کار آفرینی دیجیتالی
ایدههای دیجیتالی خوب، برای کاربران خوب(۲)
اگر ده تا رفیق دارید که در ده موضوع تخصص دارند، از آنها بخواهید نظرات و اطلاعات شغلی خود را راجع به موضوع کاری، به صورت روزانه یا هفتگی یا ماهانه در اختیار شما قرار دهند و شما آن ها را در سایت منتشر کنید.
بررسی پرونده تاریخ کارآفرینی دیجیتالی جهان در دو دهه اخیر نشان میدهد که حتی مسخرهترین ایدهها هم، توانسته است میلیونها و بعضاً میلیاردها دلار، ارزش بازاری کسب کند. پرتالی که شما فقط 140 کاراکتر دران اجازه داشته باشید بنویسید! (Twitter.com) یا پرتالی که مردم، کالاهای دست دوم خود را درآن به فروش برسانند (donedeal.com). فقط خلاق باشید و پشتکار داشته باشید. اینها، اهرمهای موفقیت در کارآفرینی دیجیتالی است. در بخش اول، 20 ایده دیجیتالی جالب معرفی شد. در این گفتار نیز به معرفی ایدههای دیگری میپردازیم و چندین الگوی موفق تجاری ایرانی و خارجی را به علاقمندان معرفی میکنیم.
اگر شما هم ایده جالبی دارید، به ما معرفی کنید.
۱- داستان سمساریهای مجازی پر درامد همچنان ادامه دارد. semsari.com فقط میتواند یک ایده باشد. خیلیها وسایلی دارند که قدیمی هست و به آن نیازی ندارند. مثلاً ظرفی مسی و متعلق به ۴۵ سال پیش یا جعبه طلای چوبی یا تمبری متعلق به ۶۰ سال پیش. خیلیها هم هستند عاشق این چیزها بوده و حاضرند برای خریدان ها پول بدهند. حتی پولهای کلان. چرا شما معرف این کالاها نباشید؟ حتماً قرار نیست در اول کار ۱۰۰۰ موضوع را معرفی کنید. با معرفی ۱۰ کالا شروع کنید. آمازون و ebay هم اینطوری شروع کرد و اکنون آمازون شده است. سمساری اینترنتی، در سالهای اخیر خیلی باب شده است. پرتال preloved.co.uk از سایتهای مطرح انگلیس در زمینه خرید و فروش اجناس دست دوم در این کشور است. الگوی تجاری این سایت جذاب است.
این سایت، هم اکنون 5.8 میلیون کاربر ثبت شده دارد و در سال گذشته میلادی، بیش از 1.4 میلیارد دلار کالای دست دوم در این سایت، برای فروش آمده شد که در 500 categories عرضه شده است. سایت حراجی مشهور سوئدی به نام ترادرا دات کام نیز، میتواند ایدههای خوبی به شما بدهد.
این سایت در نشانی tradera.com ارائه شده است و روزانه صدها هزار سوئدی، کالاهای مختلف خود را از ماشین تا دمپایی، از طریق این سایت حراجی آنلاین، عرضه میکنند.
2- اگر ده تا رفیق دارید که در ده موضوع تخصص دارند، از آنها بخواهید نظرات و اطلاعات شغلی خود را راجع به موضوع کاری، به صورت روزانه یا هفتگی یا ماهانه در اختیار شما قرار دهند و شما آن ها را در سایت منتشر کنید. با طبقه بندی اطلاعات و مدیریت بهینه آن، میتوانید ظرف مدتی، به منبع اطلاع رسانی شغلی و تخصصی تبدیل شده و حتی فرصتهای شغلی کارفرمایان را در سایت تبلیغ کنید. در بخش اول هم گفتیم که راه اندازی پرتالهای اطلاع رسانی تخصصی و حتی عمومی در زمینههای گوناگون مورد نظر مردم، میتواند جالب توجه باشد. مثلاً اگر در زمینه خودرو تخصص دارید یا آشپزی، پرتالی تخصصی در این عرصه راه اندازی کنید مثل: alamto.com.
سایتهای عمومی در اینترنت زیاد است، اما شما میتوانید سایتی مثلاً درباره تعمیر تخصصی خودرو راه انداز ی کنید و به صورت مالتی مدیا، در این زمینه اطلاع رسانی کنید. یا ویدئوهای مربوط به آشپزی ملل را در سایتتی به همین نام بارگذاری کنید. اکنون با مدیریت محتوای منتشر شده در وب نیز، میتوان هزاران استارت آپ موفق را راهبری کرد.
3- کودکان و نوجوانان در دنیای اینترنت، غریب هستند و با وجود آن که سایتهای زیادی برایانها راه اندازی شده است، اما همچنان والدینان ها برای دریافت مشاورههای اینترنتی و پایگاههای مناسب، با سردرگمی بعضاً مواجه میشوند. کارآفرین اینترنتی حوزه کودکان باشید. مهد کودکهای خوب، اسباب بازیهای خوب و ارزان، کتابهای جدید نقاشی کودکان، لباس فروشیهای جدید، اخبار کودک و مشاورههای پزشکی کودک برای والدین را در سایتی ارائه کنید. این یک بازار ناشناخته است که به قولی، "دست" در آن زیاد نشده است! حتی راه اندازی سایتهای آموزشی برای کودکان نیز میتواند راهکار خوبی برای درآمد زایی باشد. حتی میتوانید دایرکتوری وبی برای معرفی صدها سایت داخلی و خارجی در زمینه کودکان و نوجوانان را معرفی کنید.
4- یک سایت ارائه دهنده آمار تصویری راه اندازی کنید. شاید خیلی از شرکتهای خارجی دوست داشته باشند به زبان غیر فارسی بدانند که وضعیت فلان بازار صنعتی، فلان شاخص بورس، رشد فلان سبد کالا یا شاخص اقتصادی و صنعتی در زمانهای مختلف چگونه بوده است. اما پیدا کردن چنین دادههایی در یک مکان و در تخصصهای مختلف، آسان نباشد. چنین نیازی را میتوانید پاسخ دهید و به ازای اطلاعات تکمیلی، درآمد کسب کنید. پرتالهایی مانند تک اسپات یا techspot.com رفتار اطلاع رسانی و مدل کسب و کار خوبی را در ذهن شما متصور خواهد کرد.
دنبال این حوزهها باشید. به این فکر کنید که اگر یک شرکت هلندی بخواهد در زمینه محصولات کشاورزی کشور، اطلاعاتی کسب کند، آیا باید به سایتهای فارسی کشاورزی مراجعه کند؟ یا این که اگر شما اخبار اجمالی این حوزه را به زبان هلندی یا فرانسوی، ارائه کنید، به شما مراجعه خواهد کرد؟ همه اینها، ایدههای دیجیتالی خوب را برای شروع یک کسب و کار آی تی مدار تشکیل میدهد. به این موضوع فکر کنید که اکنون، با توسعه کسب و کارهای مختلف در عرصههای گوناگون در ایران، به جز پرتالهای خبری رسمی و خبرگزاریها و بعضاً نشریات تخصصی، پرتالهای تخصصی چند زبانه بسیار کم است.
شما میتوانید یک یا چند مورد از صدها موضوع جالب تخصصی صنعتی را انتخاب کرده، با همفکری با دوستان و متخصصان امر، نسبت به اطلاع رسانی در این عرصه به زبانی غیر فارسی اقدام کنید. در بلند مدت، میتوانید لینکی بین متقاضیان خارجی با شرکتها و کارخانجات داخلی باشید. همان کاری که علی بابا، در دهه نود میلادی آغاز کرد و الان، غول B2B جهان شده است.
5- درسهای آنلاین راه اندازی کنید و از کاربران بخواهید برای دریافت اطلاعات بیش تر درباره دروسی که در اختیار دارند، باید ثبت نام کرده و هزینه ای پرداخت کنند. راهکارهای که در یک دهه اخیر در حوزه آموزش الکترونیک در دنیا، بسیار مرسوم شده و مخاطب زیادی کسب کرده است. مثلاً آموزش از راه دور زبان فارسی به علاقمندان به یادگیری این زبان و یا کلاسهای اینترنتی آشپزی، گل آرایی، حسابداری و موضوعات هنری، میتواند مخاطبانی را به سمت آموزشگاه اینترنتی شما سوق دهد.
راه اندازی سرویس آموزش مجازی شرکتها، مؤسسات، آموزشگاهها و حتی باشگاههای ورزشی میتواند راه حل خوبی برای توسعه چنین کسب و کارهایی در وب باشد. سایت elearnpars.org که 400 موضوع را به شما به صورت مجازی آموزش میدهد، الهام بخش خوبی هست.
اگر به کسب و کاری در زمینه آموزش مجازی علاقمند شدید، میتوانید از خدمات پرتالهایی مانند elearnever.com و یا saravapars.com نیز برای تسریع و تسهیل کسب و کار جوان خود استفاده کنید.
6- پرتال نظر سنجی. هر روز یک نظر سنجی. هر روز یک ایده، نظر از شما. ایده از ما، نظر از شما. جریان سازی مجازی در زمینههای جالب. اگر مظلومی به استقلال نمیآمد، کجا بهتر بود برود؟ یا چرا کیت میلدتون، ملکه مد جهان است یا یک گارسون، عروس ملکه سوئد میشود؟ از این دسته موضوعات جالب بسیار است. به آن ها بپردازید و سایتی در این زمینه راه اندازی کنید.
. شما این فرصت را در پرتال خود ایجاد کنید و با تبلیغات و معرفی پرتال به دیگران، مخاطب جذب کنید. معمولاً در محیطهایی که کاربران، به ارائه نظر میپردازند، بحثهای داغ و گوناگون فرعی زیادی نیز شکل میگیرد که به افزایش مخاطب پرتال کمک میکند و بعد به آگهی و درامد زایی. مؤسسات بزرگ آمارگیری و نظر سنجی، کار خود را از همین جاها آغاز کردند.
اکنون هم میان پرتالهای خبری فارسی این قضیه خیلی متداول شده و منجر به داغ شدن مباحث بر روی محتوای تولیدی شده است. سایتی مانند پارس بین، parsbin.com الگوی خوبی هست.
7- خیلیها از جمله دانش آموزان و دانشجویان ، دوست دارند درباره تکنیکهای انجام برخی از امور ضروری خود، راه حلها و راهکارهایی بخوانند و بدانند. مثلاً چگونه میتوان در 3 روز، یک کتاب تاریخ 200 صفحه ای را مطالعه کرد و برای امتحان آماده شد. یا این که بهترین روشها حل سریع مسائل ریاضیات مهندسی چیست یا این که تکنیکهای تند خوانی و خوش خط نویسی چگونه است. همه این موضوعات، در کتابها یا پرتالهایی ارائه شده است اما بعضیها فرصت گشتن و یافتن آن را ندارند. سایت studentuniverse.com که خدمات پرواز را به دانشجویان ارائه میدهد با تسهیلات و تخفیفات مختلف، یک الگوی خوب است.
اگر وبلاگ یا پرتالی برای مطرح کردن چنین موضوعات فوری و ضروری برای جامعه هدف خود راه اندازی کنید، قطعاً مخاطب خوبی خواهید یافت. البته هر کاری میکنید با ذکر منبع باشد و رعایت حقوق صاحب اثر. دانش آموزان و دانشجویان را دریابید. این قشر، بسیار در فضای مجازی مغفول ماندهاند. سایت خوبی برای ارائه یکپارچه یا تخصصی نیازهای اطلاعاتی و خدماتیان ها، وجود ندارد.
شما به طور تخصصی به مقولات دانش آموزان و دانشجویان بپردازید. بیش از 10 میلیون نفر در کشور یا دانش آموز هستند یا دانشجو. مخاطب گستردهای دارید. فکر کردهاید که هنوز دانش آموزان کشور، یک شبکه اجتماعی مطلوب ندارند یا سایتی برای تبادل ایده در اختیار ندارند؟! این ایدههای دیجیتالی ناب را در نظر داشته باشید.
8- باز نشر مطالب و محتواهای تولید شده که به اشتراک گذاریان ها رایگان و مغایر با اصول حقوق صاحب اثر نیست، میتواند راهکاری برای شروع یک کسب و کار ساده باشد.
مثلاً راه اندازی سایت یا وبلاگی برای انتشار کلیه تصاویر روزانه خبرگزاریهای داخلی در زمینههای مختلف ِ میتواند برای خیلیها جذاب و جالب باشد. به همین سادگی. البته باز با رعایت حقوق صاحب اثر. کسب و کار خبر خوانها، کسب و کار خوبی است. هزینه و زمان و سرمایه عجیبی هم نیاز ندارد. اما شما را بسیار مطرح میکند.
۹- همواره پرتالهایی که به مقایسه کالاها و خدمات مختلف میپردازند و از جنبههای گوناگونی به ارزیابی موضوعات میپردازند، مورد استقبال شمار گسترده ای از مخاطبان قرار میگیرند. پرتالی راه اندازی کنید که کتابها، موسیقیها، خدمات اینترنتی شرکتها یا لوازم صنعتی تولید شده توسط کارخانجات را به صورت علمی و حرفه ای مقایسه و ارزیابی کنید. در دراز مدت به یک پایگاه مشاوره آنلاین حرفه ای تبدیل خواهید شد. از چند موضوع شروع کنید و پرتال را به دوستان و آشنایان معرفی کنید.
موتورهای جست و جو نیز به کمک شما خواهند آمد و یک کارآفرینی دیجیتالی را تجربه خواهید کرد. راز طراحی وب اثربخش، تنها خلاقیت است و بس. سایت دیجی کالا، یکی ازدلایل موفقیت خود را در ارائه فرصت برای کاربران به نقد و بررسی محصولاتش میداند.
۱۰- خیلی از راهنماهای مکتوب یا به اصطلاح یلو پیج های تجاری و صنعتی که در زمینههای مختلف منتشر میشود، پرتال اینترنتی و وضعیت مطلوبی برای اطلاع رسانی الکترونیکی در اختیار ندارد. مثلاً در زمینه نفت و پتروشیمی، صنایع نساجی، قطعه سازی یا صنف لیتوگرافان. با راه اندازی سایتی که دایرکتوری مختلفی از اصناف و صنایع گوناگون باشد، رفرنس خوبی برای متقاضیان چنین اطلاعاتی فراهم میکنید که مورد علاقه موتورهای جست و جو نیز میباشد. انتشار آگهی بر روی این گونه پرتالها، معمولاً با استقبال فعالان تجارت و صنعت رو به رو میشود.
همواره کسب اطلاعات از مجموعه ای که در موضوع خاص فعالیت میکند، قوی تر و دقیق تر از جست و جوی عمومی در اینترنت برای دنبال کنندگان این گونه اطلاعات است. پرتالهایی مانند www.gdo.ir نمونه خوبی است.
ایدههایی که در این بخش معرفی شد، نمونه ای از هزاران ایده دیجیتالی خوب برای کاربران خوب است که قصد دارند استارت آ پ موفقی را مدیریت و راهبری کنند. ایده خوب، وقتی مکتوب شود و برایان بیزینس پلن نوشته شود و خلاقانه راهبری شود، میتواند با کمترین سرمایه، میلیونها تومان بازدهی سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد. فضای مجازی، قابلیتهایی دارد که باید به آن توجه کرد و از آن ها به خوبی استفاده نمود.
با ما همراه باشید در قسمتهای بعدی سلسله مطالب ایدههای دیجیتالی خوب، برای کاربران خوب.
ارسال نظر