کار آفرینی دیجیتالی
تجارت الکترونیک موفق چه خصوصیتهایی دارد؟
در این گفتار، به موضوع تجارت الکترونیک و خصوصیات کلی یک سایت موفق در این عرصه مورد اشاره قرار خواهد گرفت.
برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد در مجموعه گفتارهای " کار آفرینی دیجیتالی "، هر هفته و در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده های موفق در این حوزه آشنا کند. هم چنین در بخش " کار آفرینی دیجیتالی "، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در ۵ شنبه هر هفته تحت عنوان "گزارش هفتگی از وضعیت ICT ایران" مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان.
افراد زیادی هستند که علاقمند به راه اندازی کسب و کار اینترنتی مبتنی بر تجارت الکترونیک در فضای مجازی هستند. گام اول در این فرآیند پر فراز و نشیب، درک درست از خصوصیت های یک تجارت الکترونیک موفق و پایدار در دنیای تور جهان گستر (WWW) است.
در 16 گفتار پیشین از سلسله مقالات کارآفرینی دیجیتالی ، به موضوعات مهمی از قبیل شیوه نام گذاری پرتال ها، قرارداد میزبانی پرتال، اصول تبلیغات و بازاریابی در وب، تجربه های موفق کارآفرینی مبتنی بر وب در اینترنت و مسائلی از این دست اشاره شد. قطعا این مطالب در همین بخش از سایت در آینده توسعه یافته و مطالب متعدد و متنوع تری را در اختیار علاقمندان به صنعت کارآفرینی دیجیتالی قرار خواهیم داد. در گفتار امروز، به موضوع تجارت الکترونیک و خصوصیات کلی یک سایت موفق در این عرصه مورد اشاره قرار خواهد گرفت.
تجارت الکترونيک، سالانه صدها ميليارد دلار در گردش مالي تجارت جهاني سهم دارد. اين نوع خاص از تجارت که از اوايل دهه ۹۰ ميلادي آغاز شد، به دليل سهولت در به کارگيري آن و داشتن مولفه هايي مانند سرعت، دقت و امنيت، از مشتري مداري بسياري برخوردار شد که در اينترنت ،نمونه هاي زيادي از آن را مي توان مشاهده کرد. امروزه پر بيننده ترين پرتال هاي اينترنت، از ابزارهايي در تجارت الکترونيک به طور مستقيم و غير مستقيم استفاده مي کنند. محال است پرتالي در زمره پرتال هاي پر مراجعه وب باشد، اما از نظر زير ساخت هاي تجارت الکترونيک و تبادل هاي مالي و پولي، از وضعيت ضعيفي برخوردار باشد.
نکته اول :فرصت را غنيمت شماريد!
ميانگين زماني که يک کاربر اينترنت به مرور يک صفحه اختصاص مي دهد، حداکثر ۴۶ ثانيه است در طي همين ۴۶ ثانيه است که يک تجارت آنلاين مي بايستي مشتري را جذب نموده و با يک پيشنهاد مختصر معامله را تمام کند. يعني از زماني که يک کاربر وارد سايت مي شود تا يک کالا را مي بيند و نهايت انتخاب مي کند و سپس هزينه اعبتاري آن را پرداخت ميکند، نبايد بيش از اين زمان، زمان سپري شود. فرآيند : مشاهده - بررسي - انتخاب و خريد، مراحل ۴ گانه بهينه در تجارت الکترونيک سريع و موفق را نشان مي دهد. موتورهاي جست و جو، دايرکتوري هاي طبقه بندي موضوعي کالا، طبقه بندي دسته اي کالا و امثالهم، همه و همه، راه هاي سريع تر رسيدن به هدف را در ecommerce هدف قرار مي دهد. ۴۶ ثانيه را سايت www.clicks.com بيان مي کند. يعني بايد سايتي که براي تجارت الکترونيک راه اندازي مي کنيد به گونه اي چيدمان شده باشد، که يک کاربر بتواند در عرضه ۴۶ ثانيه جنس مورد نظر را مشاهده و قيمت آن را بررسي و در فرم درخواست خريد، آن را وارد کند.
نکته دوم : به اهداف خاص فکر کنيد.
شناخت مشتري و تحليل رفتار سازماني آن در دنياي مجازي، يک اصل مهم براي مديران سايت هاي تجارت الکترونيک است. مشتريانتان را بشناسيد و خواسته هاي آنها را که رقبايتان توجهي به آنها نداشته اند را برآورده سازيد . ebay يک نمونه بارز است. ebay خيلي سريع به مردمي که خواستار کسب درآمد بيشتر از طريق خريد و فروش کالاهاي دسته دوم بودند معرفي شد. ebay به ضرورت ايجاد چنين محيطي که خريداران و فروشندگان با يکديگر ملاقات و معامله نمايند پي برد. فناوري تجارت الکترونيک به ebay در جهت ايجاد فضايي برا ي پاسخگويي به تقاضاي عمومي کمک کرد و ساير مواردي که راجع به آن شنيده ايد داستاني بيش نيست.
مثلا سايت آمازون،براي ارتقاي فروش کتاب در سايت خود، به مديران سايت هاي اينترنت که بتوانند مشتري به سايت آمازون آورده و باعث خريد محصولات آن شوند، پورسانت پرداخت مي کند. کافي است سورسي که سايت آمازون براي جلب مشتري الکترونيکي تعريف کرده است، در سايت خود بگذاريد و به بينندگان سايت خود توصيه کنيد که با کليک بر روي آگهي خاصي که آن ها را به سمت فروشگاه هاي الکترونيک آمازون هدايت مي کند، به آن سايت وارد شوند. آمازون بر اساس برنامه اي که شما در سايت خود ايجاد کرده ايد، به رديابي کاربران ورودي به سايت خود از طريق سايت شما مي پردازد و اگر آن ها خريدي بکنند، درصدي از خريد آن ها، به دلار به حساب اعتباري شما نزد آمازون واريز مي شود. آيا راهي بهتر براي درآمد از طريق وب سراغ داريد ؟
نکته سوم : برنامه ريزي تجاري قوي
آگاهي کاملي از منبع درآمد تان، يکسان نمودن حسابهايتان ، ساير نکات راهبردي در زمان شروع تجارت آنلاين و برنامه ريزي مراحلي که شما را به موفقيت نزديک خواهد کرد را بايد در نظر داشته باشيد. شما بايد زمان مناسبي را براي توسعه تجارت خود و برنامه ريزي در جهت دستيابي به منابع درآمد جديد انتخاب کنيد. تجارت اينترنتي تاريخچه تکان دهنده اي دارد که تحولات فجيعي را با سرعتي شگفت انگيز ايجاد نموده است. براي رويارويي با چنين تحولاتي آماده باشيد و برنامه ريزي دقيقي براي پشت سر گذاشتن چنين لحظات تکان دهنده اي را داشته باشيد.
نکته چهارم : نرم افزار تجارت الکترونيک تاجر پسند
همواره نرم افزاري را انتخاب کنيد که مديريتي آسان داشته و امکان تمرکز شما را بر روي هسته فعاليتهاي تجاريتان فراهم سازد.
اين نرم افزار نيازهاي تجاريتان را برآورده مي سازد. راه حل تجارت الکترونيک، نرم افزاري را باتوجه به نياز، امنيت و انعطاف پذيري آن انتخاب مي کند. روي راه حلي سرمايه گذاري کنيد که نه تنها نيازهاي فعلي شما را برآورده مي سازد بلکه براي نيازهاي آينده تجاري خود نيز بتوانيد از آن استفاده کنيد.
برنامه هاي مديريت سايت هاي تجارت الکترونيک زيادي امروز در دسترس هستند. سعي نکنيد در اين راه ارزان ترين نرم افزار را انتخاب کنيد. سعي کنيد بهترين نرم افزاري که نيازهاي مخاطبان شما را در خريد راحت ياري مي کند، انتخاب کنيد. يک نرم افزار خوب بايد :
۱- امکان مديريتي خوب و راحتي را به صورت آنلاين بر روي سايت تجارت الکترونيک بدهد
۲- امکان خوبي براي توليد فروشگاه هاي مختلف با زيرمجموعه هاي ديگر داشته باشد
۳- سبد هاي خريدي که تعريف مي شود، قابل مديريت شدن باشد
۴- با سرويس هاي اعتباري جهاني مانند WWW.paypal.com به خوبي قابل ارتباط باشد
۵- هر نوع تعريف کاربر پسندي را در صورت نياز شما، بتواند برآورده کند.
نکته پنجم : يک فروشگاه اينترنتي متفاوت ايجاد کنيد.
همواره به این نکته طلایی فکر کنید که هر کسب و کاری که خلاقانه باشد و با دیگران متفاوت باشد، در بلند مدت یک امتیاز رقابتی را خواهد داشت. بنابراین جای پای دیگران را ببینید، اما تلاش نکنید درست همان جای پای، جای پای شما باشد. مشتریان جدید و اهداف جدید را در کسب و کار خود مد نظر قرار بدهید. اکنون بازار تجارت اینترنتی از اینستاگرام و حتی شبکه های اجتماعی، راه حل خوبی برای توسعه کارآفرینی دیجیتالی است. این یک توصیه خوب است.
خاطرات بصري ماندگاري بيشتري نسبت به خاطرات نوشتاري دارد. اسمي که براي سايتتان اتنخاب مي کنيد براي موفقيت شما در تجارت آنلاين اهميت بسزايي دارد. از طريق ايجاد يک فروشگاه الکترونيکي که با خواسته ها و ناخواسته هاي هر کدام از مشتريانتان مطابقت دارد بازخورد فروشگاهتان را افزايش دهيد. البته نامي مثل www.ketabmetab.com نام خوبي نيست. چرا که يک اصطلاح فارسي را در دامنه به کار برديد که معلوم نيست براي کاربر خارجي قابل فهم باشد يا نه.
مشتريان خود را بهتر بشناسيد وطراحي آرمهاي بي نظيري با استفاده از ترکيبات رنگي جالب ، طرح بندي سايت، و طراحي لوگو را در برنامه کاري خود قراردهيد. جذابيت اسم دامنه شما هم مي تواند نقش مهمي در مارک فروشگاه آنلاين شما داشته باشد.
براي کسب موفقيت در اينترنت، درايجاد يک ذهنيت مثبت براي مشتريانتان متفاوت باشيد (البته مبهم نباشيد )
نکته ششم : فروشندگان فعال خود را قوي سازيد
ابتدا براي جذب مشتري اهداف خود را تبليغ کنيد. فروشگاه اينترنتي خود را به صورتي طراحي کنيد که يک بازديد کننده، زمانيکه فروشگاه شما را ترک مي کند از خصوصيات کالاهاي شما با خبر باشد حتي اگر تمايلي به خريد آنها نداشته باشد.
براي روشن شدن موضوع فرض کنيم که شما فروشنده آنلاين گل به خصوصي مانند رز قرمزتازه هستيد فروشگاه آنلاينتان را طوري طراحي کنيد که وقتي بازديد کننده فروشگاه شما را ترک مي کند از ويژگي کالاي شما باخبر باشد هر چند که ممکن است بخش گلهاي رز قرمز را نديده باشد. بنابراين هر زمان که او بخواهد گل رزقرمز بخرد به احتمال زياد سري هم به فروشگاه آنلاين شما مي زند.
از اولين خدمات در فروشگاه اينترنتي شما مشخص کردن بهترين کالا و خدماتتان است .
نکته هفتم : نگذاريد که مشتريانتان شما را فراموش کنند
مديريت روابط با مشتري (CRM : Customer Relationship Management) در درجه اول اهميت قراردارد، به ويژه زمانيکه شما در تلاش براي ايجاد حداقل سقف مشتري پايدار هستيد. روشهاي تازه اي را براي اطلاع رساني به مشتريان قبلي در خصوص محصولات جديد و آخرين بروز رساني سايت برگزينيد . راه حل انتخابي شما براي تجارت الکترونيک بايد قواعدي براي يکپارچه سازي فرايندهاي CRM ( مديريت روابط با مشتري ) داشته باشد. روشهاي ارتباطي جديدي را براي ارتباط با مشتريانتان اتخاذ کنيد.
رضايت مشتريان براي ايجاد فروشي ثابت موفقيت شما را در فروش آنلاين تضمين مي کند.
با اجراي بازاريابي هوشمندانه حضور خود را در اينترنت احساس کنيد. بهينه سازي براي موتور جستجو را در سايت خود اجرا کنيد. بهينه سازي يعني آن که کاري کنيد تا سايت شما در موتورهاي جست و جوي مشهور وب مانند ياهو و گوگل، شناخته شود. براي اين کار بايد جنس هاي بيش تر، تنوع بيش تر و امکان حضور بيش تري را براي کاربران وب مهيا کنيد. کلمات کليدي مناسبي را به نسبت موضوع صفحات سايت خود، در تگ هاي سورس صفحه قرار دهيد.
جذب مشتري تنها از طريق يک بازاريابي زيرکانه حاصل مي گردد.
نکته هشتم : اجراي عمليات پشتيباني قوي
حيات فروشگاه آنلاين شما در گرو عمليات پشتيباني قوي مي باشد . این پشتیبانی باید در راستای استراتژی کسب و کار و مدل تجاری شما باشد و با آن همراستا شود. زماني را براي بررسي عمليات پشتيباني که توسط نرم افزار تجارت الکترونيک ارائه مي گردد اختصاص دهيد. طرحهايي از قبيل فرايند مديريت کالا، فرايند کارت اعتباري، سيستمهاي گزارشگيري و مانند اينها اولين قدم براي اينکار خواهند بود. کليه عمليات پشتيباني به دقت، ميزان و ارائه سريع اطلاعات برمي گردد. راه حل انتخابي شما براي تجارت الکترونيک قدرت شما را براي عمليات پشتيباني مشخص مي کند.
سيستمهاي ناقص پشتيباني، يک عامل تهديد کننده براي عمليات تجارت الکترونيک شما به حساب مي آيد. پيش از شروع تجارت ازقدرت سيستم پشتيباني خود مطمئن شويد. اگر خريدي از سايت شما صورت مي گيرد و شما نتوانيد جنس مورد نظر را تهيه و به آدرس خريدار ارسال کنيد در زمان مورد نظر، اين مسالبه در بازگشت دوباره خريدار به سايت شما ايجاد خلل مي کند. سايت هاي بزرگ، حتي براي نوع بسته بندي - زمان دقيق ارسال و ارائه هديه به مشتريان خود در زمان تحويل کالاي آن ها، برنامه هاي خاص دارند. بايد به اين مسائل در تجارت الکترونيک خود توجه کنيد.
نکته نهم : سريعتر و بهتر ياد بگيريد.
هر فردي ممکن است اشتباه کند، اما تصور اينکه خود را از رقبا مخفي کنيد و اين فرصت را به آنها دهيد تا از خلاءهاي موجود در برنامه شما سوء استفاده نمايند يک خود کشي محض و عامل تهديد کننده اي براي موفقيت شما در اينترنت است.
همواره يک ارزيابي بيطرفانه در مورد تجارت آنلاين خود داشته و آمادگي پذيرش اشتباهات خود را داشته باشيد.
هنر پذيرش اشتباهات خود را فرا گيريد و آنها را برطرف سازيد پيش از آنکه رقباي شما از اين اشتباهات مطلع گردند.
تجارت يعني سرعت. سرعت براي يافتن اشتباهات و رفع آنها ضروري مي باشد. شما بايد سريعتر از رقبايتان نقاط ضعف و اشتباهات خود را بيابيد و آنها را کاملا برطرف سازيد. اگر مشاهده مي کنيد که در فروشگاه فروش کتاب، کتب داستان از خريداران کمي به نسبت کتابهاي درسي برخوردار است و تمايل مقطعي و زماني کاربران سايت، به خريد کتاب هاي درسي بيش تر است، و اين مسئله در پايگاه هاي وب مشابه رقبا نيز به نوعي قابل فهم است، تعداد عرضه کتاب درسي را افزايش داده و حداقل ۲۰ درصد کل آگهي هاي تبليغاتي پخش شده روي ايندکس سايت را به معرفي اين بخش اختصاص دهيد. يعني به قول متخصصان مديريت، سازمان يادگيرنده راه اندازي کنيد. منعطف بودن در اين مسئله، خيلي وابسته به نکته پنجمي است که در ابتداي مطلب اظهار کرديم.
نکته دهم : مشتريانتان را شگفت زده سازيد
با تغييرات متناوب در خدمات تجاري خود، مشتريان را شگفت زده سازيد. مثلا ارائه تخفيفات ويژه مي تواند آنها را براي خريد ترغيب کند. فروشگاه اينترنتي به تداوم سرمايه گذاري تجاري شما کمک خواهد کرد. محاسبات منظمي را در جهت معرفي و نمايش محصولات خود در فروشگاه آنلاينتان انجام دهيد. براي کمرنگ نشدن آرم تجاريتان در اذهان مشتريان دست به تغييرات تازه اي بزنيد. مطمئن شويد که اين تغييرات جذابيت کارتان را کم نکرده والبته در ايجاد تنوع زياده روي نکنيد.
مادامي که تاثير اين تغييرات و نوآوري ها براهداف تجاري خود ادامه داشته باشد به کسب موفقيت در تجارت آنلاين نزديک خواهيد شد.
این 10 نکته، از مهم ترین راهکارهایی برای تبدیل کردن یک سایت تجارت الکترونیک به پرتالی با آینده موفق است. رعایت این نکات، کار آسانی نیست و نیازمند صبوری، برنامه ریزی، تحلیل فنی و استراتژی صحیح کسب و کار در فضای مجازی و استفاده از متخصصان مربوطه است. با بررسی سایت های موفق در این عرصه، تجربه خوبی را در حوزه کارآفرینی دیجیتالی دنبال کنید.
ارسال نظر