۲۶۸۵۳۹
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

خواندنی ها با برترین ها (۵۴)

در این شماره از خواندنی ها با گفتگویی تازه با ابراهیم گلستان، مجموعه داستانی از اغوز آتای نویسنده ی ترک، مجموعه مقالاتی از آماریتا سن اقتصاددان برنده جایزه نوبل و... آشنا شوید.

برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با گفتگویی تازه با ابراهیم گلستان، مجموعه داستانی از اغوز آتای نویسنده ی ترک، مجموعه مقالاتی از آماریتا سن اقتصاددان برنده جایزه نوبل و... آشنا شوید.

از روزگار رفته (چهره به چهره با ابراهیم گلستان)

  • حسن فیاد
  • نشر ثالث
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (54)

بسیاری از هم نسلان گلستان سال ها بلکه دهه هاست خرقه تهی کرده اند؛ اما او اینک در آستانه ی نهمین دهه ی زندگی هم گذشته و در آن سوی جغرافیای جهان، در مسند دانای کل، کارنامه ی فرهنگی خود و معاصرانش را مرور می کند: همدل با خویش و بیگانه با دیگران.

این که آرای شخصی گلستان درباره ی شخصیت ها و مسانل مختلف، ممکن است برخی را خوش آید و انبوهی را برماند، پذیرفته یا رد شود، اکنون محل داوری نیست؛ نوری که در جریان گفتگو ها بر زوایای تاریک برخی قضایا و رخدادهای تاریخی و فرهنگی و سینمایی سده ی اخیر تابانده شده در جای خود اهمیتی انکار ناشدنی دارد.

برشی از گفتگو با گلستان

«من تو خانه ام نشسته بودم. من تو استودیو نشسته بودم داشم یک فیلمی را صدابرداری اش را تمام می کردم. باید نوار شدا که رویش ضبط می کردیم پاک بشود از صدای قبلی. دستگاه خراب شد، آن روز و صدای قبلی را خوب پاک نمی کرد و لنگ می زد. من تلفن کردم به مرحوم ابوالقاسم رضایی گفتم این نوار را می فرستم توی استودیوی ایران فیلم، تو پاکش بکنی. گفت بفرستید. فروغ گفت من می برم. گفتم ببر. رفت و دیگر برنگشت. به آن ترتیبی که رفته بود. هیچی دیگر، همین دیگر، تمام شد. توی خانه نبودم تو استودیو بودم بیمارستان هدایت هم بیست متری استودیوی من بود. آن خانمی که مسئول بیمارستان بود قبول نمی کرد. می گفت اینجا بیمارستان بیمه های اجتماعی کارگران است، آقا بیمارستانه! خب قبول نکرد دیگر. اگر قبول می کرد شاید هم فرقی نمی کرد. من هم رفتم تجریش بیمارستان. هیچی دیگر، تمام بود قضیه.»


از یقین تا تردید (داستان علم و اندیشه در قرن بیستم)

  • اف. دیوید پیت
  • ترجمه ی محمد علی جعفری
  • نشر آگه
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (54)

در همان زمان که علم قرن بیستمی به پیشرفت هایی بی سابقه دست می یافت، دامنه ی آگاهی ها از محدودیت های خود دانش علمی را نیز می گسترد. دیوید پیت، به مدد استعاره هایی موجز و روشن، فلسفه ی علم را از قرن نوزدهم تا بیستم دنبال می کند و نشان می دهد که ایمان ادوار پیشین به اعتبار و پایایی پژوهش های علمی و این باور که پیش بینی هر چیز و همه چیز (از ذرات زیر اتمی گرفته تا مردم) به لحاظ نظری ممکن است چه طور در قرن بیستم به چشم بر هم زدنی به لرزه افتاد.

پیت به ویژه بر این تاکید می کند که نظریه نسبیت، مکانیک کوانتومی، و نظریه آشوب چه گونه جهان بینی ما را دستخوش تحولاتی بنیادین قرار دادند. او این تغییرات را در زبان، هنر، فلسفه، جامعه، اقتصاد و سیاست نیز پی می گیرد تا بینشی متناسب با دنیای امروزمان به دست دهد. از یقین تا تردید کتابی است خوشخوان که برای مخاطب عام نیز جذابیت دارد و بیش از آن که در پی پاسخ برآید پرسش می انگیزد...


در انتظار ترس

  • اغوز آتای
  • ترجمه ی عین له غریب
  • انتشارات نگاه
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (54)

اغوز آتای در قالب داستان کوتاه یک اثر بیشتر ندارد؛ در انتظار ترس، که شامل هشت داستان کوتاه است. همه ی این هشت داستان در دهه ی هفتاد قرن بیستم میلادی نوشته شده اند که به دنبال اوج حرکت های سیاسی دهه ی شصت و فضایی خلق شده اند که نه تنها در ترکیه بلکه در کل جهان نیز در یک کلمه دهه ی ازدحام یا اغتشاش های اجتماعی خوانده می شود. و جالب این که به ظاهر هیچ کدام از این داستان ها نه بر «جامعه» بلکه اتفاقاً بر «فرد» در مفهوم عام آن مبتی اند. به دیگر سخن، آتای در دوره ای که جمع و جامعه و اجتماع در کانون توجه جهانیان بود، فرد را بر کانون تمام این هشت داستان نشانده و اساس کار را بر دوش او می نهد.


فرهنگ، هنر و توسعه

  • آماریتا سن
  • گردآوری و ترجمه ی کاظم فرهادی
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (54)

از نظر آماریتا سن، فرهنگ به سه شیوه ی کاملاً متمایز اما مرتبط به هم در توسعه نقش دارد. نقش سازنده. توسعه در مفهوم گسترده ی خود به ناگزیر بعد فرهنگی را در بر می گیرد و توسعه ی فرهنگی عنصر اساسی و جدایی ناپذیر آن است؛ نقش ارزیابی: فرهنگ تعیین می کند که ما در واقع به چیز علاقه و تعلق داریم؛

نقش ابزاری: اهداف ما هر چه باشد، تا حدودی با فرهنگ و اخلاقیات ما تعیین می شود. اما کارکرد فرهنگ فقط به این خلاصه نمی شود، پارامتر فرهنگی نیز نقش مهمی چه برای رشد اقتصادی و چه برای تحقق دیگر هدف ها از جمله سطح زندگی دارند.

آماریتا سن در مقاله های این کتاب ضمن پرداختن به جنبه های گوناگون اهمیت فرهنگ و هنر، به پرسش های اساسی درخصوص تاثیر فرهنگ بر توسعه و کنش های متقابل فرهنگی پاسخ می دهد و با توجه به گوناگونی مضمون هر یک از مقاله ها، با تکرار پاره ای از موضوعات، به نکات دقیقی مبتنی بر تجربه ی تاریخی می پردازد که می تواند حاوی درس هایی برای مردم آسیا، افریقا و امریکای لاتین باشد.


تاریخ اندیشه های دینی 1 (از عصر حجر تا آیین اسرار الئوسی)

  • میرچا الیاده
  • ترجمه ی مانی صالحی علامه
  • انتشارات نیلوفر
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (54)

برای مورخ ادیان، هر جلوه و تجلی ای از امر قدسی با اهمیت است: هر مناسک، هر اسطوره، هر باور یا تجسم الوهی، انعکاسی از تجربه ی امر قدسی و بنابراین تلویحاً بیانگر مفاهیم هستی، معنا و حقیقت است.

امر قدسی عنصری در ساختار آگاهی است و نه مرحله ای در تاریخ آگاهی است و نه مرحله ای در تاریخ. کتاب حاضر از دیدگاهی متفاوت نوشته شده است. از یک سو تجلی های امر قدسی را به ترتیب زمانی تحلیل کرده ام (اما توجه داشته باشیم که نباید عصر یک مفهوم دینی را با تاریخ کهن ترین سندی که آن را ثبت کرده، اشتباه بگیریم)؛ از سوی دیگر، و تا جایی که اسناد امکانش را می دهد- برای مراحل حساس و نقاط عطف عمیق و بیش از همه بر زمان های خلاق در سنت های مختلف تاکید کرده ام. در یک کلام، کوشیده ام تا نوشته های عمده در تاریخ باورها و اندیشه های دینی را توضیح دهم.

«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

Bartarinha.editorial@gmail.com

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره ۲۳۰۵۱۴۹۲ تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج