۲۹۴۰۰۸
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

جهانبخش از مشکل فوتبال ایران می گوید

هافبک تیم ملی اعتقاد دارد مشکل فوتبال ایران و ناکامی‌های آن ناشی از عدم برنامه‌ریزی است و اگر برنامه بلندمدت وجود داشته باشد نتایج فوتبال ایران بهتر از ژاپن خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم: پس از درخشش ستاره‌هایی مانند علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، وحید هاشمیان، علی کریمی و کریم باقری در تیم‌های بزرگ اروپایی، فوتبال ایران کمتر ستاره‌ای به خودش دیده است، ستاره‌ای که هر هفته با پاس‌ها یا گل‌هایش پایه‌گذار پیروزی تیمش باشد و حالا علیرضا جهانبخش این اتفاق را برای فوتبال ایران رقم زده است. هافبک جوان تیم ملی فوتبال کشورمان که این روزها در AZ آلکمار هلند تبدیل به ستاره تیمش شده و این تیم در هفته‌های گذشته با درخشش جهانبخش پیروزی‌هایی را در لیگ هلند کسب کرده است.

علیرضا جهانبخش در خصوص درخشش در ترکیب آلکمار، تغییر نتایج تیمش در نیم‌فصل دوم لیگ دسته اول فوتبال هلند، شرایط آلکمار برای ادامه رقابت‌های اردویژه و صعود به مرحله نیمه نهایی جام حذفی، اتفاقاتی که برای تیم امید افتاد و سایر مسائل صحبت کرده است.

چه اتفاقی افتاد که علیرضا جهانبخش نسبت به نیم‌فصل اول کاملاً تغییر کرده و حالا پس از پشت سر گذاشتن مصدومیت ابتدایی فصل، هماهنگ شدن با تیم و رسیدن به آمادگی تبدیل به ستاره آلکمار شده است؟

از این بابت خدا را شکر می‌کنم. باید بگویم در نیم‌فصل اول شرایط آن‌طور که باید نه برای من و نه برای تیم پیش نرفت. خوشبختانه در اردوی اسپانیا خیلی به ما کمک شد تا به هماهنگی برسیم و وضعیت خودم هم از نظر آمادگی در این اردو بهتر شد. حاصل تمریناتی که در اسپانیا انجام دادیم این بود که در نیم‌فصل دوم دیده‌اید. ما در چهار بازی، چهار برد کسب کردیم و در جام حذفی هم شب گذشته به پیروزی رسیدیم و به جمع چهار تیم برتر رسیدیم. امیدوارم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

رفتن منیر الحمدوئی و اضافه شدن دوس‌سانتوس به خط هافبک هم باعث شده شرایط آلکمار بهتر شود و هم اینکه خودت در پست اصلی به بازی گرفته می‌شوی. در این خصوص صحبت کن.

منیر بازیکن خیلی خوب، باکیفیت و باتجربه‌ای بود. او سه چهار سال پیش هم آقای گل شد و در باشگاه‌های بزرگ هلند بازی کرده بود. در تیم ما هم تلاش زیادی می‌کرد و در سمت چپ خط هافبک شرایط خوبی داشت که تصمیم گرفت به قطر برود. اکنون دوس‌سانتوس که ۱۹ساله و جوان است جایگزین منیر شده و تاکنون هم عملکرد خوبی در ترکیب داشته است. خود من هم در نیم‌فصل اول بیشتر پشت مهاجم یا در سمت چپ بازی می‌کردم که حالا کاملاً به سمت راست و پست تخصصی خودم آمده‌ام و این موضوع هم به من و هم به تیم کمک کرده است.

از درخشش خودت هم بگو. مقابل فاینورد که هم عملکردت قابل تحسین بود و هم پاس گل دادی. مقابل کامبور پاس گل دادی و مقابل نایمخن هم موفق به گلزنی شدی. به نظر می‌رسد اعتمادبه‌نفس خوبی گرفته‌ای؟

بازی مقابل فاینورد فوق‌العاده بود و همه تیم خوب بودند. صددرصد وقتی عملکرد بازیکنی در چنین بازی‌های بزرگی مثبت باشد، روی اعتمادبه‌نفس او تأثیر به سزایی می‌گذارد. اکنون من از شرایطم بسیار راضی هستم، اما این مسئله خیلی مهم است که این روند را ادامه بدهم. باید این روند ادامه داشته باشد تا بتوانم در پایان فصل به هدفی که تیم دارد و اهداف شخصی خودم برسم.

هدف شخصی‌ات همان چیزی است که در نایمخن به آن رسیدی؟ تبدیل شدن به بهترین بازیکن تیم و بهترین بازیکن ژوپیلر لیگ؟

این اولین سالی است که به آلکمار آمده‌ام و قطعاً ابتدا باید شرایطی به وجود بیاید تا وضعیتم به ثبات رسیده و بعد بتوانم عملکردی که در نایمخن داشتم، اینجا هم تکرار کنم و البته بهتر و بهتر شوم. اکنون از وضعیتم بسیار راضی هستم و بیشتر دوست دارم برای تیمم تأثیرگذار باشم تا اینکه به چنین مسائلی فکر کنم.

هدف تیم چیست؟ با توجه به اینکه در نیم فصل اول از رقابت جا ماندید، آیا به گرفتن سهمیه اروپایی امیدوار هستید؟

ما در چند بازی اخیر توانستیم شرایط‌مان را بهتر کنیم و اکنون امید زیادی به کسب سهمیه داریم. از اول فصل هدف باشگاه همین بود که بتوانیم سهمیه اروپا را بگیرم. اکنون فاصله ما با آژاکس و آیندهوون زیاد شده و فکر نمی‌کنم بتوانیم اول یا دوم شویم، اما فاصله‌مان با تیم سوم جدول که فاینورد است، پنج امتیاز شده و ان‌شاءالله می‌توانیم سوم شویم. مسابقه بعدی ما هم با ویته‌سه است که بازی مستقیم محسوب می‌شود و می‌توانیم با پیروزی در این بازی بازهم در جدول صعود داشته باشیم.

درباره حذف تیم امید صحبت‌های زیادی شده و خودت هم چند بار در این باره صحبت کردی، اما بیشتر انتقادهایی که شده بود به نظر می‌رسید احساسی است. حالا که از این مسابقات فاصله گرفتیم به عنوان کسی که در دور اول کنار تیم بودی صحبت می‌کنی که چه اتفاقاتی باعث شد تا تیم امید بازهم از رسیدن به المپیک باز بماند.

من خیلی راجع به این مسئله صحبت کردم و تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که کادرفنی و بازیکنان تلاش زیادی کردند و از نظر فنی و فوتبالی چیزی کم نگذاشتند. خوب نیست که همه فشارها و انتقادات روی بازیکنان و کادرفنی باشد و فکر نمی‌کنم اگر همه فشارها روی دوش آنها بروند، چاره یا راه حلی برای فوتبال ما شود. این مسائل و انتقادات این چنینی به تیم امید کمک نمی‌کند و باید دنبال راه حلی باشیم تا به این تیم کمک شود. من کنار تیم بودم و از نزدیک زحماتی را که کشیده شد، مشاهده کردم. آقای خاکپور زحمت زیادی برای تیم امید کشید، در رأس تیم حبیب کاشانی زحمات زیادی را متقبل شد تا مشکلی برای تیم نباشد و این زحمات نشان می‌دهد که همه برای موفقیت تیم امید تلاش کردند. متأسفانه در تیم‌های پایه ما خیلی از شرایطی که باید باشد، نیست و ما باید به دنبال مسیری باشیم که در راه موفقیت پا بگذاریم.

یعنی همان راهی که ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها رفته‌اند و هر دوره موفق می‌شوند، اما ما اقدام زیادی نکردیم و فقط می‌خواهیم در کوتاه مدت نتیجه بگیریم. نظر تو در این باره چیست و آیا این درست است که بدون زحمت بخواهیم ره صد ساله را یک شبه برویم؟ دور از انصاف و قانون فوتبال نیست که تیمی با یک سال کار کردن المپیکی شود و تیمی که سال‌ها کار کرده پشت خط بماند؟

صددرصد منظورم من همین است. ما باید برنامه بلند مدت داشته باشیم و اگر این رویه را پیدا کنیم و برای تیم‌های پایه برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم، دیگر نیازی نیست در یک رده و یک دوره از مسابقات چنین شرایط سختی پیدا کنیم. اگر مسیر و راه خوب را انتخاب کنیم، می‌توانیم سال‌های سال از این مسیر استفاده کرده و به موفقیت برسیم. در فوتبال همیشه کادرفنی تیم‌ها و نسل‌ها عوض می‌شوند، اما اگر هدف‌گذاری در رده پایه در یک مسیر و هدف خاص صورت بگیرد، همیشه با موفقیت همراه خواهد شد.

پس فوتبال ما هم می‌تواند روزی به موفقیت‌هایی نظیر فوتبال ژاپن برسد؟

مهمترین مسئله این است که فوتبال ما پر از استعداد است. چیزی که من همیشه دیدم پتانسیل خوب در تیم‌های پایه بوده و مطمئنم اگر هدف‌گذاری خوبی صورت بگیرد و به اندازه استعدادهایی که داریم برنامه‌ریزی داشته باشیم، موفق خواهیم شد. مطمئن باشید اگر برنامه بلند مدت داشته باشیم و از پتانسیل‌های فوتبال ایران استفاده کنیم، نه مثل ژاپن بلکه خیلی بهتر از آنها نتیجه خواهیم گرفت.

در اینستاگرام باشگاه آلکمار هم حسابی پر طرفدار هستی و اخیراً بیشترین مخاطبان عکس‌های صفحه باشگاه، مربوط به عکس‌هایی بود که تو در آنها حضور داشتی. این مسئله چقدر به تو انگیزه می‌دهد؟

مهمترین مسئله برای خودم، حمایتی است که مردم خوب ایران از من می‌کنند. مردم عزیزمان حمایت خوبی از من دارند و این حمایت فوق‌العاده است که جا دارد از آنها تشکر کنم. وقتی در هلند این انرژی و پشتیبانی را از آنها می‌بینم، روی روحیه و عملکردم تأثیر می‌گذارد و این مسئله نه تنها فقط برای من، بلکه برای همه بچه‌هایی که دور از ایران هستند، یک دلگرمی بزرگ است. اکنون وقتی هواداران خارجی هم این حمایت هواداران ایرانی را می‌بینند، متوجه می‌شوند که مردم ایران چقدر به فوتبال و به بازیکنان تیم ملی کشورشان اهمیت می‌دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج