جاباما
۲۸۶۵۷۱
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

سخنان مهم اوباما درباره توافق با ایران

رئیس‌جمهوری آمریکا در نطق سالانه خود در سال ۲۰۱۶ درباره ایران مدعی شد: ما ائتلافی جهانی توأم با تحریم‌ها و دیپلماسی اصولی ایجاد کردیم تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم. ایران در برنامه هسته‌ای خود عقب‌نشینی کرده و ذخایر اورانیوم خود را خارج کرده است.

خبرگزاری ایسنا: باراک اوباما،‌ رییس‌جمهوری آمریکا در آخرین نطق سالانه‌اش در ابتدا با بیان این که هشتمین سالی است که در کنگره به ارائه نطق می‌پردازد، بر خواسته خود برای برقراری عدالت اجتماعی در آمریکا تأکید کرد.

وی در تبیین سیاست خارجی کشورش تصریح کرد: اولویت شماره یک ما محافظت از مردم آمریکا و از میان بردن شبکه‌های تروریستی است. القاعده واکنون داعش هر دو برای مردم ما تهدیدی مستقیم هستند زیرا در جهان امروز تروریست‌هایی که ارزشی برای جان آدمی قائل نیستند، می‌توانند آسیب بسیاری به بار آورند.

اوباما گفت: اگر کنگره درباره جنگ علیه تروریسم مصمم است و می‌خواهد پیامی به نیروهای ما و جهان ارسال کند، باید اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه داعش را بدهد.

وی ادامه داد: با این حال، مردم آمریکا باید بدانند که با یا بدون اقدام کنگره، داعش همان درسی را خواهد آموخت که تروریست‌های قبلی آموختند. اگر نسبت به تعهد و اراده آمریکا یا من در قبال تحقق عدالت (در خصوص داعش) شک دارید، می‌توانید از اسامه بن لادن بپرسید. می‌توانید از رهبر القاعده در یمن بپرسید که سال گذشته کشته شد.

رییس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی درباره ایران مدعی شد: ما ائتلافی جهانی توأم با تحریم‌ها و دیپلماسی اصولی ایجاد کردیم تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم. ایران در برنامه هسته‌ای خود عقب‌نشینی کرده و ذخایر اورانیوم خود را خارج کرده است.

اوباما در اظهارات خود بر اهمیت مسائلی نظیر ضرورت برابری فرصت‌ها در دوره جدید اقتصادی، کاربست فناوری به نفع آمریکا به ویژه در حوزه تغییرات آب و هوایی، و جایگاه آمریکا در رهبری جهان بی آن که پلیس جهان باشد، تأکید کرد و این ایده را که اقتصاد آمریکا در حال افول است، تخیلی خواند. اوباما در ادامه اقتصاد کشورش را قوی‌ترین اقتصاد جهان دانست و گفت: روحیه اکتشاف در دی‌.ان.ای ماست.

وی اظهار کرد: ایالت متحده در حال حاضر قوی‌ترین و پایدارترین اقتصاد جهان را دارد و ما در میانه بالاترین میزان ایجاد شغل در بخش خصوصی در تاریخ قرار داریم.

اوباما در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: آنچه واقعیت دارد و علت نگرانی بسیاری از آمریکایی‌ها شده این است که در حال حاضر اقتصاد به طور کاملا اساسی در حال تغییر است. این تغییرات بسیار قبل‌تر از رکود اقتصادی (سال ۲۰۰۸) آغاز شد و از آن زمان ادامه داشته است. امروزه فناوری نه تنها در خطوط تولید جایگزین شغل‌ها می‌شود بلکه بیشتر مشاغل این ظرفیت را دارند که ماشینی شوند.

رییس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود به اهمیت آموزش و پرورش در کشورش پرداخت و گفت: ما تاکید داریم که فرصت‌های واقعی مستلزم این هستند که آمریکایی‌ها آموزش و تحصیلات کافی را برای داشتن یک شغل خوب پشت سر بگذارند. لازم است در این راستا به گونه‌ای اقدام کنیم که تحصیلات دانشگاهی برای همه آمریکایی‌ها قابل دسترسی باشد اما با این حال آموزش و پرورش به تنهایی همه نیاز ما را در اقتصاد مرتفع نمی‌سازد. ما به امنیت اقتصادی نیاز داریم.

اوباما در بخش دیگری از اظهاراتش به روحیه نوآوری در آمریکا پرداخت و گفت: ۶۰ سال پیش روس‌ها در عرصه هوا و فضا بر ما غلبه کردند و پس از آن ما یک شبه برنامه‌ای برای هوا فضا تدوین کرده و ۱۲ سال بعد پا روی ماه گذاشتیم.

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت: موضوع تغییرات آب و هوایی یکی از موضوعاتی است که امنیت ما و امنیت بقیه کشورهای جهان به آن بستگی دارد.

اوباما اظهار کرد: قبلا نیز گفتم که همه صحبت‌هایی که درباره افول اقتصادی آمریکا مطرح می‌شود، سیاسی است. بنابر این همه حرف‌هایی که درباره قوی‌تر بودن دشمنان ما مطرح می‌شود به همین ترتیب می‌باشد. آمریکا در حال حاضر قوی‌ترین ملت روی زمین است. ما برای نیروی نظامی خود بیش از مجموع هشت کشور برتر در این حوزه هزینه می‌کنیم و نیروهای نظامی ما قدرتمندترین نیروهای نظامی در طول تاریخ جهان هستند. هیچ کشوری جرأت نمی‌کند به ما و همپیمانان ما حمله کند زیرا آنها می‌دانند که این مسیر ختم به زوال می‌شود.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که جایگاه‌ ما در جهان در مقایسه با زمانی که من انتخاب شدم، بهتر شده است و وقتی درباره مسائل بین المللی مهم صحبتی مطرح می‌شود مردم دنیا به پکن یا مسکو چشم نمی‌دوزند بلکه سراغ ما می‌آ‌یند.

اوباما گفت: به عنوان فردی که هر روز خود را با جلسات اطلاعاتی آغاز می‌کنم بر این موضوع اشراف دارم که در دوران خطرناکی به سر می‌بریم اما این به این دلیل نیست که قدرت آمریکا کم شده است. در جهان امروزی ما بیشتر از سوی کشورهای در حال شکست تهدید می‌شویم، تا امپراطوری‌های شیطانی. خاورمیانه در حال حاضر در روند گذاری قرار گرفته که یک نسل ادامه خواهد داشت. وضعیت اقتصادی چین در حال تغییر است. سیستم بین‌المللی که ما پس از جنگ جهانی دوم ایجاد کردیم اکنون می‌کوشد تا با واقعیت‌های جدید پایاپای حرکت کند و برعهده ماست که به بازسازی این سیستم کمک کنیم. این بدین معناست که ما باید اولویت‌هایی داشته باشیم.

اوباما درباره موضع کشورش در قبال داعش گفت: ما بر از میان بردن این گروه تروریستی متمرکز شده‌ایم و این در حالی است که برخی این ادعا را مطرح می‌کنند که جنگ جهانی سوم به دست این گروه شروع شده است. شمار بسیاری از اعضای گروه‌های تروریستی پشت خودروها مستقر می‌شوند و بر آنند که خطرات بسیاری برای غیرنظامیان ایجاد کنند. جلوی این افراد باید گرفته شود اما آنها موجودیت ملی ما را تهدید نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: داعش موضوعی است که باید به آن بپردازیم و آن را از میان ببریم. سیاست خارجه ما باید بر تهدیدهای ناشی از القاعده و داعش متمرکز باشد اما نباید تنها به این موضوع محدود شود. حتی بدون داعش هم بی‌ثباتی در بسیاری از کشورهای جهان برای دهه‌های آتی ادامه خواهد داشت. برخی از این کشورها مکان امنی برای شبکه‌های تروریستی هستند و برخی دیگر قربانی قحطی، مناقشات قومی و هجوم پناهجویان می‌شوند. جهان برای حل این مشکلات به ما چشم دوخته و پاسخ ما باید بیش از طرح درخواست برای تقویت بمباران غیرنظامیان باشد.

اوباما اظهار کرد: رویکرد هوشمندتری وجود دارد و آن به کارگیری راهبرد صبورانه و منظمی است که در آن از تمامی عناصر قدرت ملی ما استفاده شود. بر اساس این رویکرد آمریکا همواره برای محافظت از مردم ما و همپیمانان ما حتی شده به تنهایی عمل خواهد کرد اما در مورد مسائل جهانی باید سایرین را با خود هماهنگ کنیم و اطمینان حاصل نماییم که سایر کشورها مسئولیت خود را ایفا می‌کنند. این، رویکرد ما برای حل مناقشاتی نظیر سوریه است که در آن با نیروهای محلی و تلاش‌های عناصر بین المللی به دنبال تحقق صلح هستیم.

رئیس جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد: چندین سال انزوای کوبا به تحقق دموکراسی کمکی نکرد و از همین رو ما روابط دیپلماتیک خود را با این کشور ایجاد کرده و درها را برای تجارت و مسافرت باز نمودیم تا خود را در جایگاهی قرار دهیم که وضعیت زندگی مردم کوبا را بهبود بخشیم. اگر خواهان انسجام رهبری و اعتبار آمریکا در قاره آمریکا باشیم باید به خاطر بسپاریم که جنگ سرد پایان یافته است. رهبری آمریکایی به این معناست که قدرت نظامی به طور خردمندانه به کارگرفته شود. این به این معناست که کمک‌های خارجی ما باید به عنوان بخشی از فعالیت‌های ما در قالب امنیت ملی و نه فعالیت‌های خیرخواهانه قلمداد شود.

رئیس جمهوری آمریکا در بخش پایانی صحبت‌های خود به انتقاد از نظام سیاسی کشورش پرداخت؛ انتقادی که ظاهرا به مذاق نمایندگان و سناتورهای حاضر در محل سخنرانی خوش نیامد.

وی گفت: ما باید نفوذ و تاثیر پول در سیاست آمریکا را کم کنیم تا منافع پنهان و منافع خانواده‌ها در انتخابات از قلم نیفتد. تغییر در نظام سیاسی ما که به نحوه انتخاب افراد و نه خود افرادی که انتخاب می‌شوند، مربوط می‌شود زمانی اتفاق خواهد افتاد که مردم خواهان آن باشند. چیزی که من خواستار آن هستم دشوار است. شاید خودفریبی و پذیرفتن این که تغییر غیرممکن است راحت‌تر باشد. پول‌هایی که خرج می‌شود و قدرتی که به دست می‌آید، به تصمیماتی می‌انجامد که سربازان جوان را به جنگ می‌فرستد یا به بحران اقتصادی دیگری منتهی می‌شود و یا به پسرفت در تحقق حقوقی منجر می‌شود که آمریکایی‌ها برای آن جنگیده و کشته شده‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ايراني

      کمک‌های خارجی ما باید به عنوان بخشی از فعالیت‌های ما در قالب امنیت ملی و نه فعالیت‌های خیرخواهانه قلمداد شود!!!!


      بشناسيد آمريكا را

      پاسخ ها

      • علیرضا

        شما رو هم میشناسیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج