۲۵۵۷۹۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

خواندنی ها با برترین ها (۴۹)

در این شماره از خواندنی ها با رساله ای از سنکا فیلسوف رومی درباره خشم، کتابی درباره ام کلثوم خواننده مشهور مصری و گزیده ای از ترانه هایش، رمانی از داگلاس آدامز و... آشنا شوید.

خواندنی ها با برترین ها (49)





برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با رساله ای از سنکا فیلسوف رومی درباره خشم، کتابی درباره ام کلثوم خواننده مشهور مصری و گزیده ای از ترانه هایش، رمانی از داگلاس آدامز و... آشنا شوید.

هنر تسکین دادن خشم

  • سنکا
  • ترجمه ی عظیم جابری
  • انتشارات افراز
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (49)

«اغلب خشم به سوی ما می آید، اما بیشتر از آن ما به سوی آن می رویم. مایی که نه تنها نباید هرگز آن را جذب کنیم، بلکه باید هنگامی که حادث می شود، عقب اش رانیم. اما هیچ کس به خود نمی گوید: «همین چیزی که مرا عصبانی می کند، من آن را ساخته ام یا من آماده ی ساختنش بوده ام.» آدمی نیت مسبب را قضاوت نمی کند، بلکه تنها عملش را در نظر می گیرد. و با این حال باید دید که آیا ناخواسته مرتکب شده یا از عمد، از روی اجبار بوده یا از روی اشتباه، آیا به ندای نفرت گوش داده است یا علاقه ی خودش آیا انگیزه ی خود را دنبال کرده یا وسوسه ی کسی دیگر را کسی که او تنها آلت دستش بوده است. سن یا مرتبه ی شخص توهین کننده را مد نظر داشته باشیم یا بدانیم از روی انسانیت چشم پوشی کنیم یا از روی فروتنی تحمل...»

سنکا در رساله اش در باب خشم که به سال ۴۱ پس از میلاد مسیح نگاشته به عنوان یک فیلسوف رواقی راستین فرآیند این شور ویرانگر را تعلیم می دهد. فیلسوف مخصوصاً علیه اثرات آن در حوزه سیاست هشدار می دهد و استبداد را متهم می کند، استبدادی که حکومت ها نباید بر خود روا دارند.

اولین پنج شنبه (مروری بر زندگی و آثار ام کلثوم و گزیده چند ترانه اش)

  • ترجمه و گردآوری: محسن بوالحسنی
  • انتشارات بوتیمار
  • چاپ اول: ۹۴

خواندنی ها با برترین ها (49)

«ام کلثوم» برای همه آن که گوش، هوش و علاقه ای به شنیدن موسیقی ملل مختلف جهان دارند، نامی آشنا و البته معتبر است. این که چطور زنی روستازاده دنیا را به تأیید و تحسین خود وا می دارد، نکته مهمی است که تا حد امکان در این کتاب به آن پرداخته خواهد شد. ام کلثوم نه تنها به عنوان یک خواننده ی زن، بلکه به عنوان بانی سنت و جریانی فکری در جامعه ی مصر و دیگر ممالک عربی به جایگاهی رسید که بسیاری او را یکی از چهره های موثر مصر در رهایی از سلطه ی استعمار انگلیس می دانند و همچنان تا امروز از او به عنوان «صدا» و «تصویر» این کشور یاد می کنند.

ام کلثوم به همراه «عبدالوهاب»، «فریدالاطرش» و «عبدالحلیم حافظ» از اقطاب و اهرام اصلی موسیقی و هنر مصر به حساب می آید؛ اما صدا و شهرت او بیش تر و بیش تر از هر کسی مرزهای عربی بیرون رفت و به شهرتی بسیار فراتر از هم قطارانش دست یافت. حضور و حمایتش بیش از دولت به عرصه های سیاسی و فرهنگی، او را به همان شخصیتی تبدیل کرد که مصر در آن دوران حیاتی به آن نیاز داشت: هنرمندی با مولفه هایی جهان شمول و نماینده ی تاییده شده ی فرهنگی و اجتماعی این کشور؛...

راهنمای کهکشان برای اتو استاپ زن ها

  • داگلاس آدامز
  • ترجمه ی آرش سرکوهی
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: ۹۴

خواندنی ها با برترین ها (49)

رمان با حادثه ای آغاز می شود که برای ساکنان کره ی زمین مهم ترین رخداد اما در رمان حادثه ای فرعی است. همان روزی که خانه ی آرتور دنت به دستور شورای شهر برای احداث یک بزرگراه بین شهری تخریب می شود، و گون ها، یکی از نژادهای کهکشان، برای احداث یک بزرگراه بین کهکشانی سیاره ی زمین را نابود می کنند.

کره ی زمین نابود می شود اما آرتور دنت به یاری بهترین دوست خود فورد پریفکت از این فاجعه جان به در می برد. فورد پریفکت، بی آن که آرتور بداند، مردی است از سیاره ای دیگر. پریفکت از محققان موسسه ای است که کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها را منتشر می کند. اما ناخواسته در این سیاره زمین درگیر می شود. فورد و آرتور چند ثانیه پیش از نابودی زمین به کمک دستگاهی که فورد به همراه دارد خود را به سفینه وگون ها منتقل کرده و از آن پس با «اتو استاپ زدن» سفر خود را در کهکشان ها ادامه می دهند. رمان، ماجراهای سفرهای این دو دوست و نقش آرتور را دریافتن معنای زندگی در بافتی جذاب و با زبانی روان به تصویر می کشد.

تاریخ فکری لیبرالیسم

  • پی یر منان
  • ترجمه ی عبدالوهاب احمدی
  • نشر آگه
  • چاپ اول: ۹۴

خواندنی ها با برترین ها (49)

بر آن ام که در این جستار خطوط مهم یا مرحله های تعیین کننده ی تاریخ فکری لیبرالیسم را نشان دهم. می دانیم که لیبرالیسم جریان اولیه، اصلی و به گونه ای، موضوع همیشگی سیاست مدرن، یعنی سیاست اروپا در غرب از سه سده ی پیش تاکنون، به شمار می آید. در این کار، نخست به آن جا رهنمون شدم که پیرنگ تفسیری از تاریخ پیش از لیبرالیسم را بریزم که از دید من تنها شیوه ممکن برای فهم پذیر گردانی گسترش و بالندگی لیبرالیسم شمرده می شود.

از این رو، خواننده از برگ های آینده ی این دفتر تاریخ سیاسی اروپا را نخواهد یافت، بلکه اگر بتوان گفت، نمونه کوچکی از این تاریخ و گرته برداشته ای از پیوندگاه های اساسی اش را می یابد. در این راستا، چندین کتاب بنیادین فلسفه سیاسی از ماکیاولی تا توکویل را راهنمای خودم نهادم. در واقع، بر من چنین می نماید که تاریخ فلسفه س سیاسی بیش ترین روشنایی را بر پویش تاریخ ما و بر سرشت رژیم سیاسی ما افکنده است.

روزی مثل امروز

  • پیتر اشتام
  • ترجمه ی مریم مویدپور
  • نشر افق
  • چاپ اول: ۹۴

خواندنی ها با برترین ها (49)

آندرآس معلم میان سال، که تنها و سرخورده است ناگهان تصمیم می گیرد دوباره اختیار زندگی اش را به دست بگیرد. از این رو همه چیز را ترک می کند، به دهکده ی زادگاهش بر می گردد و فابین را جستجو می کند، به این که هنوز بارقه ی عشقی در او مانده باشد.

رمان روزی مثل امروز در سال ۲۰۰۶ منتشر شد و توجه خوانندگان بسیاری را به خود جلب کرد. این رمان مدت ها موضوع بحث بخش فرهنگی روزنامه های معتبر آلمانی زبان بود و تنها در دو سال اول پس از انتشار ۹۰۰۰۰ نسخه از آن به فروش رسید.

این رمان با واکنش های متفاوتی از سوی منتقدان ادبی روبرو شد. بسیاری از آن ها رمان روزی مثل امروز پیتر اشتام را با رمان بیگانه و تربیت احساسات فلوبر و مردی که خواب است ژرژ برک و فیلم زمانی برای رفتن فرانسوا اوزون مقایسه کرده اند. به عقیده ی بسیاری از آن ها قهرمان کتاب پیتر اشتام نماینده ی نسلی است که اسلاف آن در آثار چخوف و توماس مان و روبرت موزیل دیده می شود.

«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

Bartarinha.editorial@gmail.com

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره ۲۳۰۵۱۴۹۲ تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج