جنون اوباش در شمال کشور! +فیلم (۱۶+)
مردانی نیمهعریان با صداهایی نخراشیده و هیکلهایی نتراشیده، آرتیستهای ویدئوهایی چند ثانیهای هستند که این روزها به ویژه در بین اهالی مازندران در فضای مجازی دست به دست میشوند. تصاویری سرشار از عربدهکشی و ادبیات رکیک که محتوایشان خط و نشان کشیدن و حریفطلبی است.
کافی است چشمهایمان را ببندیم و فقط صداها را بشنویم تا یکراست برویم به چند دهه قبل در دل هزار توی گذرهای قرقشده مستان لایعقل و جاهلان نامرد و باجگیران بیباک که در سایه فرهنگ «گندهلاتی»، قد میکشیدند و لاتتر و گندهتر میشدند و چهار قدم آن طرفتر هم گزمههای بیلیاقت، کشیک میدادند. اما چشمهایمان باز است و این بار نه در پسکوچههای محلههای کم جمعیت دهه ۲۰ و ۳۰ که در شاهراه پرترافیک جهان ارتباطات و عصر دیجیتال، صدای نالوطیان، نه در خلوت گذرهای کهنه که درکانالهای شلوغ تلگرامی میپیچد. حالا اراذل از کوچهها و خیابانهای شهرمان گذشتهاند و به آیفونها و گلکسیهایمان خزیدهاند؛ آن هم در میان انبوهی از قوانین و مجریان.
دیروز یک روزنامه نوشت که «بیشتر سازندگان این کلیپها اهل شهرستانی در شرق مازندران هستند» ولی چه فرقی میکند متعلق به کجا باشند وقتی یکی از اهالی آمل میگوید «ساخت این کلیپها با موبایل در شهر ما مد شده»؟ این یعنی اپیدمیشدن یک ناهنجاری و سرایت سریع آن به نقاط و گروههای دیگر. دقیقا به همین خاطر است که همان شهروند آملی معتقد است «خیلی از آنها (بازیگران این ویدئوها) جوانانی هستند که هیچ نسبتی با خلافکارها ندارند و صرفا تقلید کردهاند.»
سناریوی این کلیپها مشترک است. ظاهرا گروهی از گندهلاتها عکسی از گندهلات گروه دیگر در شبکههای اجتماعی منتشر کردهاند که نشان میدهد او تیر خورده است. حالا گندهلاتی که متهم به تیرخوردگی شده است، مقابل دوربین موبایل دوستش ایستاده و در یک مونولوگ پر از فحشهای منشوری، میخواهد ثابت کند که صحیح و سالم است و در پایان هم تاکید میکند که اگر مرد هستید به جای منتشر کردن عکس بیایید دعوا کنیم! دیگری در کلیپی مشابه با برشمردن افتخارات و ارائه رزومه سنگین خود میگوید که ۲۰ سال از عمر ۳۳ سالهاش را در زندان بوده و از ساری تا شهسوار هر زندانی که بوده را تجربه کرده و همه او را میشناسند! در یکی دیگر از ویدئوها، جلوههای ویژهای مثل تفنگ شکاری و قمه هم به کار اضافه شده و حتی آخر جملات، دو تیر هم شلیک میشود که این یکی خیلی تاثیرگذار است! آن دیگری که پیژامهای گشاد به پا دارد با معرفی کامل خود و حتی اعلام محل سکونتش، بدخواهان بچهمحلهایش را تهدید میکند و در پایان، چند حرکت ناقص رزمی به نمایش میگذارد. به جز یکی دو تا از ویدئوها که مخاطبشان خاص است و از جوانی به اسم «سجاد» نام میبرند، بقیه مخاطب مشخصی ندارند و فرد خاصی را تهدید نمیکنند بلکه یک اعلام عمومی است مبنی بر اینکه «من قوی و پر زورم و اگر کسی حرفی دارد بیاید دعوا کند!» در فیلم دیگری یکی از همین آقایان گندهلات فرد نسبتا نحیفی را همراه با رکیکترین الفاظ و با قمه به شدت کتک میزند و تحقیر میکند تا هرچه ترسناکتر به نظر برسد.
براساس آنچه که روز گذشته منتشر شد، رضا عنایتی مدیرکل انتظامی استانداری مازندران گفته است که «پلیس با این مسائل برخورد میکند.»
او همچنین اعلام کرده که «یکی از این افراد، از شرورهای آمل است که مدتی پیش به زندان افتاده و حکم تبعید برایش صادر شده است». ظاهرا این فرد با هویت «س.ش» چندی پیش به جرم شرارت از سوی نیروی انتظامی در سطح شهر چرخانده شده است. این یعنی پلیس و مسئولان استانی هم در جریان ماجرا هستند و مطمئنا بیکار ننشستهاند. از جمله اینکه سرهنگ ولیالله گنجیان فرمانده انتظامی آمل میگوید همان جوان خیلیزندانرفته را هفته پیش دستگیر کردهاند. رئیس پلیس آمل با برشمردن جرایم این فرد، از او با عنوان «شروری با چهره کشوری» یاد میکند.
ظاهر این ماجرا شاید چندان بزرگ و پیچیده نباشد. ممکن است همان گونه که یک منبع آگاه گفته است همگی این افراد شناسایی و پس از مدتی دستگیر شوند و به مجازات برسند اما این فقط ظاهر قضیه است چرا که اصل فاجعه آنجایی رقم میخورد که اولا یک فرد، کاملا بیپروا، جسور و بیحیا نسبت به قانون، پلیس و جامعه، چهره و بدن خود را آشکارا به نمایش میگذارد و بی هیچ ترسی رجز میخواند. ثانیا باید دید چه مجازاتی میتواند این روند را اصلاح کند؟ چرا که نهایتا آن فردی که ۲۰ سال از عمرش را در زندان بوده، حالا چند سال دیگر هم به زندان میرود و نه تنها زندان برای او اثر اصلاحی ندارد بلکه مدال دیگری است بر سینه شرارتها و ملیتر شدن چهرهاش!
از طرف دیگر، اقدام این افراد را با کدام ماده قانونی میتوان تطبیق داد؟ محاربه؟ ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲ محاربه را «کشیدن سلاح به قصد ارعاب مردم» میداند، آن هم «به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود». در ادامه این ماده آمده است که «هر گاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاصی سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد ... محارب محسوب نمیشود». براساس این ماده، شرط تحقق محاربه، کشیدن سلاح با قصد ارعاب مردم به نحوی است که ایجاد ناامنی کند. با این فرض، اولا فضای مجازی در این ماده ذکر نشده است و براساس فقه نیز محاربه در یک فضای عمومی واقعی رخ میدهد. علاوه بر این، بسیاری از این افراد اساسا سلاحی ندارند و تنها سلاحشان هیبت و فریاد و ناسزاست. با توجه به لزوم تفسیر مضیق قوانین جزایی، اطلاق «محاربه» به این افراد، کمی دور از ذهن است.
در مورد فحاشی نیز ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۷۵ مقرر میدارد که «استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد» مستوجب «شلاق تا ۷۴ ضربه یا ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی» خواهد بود. در این مورد که مخاطب خاصی برای الفاظ رکیک نیست، طبعا شاکی خاصی هم وجود ندارد و این جرم هم واجد جنبه عمومی نیست که بتوان بدون شکایت شخصی، آن را پیگیری کرد.
نزدیکترین مواد قانونی به اقدامات این افراد، آن هم با کمی سختگیری حقوقی، مواد ۶۱۷ و ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۷۵ است. ماده ۶۱۷ برای «قدرتنمایی و تظاهر با چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر» مجازات «شش ماه تا دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق» در نظر گرفته است. ماده ۶۱۸ نیز «اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی با انجام حرکات غیر متعارف» را مستوجب «حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق» دانسته است. استناد به ماده ۶۱۷ در مورد آنهایی که سلاح ندارند، منتفی است و در مورد هر دو ماده نیز همان خلاء جرمانگاری این اعمال در فضای مجازی به چشم میخورد.
صرف نظر از قانون مجازات اسلامی، توقع این است که وقتی اتفاقی در فضای مجازی رخ میدهد، قانون جرایم رایانهای به حمایت از جامعه بپردازد اما مروری بر این قانون نیز نشان میدهد که عمل این افراد با هیچ یک از مواد قانون جرایم رایانهای قابل مجازات نیست چرا که در این قانون از جاسوسی رایانهای، جعل، سرقت، کلاهبرداری و انتشار تصاویر مستهجن و مبتذل نام برده شده اما اثری از این قبیل پدیدههای ناهنجار نوظهور نمییابیم. مجموع اینها یعنی اینکه کُمیت قانون در برخورد با چنین پدیدهای تا حد زیادی لنگ است.
عزتالله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل در مجلس درباره این ماجرا به ایسنا میگوید: معلوم است که این کار عدهای خاص با مقاصد معینی است تا به انتخابات خدشه وارد کنند و هدفشان آلودهکردن فضای انتخابات است. چون حرفی برای گفتن و برنامهای برای ارائه ندارند از این طریق وارد میشوند.
وی ادامه میدهد: عمل این افراد بسیار نادرست است و آن را محکوم میکنیم.
نماینده مردم آمل در مجلس اضافه میکند: انتظار این بود که شورای تامین استان و مقامات شهرستان اقدامی در این زمینه داشته باشند زیرا خواسته آن افراد ایجاد دعوا و سرگرمکردن مردم است لذا دستگاههای امنیتی نباید اجازه میدادند فضا به این سمت برود و باید به این افراد پاسخ مناسب را میدادند تا این وضع ادامه پیدا نکند.
یوسفیانملا درباره فضای عمومی شهر پس از انتشار این کلیپها اظهار میکند: در حال حاضر فضا بسیار خوب و آرام است.
وی خاطرنشان میکند: این جوانها یک عده عناصر بیاطلاع هستند که دانایی لازم را ندارند اما کسانی که به این فضا دامن میزنند، کسانی هستند که با سبق تصمیم و تمهیدات کامل و در پشت صحنه حضور دارند و مطمئنا آنها با اصل نظام مشکل دارند.
نماینده مردم آمل در مجلس درباره خلاء قانونی در این زمینه نیز میگوید: در این امر تردیدی نیست اما به هر حال اقدام این افراد باعث تشویش اذهان و ارعاب مردم شده است و امنیت جامعه را به خطر انداخته است. شاید اساسا این اقدامات مقدمه جرم باشد.
با این حال، قوانین همه ابعاد ماجرا را پوشش نمیدهند و ما بدون شک نیازمند تمهیداتی برای جامعهپذیر کردن آدمها هستیم. شاید لازم است به بازیگران این ویدئوها به چشم گروههای حساس نگاه کنیم؛ حساس از این جهت که روند جامعهپذیری آنان با پیچیدگیها و ظرایف خاصی همراه است و شاید لازم است برای قضاوت در مورد راهرفتنشان، کفشهای آنان را بپوشیم.
شاید هم این قبیل پدیدهها ریشه در اقداماتی در گذشته داشته باشد. شاید لازم بود آن روز که برخی دستور گرداندن اراذل و اوباش با گردنآویزهای آفتابهای را صادر میکردند، فریادها شنیده میشد که این راهش نیست. گره زدن «حقوق» به عنوان عالیترین دستاورد جامعه مدرن با وسیلهای به نام «آفتابه» نهتنها ریشههای اوباشگری را نمیخشکاند بلکه درخت شرارت را تنومندتر میکند و از شرور، قهرمان میسازد؛ قهرمانی که دیگران هم به تاسی از او حالا از خود فیلم هم میگیرند و باجسارت و بدون ترس منتشر میکنند. شاید ماده اولیه بازتولید این خشونت، همان رفتارهای فراقانونی برخی مجریان قانون در دورههای گذشته است؛ از یک مقام عالی اجرایی گرفته تا یک مقام قضایی. چرا که اولین بار دیگرانی بودند که جسارتورزی در برابر قانون را به نمایش گذاشتند و کسی اعتراضی نکرد.
به هر حال نمیتوان همه چیز را به اقدامات پیشگیرانه موکول کرد اگرچه این مهم قطعا برای آینده نهتنها مفید، بلکه ضروری است اما امروز را باید دریابیم که انتشار این ویدئوها علاوه بر ایجاد رعب در میان مردم و بهویژه مردم آن منطقه، بر چهره مردمان پاک و نجیب مازندران چنگ میزند و از همه مهمتر اینکه یک قطب مهم گردشگری ایران را ناامن جلوه میدهد.
نظر کاربران
اولیه مهدی گاوزنه
پاسخ ها
آره داداش مهدی گاوزنه .
نتیجه ی اون اعدامای بی خودی اییه که قرار بود درس عبرتی باشه واسه اینا
تحویل بگیرید
پاسخ ها
اتفاقاً به دلیل فشارهای امثال شما نمیتونن همه اعداما رو در ملا عام انجام بدن تا این جوجه ها جرات نفس کشیدن پیدا نکنن.
ای کوته فکر جاهل، این چیزها فرهنگ سازی می خواهد نه اعدام. خسته نشدید از اعدام و اعدام و اعدام؟ روز به روز هم اراذل و اوباش بیشتر می شوند.
دوست عزیز شما حتی نمیدونی فرهنگ سازی خودش مرحله بندی داره و ما تا چندین سال آینده باید با این مسائل به شدت برخورد کنیم.....
متاسفانه امثال شما کم نیستن و فشار زیادی به مسولین میارن که اعدام رو متوقف کنن دلیل کوته فکریتون هم اینه که کشورهای اروپایی رو میبینید فکر میکنید ما هم باید مثل اونا عمل کنیم و غافل از این که اون کشورها هم در گذشته با مجرم ها رفتارهای به مراتب شدیدتری داشتن و به تدریج با فرهنگ سازی و بالا بردن سطح فرهنگ عمومی به این جا رسیدن.
دوست عزیز خواهشا قبل از اینکه دیگران رو به کوته فکری و جهالت متهم کنی حداقل خودت یکم فکر کن ببین موضوع چیه!
فقط اعدام. همین و بس!
واقعا"اینها اعدام نداره
کاش این اراذل را دو سه روز الی سه چهار روز به من میسپردن تا نسلشون از زمین برمیداشتم
پلیس قصد داره اینا رو دست گیر کنه یا نه؟
این فیلم ها قدیمیه و الان جرات این کارا رو ندارن. اولی مهدی گاوزن ، دومی محمود طالبی
پاسخ ها
داستان واسه 10 روز پیشه. قدیم شد؟؟؟؟؟؟؟
مسئولين محترم كلاهشون يه وجب بالاتر.....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مسئولین چه کار میکنه ... اینها که تو فضای مجازی هم تصاویرشون رو با این هیبت پخش می کنن ...
همونطور که اشاره کردین این انگل ها هیچ ترس و ابایی از رفتار خبیثانه و انتشار اعمال پلیدشون در فضای مجازی و حتی نمایش اونها در دنیای واقعی ندارن
اما نکته اصلی اینجاست: انگل ها هم مثل بقیه موجودات زنده تمایل به تکثیر و رشد و نمو دارند، مگر اینکه فضای مناسب ازشون گرفته بشه وگرنه تا مادامی که در فضای آرام و آسوده قرار دارن به رشد و نمو و تکثیرشون ادامه میدن و مطمئنن بسط و گسترش هم پیدا میکنن.
مهران قربانی و اون یارو گاو زن من عکسهای اینارو روی خودروی نیروی انظامی در حال دور دور در شهر دیدم همین الان هم هست فقط اینکه چه فایده ای داشت چرخوندن داخل شهر خدایی چه مفت خورهای گردن کلفتی هستن ، فقط اعدام مثل هاپو اعدامشون کنید .
اينا رو بايد گرفت مثل سگ بزنن
بعد هم اعدام
چون زندان كه برن انگار واسشون افتخاره
مرد اونه كه دست خالي ميره جلو دشمن
مرد اونه كه تو جنگ نابرابر رفت از ميهنش دفاع كرد
والله كه هيچكدوم از اينا جرات اين كارارو ندارن
فقط به افراد ضعيف زور ميگن
حروم لقمه ها...
زندان فقط پروردشون می کنه . خدا لعنتوش کنه
داریم دنده عقب میریم چرا ؟ همین جوری پیش بریم میرسیم به دورانه شعبون بی مخ
دیوید هستم اسمم روی همه دیوارای شهر نوشته شده هر جا دیدید احترام بگذارید خخخخ
هاها
خداییش خیلی خندیدم بهشون...
ایناآبروی هرجی لاتوبردن!!!اینانمیدونن لات یعنی جی!?ازلاتولات بازی جی میدونن!?
کدامتون خیلی قوی ونترس هستین?کدامتون یک روزخدمت به حرم ائمه رودارین?خیلی نترسین بریدسربازآقاامام زمان بشیدباداعش ودشمنان اسلام بجنگیدکه دنیابهتون افتخارکنن!واقعاکه....
اگه یه عکس خصوصی از یک بابایی به همراه یک خانم بد حجاب مثلا تو "آنگولا" میومد بیرون و پخش میشد سه سوته بنده خدا رو دستگیر و بروبچه های 20:30 رو میفرستادن که از عمل شیطانیش پرده بردارن!! ولی در مقابل اینها اینطوریه.. آقا شماها تو مازندران نیستید که ببینید..
پاسخ ها
مگه تو مازندران چه خبره؟
اینها اگه راست میگن و خیلی مردن یک هفته به عنوان سرباز اسلام برن از داعشی ها حریف بطلبن تا یک ثوابی هم ببرن بهترین مجازات واسه اینها اعزام به اجباری است ببینیم چند مرده حلاجن . یا علی .
همه این اراذل و اوباش را اعدام کنید
اینها پایه های نظام را متزلزل خواهند نمود!!
اینها خطرناک هستند!!!
برادران کار را باید به دلاوران وسربازان امام گمنام امام زمان سپرد تا ارامش وامنیت را برای جامعه بوجود اورند
ظاهرا زندان به اینها خیلی خوش میگذره
یاد بیش از 15 نفر از شهدا و لوطیان استان
اذربایجان شرقی که در عرض یک دو سال
بعنوان مدافع حرمین شریفین و حرم خانم زینب بخونشان غلطان شدند . یاد صدها شهید دفاع از مرزها و مرزهای شرقی که هر کدام گل سرسبد و دلاور این ملت بودند بخیر شما لوطی وعیار بودید یا این عربده کشها ؟
یارو ده نفرو کشته کلاه 50 نفرم برداشته بعد اسمشو می نویسن س ش . عکسشو شطرنجی می کنند . یه وقت آبروش نره بنده خدا.
من کلا به نظرم اعدام طبق شریعت اسلام خیلی هم باید اجرا شود، چرا که یک باید هست نه یک دلبخواه، مگه اسلام منتظر نظر من و تو می مونه، اسلام باید اجرا بشه، اینا ایجاد رعب و وحشت در جامعه می کنن، باید بکشنشون،
پاسخ ها
من 1 پیشنهاد دیگه هم دارم ایران هم باید 1 گروه مثل بلک واتر بزنه اینا رو تا وقتی پیر بشن بفرسته از ایران بیرون پیر که شدن و کرک و پرشون ریخت برگردن بیان .هم پول در میاریم و هم اینکه حقوق بشرمون هم زیر سوال نمی ره خخخخ
به اینهامیشه گفت عقده حقارت وخودنمایی کردن مثل این که جوانی برروی موتورسیکلت سوارمیشه وباسرعت بالاحرکت میکنه ویاعملیاتی انجام میدهدویااگرجوانی بهترازخودش ببیندبه آن حسادت میکندتمام اینهاازبی فرهنگی سرچشمه دارد.حالابگیرکتک بزن زندان کن ویااعدام کن هیچ چیزعوض نمیشه من قول میدم اگرباهمین آدمهاکارفرهنگی بشه وبه آنهابهاداده بشه بعدازمدتی افرادمفیدی میشوند تهدیدکردن انسان راجری ترمیکندتاحدمرگ
نشون داد همشون رو گرفتن مثل موش ابکشیده شده بودن
اینارو باید فرستاد سوریه ببینن چقدر وجود دارن اونجا اربده بکشن
بابا چین اینا جم کنید اسم خودشونم گذاشتن لات تو مازندران با این دلقک بازیا درجه لات بودن میگیرن من خودم کرد کرماشاهم همه ثابت شدن اینجا همه رو ناموسشون تعصب دارن ب اینام پیشنهاد میدم یکم رو کیوکارشون تعصب داشته باشن جای این قرطی بازیا
میترسم برم شمال
یه عده خل و چلن. اگه وجودش رو داشتن نمیدفتن تو تنهایی از خودشون فیلم سلفی نمی گرفتنهمین نشون میده میترسن
باید مجبور بشن زن بگیرند تا ادب بشن باشمایی که تا صدایی می شنوید اعدام به فکرتان می اد مگه نمی دونید نجات یک ادم یعنی نجات همه مردم . کمک کنید بی کاری درست شود
مهران قربانی
مهران سالار
بنازم به مهدی گاوزن سلطان گردن کلفتا فعلا که هیچ کی جرات نداره بااینا دربیفته
پاسخ ها
جدآ خخخخخخ میگویند هر سگی در خانه اش پاس میکنه
اعدام یعنی پاک کردن صورت مسئله
وحید مرادی
اینها فرهنگ پهلوانی رو با لات و اوباش اشتباه گرفتن لذت می برن از اینکه چند نفر دورشون جمع بش بگن فلانی نوچه دارهنمی دونم فقط امیدوارم فرهنگ انسانیت رواج پیدا کنه نه لات بازی
كلاً اون منطقه خيلى عشق دعوا و لات بازى هستند.غريب كشى هم ميكنن با يه نفر دعوا كنن ٥٠ نفر ميريزن سر يارو.ولى يه موقع گذرشون به جاى ديگه بيافته موش ميشن