۲۷۵۷۱۲
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

خواندنی ها با برترین ها (۵۷)

در این شماره از خواندنی ها با رمان جدیدی از منیرالدین بیروتی، کتابی در معرفی ژانرهای سینمایی، اثری درباره ی احمد محمود و... آشنا شوید.

برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با رمان جدیدی از منیرالدین بیروتی، کتابی در معرفی ژانرهای سینمایی، اثری درباره ی احمد محمود و... آشنا شوید.

داستان های کوتاه ادگار آلن پو

  • ترجمه ی زیبا گنجی و پریسا سلیمان زاده اردبیلی
  • انتشارات نگاه
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (57)

پو به عنوان نویسنده ای قصه گو شناخته شده است، گرچه شعرهای فراوانی هم دارد. داستان های او در سه سبک متفاوت نوشته شده اند: وهم آلود، علمی-تخیلی، وحشت و هراس-پلیسی. حوزه ی علاقه مندی پو گسترده بود و از زبان های فرانسه، یونانی، اسپانیولی و آلمانی چیزهایی می دانست. با وجود این زندگی شخصی پرآشوب و فلاکت بارش، به عنوان نویسنده ای مرموز و غریب نبوغ سرشاری داشت.

با این که پو، ناخودآگاه، و تحت تأثیر تخیلات رمزآلود دائمی اش می نوشت، کورکورانه به دنبال این افکار نمی رفت. به اعتقاد او اتفاقاً شهود و استدلال با هم جور در می آیند. و گاهی می شود از فرضیات نادرست، نتایج درستی گرفت. به رغم او حتی کابوس های شبانه هم چهارچوب مشخصی دارند. آثار او ثابت می کند که شهود اگر با منطق و واقعیت زندگی آمیخته شود، چه قدرت بی نظیری دارد. بدون تردید زندگی غم انگیز او پایه ی شاهکارهایش بوده است و تخیل هنرمندانه اش معنا و هارمونی را به این آثار افزوده است.


احمد محمود (مجموعه یاد)

  • حسین جاوید
  • انتشارات ایده
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (57)

فردریک انگلس می گوید آنچه را از کتاب های بالزاک آموخته است از هیچ تاریخ دانی یاد نگرفته است. آثار محمود هم از این لحاظ کم از آثار بالزاک نیستند. محمود تنها نویسنده ی ایرانی است که همه ی برهه های حساس دوران معاصر را در آثارش بازتاب داده و واکاویده است: کودتای ۲۸ مرداد و شرایط قبل و بعد از آن، التهاب و جنبش های مرتبط با نفت در صد سال اخیر سرنوشت دولت ها و ملت ایران همیشه در پیوند با آن بوده است، انقلاب ۱۳۵۷، جنگ خانمان سوز هشت ساله ای که عراق به ایران تحمیل کرد. طرفه این که محمود این وقایع را «از دیدار خویشتن» روایت کرده و در بطن این وقایع و تحولات حضور داشته است. با خواندن آثار محمود می توان تصویری از فراز و فرودهاس سیاسی و اجتماعی و به خصوص زندگی اقشار فرودست ایران از دهه ی بیست تا دهه ی هفتاد شمسی به دست آورد.


کازابلانکا (فیلم نامه)

  • ژولیوس جی. اپستاین و دیگران
  • ترجمه ی سون یاز سلطانی
  • نشر سفیدسار
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (57)

کازابلانکا مجموعه ای است از تقدیرهای به هم گره خورده، حوادث غیر قابل پیش بینی، اشتباهات، احساسات و تردیدهای ماندن یا رفتن. کازابلانکا فیلمی است درباره ی عشق انسانی که فدای اهداف والاتری می شود. فیلم سرشار از پرسش است؛ تشخیص کار درست و غلط و اهمیت عشق به انسان یا عشق به وطن. از همان ابتدا همه چیز با جستجو شروع می شود؛ جستجوی دلیل ترک ریک توسط الیزا و در نهایت مهم تر از همه، جستجوی آزادی. در این فیلم ملودرام، صحنه های طنز و تراژدی به یک اندازه حفظ شده اند . مثلاً صحبت درباره اردوگاه های کار اجباری نازی ها یا انسان های محکوم به مرگ در کازابلانکا چندان وجه تراژیکی ندارد؛ به خصوص دیالوگ های کارل و ساشا طنز پنهانی به داستان می دهد. این فیلم عشقی با پس زمینه ی جنگی اش برای هر مخاطبی یا هر سلیقه ای دیدنی است.

فیلم نامه «کازابلانکا» در سال ۱۹۴۲ نوشته شد؛ در دوران اوج جنگ جهانی دوم که موضوعات جنگ بر همه چیز برتری داشت. یکی از شخصیت های فیلم در صحنه ای می پرسد که مگر گرفتاری های دو آدم معمولی چه اهمیتی در این دنیای پرآشوب و وانفسا دارد؟ اما اقبال و ماندگاری این فیلم نشان داد که اتفاقاً مشکلات و احساسات همین آدم های کوچک است که در یادها می ماند.

این فیلم در سال ۱۹۴۴ برنده اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامه شده است.


ماهو (رمان)

  • منیرالدین بیروتی
  • انتشارات نیلوفر
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (57)

داستان ماهو داستان سرگردانی و گم بودگی های مردی در همین دوره ی ماست. مردی تازه از حبس رها شده که در جست و جوی عشق از دست رفته اش به هر دری می زند و در این به هر در زدن ها و با هر یک از این گشت وا گشت ها گویی تکه ای از وجود خودش را پیدا می کند. تکه هایی که اگر چه آن ها را به تازگی کشف کرده اما حالا دیگر نمی داند با آن ها چه کند و همین ندانستن، سرگردانی اش را بیشتر و بیشتر می کند تا او را در مسیری تازه رهسپار سازد ماهو همه جا هست و هیچ جا نیست....


راهنمای ژانر (معرفی و بررسی ده گونه ی سینمایی)

  • یحیی نطنزی
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (57)

ژانرهای سینمایی در عین سادگی شان به شدت پیچیده اند. از پشتوانه غنی تاریخی ای برخوردارند که در گذر زمان افت و خیزهای زیادی را تجربه کرده است. چراغ راه سینما دوستان و سینماگران هم بوده اند و شناخت دقیق شان عیار و قضاوت مان را درباره ی فیلم های سینمایی بالا می برد.

برای تماشاگران، ژانر اغلب فراهم کننده ی راهی است برای پیدا کردن فیلمی که می خواهند ببینند. اگر یک گروه از آدم ها قرار می گذارند که شب بروند سینما، بحث شان را با این آغاز می کنند که بهتر است فیلمی علمی-تخیلی ببینند یا تریلر یا فیلم عاشقانه و بعد به خود فیلم می پردازند. برخی سینمارو ها خود را طرفدار ژانری خاص در نظر می گیرند و ممکن است از طریق مجلات، اطلاعات جمع آوری و ردوبدل کنند.

سایت های اینترنتی یا جلساتی خاص به آن ژانر اختصاص پیدا می کند. طرفداران فیلم های علمی-تخیلی یک نمونه از این گروه هاست که در آن گروه های فرعی طرفدار جنگ های ستاره ای نیز وجود دارد و از همه ی سطوح روند فیلم سازی و تماشای فیلم، ژانرها این اطمینان را ایجاد می کنند که دست کم برخی از مفاهیم درباره ی بسیاری از فیلم هایی که برای جلب توجه ما با هم رقابت می کنند، میان اغلب اعضای جامعه مشترک است.

«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

Bartarinha.editorial@gmail.com

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره ۲۳۰۵۱۴۹۲ تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج