جاباما
۲۶۳۳۱۳
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

خواندنی ها با برترین ها (۵۲)

در این شماره از خواندنی ها با مجموعه داستانی جدید از بهومیل هربال با ترجمه پرویز دوایی، نخستین ترجمه کامل از مهم ترین کتاب فلسفی ژان پل سارتر، اثری تازه منتشر شده از شاهرخ مسکوب آشنا شوید.

برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با مجموعه داستانی جدید از بهومیل هربال با ترجمه پرویز دوایی، نخستین ترجمه کامل از مهم ترین کتاب فلسفی ژان پل سارتر، اثری تازه منتشر شده از شاهرخ مسکوب آشنا شوید.

نی سحرآمیز و چند داستان دیگر

  • بهومیل هرابال
  • ترجمه ی پرویز دوایی
  • نشر آگه
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (52)

هرابال به وجهی خیره کننده و بی مانند، زیر و بالای چند دوره ی تاریخی پر تکان و التهاب سرزمینش را با گذراندن از منشور وجود خویش بازتاب داده است: دوره ی اشغال نازی ها، دوره ی حکومت کمونیستی، دوره ی موقت بازگشاسس (معروف به سوسیالیسم با چهره ی انسانی) و بعد، به دنبال هجوم تانک های پیمان ورشو، دوره ی بگیر و ببند مشهور به عادی سازی در این دوره ها، به حسب «هوس های حکومت» هرابال گاهی می نوشت و چاپ می کرد (که ظهور هر کتاب جدید او در جامعه ی چک واقعاً حادثه ای بود که تشکیل شدن صف های دور و دراز در برابر کتاب فروشی ها را اقتضا می کرد و یک صد و پنجاه هزار نسخه ی کتابش در چند ساعت از قفسه ی کتاب فروشی ها ناپدید می شد)، و گاهی بی وقفه می نوشت، ولی چاپ نمی کرد در یک دوره ی بیست ساله کتاب های او فقط در نسخه های تایپ شده ی معدود بین دوست و آشنا و علاقه مندانش دست به دست می شد.


هستی و نیستی

  • ژان پل سارتر
  • ترجمه ی مهستی بحرینی
  • انتشارات نیلوفر
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (52)

کتاب هستی و نیستی، از نظر بسیاری از فیلسوفان و ناقدان مهم ترین کار فلسفی سارتر است. برخی آن را از برجسته ترین آثار فلسفی سده ی بیستم دانسته اند. به هر حال یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین آثار فلسفی در اروپای قاره ای و در قلمرو فلسفه ی هستی و اگزیستانسیالیسم بود. هستی و نیستی پرفروش ترین کتاب فلسفه ی سده ی بیستم فرانسه بود. شهرت کتاب سارتر در سال های پس از جنگ جهانی دوم تا حدودی به خاطر نثر زیبای آن و استفاده از مثال هایی از زندگی روزمره بود.

سارتر به یقین از تاثیرگذارترین متفکران سده های اخیر است در این کتاب رویکردی تازه و انقلابی به رابطه ی پیچیده ی انسان و جهان دارد. هرچند در زمان نگارش کتاب درگیر و دار جنگی مهیب، دلبسته آثار ادموند هوسرل و به ویژه هستی و زمان مارتین هایدگر بود. اما این کتاب تجربه اوست در آزادی. گزینش اوست برای آزادیو اینجا می بینیم اندیشه های تجریدی هستی شناسانه هرگاه به قلم ادیبی توانا نوشته شود چه شیرین و جذاب خواهد بود. کتاب هزار حسن دارد، اما اگر فقط یکی می داشت این است که عشق به دانایی را در دل خواننده زنده نگه می دارد.


درآمدی به اساطیر ایران

  • شاهرخ مسکوب
  • انتشارات فرهنگ جاوید
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (52)

برای شناخت عمیق فرهنگ یک ملت نمی توان از اساطیر آن بی خبر بود. مثلاً اگر کسی بخواهد ادبیات کلاسیک غرب را خوب بداند باید اساطیر یونان را و همچنین تورات را بشناسد، زیرا اساطیر و فرهنگ یونان (و روم) و یهود دو سرچشمه ی عمده ی ادبیات اروپایی است. ادبیات فارسی، به ویژه در عرفان و حماسه، در بسیاری از مفاهیم به نحوی جدایی ناپذیر به اساطیر کهن ایرانی پیوسته است.

انسان پیشین از راه اساطیر به طبیعت و مابعدالطبیعه معرفت می یافت اما برای انسان امروز، اساطیر وسیله ای است برای معرفت به گذشته و آشنایی با امروز تا آن حد که با گذشته ارتباط داردو پس اسطوره وسیله ای است برای معرفت به تاریخ و فرهنگ خود اساطیر و، حتی حصول معرفت به جهان ذهنی ای که انسان امروز در آن به سر می برد.

متن حاضر تقریرات شاهرخ مسکوب در «مدرسه عالی تلویزیون و سینما» است که در اوایل دهه ی ۱۳۵۰تدریس شده است. این اثر به همت حسن کامشاد و انتشارات فرهنگ جاوید به تازگی برای اولین بار منتشر شده است.


ادبیات و اقتصاد آزادی (نظم خودجوش فرهنگ)

  • پل کانتور و استفن کاکس
  • ترجمه ی سلما رضوان جو
  • انتشارات دنیای اقتصاد
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (52)

مولفان این کتاب کوشیده اند که داستان نویسان بزرگ جهان، از سروانتس تا توماس مان، زشتی ها و بی عدالتی های جهان را با استادی تمام نشان داده اند؛ اما تحلیل ادبی و فلسفی آثار ایشان نشان می دهد که ریشه این تباهی ها را اقتصاد آزاد یا رقابتی ندانسته اند، بلکه آثار نشان داده اند که یقیناً عکس این صادق است، یعنی چیرگی قدرت سیاسی بر بازار است که موجب فقر و تیره روزی شده است. نه جاری بودن سازوکار بازار.

مطالعه ی این کتاب نشان می دهد هدف اولیه و مبادی علم اقتصاد - دست کم از منظری که در این کتاب معرفی شده- آموزش مهارت های کسب پول نیست؛ بلکه تبیین فلسفه ای روشن در باب کنش های بشری و نشان دادن درونمایه ی فلسفی و هنری کردارهای آدمی است که در داد و ستد و بازار متبلور و بازنموده می شود. چنین دانشی به زندگی انسان معنا می بخشد و عناصر مشروعیت بخشی به آزادی او را کشف می کند. بنابراین کتاب ادبیات و اقتصاد آزادی را می توان اثری دانست که تلاش می کند گسست میان «ثروت آفرینی و معناآفرینی » را که نوعاً مفاهیم معارض انگاشته می شوند پر کند و بالطبع باب همنشینی نقادانه عوالم ماده و معنا را بگشاید و امکان تازه برای گفتگوی فیلسوفانه میان اقتصاددانان، نویسندگان و هنرمندان، فراهم آورد.


محمد بن زکریای رازی (تاریخ و ادبیات ایرا ن)

  • دکتر محمد دهقانی
  • نشر نی
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (52)

مجموعه تاریخ و ادبیات ایران برای کسانی نوشته شده است که به تاریخ فرهنگی و ادبی ایران علاقه مندند و می خواهند برگزیده ای از بهترین شاهکارهای ادبی را همراه با شرح و تفسیر لازم به زبانی ساده و روشن بخوانند و بدانند که این شاهکارها در کدام فضای تاریخی پدید آمده و متقابلاً چگونه بر آن تاثیر نهاده اند.

ابوریحان بیرونی درباره ی رازی آورده است که از فرط علم دوستی چراغ خود را در چراغدانی بر روی دیوار می نهاد و کتاب خود را بر آن دیوار تکیه می داد و به خواندن می پرداخت تا اگر خواب او را در رباید کتاب از دستش بیفتد و او بیدار شود و به مطالعه ی خود ادامه دهد.

التزام رازی به استدلال و عقلانیت بنا بر تعریف و تصوری که خود او از این مقوله ها داشت و نیز تعمدش به بیان حقیقت، او را از سر سپردن به هر اعتقادی که مقلدانه و دور از استدلال بود باز می داشت و موجب می شد که اندیشه های خود را با صراحت و شهامتی کم نظیر به زبان آورد و در مقالات و کتاب های گوناگون منتشر کند.

«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

Bartarinha.editorial@gmail.com

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره ۲۳۰۵۱۴۹۲ تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج