۳۴۲۱۷۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

خواندنی ها با برترین ها (۸۳)

در این شماره از خواندنی ها با مشهورترین رمان کوتاه چارلز دیکنز «سرود کریسمس»،رمانی از اورهان پاموک، ویراست هفتم کتاب جامعه شناسی گیدنز و... آشنا شوید.

برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با مشهورترین رمان کوتاه چارلز دیکنز «سرود کریسمس»،رمانی از اورهان پاموک، ویراست هفتم کتاب جامعه شناسی گیدنز و... آشنا شوید.

سرود کریسمس

  • چارلز دیکنز
  • ترجمه ی فرزانه طاهری
  • نشر مرکز
  • چاپ اول: ۹۵

خواندنی ها با برترین ها (83)

اگر تمام آفریده های خارق العاده ی چارلز دیکنز، از یادداشت های پیک ویک تا راز ادوین درود، ناگهان با خطر نابودی رو به رو شوند، داستان انبیز اسکروج بی تردید جان به در خواهد برد. این داستان بخشی از فولکلور کریسمس شده است. همه ی آدم های مال پرست آقای اسکروج اند، همه ی پودینگ های آلو همانی هستند که خانواده ی کرچت با اشتهای تمام می بلعند. دیکنز، علاوه بر نوشتن روایتی بسیار سرگرم کننده، این توان خاص را هم داشته که بهتر از هرکسی پیش از خود یا از آن زمان تا کنون روح این موسم تعطیلات را تعریف کند.

او با آنچه خود «فلسفه ی سرود کریسمس» نامیده، از صرف بزرگداشت کریسمس به خاطر «نام و منشأ مقدسء» اش فراتر رفته و بشر دوستی بنیادین آن را به مسند نشانده است. از زمان مرگ دیکنز در سال ۱۸۷۰، چنان جایگاه محکمی در افسانه های این موسم یافته بود که می گویند دخترک یک طواف در لندن وقتی این خبر ناگوار را شنید پرسید: «دیکنز مرده؟ پس بابانوئل هم می میرد؟»


بار مسئولیت (بلوم، کامو، آرون و قرن بیستم فرانسه)

  • تونی جات
  • ترجمه ی فرزام امین صالحی
  • انتشارات نگاه
  • چاپ اول: 95

خواندنی ها با برترین ها (83)

این کتاب درباره سه فرانسوی است که خلاف جهت جریان‌های سه دوره مسئولیت‌گریزی زیستند و نوشتند. آنها با هم خیلی فرق می‌کردند و از اینکه خود را اعضای یک گروه بپندارند غرق حیرت می‌شدند، اما از ویژگی‌ مشترک نسبتاً شاخصی برخوردارند. هر سه آنها نقش مهمی در فرانسه دوران حیات خویش ایفا کردند اما نسبت به همدوره‌های خویش زندگی انزواطلبانه‌ ناخوشایندی را می‌گذراندند.

هر سه آنها در بیشتر دوران بلوغ فکری خویش مورد نفرت، سوء‌ظن، تحقیر یا کینه بسیاری از همتایان و هم‌دوره‌های خویش بودند؛ لئون بلوم و رمون آرون به دلایل کاملاٌ متفاوت تنها در پایان عمر طولانی خویش توانستند در مأوای احترام، تحسین و در بعضی محافل تملق تقریباً همگانی آرام بگیرند. کامو که از این هر سه پس از سی و پنج سالگی برخوردار شده بود، دوازده سال بعد چون شخصی نگران و بسیار منفور درگذشت؛ سی سال طوم می‌کشید تا از او اعاده حیثیت شود.

هر سه، «خودی»‌های فرهنگی بودند؛ اما افکار و گفتار آنها اغلب با زمان و مکان انها تضاد داشت و از بعضی جنبه‌های اساسی «غیرخودی» هم بودند. بلوم و آرون یهودی بودند. اگر چه هیچ کدام دلیلی نمی‌دیدند که آن را انکار کنند، اما به آن اهمیت هم نمی‌دادند؛ البته آرون نسبت به هویت یهودی خویش آگاه‌تر شد و با گذشت زمان از آن عذاب کشید.

ولی تبار یهودی این دو از نظر دشمنان بسیار آنها بی‌اهمیت نبود و در مورد بلوم، نقش ناخواسته او چون برقگیری برای یهودی‌ستیزی نوین فرانسه سیر زندگی او را برای شناخت این جنبه کاملاً فراموش شده گرایشات سیاسی ملی در فرانسه به عنصری کلیدی روشنفکران چپ‌گرای پاریس ـ که او بعد از ورود به فرانسه در اوایل جنگ خود را در آن یافت ـ به یک غیرخودی بدل کرد. او ان تحصیلات آموزشی عالی را هم نداشت که شاخصه و معرفه نقش پیشتاز روشنفکران فرانسه بود که با این وجود او برای مدت کوتاهی به سخنگو و قهرمان آنها مبدل شد. اما علیرغم این وجوه تفاوت و تمایز و بسیاری دیگر که در مقالات بعدی به آنها خواهم پرداخت، هر سه این مردان برای خویش جایی در کانون حیات اجتماعی فرانسه معاصر دست‌وپا کردند......


یادداشت های شیطان

  • ليانيد آندری‌ يف
  • ترجمه ی حمیدرضا آتش بر آب
  • انتشارات علمی و فرهنگی
  • چاپ اول:95

خواندنی ها با برترین ها (83)

اثر پيش‌ رو آخرين كار ليانيد آندري‌يف و به نوعي خاص ترين آنهاست. رمان يادداشت‌ هاي شيطان، بازتاب دريافت اوست از ابرانسان نيچه، مفهومي كه اساس آثار ادبي يك نسل را به خود اختصاص داد. آندري ‌يف نيز مانند داستايفسكي، گمان مي‌كرد، تعارض خير و شر در خود انسان نهفته است. هرچند اغلب طليعه اين رمان را آثاري چون اهريمنان داستايفسكي و اكسيرهاي شيطان هافمن بدانند، به نظرم يادداشت‌هاي شيطان اثري كامل و مستقل است.


جامعه شناسی (ویراست هفتم)

  • آنتونی گیدنز و فیلیپ ساتن
  • ترجمه ی هوشنگ نایبی
  • نشر نی
  • چاپ اول: 95

خواندنی ها با برترین ها (83)

انسان در دنیای امروز احساس آزادی می‌کند و احساس هیجان و سردرگمی و حتی تناقضی تمام‌عیار. دوستی‌ها و ارتباط‌ها به یمن نوآوری ‌های بی‌شمار در رسانه‌ های جدید و اینترنت و دنیای آنلاین نسبت به گذشته از بسیاری جهات ساده‌تر شده است. ولی در همان حال جرائم خشونت‌آمیز و تروریسم و جنگ و نابرابری اجتماعی دیرپا را شاهدیم. تکنولوژی با سرعت فزاینده‌ ای پیش می‌رود و فرصت‌ها و امکانات جدیدی پدید می‌ آورد اما از سوی دیگر نگرانی نسبت به اثر ویرانگر حیات مدرن بر محیط طبیعی و گرم‌شدن زمین و فرسایش محیط زیست هم دامن می‌گسترد. زندگی اکثر مردم کشورهای نسبتاً ثروتمند از لحاظ مادی بهتر از گذشته است ولی در نقاط دیگر جهان میلیون‌ها انسان در فقر به‌سر می‌برند و کودکان از گرسنگی و فقدان آب سالم و امکانات اولیه‌ی زندگی جان می ‌سپارند.

جامعه‌شناسی مطالعه‌ی علمی حیات انسان و گروه‌های اجتماعی و کل جوامع و تلاشی است برای درک و شناخت این تحولات و واکنش انسان بدین تحولات. جامعه‌شناسی به ما نشان می‌دهد این دنیا چگونه پا گرفت و چرا اوضاع زندگی ما از زندگی نیاکان و گذشتگان‌ مان سخت متفاوت است.

تفکر جامعه‌شناسی منبع حیاتی خودشناسی ماست و امکان می‌دهد تجربیات شخصی مان را در بستر محیط اجتماعی بزرگ‌تری در نظر بگیریم. مطالعه‌ی جامعه‌شناسی تجربه‌ای رهایی‌بخش است که به تخیل‌مان پروبال می‌دهد و به ما دید جدیدی نسبت به سرچشمه‌ی رفتار شخصی‌مان می‌بخشد و ما را از محیط‌های فرهنگی دیگر آگاه می کند. جامعه‌شناسی به ما می ‌آموزد چه‌ بسا آنچه طبیعی و ناگزیر یا خوب و یا حقیقت می‌دانیم چنان نباشد و آنچه بدیهی می‌انگاریم سخت متأثر از رویدادهای تاریخی و فرایندهای اجتماعی است.

جامعه‌شناسی علمی است که نقشی بنیادی در حیات فکری مدرن دارد و به ما کمک می‌کند دنیا را به دنیا بهتری تبدیل کنیم.


شوری در سر

  • اورهان پاموک
  • ترجمه ی عین له غریب
  • نشر چشمه
  • چاپ اول:95

خواندنی ها با برترین ها (83)

اُرهان پاموک «شوری در سر» را سال ۲۰۱۵ منتشر کرد. رمانی که برعکسِ بقیه‌ ی نوشته ‌های این نویسنده درباره‌ ی حاشیه‌نشین‌ های استانبول است. آن‌ هایی که از روستاهای خاک‌گرفته‌ ی شرقِ آناتولی در دهه‌ی پنجاه و بعدش، به استانبول مهاجرت کردند و بعدِ مدتی محله‌های خود را ساختند. شخصیتِ اصلی پاموک، «مولود»، سال‌هاست در این شهر دست‌فروشی می‌کند و شاهدِ تاریخِ پُرفرازونشیبِ استانبول است.

تاریخی مملو از کودتاها، درگیری‌های خونین میانِ ارتش و کُردها، از بین رفتنِ بافتِ دوران عثمانی، عوض‌ شدن سلیقه‌ی مردم و… رمانی حیرت‌آور از برنده‌ ی جایزه ‌ی نوبل که باز روحِ استانبول و انسانِ این‌بار حاشیه‌نشینش را احضار می‌کند و آن‌قدر خُرده‌روایت برایش مهیا می‌کند که او گم می‌شود در این حجمِ اتفاق‌ های عجیب.

رمان مملو از شخصیت ‌های متفاوت است؛ کارگرانِ فصلی، ماست‌ فروش‌ ها، چپ‌ های اسلحه ‌به‌ دست، ناسیونالیست‌ های خشنِ تُرک، اسلام‌گراها، مأموران رشوه‌گیر دولت، تازه ‌به‌ دوران‌ رسیده ‌ها، گانگسترهای بسازوبفروش و… پاموک در این سمفونی باشکوه قهرمانِ تنهایش را روی تپه‌های دوردست می‌برد تا به نورهای استانبول نگاه کند و راوی شهری باشد که ناگهان گسترده و متراکم شد. شوری در سر خوانندگانِ پاموک را غافلگیر کرده است.

«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

Bartarinha.editorial@gmail.com

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره ۲۳۰۵۱۴۹۲ تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج