آوینا_استیکی 2
adexo3

جشنواره قرعه کشی حساب های قرض الحسنه پس انداز

ثبت نام کنید
۲۰۷۲۰۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

ژاوی: وقت رفـتنم فرا رسیده...

بالاخره نوبت به ژاوی ارناندس هم رسید. هافبک اسپانیایی که همه دوران حرفه‌ای اش را در بارسلونا گذرانده، آخر این فصل این باشگاه را ترک خواهد کرد تا فصل تازه‌ زندگی‌اش را در السد قطر آغاز کند.

خبر ورزشی: بالاخره نوبت به ژاوی ارناندس هم رسید. هافبک اسپانیایی که همه دوران حرفه‌ای اش را در بارسلونا گذرانده، آخر این فصل این باشگاه را ترک خواهد کرد تا فصل تازه‌ زندگی‌اش را در السد قطر آغاز کند. ژاوی تابستان فصل گذشته هم حرف رفتنش را مطرح کرده بود اما لوئیس انریکه که تازه روی نیمکت مربیگری نشسته بود، توانست او را متقاعد کند یک سال دیگر به کارش ادامه دهد. این بار اما ژاوی تصمیم قطعی‌اش را گرفته. او بعد از تمرین تیم در روز پنج‌شنبه، پشت میکروفون‌های سالن نشست خبری قرار گرفت تا از تصمیمش برای ترک بارسا بگوید، تصمیمی که گرفتنش به گفته خود او اصلاً آسان نبوده است...

حرف اول

مي‌خواهم تصميمم براي ترك بارسا را اعلام كنم. اين يك تصميم قطعي است، تصميمي كه گرفتنش كار سختي بود. براي اين كار با همسر، خانواده و هوادارانم مشورت كردم. فكر مي‌كنم وقت رفتنم فرا رسيده. البته خوب كاري كردم كه يك سال ديگر به كارم در بارسا ادامه دادم. اين فصل دقايق كمتري بازي كردم. ذهن و بدنم به من مي‌گويند كه بايد بروم، قلبم اما چيزي ديگري مي‌خواهد. به تغيير حال و هوا نياز دارم. در قطر هم پروژه بسيار خوبي در دست داريم. با السد براي دو فصل قرارداد بسته‌ام و يك فصل هم به طور توافقي مي‌توانم تمديد كنم. با خواهر و برادرهايم در مدرسه فوتبال «اسپاير» همكاري خواهم كرد. به نظرم آنجا يك مكان ايده‌آل برايم به حساب مي‌‌آيد و جداي از آن سفير كشورم هم خواهم بود. مي‌خواهم از بارسا تشكر كنم. اعضاي اين باشگاه‌ هميشه به من اعتماد داشته‌ و ارزش زيادي برايم قائل بودند. آنها از من خواستند تا ۲۰۱۸ تمديد كنم. به اين پيشنهاد خيلي فكر كردم اما دست آخر اين‌طور تصميم گرفتم. به غير از آن بايد از هواداران هم به خاطر حمايت‌هاي‌شان تشكر كنم. اميدوارم هيچ‌كس را نااميد نكنم. هدفم بازگشت به خانه است تا چه در سمت مربي، چه به عنوان مدير ورزشي يا هر عنوان ديگر هر كاري از دستم برمي‌‌آيد انجام دهم.

تصميم ماندن در تابستان گذشته

كار درستي كردم كه ماندم چون تيم لحظات فوق‌‌العاده‌اي را مي‌گذراند. با وجود اينكه جزو ۱۱ نفر اصلي تركيب تيم نبودم اما باز هم احساس مفيد بودن داشتم. بخش فردي كارم را فراموش كردم و همه هم و غمم را روي تيم و فداكاري براي آن گذاشتم. احساس مهم بودن مي‌كردم. كار درستي كردم چون الان خودم را در قهرماني سه‌گانه‌اي كه پيش‌رو داريم سهيم مي‌دانم... ما مي‌توانيم تاريخ‌سازي كنيم و باز هم مي‌گويم از اينكه يك سال ديگر ماندم خيلي خوشحالم.

تصميم قطعي براي رفتن

من ديوانه‌وار به پيراهن اين تيم عشق مي‌ورزم اما ديگر آن طور كه دوست دارم خودم را براي تيم مفيد نمي‌بينم و فكر مي‌كنم وقتش رسيده. مي‌خواهم طور ديگري از فوتبال لذت ببرم. فقط براي بازي كردن به قطر نمي‌روم. هدفم بازگشت به بارساست، اين را پويول هم در روز خداحافظي‌‌اش گفت.

قهرماني سه‌گانه

سناريو بهتر از اين نمي‌توانست پيش برود. تقريباً انجام‌شده به نظر مي‌رسد. الان بايد همه تمركزمان روي بردن در فينال‌هايي باشد كه پيش‌رو داريم. در لاليگا كه رقابتي واقعي و عادلانه است قهرمان شده‌ايم و براي بالا بردن جام قهرماني روي دستانم هيجان زيادي دارم. اميدوارم بتوانم از لحظه لحظه‌‌اش لذت ببرم.

جانشين ايده‌آل

مهم‌ترين چيز براي هافبك بارسا اين است كه بازي را بفهمد و اساس فلسفه فوتبال باشگاه را درك كند. راكيتيچ بازيكن بسيار پويايي است و يك خريد عالي به حساب مي‌آيد... رافينيا خيلي خوب مي‌تواند خودش را سازگار كند و سرخي روبرتو هم مهره‌اي مهم براي تيم خواهد بود... دوست ندارم آن اتفاقي كه براي من افتاده براي هيچ‌كس بيفتد، با مصدوميت گوارديولا و رفتن او بود كه من فرصت بازي كردن پيدا كردم. به نظر من مسائل تيمي بر هر گونه مسئله فردي ارجحيت دارد.

خاطره

دوست دارم من را به عنوان آدمي به ياد بياورند كه همه چيزش را براي تيم داده، فوتباليستي كه هميشه به دنبال برد و قهرماني بوده. دوست ندارم در مورد خودم حرف بزنم.

آينده روشن

اين نسل از بارسا منابع زيادي براي قهرماني دارد. الان كه سه‌گانه را پيش‌روي‌مان داريم. كاري كه براي تيم‌هاي پايه‌اي در بارسا مي‌شود، يكي از دلايل اصلي اين همه سال موفقيت باشگاه بوده.

روش بازي

بارسا هميشه با تسلط بر توپ و زمين، بازي‌هايش را برده.

نقش كاپيتان

در رختكن هميشه مشكل وجود دارد. ما فوتباليست‌ها آدم‌هاي آساني نيستيم. اگر منظورتان اتفاقي است كه در ژانويه افتاد، اوضاع به آن پيچيدگي كه بيرون باشگاه در موردش حرف زده مي‌شد، نبود. هر سال دو يا سه بار از اين دست اتفاق‌ها در باشگاه مي‌افتد و هميشه هم مشكل حل مي‌شود.

حمايت هواداران

با شنيدن آوازهاي هواداران مو به تنم سيخ مي‌شود. آن موقع با خودت فكر مي‌كني؛ براي چه ادامه ندهم؟ اما من متقاعد شده‌ام و فكر مي‌كنم بايد بروم.

مربيان

از فان‌خال خيلي چيزها به خاطر دارم. او يك مربي شكل‌دهنده بود اما اينجا قدرش را زياد ندانستند. خود آدم اما مي‌فهمد كه او چقدر مهم بوده. از رايكارد هم چيزهايي به خاطر دارم، همين‌طور از پپ وتيتو كه شخصيت خاص و محكمي داشتند و حالا هم لوئيس.

قطر

يك پروژه باشكوه براي من به حساب مي‌‌آيد. رفتارشان با ما و اعتمادي كه كردند واقعاً فوق‌‌العاده بود. از اين كشور ديدار كرديم و از آنجا خيلي خوش‌مان آمد. در مورد قطر فقط مي‌شود چيزهاي خوب گفت. من مطمئنم كه آنجا ايده‌آل‌ترين مكان براي آينده فوتبالي من به حساب مي‌‌آيد.

ايكر كاسياس

به خاطر اتفاقي كه براي ايكر افتاده خيلي ناراحتم. به نظرم عادلانه نيست. او هم در رئال‌مادريد و هم در تيم‌ملي اسپانيا كارهاي بزرگي انجام داده. فكر مي‌كنم خيلي دارد عذاب مي‌كشد و بايد در شرايط كنوني‌‌اش صددرصد تغيير ايجاد شود. اين حق او است. مردم بايد بيشتر به حافظه‌شان فشار بياورند.

تكليف روي زمين مانده

يك هت‌تريك و يك گل قيچي. هنوز سه بازي برايم باقي‌مانده و وقت دارم. بايد ببينم شانس مي‌آورم يا نه. من روي ۸۶ گل مانده‌ام... وقتي افكار بزرگ داشته باشي، اوضاع هم برايت خوب پيش مي‌رود.

پيرلو

من يكي از طرفداران بازي پيرلو هستم و هميشه او را ستايش مي‌كنم. ما در همه جام‌ها مقابل هم بازي كرده‌ايم. در جهان هيچ بازيكني وجود ندارد كه بتواند مثل پيرلو بازي كند. اگر قهرمان اروپا بشود، مي‌رود؟ اميدوارم كه از فوتبال خداحافظي نكند.

فينال‌هاي باقي‌مانده

ما در هر دو فينال، بخت اصلي هستيم اما اصلاً كار آساني پيش‌رو نداريم. اتلتيك بيلبائو در طول فصل بهتر و بهتر شده و يووه هم دارد عالي كار مي‌كند. رسيدن به قهرماني در هر دوي اين رقابت‌ها يك نقطه اوج تمام عيار براي‌مان به حساب مي‌‌آيد.

با رفتن هافبك اسپانيايي، چه كسي جايش را مي‌گيرد؟

ژاوي بيش از هر بازيكن ديگري در بارسلونا، نماينده سبك فوتبال اين تيم بود؛ سبك بازي‌اي كه روي تسلط بر توپ و گردش سريع آن در زمين پايه نهاده شده است. به اين ترتيب جاي خالي اين هافبك كاركشته در بارسا، نه يك شكاف كوچك كه گودالي بزرگ در تركيب تيم به وجود خواهد آورد.

به نظر نمي‌‌آيد بارسا حالا حالاها بازيكني مثل ژاوي به خودش ببيند، بازيكني در سطح بهترين بازيكن اسپانيايي تاريخ، نه در ميان كلكسيون هافبك‌هاي درجه يك تيم اصلي به چشم مي‌خورد، نه در «لاماسيا»، مدرسه فوتبال باشگاه و نه در بازار نقل و انتقالات. آندرس اينيستا، زوج جدانشدني ژاوي در بارسا و تيم‌ ملي اسپانيا، بازيكني است كه بيش از سايرين به او شباهت دارد ... سبك بازي اينيستا هم مثل سبك بازي ژاوي روي تسلط بر توپ و پاسكاري‌هاي مداوم و دقيق استوار است، با اين تفاوت كه او بيشتر تهاجمي عمل مي‌كند و به دل مدافعان حريف مي‌زند و ژاوي اين توانايي را دارد كه در همه نقاط زمين با پاس‌هاي خود جريان بازي را عوض كند. اينيستاي ۳۱ ساله البته نمي‌تواند به خاطر سنش آن پويايي لازم را در زمين داشته باشد. ايوان راكيتيچ كه تابستان سال گذشته و به عنوان جانشيني براي شماره ۶ تيم به بارسا آمد، در اين مدت ثابت كرده است كه هم از پس ارائه بازي تركيبي برمي‌‌آيد و هم توانايي دويدن‌هاي طولاني مدت در زمين را دارد. به همين خاطر او بهترين جانشين براي ژاوي در مركز زمين به حساب مي‌‌آيد اما او هنوز هم يك تازه‌وارد به حساب مي‌‌آيد و براي اينكه خودش را به طور كامل با سبك آبي و اناري‌ها وفق دهد، به زمان نياز دارد.

رافينيا و سرخي روبرتو، دو بازيكن تيم پايه‌اي كه تازه به تيم اصلي آمده‌اند هم گزينه‌هاي جانشيني ژاوي به حساب مي‌آيند. در اين ميان رافينيا بيشتر خودش را به عنوان هافبك كناري پيدا كرده است و روبرتو هم با توجه به عملكردهاي اخيرش به نظر مي‌‌آيد بيشتر به سمت پست بوسكتس تمايل دارد تا ژاوي. در بارساي B هم گزينه‌هايي مثل سرخي سامپر، داويد بابونسكي و پل كلاوت وجود دارند اما هيچ كدام‌شان طوري بازي نمي‌كنند كه بتوانند جاي خالي ژاوي را پر كنند. در بازار نقل و انتقالات هم كه فعلاً روي بارسلونا بسته است و براي خريد بايد تا زمستان سال آينده صبر كند اما همان نام‌هايي هم كه به گوش مي‌خورند، آنقدر با ژاوي تفاوت دارند كه فكر كردن به آنها به عنوان جانشيني براي او، همه را به تعجب وا مي‌دارد. از جمله اين نام‌ها مي‌توان به پل پوگبا، گوندوغان، كواچيچ يا ماتا اشاره كرد.

بازيكن السد، مشاور آكادمي اسپاير و بعد هم دستيار مربي تيم‌ ملي قطر

ژاوي در خانه قبلي رائول زندگي خواهد كرد

ژاوي ارناندس در دوحه، پايتخت قطر زندگي خواهد كرد، در همان خانه‌اي كه رائول گونسالس تا پيش از پيوستنش به نيويورك كاسموس در آن اقامت داشت. هافبك اسپانيايي با حقوق سالانه ۱۰ ميليون يورو دو فصل با السد قرارداد بسته و در صورت توافق ممكن است يك فصل ديگر هم به كارش در اين باشگاه ادامه دهد. ژاوي يكي از بازيكنان تيم اصلي السد خواهد بود اما به غير از اين به عنوان مشاور در مدرسه فوتبال «اسپاير» فعاليت خواهد كرد. هدف اين مدرسه فوتبال هم پرورش بازيكن براي جام ‌جهاني‌ ۲۰۲۲ قطر است. ژاوي جداي از اين، قراردادي هم با كميته برگزار‌كننده جام ‌جهاني‌ ۲۰۲۲ امضا خواهد كرد تا در كنار رائول و ديويد بكام به عنوان سفير جام ‌جهاني‌ قطر به فعاليت بپردازد. ستاره اسپانيايي با خانواده‌‌اش به قطر خواهد رفت. نوريا، همسر و همين‌ طور ۳ خواهر و برادرش او را همراهي خواهند كرد. برادرهايش اسكار و الكس براي آكادمي اسپاير كه مديريتش را يك اسپانيايي به نام «ايوان براوو» (‌يكي از مديران اجرايي رئال‌مادريد) بر عهده دارد، كار خواهند كرد و خواهرش، آدريانا هم در دانشگاه دوحه تحصيلاتش در رشته گفتاردرماني را ادامه خواهد داد. اين البته همه ماجرا نيست و اين ‌طور كه پيداست، قرار است ژاوي در قطر اولين قدم‌هايش در مسير مربيگري را هم بردارد. طبق برنامه‌ريزي قطري‌ها، او بعد از پايان دوران ۳ ساله‌‌اش (‌دو سال قطعي و يك سال توافقي) در السد، با هدف آمادگي براي جام‌ جهاني‌ ۲۰۲۲، به كادر فني تيم‌ ملي قطر مي‌پيوندد. كاررنيويي اروگوئه‌اي تنها يك هفته است كه به عنوان مربي اين تيم منصوب شده و تا جام‌ جهاني‌ ۲۰۱۸ روسيه قرارداد دارد. فدراسيون فوتبال قطر در نظر دارد بعد از پايان اين دوره پپ گوارديولا را روي نيمكت تيم‌ ملي بنشاند و مسئوليت دستياري‌اش را هم به ژاوي واگذار كند. آنها مي‌خواهند از اين دو بارسايي قديمي جهت آماده كردن تيم‌شان براي جام جهاني‌اي كه خودشان ميزبانش هستند، بهره ببرند.

ژاوي بهترين فوتباليست تاريخ اسپانيا

اگر به ژاوي ارناندس بگوييد كه تو بزرگ‌ترين فوتباليست تاريخ اسپانيا هستي، بدون معطلي با شما مخالفت مي‌كند. او با اعتماد به نفس و با لبخندي آرام مي‌گويد كه حتي بهترين بازيكن اسپانيايي تاريخ بارسلونا هم نيست. او اين عنوان را هميشه متعلق به آندرس اينيستا مي‌داند. اما حالا كه ژاوي اعلام كرده ۳ بازي آخر بارسلونا در اين فصل (مقابل لاكرونيا در ليگ، اتلتيك بيلبائو در جام ‌حذفي و يوونتوس در ليگ قهرمانان) آخرين بازي‌هاي او با پيراهن آبي و اناري خواهد بود، مي‌شود با استدلال‌هاي كافي گفت كه او بهترين بازيكن تاريخ اسپانياست، حتي خداحافظي او هم كلاس خاص خودش را دارد. سال پيش همين موقع، ژاوي تصميم گرفت نوكمپ را ترك كند و فوتبالش را در نيويورك ادامه دهد اما تماس‌هاي تلفني از سوي رئيس باشگاه و از همه مهمتر هم‌تيمي سابقش كه حالا سرمربي تيم شده بود، لوئيس انريكه، تصميم ژاوي را عوض كرد.

سه‌گانه رؤيايي

حالا تيمش در آستانه كسب سه‌گانه رؤيايي قهرماني است (رؤيايي از آن جهت كه هيچ باشگاه اروپايي نتوانسته است دو بار سه‌گانه قهرماني را به‌ دست بياورد) و ژاوي باز هم با گل‌ها، پاس‌ها، كاپيتاني‌‌اش و البته سياست خاص خودش (كه جلوي ايجاد تنش در تيمي پرستاره را با يك مربي جديد گرفته است) به تيمش كمك كرده است.

يك موفقيت ديگر ...

بزرگ‌ترين و موفق‌ترين انسان‌ها در هر حرفه‌اي - نه فقط فوتبال- هم شايد مشكل‌شان اين باشد كه نمي‌دانند چه زماني بايد صحنه را ترك كنند. وسوسه يك بازي ديگر، يك تشويق ديگر، يك موفقيت ديگر و اين باور يا توهم كه «آنها بدون من نمي‌توانند ...» شايد در باطن همه ما وجود داشته باشد؛ اينكه ما يك ژن جادويي و قدرت خاص داريم كه هرگز كمرنگ نخواهد شد.

متفاوت

اما اين ژاوي است، با ۸ عنوان قهرماني در لاليگا، حاضر در فينال جام‌ حذفي و در يك قدمي كسب چهارمين جام ليگ قهرمانان. او تا همين حالا ۲۶ جام به دست آورده است، بيش از هر بازيكن اسپانيايي ديگري. او اولين بازيكني است كه به ركورد ۱۵۰ بازي در ليگ قهرمانان اروپا رسيده است. هيچ بازيكني بيشتر از او در اين جام حضور نداشته است. قهرماني جهان و اروپا با تيم ‌ملي و قهرماني جهان و اروپا در رده باشگاهي. قهرماني در جام‌ جهاني‌ زير ۲۰ سال و ... همه اين آمار نشان مي‌دهد كه او از ديگران متفاوت است. دليل ديگر براي اثبات اين موضوع اين است كه فوتبال ملي اسپانيا هم از سال ۲۰۰۶ به بعد با هدايت لوئيس آراگوانس فلسفه خود را تغيير داد و اين تغيير فلسفه دليل اصلي‌‌اش سبك بازي ژاوي و توانايي او در دادن پاس‌هاي جادويي و متوالي بود. نتيجه همين تغيير فلسفه و اعتماد كامل به «توتال فوتبال» به رهبري ژاوي، دو قهرماني در جام ملت‌هاي اروپا و يك قهرماني جهان براي اسپانيا بود. با همه اين افتخارات و توانايي بالايي كه حتي در همين فصل از خودش نشان داده است، ژاوي به اين نتيجه رسيده كه وقت رفتنش است و بايد صحنه را ترك كند. او هنوز هم با باشگاه قرارداد دارد اما خودش بهتر از هر كسي فهميده كه ماندن به هر قيمتي جايز نيست. اين هم يك دليل ديگر خاص بودن او است.

پاي راست جادويي

اما شايد نه جام‌ها و نه آمار، نمي‌توانند به طور كامل داستان جادوي ژاوي را بيان كنند. بازي با توپ و حفظ توپ، بخشي از ماهيت پاي راست ژاوي است. آنچه كه او با پاي راست خود طي ۱۷ سال براي بارسلونا انجام داده، بدون ‌شك جادوگري بوده‌ است؛ سرشار از طراوت، حركت و هارموني مثل يك رهبر اركستر. همه آنچه كه فوتبال را به جذاب‌ترين ورزش دنيا تبديل كرده، در بازي ژاوي ديده مي‌شود.

۷ سال يك جام

حالا كه فوتبال اروپا دارد او را از دست مي‌دهد و از اين به بعد آسيايي‌ها مي‌توانند از ته مانده جادوي «استاد» لذت ببرند، شايد جالب و غافلگيركننده باشد كه بدانيم ژاوي در ۷ سال اول حضور خود در رده بزرگسالان باشگاه و تيم ‌ملي فقط يك جام برده بود. اين يعني ۲۵ جام بعدي براي او در سال‌هاي پس از آن به‌ دست‌ آمد. ۵/۲ جام در هر سال. همه چيز دقيقاً از آنجا شروع شد كه يوهان كرويف فلسفه آژاكس را به بارسا آورد، فلسفه‌اي مبتني بر حفظ توپ. پيچيده‌ترين و هيجان‌انگيزترين فلسفه فوتبالي به ‌دست يك نابغه فوتبالي به بهترين شكل به اجرا درآمد. زماني خبرنگاري از دني آلوس پرسيد چه چيزي باعث مي‌شود ژاوي با اين درجه از مهارت و دقت بازي كند؟ آلوس بدون معطلي اين جواب را داد: «من و تو، در يك سياره زندگي مي‌كنيم اما ژاوي ... او از يك سياره ديگر است.»

كفش‌هايي كه قرار است ژاوي امشب و در آخرين بازي خانگي بارسلونا در لاليگا بپوشد.

ژاوی: وقت رفـتنم فرا رسیده...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج