۲۹۰۲۵۵
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

حاشیه و متن جشنواره تئاتر فجر:

باران، سرقت و چند داستان دیگر

جشنواره تئاتر فجر در حالی دومین روزش را پشت‌سر گذاشت که این بزرگ‌ترین رویداد نمایشی کشور با حاشیه‌هایی همراه بود.

روزنامه شرق: جشنواره تئاتر فجر در حالی دومین روزش را پشت‌سر گذاشت که این بزرگ‌ترین رویداد نمایشی کشور با حاشیه‌هایی همراه بود.

نخستین اتفاق، ترک سالن اجرای نمایش توسط تماشاگرانی بود که به دیدن نمایش «اروند خون»، به نویسندگی ایوب آقاخانی و کارگردانی کوروش زارعی رفته بودند. این اعتراض به دلیل خیس شدن تماشاگران ردیف اول و آنچه از سمت تماشاگران؛ بی کیفیتی نمایش خوانده شد، صورت گرفت. این نمایش با محوریت موضوع شهدای غواص و پیاده‌روی اربعین به روی صحنه رفته است.

از طرفی، تغییر دکور این نمایش نیز برای گروه بعدی با مشکلاتی همراه بوده. اتفاقاتی که باعث شد مهدی شفیعی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی را شبانه راهی سالن استاد سمندریان کند. حاشیه بعدی، سرقت سازهای نمایش «سند چشم‌انداز» به کارگردانی مهدی محمدی بوده است. به گفته محمدی، سازهای سرقت شده یک ویولن‌سل هافنر به قیمت هشت‌ میلیون تومان، یک سنتور و یک طبل بوده است. این اتفاق زمانی روی داده که محمدی سازها را در ماشین خود حمل می‌کرده و وقتی برای خریدکردن از ماشین خارج می‌شود، سارقان شیشه را شکسته و سازها را به سرقت می‌برند.

کارگردان این نمایش در نامه‌ای به مسئولان جشنواره از آنها خواسته که باقیمانده مبلغ حمایتی جشنواره به آنها پرداخت شود تا بتوانند خسارت اعضای گروه را جبران کنند. محمدی در ادامه گفته خود اضافه کرد که انگار هرآنچه نویسنده در نمایش‌نامه به نگارش درآورده، در واقعیت و برای گروه ما نیز در حال رخ دادن است. سند چشم‌انداز که داستان آن به مشکلات یک گروه تئاتری برای اجرا می‌پردازد، روز یکشنبه با دو اجرا میهمان تالار حافظ خواهد بود. نمایش «بازی سایه» کاری از ژاپن است که در روزهای شنبه و یکشنبه با چهار اجرا در بخش مسابقه بین‌الملل به روی صحنه تالار وحدت خواهد رفت.

«اپرای مولوی» به نویسندگی و کارگردانی بهروز غریب‌‌پور نیز روز یکشنبه پس از سه اجرا در تالار فردوسی به کار خود پایان خواهد داد. از دیگر کارهایی که روز شنبه در بخش نمایش‌های صحنه‌ای اجرا شده‌اند می‌توان به روزهای بی‌باران به نویسندگی و کارگردانی امین بهروزی (تالار چهارسو)، دونه کفترهام نذریه، به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی (تالار سایه)، ادامه مطلب به نویسندگی و کارگردانی مهدی شایان (تماشاخانه سنگلج)، جنایت و مکافات به نویسندگی و کارگردانی ایمان افشاریان (تالار حافظ)، هتلی‌ها به نویسندگی ساناز بیان و کارگردانی حمیدرضا آذرنگ (تالار استاد سمندریان) و نمایش نوبت یعنی بعدی به نویسندگی و کارگردانی مرتضی شاه‌کرم (تماشاخانه سرو) اشاره کرد. همچنین در این بخش، نمایش‌های راه‌ مهر، راز سپهر به نویسندگی و کارگردانی شکرخدا گودرزی (تالار اصلی تئاتر شهر)، آنتولوژی صبح فرحناک یک چاقو به نویسندگی و کارگردنی رضا گشتاسب (تالار چهارسو)، مجلس قربانی سنمار متن وزین استاد بهرام بیضایی و به کارگردانی شیما جوادپور (تالار قشقایی)، بیضایی به نویسندگی و کارگردانی محمد سماوات (تماشاخانه سنگلج)، ساده با تو یک ترانه به نویسندگی و کارگردانی ندا قربانیان (تئاتر مولوی)، سند چشم‌انداز به نویسندگی رضا شاهبداغی و کارگردانی مهدی محمدی (تالا حافظ)، هتلی‌ها به نویسندگی ساناز بیان و کارگردانی حمیدرضا آذرنگ (تالار استاد سمندریان)، آنسفالیت به نویسندگی و کارگردانی سیاوش بهاری‌راد (تالار استاد انتظامی)، و نمایش آبی به نویسندگی محمد سماوات و عبدالرضا شیبانی (تماشاخانه سرو)؛ در روز یکشنبه به روی صحنه خواهند رفت.

در بخش «به علاوه تئاتر فجر» نیز نمایش‌های ذیل در روز یکشنبه اجرا خواهند شد. جوادیه به نویسندگی و کارگردانی کهبد تاراج (تماشاخانه ارغنون)، حکایت فین به روایت جن جین به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل حاجی علی‌خانی (تیاتر باران)، من شاه ریچارد بودم؛ متن اقتباسی کیوان سررشته از نمایش‌نامه ریچارد دوم اثر جاویدان شکسپیر و به کارگردانی محمد عاقبتی (خانه نمایش دا)، باغ‌وحش شیشه‌ای اثر تنسی ویلیامز و کارگردانی علی‌اصغر حسینی (تماشاخانه سه نقطه سالن استاد خسرو شکیبایی)، سه چهار روزی که امیر خونه نبود به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی فضل‌الله عمرانی (تماشاخانه سه نقطه سالن استاد رکن‌الدین خسروی)، شبی بیرون از خانه نوشته هارولد پینتر و کارگردانی مشترک فرید قادرپناه و رامین معصومیان؛ آوریل ١٩٢٢ به نویسندگی و کارگردانی مشترک فرید قادرپناه و رامین معصومیان (تماشاخانه استاد مشایخی) و اعترافات غیرارگانیک به نویسندگی محمد زارعی و اشکان جنابی و کارگردانی اشکان جنابی (تماشاخانه موج نو) از زمره این نمایش‌ها هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج