گام به گام تا کنکور
۵ توصیه کنکوری
از آن جایی که ۱۱ روز بیشتر به کنکور نمانده، فرصت خوبی است که نکات مهم برای موفقیت بیشتر داوطلبان در آزمون و ایجاد آرامش در آنها بازگو شود.
تست زنی: برای اینکه در تست زنی به آمادگی دست یابید، در مطالعات روزانهای که برای آمادهسازی خود انجام میدهید، ۳۰ تا ۴۰ دقیقه را به تستزنی اختصاص دهید و سعی کنید که در پایان مطالعه روزانه این کار را انجام دهید.
در تست زنیهای روزانه سعی کنید که زمان تحت اختیارتان را مدیریت کنید و به شکلی الزامآور خود را مقید به زمان کنید. این تمرین در روز آزمون به کمک شما خواهد آمد و به عینه اثر این تمرینها را خواهید دید.
در صورت توانایی در آزمون آمادهسازی کنکور شرکت کنید، زیرا با این کار علاوه بر حصول آمادگی با محیط و فضای آزمون آشنایی مییابید و استرس شما به حداقل میرسد.
نکته تکراری اما مهم دیگر این است که بر روی سوالاتی که جوابشان را نمیدانید یا در پاسخ دادن به آن تردید دارید توقف نکنید، بلکه به سراغ سوال بعد بروید زیرا آن زمانی را که شما در حال کلنجار رفتن با سوالی مشکوک هستید، میتوانید به حداقل ۳ سوال دیگر پاسخ دهید و در نهایت پس از اتمام سوالات به سراغ آن گزینههایی بروید که نمیدانستید و به دنبال راه حل بگردید.
استرس مفید: آزمون دادن موجب استرس و فشار روانی میشود که در نتیجه منجر به بالا رفتن مقدار آدرنالین خون و افزایش کارایی انسان در شرایط خاص روحی میشود.
پس نیازی نیست که از وجود استرس بترسید، اما مشکل زمانی بروز میکند که مقدار استرس از حد متعارف بالاتر میرود. این سیر صعودی باعث میشود تا تداخل در رفتار و در واکنش به سوالات به وجود آید و داوطلب عملاً دچار سر درگمی و تردید در پاسخگویی به سوالات شود.
نکته مهم دیگر، داشتن تفکر مثبت است. منفی نگری باعث نزول بینش در انسان میشود. همیشه به این فکر کنید که این لحظه نیز مانند تمام لحظات سرنوشت ساز زندگیتان میگذرد و شما موفق خواهید شد.
صبحانه: در روزهای کنکوری به علت فشارهای عصبی و استرس ناشی از آزمون پیش رو، معمولا داوطلبان دچار بیاشتهایی میشوند و از خوردن صبحانه پرهیز میکنند، که این واکنش همراه با استرس، تاثیر بسیار بدی بر آزموندهندگان میگذارد.
نخوردن صبحانه در روزهای آمادهسازی برای کنکور سطح یادگیری را کاهش میدهد اما علاوه بر این موضوع، نخوردن صبحانه، مخصوصاً در روز آزمون باعث ضعف در سیستم ایمنی بدن میشود و به اصطلاح، داوطلب در روز کنکور دچار دلضعفه میشود که آثاری همچون سرگیجه و کاهش فشار خون در این موقعیت حساس را به دنبال خواهد داشت.
برای مقابله با این اثرات، داوطلب نیازمند برنامهریزی صحیح غذایی است تا به وسیله آن بتواند روش تغذیه نامناسب را تغییر و کیفیت یادگیری و نحوه بهینه آزمون دهی را افزایش دهد.
در ابتدا بهتر است برنامه را با صبحانهای کامل که از شیرینی، میوه یا آب میوه تازه، شیر، پنیر، مغزها مانند گردو و بادام، تخم مرغ و حبوباتی مانند عدسی، همراه با کمی چای که حاوی کافئین است آغاز کنید و تاثیر آن را بر حافظه خود ببینید.
ایجادعلاقه: نكته بسیار مهمی كه این جا باید بدان اشاره كرد، رابطه حافظه، تمركز فكری و حواس است. اصولاً محققان بر این باورند كه در صورت تمركز فكر و حواس، حافظه قادر به انجام فعالیت است یا به قولی این ۲ لازم و ملزوم یکدیگرند.
برای ایجاد تمركز لازم است كه در فرد علاقه ایجاد شود. در زندگی روزمره شاهدیم كه ما بر روی موضوعاتی متمركز میشویم كه نسبت به آن تعلق خاطر داریم و به همان میزان هرچه قدر كه این علاقه شدت یابد، تمرکز بیشتری را به همراه خواهد داشت.
پس از علاقمندی و متمركز شدن، ذهن بر روی آن مساله قفل میشود و قدرت گیرایی و كنكاش در آن موضوع افزایش مییابد، بنا بر این اصل، شما دروسی را كه بیشتر دوست دارید، بهتر به خاطر میسپارید و آن درس یا موضوع سریعتر به یادتان میآید.
ممکن است که تعدادی از داوطلبان علاقهای به برخی از دروس نداشته باشند، مثلا دروس ریاضیات، شیمی یا عربی و ...این افراد نمیدانند که برای ایجاد علاقه در خود باید چه کاری را انجام دهند.
راههای ایجاد علاقه: اولین گام برای ایجاد علاقه اندیشیدن به هدفی است که داوطلب درصدد رسیدن به آن است. فکر کردن به موفقیت باعث میشود که فرد با پشتوانهای قوی به یادگیری بپردازد که این خود باعث ایجاد دیدگاهی جدید در وی میشود.
یکی دیگر از راههای ایجاد علاقه، اکتساب اطلاعات اولیه درباره دروسی است که میخواهیم آن را مطالعه کنیم. هرچه قدر شما این اطلاعات را تقویت کنید میل به یادگیری نیز در شما افزایش مییابد. به خصوص اطلاعات جانبی و وابسته به دروسی که میخوانیم و دانستن تاثیرات اجتماعی آن و دست یابی به راهکارهایی که در زندگی پیش پایمان گذاشته میشود، به آهستگی کشش شما را به سمت درسی که میخوانید افزایش میدهد.
یكی از ویژگیهایی كه باید برای كسب اطلاعات اولیه مدنظر باشد، سادگی اطلاعاتی است كه درباره یك موضوع یا درس به دست میآوریم. بدیهی است كه اگر در ابتدا مطالب دشوار و مشكلی كه هضم ذهنی آن نیاز به تمرین و ممارست دارد را پیگیری کنید و سعی در درك مطلب داشته باشید، بیگمان نتیجهای عكس نصیبتان خواهد شد و چه بسا كه به جای علاقمند شدن، از آن درس بیزار شوید. پس فراموش نكنید كه اطلاعات اولیه باید سادهترین مطالب باشند.
مساله دوم، تمركز روی بهرههایی است كه با خواندن آن درس یا موضوع در زندگی نصیبتان میشود. به خصوص پرداختن به این مساله که این درس چه نقش مفیدی در اجتماع داشته و چه مشكلاتی را در روند زندگی تسهیل میکند، مثلاً دانستن درس زبان انگلیسی چه كمكی در ایجاد رابطه با بقیه ملیتها میتواند به شما بكند.
نكته دیگر کم حجم بودن اطلاعات اولیه است. سعی كنید حجم وسیعی از اطلاعات را هرچند كه ساده باشند، یك جا به ذهنتان تزریق نكنید. نكته مهم آن است كه كسب تدریجی اطلاعات باعث ماندگاری بهتر شده و یكی از اصول مهم یادگیری است به همین خاطر است که معلمان، دروس را در طول سال تحصیلی و به شكلی تدریجی تدریس میكنند.
یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که اطلاعات اولیه باید شکلی جذاب داشته باشد و داوطلب را به سوی خود بکشاند، در این صورت اشتیاق شما برای فراگیری بیشتر خواهد شد، این موضوع را میتوان به معلمی همانند کرد که به روشی دوست داشتنی و با بیانی شیوا به انتقال و تدریس مطالب درس میپردازد و باعث ایجاد علاقه در دانشآموزان و دانشجویان میشود و آنان نسبت به آن درس تعلق خاطر مییابند.
منبع : خبرگزاری برنا
باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir
ارسال نظر