۳۳۳۸۶۲
۵۰۴۹
۵۰۴۹
پ

طراحی فضای سبز حیاط در ۱۰ ویلای ایرانی!

مگر می شود بهار و تابستان از راه برسد و حیاط خانه ها بلا استفاده بماند؟ اصلا مگر می شود از خیر هندوانه و کاهو سکنجبین بعد از ظهر آن هم در زیر سایه آلاچیق و عطر گل و گیاهان حیاط که نسیم عصرگاهی با خود جا به جای می کند گذشت؟

وب‌سایت چیدانه: مگر می شود بهار و تابستان از راه برسد و حیاط خانه ها بلا استفاده بماند؟ اصلا مگر می شود از خیر هندوانه و کاهو سکنجبین بعد از ظهر آن هم در زیر سایه آلاچیق و عطر گل و گیاهان حیاط که نسیم عصرگاهی با خود جا به جای می کند گذشت؟ اصلا مگر می شود بیخیال شد بوی علف های تازه کوتاه شده را؟ به نظر من که تا جای ممکن در بهار و تابستان باید از فضای حیاط استفاده کرد. اما اگر فکر می کنید در خانه های امروزی نمی توان از حیاط ها استفاده کرد، با این مطلب از ما همراه باشید تا با هم تعدادی از پروژه های برجسته ایرانی را که طراحی فضای سبز حیاط آن ها زیبا و جذاب است را بررسی کنیم شاید شما هم جذب شدید تا دستی به سر و گوش فضای سبز حیاط ویلا و خانه تان بکشید.

۱. طراحی فضای سبز حیاط و ویلا: حیاط از دست رفته

طراحی فضای سبز حیاط در 10 ویلای ایرانی!

اول از همه می خواهیم به سراغ گروه معماری مدام برویم که در امر و زمینه طراحی حیاط حسابی قوی عمل می کنند. پروژه حیاط از یاد رفته این گروه یکی از زیباترین طراحی های فضای سبز حیاط را نشان می دهد. در طراحی فضای سبز حیاط این پروژه از حوض، قلب معماری سنتی ایران در وسط استفاده شده است. امتداد حوض به آلاچیق حصیری می رسد، دور تا دور حیاط با گل و گیاهان خانگی مانند شمعدانی ها پوشیده شده است و در هر جایی که ممکن بوده است نشیمنی برای در کردن خستگی ها استفاده شده است. به نظر من که طراحی فضای سبز حیاط این پروژه یکی از جذاب ترین انواع آن است.


۲. طراحی فضای سبز حیاط و ویلا: باغ دماوند

طراحی فضای سبز حیاط در 10 ویلای ایرانی!

عکس بالا را خوب نگاه کنید، این عکس دقیقا همان تصوری که شما از یک باغ دارید را برای شما به نمایش می گذارد. باغی با درختان سر به فلک کشیده و پر از گل و گیاه رنگی. این باغ که توسط گروه معماری فیروز فیروز طراحی و اجرا شده است، نمونه بسیار زیبا و فکر شده از باغ های کهن ایرانی را نشان می دهد. در طراحی فضای سبز حیاط ویلا دماوند، جدای از درختان سر به فلک کشده شده از سنگ های تراش خورده برای تعیین مسیر های عبور و مرو استفاده شده است. گاه و بی گاه در دل این مسیر های سنگی آلاچیق های پارچه ای ساده ای دیده می شود که به وسیله گلدان های سفالی پر از گل های رنگارنگ تزیین شده اند.


۳. طراحی فضای سبز حیاط و ویلا: ویلای ظهوری

طراحی فضای سبز حیاط در 10 ویلای ایرانی!

بعضی وقت ها معماران برجسته ما در مورد زمین پروژه حسابی شانس می آورند و زمین هایی به پست شان می خورد که باعث منحصر به فرد شدن پروژه های شان می شود. یکی از این معماران خوش شانس و پروژه های برجسته و منحصر به فرد، هومن بالا زاده و ویلا ظهوری بود. این ویلای زیبا در دل زمینی که بی شباهت به بهشت نیست قرار دارد. عملا لازم نبود که برای طراحی فضای سبز حیاط این ویلا کار خاصی صورت بگیرد، به نظر من که بزرگ ترین چالشی که این معمار خوش ذوق ایرانی با آن روبرو بوده است، انتخاب قسمت مناسب زمین برای طراحی بوده است، چون واقعا انتخاب دید و منظر مناسب برای پنجره ها در چنین زمینی که هر تکه و گوشه اش پر از زیبایی است قطعا کار سختی است.


۴. طراحی فضای سبز حیاط و ویلا: ویلای فردوس

طراحی فضای سبز حیاط در 10 ویلای ایرانی!

مفهوم ویلا با طراحی فضای سبز آن کامل می شود، اصلا طراحی ویلا بدون طراحی فضای سبز حیاط آن ممکن نیست، این فضای سبز است که به ویلا معنا و مفهوم می بخشد. ویلای فردوس مازندران که توسط سهراب رفعت طراحی و اجرا شده است، یکی از آن دسته ویلاهایی است که طراحی فضای سبز اطراف آن باعث جذابیت و زیبایی هرچه بیشتر آن شده است. در کنار نمای خارجی این ویلا مسیرهای رفت و آمد با لوورهای چوبی تعریف شده است. رنگ قهوه ای چوب و رنگ سبز چمن ها ترکیب جذاب و دلنشینی را پدید آورده است. این هماهنگی زمانی بیشتر می شود که می بینی از همین لوورهای چوبی در طراحی نمای خارجی ویلا نیز استفاده شده است.


۵. طراحی فضای سبز حیاط و ویلا: ویلا لواسان

طراحی فضای سبز حیاط در 10 ویلای ایرانی!

در طراحی فضای سبز حیاط ویلا می توان از اجزا و عناصر تزیینی مختلفی استفاده کرد. یکی از این اجزا و عناصر سنگ های تزیینی در ابعاد و اندازه های مختلف هستند. این سنگ ها می توانند به فضای سبز حیاط ویلا ابهتی وصف نشدنی ببخشند. نمونه ای زیبا از اجرای این سنگ های تزیینی را می توانید در ویلایی معلق در لواسان تهران ببینید. این سنگ ها با نظم و ترتیب خاصی در فضای سبز چیده شده اند و بین آن ها نیز با گیاهان پر شده است. تعبیه منبع های نوری برای نورپردازی فضای سبز ویلا نیز یکی دیگر از ترفندهای زیبایی این حیاط بوده است.


۶. طراحی فضای سبز حیاط و ویلا: خانه ۲۰ ساله کاوه

طراحی فضای سبز حیاط در 10 ویلای ایرانی!

استفاده از شبکه شطرنجی و مدولار برای طراحی فضای سبز حیاط خانه می تواند ایده های خوبی را به شما بدهد. این شبکه های شطرنجی به ما در طراحی مسیرهای رفت و آمد و جانمایی درست عناصر دیگر مانند آلاچیق ها و حوض آب کمک خواهد کرد. یادتان باشد رمز زیبایی طراحی فضای سبز حیاط استفاده از انواع مختلف گل و گیاهان است. در طراحی فضای سبز حیاط ویلای خانه ۲۰ ساله کاوه از این شبکه های شطرنجی استفاده و حتی این همین شبکه ها به طراحی فضا اعمال شده اند.


۷. طراحی فضای سبز حیاط و ویلا: ویلا افشاریه

طراحی فضای سبز حیاط در 10 ویلای ایرانی!

عکس بالا ویلای افشاریه را به شما نشان می دهد. یکی از بارز ترین ویژگی های طراحی فضای سبز حیاط این ویلا استفاده از چمن های سبز در درز بین سنگ های کف و مسیر های رفت و آمد است. این چمن ها خود تبدیل به متریالی جذاب برای کف حیاط شده اند. نکته دیگری که در طراحی فضای سبز این ویلا به کار رفته متریال های آن است. این متریال ها در هماهنگی کامل با هم هستند، سنگ ها آجر ها و چمن ها کاملا همنشینی خوبی دارند.


۸. طراحی فضای سبز حیاط و ویلا: ویلای نازدلکده

طراحی فضای سبز حیاط در 10 ویلای ایرانی!

شاید به نظر عجیب بیاید اما بی نظمی خود نوعی نظم است. لزومی ندارد برای طراحی فضای سبز حیاط خانه حتما جای از پیش تعیین شده ای برای گلدان ها و گل و گیاهان در نظر بگیرید، می توانید آن ها را به صورت پراکنده در اطراف ویلا و فضای سبز خانه تان بگذارید. به طور مثال می توانید نگاهی بیاندازید به طراحی فضای سبز حیاط ویلای نازدلکده که توسط گروه معماری کلیاس کویر طراحی و اجرا شد است و ببیند که این پراکندگی ها آن چنان هم بد نیستند.


۹. طراحی فضای سبز حیاط و ویلا: خانه الفت

طراحی فضای سبز حیاط در 10 ویلای ایرانی!

گاهی هم طراحی فضای سبز حیاط خانه تنها محدود می شود به گذاشتن چند گلدان سفالی روی پله ها حتما که نباید حیاط پر باشد از چمن و دار و درخت باشد. گاهی همین گلدان ها چنان معجزه ای می کنند که انگشت حرت بر دهان همگان می ماند. به نظر من پروژه خانه الفت یکی از همین خانه هایی است که خود پروژه و ساختمان آن قدر خوب است که نیازی نبوده است روی حیاط آن بیشتر از این کار شود. ضمن آن که نورپردازی فضای سبز این خانه به اندازه کافی جذاب و گیرا هست.


۱۰. طراحی فضای سبز حیاط و ویلا: خانه حقیقی

طراحی فضای سبز حیاط در 10 ویلای ایرانی!

درست است که وقتی صحبت از طراحی فضای سبز می شود اولین جا حیاط است که به ذهن انسان می رسد، اما خب اگر خانه ای حیاط نداشت تکلیف چیست؟ به نظرم چنین خانه هایی باید از فضای حیات خلوت خود به عنوان حیاط استفاده کنند و آن را همانند یک حیاط بیرونی تزیین و طراحی کنند. خانه حقیقی خانه ای است که از نعمت حیاط بی بهره است اما حیاط خلوتی با صفا دارد که جای خالی حیاط را برای اعضای خانه پر کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج