۲۰۶۳۵۳
۱ نظر
۵۰۵۵
۱ نظر
۵۰۵۵
پ

راهنمای زندگی و تحصیل در خارج از ایران

راهنمای فرصت های تحصیلی در کشور سوئد

در میان کشورهای اسکاندیناوی، کشور سوئد یکی از مقاصد اصلی ایرانیان برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می باشد. این کشور به لحاظ قرابت های فرهنگی و اجتماعی با ایران در یک قرن گذشته، مقصد بسیاری از دانشجویان و محققان ایرانی بوده است.

راهنمای فرصت های تحصیلی در کشور سوئد



برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد سلسله مقالاتی درباره فرآیند اخذ پذیرش در مقاطع عالی تحصیلی در کشورهای مختلف جهان را برای مخاطبان خود ارائه کند. این مقالات تلاش دارد تا به صورت عملی و مصور، اصول و مبانی فرآیند اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های مختلف جهان را آموزش دهد. با توجه به اشتیاق گسترده جامعه جوان ایران برای کسب تجربه تحصیل و تحقیق در مقاطع عالی در دانشگاه های آسیا، اروپا و آمریکا و تخصصی بودن این موضوع، بخش سبک زندگی برترین ها هر هفته موضوعات مختلف مربوط به این فرآیند را به جامعه مخاطبان عزیز سایت ارائه می کند. امیدواریم مخاطبان برترین ها و کلیه عزیزانی که این محتواها را مشاهده می کنند، به راحتی بتوانند خود و دیگران را در امر پذیرش تحصیلی و اخذ بورسیه یاری دهند.

راهنمای فرصت های تحصیلی در کشور سوئد

راهنمای فرصت های تحصیلی در کشور سوئد

در 22 گفتار قبلی ، درباره مسائل مربوط به فرایند اخذ پذیرش تحصیلی و بورس،مطالب را به اطلاع خواننده گان محترم رسانیدم. از این گفتار به بعد، به معرفی فرصت های تحصیلی در اروپا، آسیا و آمریکای شمالی خواهیم پرداخت و تلاش میکنیم در هزاران نکته ای که در ادامه این مطالب ارائه میشود، علاقمندان محترم را به فرصت های تحصیلی و تحقیقی در کشورهای مختلف جهان به صورتی تصویری و ویدئویی آشنا کنیم. گفتار امروز را به کشور سوئد اختصاص داده ایم که یکی از مقاصد اصلی و مهم تحصیلات عالیه برای ایرانیان خارج از کشور می باشد.

در میان کشورهای اسکاندیناوی، کشور سوئد یکی از مقاصد اصلی ایرانیان برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می باشد. این کشور به لحاظ قرابت های فرهنگی و اجتماعی با ایران در یک قرن گذشته، مقصد بسیاری از دانشجویان و محققان ایرانی در رشته های مختلف علمی بوده است. با وجود سردسیر بودن سوئد و قرارگیری آن در شمال اروپا و فاصله زیاد آن با ایران، سوئد و مراکز علمی این کشور، همچنان رابطه فرهنگی و پژوهشی خود را با فعالان علمی و پژوهشی ایران حفظ کرده اند و به نظر می رسد این رابطه در سه دهه گذشته به شدت افزایش یافته است.

وجود مراکز ایرانشناسی معتبر در شهرهایی مانند اوپسالا و استکهلم و حضور ده ها هزار ایرانی شاغل، دانشجو و مقیم در این کشور، همه و همه نشان دهنده اهمیت سوئد به عنوان یک مرکز علمی و فرهنگی برای ایرانیان اروپا بوده است. دانشگاه های سوئد تا سال ۲۰۱۱ میلادی، برای متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا رایگان بود اما به واسطه لایحه ای که دولت سوئد به پارلمان این کشور تقدیم کرد، تحصیل دانشجویان خارجی در این کشور از ان تاریخ به بعد، با پرداخت شهریه های مصوب دانشگاه های سوئد امکان پذیر است.

میزان این شهریه ها در دانشگاه های سوئد متفاوت است اما با توجه به افزایش سرسام آور نرخ ارز در سال های اخیر و با توجه به گران بودن هزینه زندگی در سوئد برای دانشجویان به طور کل، امکان ادامه تحصیل در مقاطع عالیه برای شمار گسترده ای از ایرانیان متقاضی تحصیل رایگان در این کشور از بین رقته است. در این گفتار، به ارائه نکاتی درباره اخذ پذیرش تحصیلی از کشور سوئد و شیوه های دریافت بورس و ادامه تحصیل با امکان تخفیف شهریه و بخشودگی شهریه می پردازیم.

نکته ۴۰۶: در صورتی که به دنبال تحصیل در یکی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سوئد به صورت رایگان هستید، این امکان برای رشته های کارشناسی ارشد بسیار کم، اما برای رشته های دکترا و پسا دکترا بسیار زیاد است و به طور متوسط ماهی ۹۰۰۰کرون به شما پرداخت می شود. هر دارنده بورسیه تحصیلی در سوئد، برای مسافرت به این کشور مبلغ ۱۵۰۰۰ کرون سوئد دریافت می کند. این مبلغ شاید هر ساله متغیر باشد. برای اطلاعات دقیق تر، به لینک هایی که در ادامه معرفی شده است مراجعه کنید.

نکته ۴۰۷: حتی اگر به زبان سوئدی تسلط کامل داشته باشید، امکان ادامه تحصیل شما به صورت رایگان در مقطع کارشناسی در این کشور وجود ندارد.

نکته ۴۰۸: تنها در صورتی دانشگاه های سوئد، پذیرش قطعی جهت اقدام برای دریافت روادید دانشچویی می دهند که حداقل ۲۵ درصد هزینه ثبت نام یک دوره تحصیلی را به حساب دانشگاه واریز کرده باشید. بنابراین اگر نمیتوانید بورس یا معافیت در پرداخت شهریه از دانشگاه های سوئد دریافت کنید، از صرف هزینه های اضافی برای ارسال مدارک و مسائلی از این دست خوودداری کنید که ره به جایی نخواهید برد.

نکته ۴۰۹: بر خلاف سال های پیش، برای ارسال مدارک به دانشگاه های سوئد، باید مبلغ ۱۰۰۰ کرون جهت هزینه بررسی مدارک ۱ را از طریق پرتال استودرا ۲ پرداخت کنید تا سیستم به شما امکان ثبت نام موقت و ارسال مدارک بدهد. بنابراین جهت صرفه جویی در هزینه های خود، ابتدا با دانشگاه های مورد نظر خود مکاتبه کنید و در صورتی که موافقت استاد یا دپارتمانی را برای دریافت بورس یا کمک هزینه یا بخشودگی شهریه دریافت کردید، نسبت به پرداخت مبلغ مربوطه و ارسال مدارک اقدام نمایید.

نکته ۴۱۰: در صورتی که علاقمند به تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکترا در این کشور می باشید، ابتدا لازم است تا در سایت استودرا ثبت نام کنید و کد کاربری دریافت نمایید و نسبت به تکمیل فرآیند ثبت نام اقدام کنید. این سایت به دو زبان سوئدی و انگلیسی، مجموعه متنوعی از اطلاعات رسمی درباره ده ها مرکز تحصیلی در سوئد، شیوه های ثبت نام، شهریه ها، شیوه های دریافت بورسیه و تحفیف در شهریه و مسائلی از این دست را برای متقاضیان فراهم کرده است.

راهنمای فرصت های تحصیلی در کشور سوئد

نکته ۴۱۱: معمولا برای ترم پاییز، تا اواخر ژانویه یا اواسط فوریه می بایست مدارک خود را به نشانی اعلامی در سایت STUDERA که به زبان انگلیسی به معنی STUDY می باشد را ارسال کنید تا کارشناسان این مرکز پس از دریافت مدارک شما و بر اساس دانشگاه هایی که انتخاب کرده اید، نسبت به ارسال الکترونیکی مدارک دریافتی به دانشگاه های مقصد اقدام کنند. اکثر دانشگاههای سوئد از شما درخواست می کنند به جای ارسال مستقیم مدارک به دانشگاه، پرونده خود را بر اساس نیازمندی های پذیرش، به مرکز استودرا ارسال کنید تا این مرکز پس از بررسی مدارک و تائئد صحت آن ها، موارد را به دانشگاه مورد نظر شما منعکس کند. مدارک را همواره باید به نشانی : Sweden FE ۱, SE-۸۳۳ ۸۳ Stroemsund, SWEDEN ارسال کنید. معمولا اخرین فرصت ثبت نام برای بورسیه های تحصیلی در سوئد، ۱۱ فوریه هر سال می باشد. این تاریخ، شاید تغییر کند.

نگته ۴۱۲: اطلاعات کامل و تکمیلی درباره تحصیل در سوئد به دو زبان سوئدی و انگلیسی در سایت رسمی تحصیلات عالیه در سوئد به نشانی Studyinsweden.se در دسترس می باشد. در این پایگاه فهرست کلیه رشته ها و دانشگاه های این کشور به همراه اطلاعات مشاوره ای گسترده درباره مکان اقامت و نحوه دریافت بورسیه های تحصیلی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

راهنمای فرصت های تحصیلی در کشور سوئد

نکته ۴۱۳: شورای تحصیلات عالیه در سوئد ۳ ، مسئول رسمی ارزشیابی و تائید صلاحیت مدارک تحصیلی ارسال توسط دانشجویان و متقاضیان تحصیل از خارج از سوئد می باشد.

نکته ۴۱۴: در صورتی که متقاضی تحصیل در مقطع دکترا و پسا دکترا در دانشگاه های سوئد می باشید و قصد دریافت اطلاعات تکمیلی در این حوزه در یک محل مناسب دارید، سایت رسمی و دولتی تحصیلات دکترای سوئد ۴ ، انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. در این پرتال، اطلاعات تکمیلی درباره فرصت های تحصیلی دکترا، دریافت بورسیه های متنوع دولتی، شرکتی و خصوصی و هم چنین شیوه نامه تالیف و انتشار پایان نامه های دکترا در کشور سوئد برای متقاضیان ارائه شده است. البته از طریق فرصت های استخدامی یا تحصیلات دکترا در سایت های دانشگاهی سوئد نیز می توانید با فرصت های تحصیلی در این مقطع آشنا شوید. اما یکپارچگی اطلاعاتی در این بخش، دکترا در یک کلیک را برای شما به ارمغان آورده است!

راهنمای فرصت های تحصیلی در کشور سوئد

نکته ۴۱۵: قبلا درباره چگونگی دریافت اطلاعات درباره دانشگاه های سوئد در نکته های شماره ۱۹۰ و ۳۱۳ اطلاعات کاملی ارائه کردیم. این بخش ها را مجددا مطالعه کنید.

نکته ۴۱۶: شش دانشگاه کارولینسکا ۵ ، لوند ۶ ، کالج سلطنتی فنی ۷ ، چالمرز ۸ ، گوتنبرگ ۹ و اوپسالا ۱۰ ، در زمره معروف ترین دانشگاه های سوئد برای تحصیل در رشته فنی و مهندسی و پزشکی می باشند. شمار گسترده داانشجوییان و محققان ایرانی در این شش دانشگاه در سه دهه اخیر، نشان دهنده قابلیت های علمی ممتاز جامعه ایرانی در برترین مراکز علمی این کشور می باشد که می تواند گزینه های خوبی برای متقاضیان در مقاطع عالی در سوئد باشد.

در ویدئوی زیر، درباره دانشگاه چالمرز در شهر گوتنبرگ سوئد، اطلاعات خوبی ارائه شده است



در این ویدئو، گذری خواهیم داشت به معرفی دانشگاه سلطنتی KTH در استکهلم.



اگر به فکر تحصیل در دانشگاه اوپسالا، یکی از معتبرترین و قدیمی ترین دانشگاه های اروپا در نزدیکی استکهلم را دارید، ویدئوی زیر شروع خوبی است.



نکته ۴۱۷: به دلیل محدودیت مرکز اسکان دانشجویی در سوئد، حتی الامکان به این موضوع به صورت موازی در فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی خود تمرکز کنید تا فرصت های مختلفی را برای دریافت مکان های اقامتی مناسب بر اساس بودجه خود بررسی کنید.

نکته ۴۱۸: اکثرا برای پذیرش در مقاطع عالی تحصیلی در سوئد، نیازمند مدرک GRE-GMAT نیستند اما برخی رشته ها در زمینه های کارآفرینی، مدیریت یا اقتصاد، این دو مدرک را از متقاضی درخواست می کنند که باید در اختیار داشته باشید. اطلاعات تکمیلی درباره مدارک مورد نیاز را همواره از هماهنگ کننده رشته تحصیلی ۱۱ مورد نظر خود استعلام کنید.

نکته ۴۱۹: در صورتی که بعد از زمان رسمی دریافت مدارک تحصیلی دانشجویان خارچ از سوئد، مدارک خودرا به نشانی اعلامی در استودرا ارسال کردید، به عنوان late applicant معرفی خواهید شد و بررسی پرونده شما زمانی در دستور کار قرار خواهد گرفت که ارزشیابی مدارک دیگر متقاضیان صورت گرفته باشد و شمار پذیرفته شدگان برای یک رشته تحصیلی کافی نباشد. بنابراین همواره مدارک خود را در سر رسید اعلامی، به نشانی مربوطه ارسال کنید تا شانس خود را برای دریافت بورس و پذیرش تحصیلی بخاطر دیرکرد مدارک ازدست ندهید.

نکته ۴۲۰: اگر یک بار مدارک خود را به استودرا واقع در شهر Stromsund استان Orebro سوئد ارسال کردید و در رشته و گرایش مورد نظر قبول نشدید، برای ترم بعد یا سال بعد ،نیاز نیست کل مدارک قبلی را به استودرا ارسال کنید. کافی است برگه حاوی رشته های انتخابی جدید ۱۲ را به همراه نیازمندی های هر رشته برای پذیرش ۱۳ ، به آدرس مربوطه ارسال کنید و شماره پرونده ۱۴ خود را که سایت به شما داده است، بر روی پاکت نامه و کلیه مدارک ارسالی قید کنید.

نکته ۴۲۱: دانشگاه های سوئد معمولا بعد از بررسی مدارک شما که از سوی استودرا برای آن ها ارسال شده است ف با توجه به ارزشیابی پرونده دیگر متقاضیان در رشته تحصیلی مورد نظر، نسبت به اعلام نمره ارزشیابی ۱۵ اقدام می کنند. این نمره در کنار پرونده الکترونیکی شما در سایت استودرا درج می شود. هر اندازه این نمره بالاتر باشد، شانس پذیرش شما بیش تر خواهد بود. هر سال، حداکثر این نمره با توجه به شمار متقاضیان تغییرمی کند اما این نمره برای دانشگاه های اوپسالا، کالج سلطنتی فنی، اوربرو و چالمرز و لوند، به ترتیب ۹۹۹، ۵۲، ۹۹۹، ۹۹۹ و ۹۹۹ می باشد. این ارقام، همواره تغییر میکند.

نکته ۴۲۲: علاقمندانی که قصد دارند به زبان سوئدی در دانشگاه های سوئد تحصیل کنند، باید مدرک TISUS را در اختیار داشته باشند که مدرک رسمی آشنایی به زبان سوئدی برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های این کشور است و مانند آیلتس و تافل، نمره ندارد و تنها عنوان قبولی یا ردی بر روی آن درج می شود. از طریق پرتال رسمی این آزمون در سوئد ۱۶ می توانید درباره آن اطلاعاتی کسب کنید. همواره در نظر داشته باشید که تحصیل در مقاطع کارشناسی در دانشگاه های سوئد، برای خارجی ها رایگان نمی باشد و امکان دریافت بورس تحصیلی نیز بسیار ضعیف است.

نکته ۴۲۳: کلیه اطلاعات مربوط به اقامت و تمدید ویزا در سوئد و مسائل غیر تحصیلی را می توانید از طریق اداره مهاجرت ۱۷ این کشور سوال کنید.

نکته ۴۲۴: اکثر دانشگاه های سوئد بر اساس موقعیت های دکترا ۱۸ یا استخدام موقت یا دائم هیات علمی،نسبت به ارائه بورسیه های تحصیلی برای مقتاضیان اقدام می کنند. این موقعیت ها را در سایت دانشگاه ها و یا بر روی پرتال مربوط به معرفی دوره های دکترا در سوئد می توانید پیدا کنید. البته مکاتبه با اساتید بر اساس اظهارنامه هدف خوب و رزومه قوی نیز می تواند دانشگاه ها را نسبت به اعطای بورس تحصیلی به شما ترغیب کند. مواردی که در بخش منابع اخذ بورسیه تحصیلی در گفتار بیستم اشاره شد را فراموش نکنید.

نکته ۴۲۵: سالانه صدها فرصت تحقیقاتی به صورت بورس، تخفیف شهریه یا بخشودگی شهریه به دانشچویان کشورهای در حال توسعه، آفریقایی و آسیایی اعطا می شود. بنابراین هیچ گاه به واسطه نمرات کم یا رزومه متوسط و نه خیلی قوی، به استنباط های منفی نسبت به شانس پذیرش خود در دانشگاههای سوئد مبادرت نکنید. هیچ فردی به جز استاد یک دانشگاه در زمینه و گرایش مورد نظرتان نمی تواند درباره قوی بودن یا نبودن پرونده شما نظر دهد. بنابراین از دریافت مشاوره از افراد نا اگاه و موسسات مجاز یا غیر مجاز اعرام دانشجو در این زمینه خودداری کنید.

نکات مهم

۱- ایرانیان در حال تحصیل در دانشگاه های مختلف سوئد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، یکی از بهترین منابع جهت کسب اطلاعات دقیق و به روز درباره فرصتهای تحصیلی و تحقیقاتی و حتی اقامتی برای متقاضیان محترم تحصیل در سوئد می باشند.

۲- سایت سفارت سوئد در تهرانف همواره به روز ترین اطلاعات درباره نحوه ویزا و مدارک لازم و حتی پاسخ به پرسش های اححتمالی متقاضیان را انجام می دهد.

۳- همواره پیش از ارسال مدارک به دانشگاه های سوئد و حتی سایت استودرا، با اساتید و مسئولان پذیرش در دانشگاه و دپارتمان مورد علاقه خود، مطلع شوید.

۴- اگر قصد تحصیل رایگان در سوئد در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را دارید، باید بدانید که این فرآیند برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا فراهم نیست.

۵- فرصت های بورسیه در سوئد برای دانشجویان دکترا به مراتب بیش تر از مقطع کارشناسی ارشد می باشد.

۶- از پرتال های مربوط به دانشگاه های سوئد در شبکه های اجتماعی نهایت استفاده را برای ارتقای سطج اطلاعاتی خود ببرید.

۷- سفارت سوئد در ایران در نشانی : http://www.swedenabroad.com/en-GB/Embassies/Tehran

۸- سفارت ایران در سوئد در نشانی : IRAN.SE قرار دارد.


1- Application fee

2- www.studera.nu

3- www.UHR.se

4- http://www.doktorandhandboken.nu

5- www.ki.se

6- www.lu.se

7- www.kth.se

8- www.chalmers.se

9- www.gu.se

10- www.uu.se
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با تشکر از مطالب مفیدتون.لطفا درباره ی کشور های دیگه هم مثل آلمان سوئیس و ... راهنمایی کنید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج