم رفاه عمومي برخوردار شوند. مادران ايسلندي نيز مي‌توانند از «خدمات پزشکي رايگان» پيش از زايمان برخوردار باشند.

اين خدمات شامل، تا ده مرتبه ويزيت دکتر، سونوگرافي و هم چنين برخورداري از خدمات پزشکي، ماما و پرستار در منزل پس از زايمان است. دولت ايسلند، ميزان کمک و مزايايي را که به مادران و پدران تعلق مي‌گيرد بر پايه شمار افراد خانواده در نظر مي‌گيرد. به دليل همين سياست ها، ايسلند بيشترين ميزان مشارکت زنان را در محل کار(۸۲/۲ درصد) و هم چنين يکي از بالا ترين آمار زاد و ولد را در کل اروپا دارد.

نيوزيلند؛ استانداردهاي اروپايي

در اين ميان نيوزيلند گرچه يکي از کشورهاي اروپايي محسوب نمي‌شود، اما اغلب ساکنان آن مهاجرين اروپايي اند.مادران در نيوزيلند مي‌توانند به هنگام زايمان، از خدمات بهداشتي رايگان برخوردار باشند. ۱۴ هفته مرخصي با حقوق به علاوه ۵۲ هفته مرخصي بدون حقوق براي مادران. همسران نيز از ۴۲ روز مرخصي برخوردارند.يکي از نشانه‌هاي حمايت از مادران در نيوزيلند، فعاليت‌هاي «بنياد سلطنتي پلانک» است. اين موسسه خصوصي که توسط دولت حمايت مالي مي‌شود، از سال ۱۹۰۷ پرستار و خدمات آموزشي لازم را به مادران جوان ارائه مي‌دهد. سازمان «پلانکت نرس» براي بيشتر از يک قرن، به نمادي از جامعه نيوزيلند تبديل شده است.

فرانسه، مزاياي بيشتر براي فرزند سوم

زنان فرانسوي، ۱۶ هفته مرخصي زايمان دارند که از شش هفته پيش از تولد کودکانشان آغاز مي‌شود. پس از اين دوره، والدين حق سه سال مرخصي بدون حقوق دارند. جالب اين است که سيستم فرانسه، داشتن فرزند بيشتر را با افزايش قابل ملاحظه مزايا براي فرزند سوم نيز تشويق مي‌کند.سيستم خدمات درماني فرانسه، از سوي سازمان «بهداشت جهاني» در زمره بهترين خدمات درماني دنيا معرفي شده است. دولت فرانسه، براي زناني که تازه مادر شده اند، امکاناتي نظير ويزيت مجاني دکتر يا برخورداري از خدمات پرستاري در خانه را فراهم مي‌کند.

مجارستان، فرزند بيشتر راي بيشتر

رتبه ۲۲ در سازمان «نجات کودکان» از آن مجارستان است..مجارستان يکي از فقير ترين کشورهاي اروپايي است و در حال حاضر نيز بحران اقتصادي اروپا، کشور را در سراشيبي سقوط قرار داده است اما نسبت به آمريکا آمار مرگ و مير مادران و نوزادان کمتر است. (مجارستان کمترين ميزان مرگ و مير مادران در اروپاي مرکزي و شرقي را دارد.) در مجارستان، به منظور جبران آمار پايين زاد و ولد در کشور، دولت به تازگي مرخصي بدون حقوق زايمان را به سه سال که ۲۴ ماه آن با حقوق است، افزايش داده است. حتي دولت مجارستان سال گذشته، در راستاي سياست‌هاي تشويقي خود براي مادران، مکانيسم انتخابات را به گونه اي تنظيم کرد که زنان داراي فرزند، راي بيشتري دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج