۲۹۴۱۹۷
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

محاصره «نبل و الزهرا» شکسته شد

حلقه محاصره شهرک های شیعه نشین "نبل و الزهرا" در حومه شمالی حلب پس از حدود ۴ سال، شکسته شد.

خبرگزاری تسنیم: حلقه محاصره شهرک‌های شیعه نشین "نبل و الزهرا" در حومه شمالی حلب پس از حدود ۴ سال، شکسته شد.

ارتش سوریه و نیروهای همپیمان محاصره دو شهرک شیعه نشین "نبل و الزهرا" را که به مدت ۴ سال در محاصره تروریست ها بودند شکستند.

بر اساس این گزارش، ارتش سوریه و کمیته‌های مردمی مسئول حمایت از شهرک‌های نبل و الزهرا موفق شدند یک مسیر به سمت این شهرک‌ها باز کنند.

خبرنگار ما از دمشق گزارش داد که همچنان درگیری‌های شدیدی در دیگر محورها بین ارتش سوریه و گروه‌های مسلح ادامه دارد.‎

این گزارش می افزاید: برخی از رزمندگان موفق شدند که خود را به داخل این شهرک‌ها برسانند.

محاصره «نبل و الزهرا» شکسته شد

نبل و الزهرا؛ از محاصره مرگبار تا مقاومت اسطوره‌ای

ساکنان نبل و الزهرا نزدیک چهار سال کامل را در محاصره مطلق و فقر و گرسنگی گذرانده‌اند، اما از مقاومت قهرمانانه خود در برابر تروریست‌ها دست برنداشتند.

شهرهای شیعه نشین "نبل" و "الزهراء" در ۲۰ کیلومتری حومه شمالی حلب و ۴۰ کیلومتری مرز ترکیه در مسیر "حلب ــ اعزاز" در شمال سوریه قرار دارند، با آغاز درگیری‌ها در سوریه شمال حلب با صحنه‌ای عجیب مواجه بود. عده از اهالی شهر با تشکیل کمیته‌های مردمی مقاومتی فراموش نشدنی در برابر حملات گسترده گروه‌های تروریستی در منطقه نشان دادند و نگذاشتند این دو شهر به اشغال گروه‌های تکفیری حمایت‌شده از غرب و دیگر کشورهای منطقه درآید.

این شهرها در بیست و سوم ژوئیه سال ۲۰۱۲ میلادی به‌واسطه گروه‌های سلفی وهابی تکفیری وابسته به سازمان تروریستی "القاعده" و در رأس آنها گروه "جبهة النصرة" مورد حمله قرار گرفته و به‌صورت کامل به محاصره گروه‌های تروریستی تکفیری در آمد، مردم این شهر هم اکنون سه سال و نیم است که در محاصره گروه‌های مسلح تکفیری قرار دارند، اما همچنان در برابر آنها مقاومت می‌کنند.

به‌دلیل طولانی شدن مدت محاصره این دو شهر و قطع هرگونه کمکهای بشر دوستانه به آن، اهالی آن در شرایط بسیار سخت به سر می‌برند، به‌گونه‌ای که برای تأمین غذای مورد نیاز خود به استفاده از گیاهان صحرایی منطقه روی آورده‌اند.

دولت سوریه برای تأمین نیازهای اساسی اهالی این دو شهر که بیش از ۶۰هزار نفر جمعیت دارد، از طریق بالگردهای نظامی ارتش تلاش می‌کند نیازهای غذایی و دارویی اهالی این دو منطقه را تأمین کند. البته این تلاش‌ها هرگز برای تأمین کامل نیازهای مردم این منطقه کافی نیست. در بعد امنیتی نیز این دو شهر همواره شاهد حملات خمپاره‌ای و موشکی گروه‌های مسلح است که موجب وارد آمدن زیان‌ها و خسارات مادی کلان و جزیی به تأسیسات زیربنایی و مراکز و مؤسسات عمومی و خصوصی و دولتی شده است.

محاصره «نبل و الزهرا» شکسته شد

دو شهر "نبل" و "الزاهرء" صرف نظر از اهالی خود، میزبان حدود ۱۵هزار مسلمان شیعی دیگر نیز هستند که در پی بحران دو سال اخیر سوریه به آنجا پناهنده شده‌‌اند. همچنین هزاران سنی حامی نظام که از پیوستن به گروه‌های مسلح خودداری کرده‌اند، در این دو شهر اقامت دارند. خون مردم دو شهر "نبل" و "الزهراء" به‌جرم شیعه بودن از سوی سلفی‌‌های وهابی تکفیری، مباح و کشتن آنها جایز و مباح اعلام شده است.

پیروزی‌‌های ارتش سوریه و حزب ‌الله لبنان در معرکه القصیر باعث شد که تروریست‌ها انتقام شکست خود را از شهروندان بی‌پناه این شهر بگیرند و محاصره این دو شهر را تشدید کنند، آنها هم‌زمان با محاصره شهر برای افزایش فشار بر ارتش سوریه و حزب ‌الله لبنان حملات موشکی و خمپاره‌ای به نبل و الزهرا را نیز آغاز کردند. با این وجود تمامی تلاش‌های گروه‌‌های تروریستی برای تسلط بر این دو شهر شیعه ‌نشین در سه سال گذشته با مقاومت و پایمردی مردم قهرمان آن با شکست مواجه شده است. این در حالی است که تروریست‌های چندملیتی سوریه منافع گسترده ‌ای در تسلط بر این دو منطقه داشتند:

اول اینکه گروه‌های تروریستی همواره این دو منطقه و جوانان آن را عاملی برای تغذیه ارتش سوریه با نیروهای انسانی در تمامی جبهه‌های حلب و استان‌های مجاور می‌دانند.

دوم اینکه سقوط نبل و الزهراء یکی از حلقه‌‌های کامل شدن محاصره بخش شرقی حلب به شمار می‌‌رود که تحت سلطه گروه‌‌های تروریستی قرار دارد.

سوم اینکه یکی از مهمترین عوامل اصرار گروه‌‌های مسلح در محاصره این دو شهر و تلاش برای تسلط بر آن، موقعیت جغرافیایی این دو شهر است، چرا که این دو شهر بر بیشتر مناطق حلب مسلط است. این اوضاع حتی در مورد مناطق مرزی ترکیه نیز وجود دارد.

اهالی نبل و الزهرا در سه سال گذشته در شرایط معیشتی و اجتماعی سختی در نتیجه محاصره شدید اعضای گروه‌‌های تروریستی و تکفیری و حملات مستمر موشکی آنها زندگی کردند، کمتر خانواده‌ای در این شهر پیدا می‌شود که یکی از افراد خانواده را از دست نداده باشد. همچنین تمامی جوانان نبل و الزهرا برای دفاع از کشورشان و مقابله با خطر تروریسم تکفیری به ارتش سوریه پیوستند، سایر مردان و جوانانی که در این شهر باقی مانده نیز با پیوستن به کمیته‌های دفاع مردمی مسئولیت دفاع از این دو شهر را به‌عهده دارند.

محاصره «نبل و الزهرا» شکسته شد

بیش از ۸۰% از اهالی این شهر از بیکاری رنج می‌برند، آنها تنها از طریق کمک‌های انسانی که برای آنها می‌رسد زندگی می‌کنند. بیکاری و فقدان درآمد مالی کنار محاصره و گرانی شدید قیمت برخی کالاها در برخی فصلها مانند سوخت در فصل زمستان باعث شده که مردم برای تأمین سوخت خود به هیزم روی آورند. برق و آب شرب در این دو شهر وجود ندارد و دانش آموزان نمی‌توانند در نتیجه خطرات موشک‌ها و خمپاره‌ها و عدم وجود امکانات به تحصیل خود ادامه دهند.

مواد غذایی در این دو شهر به‌اندازه کافی وجود ندارد، حتی کشاورزان نیز در نتیجه هدف قرار گرفتن از سوی تک‌تیراندازان وابسته به گروه‌های تروریستی و ربوده شدن از سوی آنها نمی‌توانند به اراضی زراعی و باغ‌های خود بروند، برخی از اهالی محصولات مورد نیاز خود از جمله سبزیجات را در باغچه‌های منازل خود می‌کارند، اما به کالاهای اساسی نظیر گندم و برنج دسترسی ندارند. بالگردهای وابسته به ارتش سوریه کالاهای اساسی و مواد غذایی و دارویی و تجهیزات پزشکی و پوشاک برای اهالی نبل و الزهرا از طریق هوایی تأمین می‌کنند. اما کمک‌هایی که به این ترتیب ارسال می‌شود نیز برای تأمین تمامی نیازهای اهالی شهر کافی نیست. از سوی دیگر برخی از این بالگردها به دست گروه‌های تروریستی هدف قرار می‌گیرند.

کودکان این منطقه بر اثر نبود مواد غذایی جان می‌سپارند و از مدتها پیش داروخانه‌های شهر بر اثر نبود دارو بسته شده‌اند و پزشکان تلاش دارند با طب گیاهی بیماران و زخمی‌ها را درمان کنند. بیماری‌های مسری مانند تیفوئید، هپاتیت و سوء تغذیه میان مردم مخصوصاً کودکان شایع شده است؛ این منطقه نیاز بسیار فوری به دارو و غذا دارد و بیماران و کودکانی هستند که هر لحظه مقابل چشمان خانواده‌ها جان می‌دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج