جاباما
۱۹۲۴۹۲
۲۶۹ نظر
۵۲۵۲
۲۶۹ نظر
۵۲۵۲
پ

گفت‌وگو با زوجی که «ازدواج سفید» کرده‌اند

آنچه می‌خوانید، گوشه‌ای از سیاه و سفیدِ یک زندگی است در گفت‌وگو با زوجی که چند سال است زندگی مشترک اما بدون ازدواج رسمی و ثبت شده را انتخاب کرده‌اند. ازدواج سفید، تهدید جدید نهاد خانواده در ایران است. شاید از تهدید هم باید پا را فرا‌تر گذاشت.

خبر آنلاین - فهیمه حسن میری: آنچه می‌خوانید، گوشه‌ای از سیاه و سفیدِ یک زندگی است در گفت‌وگو با زوجی که چند سال است زندگی مشترک اما بدون ازدواج رسمی و ثبت شده را انتخاب کرده‌اند. «جام جم سرا» این گفت‌وگو را که در یکی از سایت‌های خبری منتشر شده فقط به قصد اطلاع‌رسانی و بدون قضاوت درباره آن، بازنشر کرده است.

ازدواج سفید، تهدید جدید نهاد خانواده در ایران است. شاید از تهدید هم باید پا را فرا‌تر گذاشت؛ کابوس هولناک نهاد خانواده. اگر تا یکی دو سال پیش از جامعه‌شناسان خانواده و از مسوولان حقوقی می‌پرسیدید مهم‌ترین آسیبی که خانواده ایرانی را تهدید می‌کند، به اتفاق از طلاق نام می‌بردند. موضوعی که با هر کیفیتی و به هر دلیلی، به هرحال در بطن خانواده اتفاق می‌افتد. هرچند که افزایش سن ازدواج و بی‌رغبتی جوانان به ازدواج هم در مراحل بعدی قرار می‌گرفت. اما دغدغه حفظ خانواده‌های تشکیل شده، ‌ از همه مهم‌تر بود.

گفت‌وگو با زوجی که «ازدواج سفید» کرده‌اند

اما در سال ۹۳، زنگ هشدار برای ازدواج سفید، به صدا درآمد؛ شیوه‌ای از زندگی که با عرف، شرع، سنت و سبک زندگی جامعه ایرانی در همه این سال‌ها و دهه‌ها و حتی قرن‌های گذشته همخوانی ندارد. هرچند که بسیاری بگویند که این موضوع آنقدر فراگیر نیست که برایش نگران بود، اما به نظر آنقدر جدی هست که معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، یکی از نخستین افرادی باشد که دراین‌باره هشدار می‌دهد.

ازدواج سفید درحالی در جامعه ایران دیده می‌شود که در شرع، قانون ازدواج موقت وجود دارد. قانونی مترقی که به دلیل استفاده نامناسب از آن و رواج ازدواج موقت در برخی مردان متاهل از چنین چیزی، با واکنش‌های منفی بسیاری همراه شده و ظاهرا عرف آن را نمی‌پذیرد. این درحالی است که ازدواج موقت می‌تواند جایگزینی برای ازدواج سفید باشد.

در یک سال گذشته درباره ازدواج سفید، گفتگوهای بسیاری از کار‌شناسان و مسوولان مختلف منتشر شده است. اما تاکنون از خودتان پرسیده‌اید آنهایی که تن به ازدواج سفید می‌دهند، حرفشان چیست؟ البته مشاور‌ها و آسیب‌شناسان خانواده نقل‌قول‌هایی از دلایل این افراد برای ازدواج سفید ارائه داده‌اند. اما سراغ زن و مردی رفتیم که به سبک ازدواج سفید، با هم زندگی می‌کنند. نگفتنی است که اسمی در این گفتگو-گزارش از این دو نفر برده نمی‌شود و فقط حرف‌های این دو نفر روایت شده؛ بدون هیچ قضاوتی درباره آن.

قرار ملاقات را در خانه‌شان می‌گذاریم. دورادور می‌شناسمشان. مرد و زنی هستند سی‌ و چندساله، فرهنگی، تحصیل‌کرده و از طبقه متوسط. می‌دانند قرار است درباره نوع زندگیشان، درباره آنچه این روز‌ها به آن «ازدواج سفید» گفته می‌شود یا خیلی‌ها از آن تعبیر همزیستی دارند و زندگی مشترک زن و مرد بدون مراحل قانونی و شرعی است، گزارش بنویسم.

قرار است بنشینیم و یکی دوساعت حرف بزنیم تا به سوال‌هایی که توی ذهنم دارم جواب بدهند. یکیشان چای می‌آورد و دیگری شیرینی. تا می‌نشینند، به انگشتشان نگاه می‌کنم. زن که متوجه می‌شود دلیل نگاهم چیست، با خنده می‌گوید «نه، ما حلقه نداریم». و ادامه می‌دهد: «این سبک زندگی با آنچه همیشه همه جا دیده‌اید تفاوت دارد دیگر، قرار نیست کارهایی را بکنیم که بقیه انجام می‌دهند. در زندگی ما از رسم و رسوم و خرید‌ها و خرج‌های اضافه خبری نیست. ضمن اینکه تا جایی که می‌شود، باید نشانه‌های ظاهری را حذف کنیم، چون جامعه ما این زندگی را نمی‌پسندد، می‌دانید که؟»

می‌دانم. سرم را تکان می‌دهم که یعنی می‌دانم: «برای همین الان اینجا هستم، که بدانم چرا با اینکه جامعه این سبک زندگی را نمی‌پسندد، آن را انتخاب کرده‌اید و حتی مجبور می‌شوید به جای دفاع از آن، پنهانش کنید و این همه سختی را تحمل کنید؟»

لیوان چایش را برمی‌دارد و می‌گوید: «تمام زندگی‌ها همین‌طور است. هر کدام سختی‌ها و مزیت‌های خودش را دارد. این شیوه زندگی هم همینطور. از نظر ما اتفاق عجیب و غریبی نیست ولی از نظر دیگران هست، پس مجبوریم پنهانش کنیم. راستش، این سخت‌ترین بخش قضیه است. اگر به شیوه دیگران ازدواج کرده بودیم و بعد زیر یک سقف زندگی می‌کردیم، نیازی به این همه پنهانکاری و ترس از برملا شدن قضیه نداشتیم، اما حالا بعضی از دوستان و آشنایانمان وضعیت زندگی ما را می‌دانند، بعضی نمی‌دانند، گاهی باید مراقب باشیم که بقیه نفهمند و گاهی خیالمان راحت است. همکار‌ها نباید سر در بیاورند، دوست‌ها اشکالی ندارد، بعضی از اعضای فامیل می‌توانند بدانند و بعضی دیگر نه، به همکلاسی‌ها و همسایه‌ها چه بگوییم که هزار جور فکر به سرشان نزند. چطور بگویم چه حسی است...»

می‌گویم: «سردرگمی؟ دوگانگی؟...»

با سر تایید می‌کند: «دقیقا همین، دوگانگی. فکر کنید یک فرم به شما می‌دهند که پر کنید، تا به قسمت متاهل یا مجرد می‌رسید، می‌دانید تکلیفتان چیست. یا متاهل هستید و با همسرتان زندگی می‌کنید یا مجردید. اما من بار‌ها در این شرایط قرار گرفته‌ام و از خودم پرسیده‌ام خب، تو کدامی؟ و به نتیجه نرسیده‌ام. شاید به نظر شما ساده بیاید اما این بد‌ترین حسی بوده که داشته‌ام. اینکه ندانید چه هستید و که هستید.»

نگاه متعجبم را می‌فهمد که پس چرا؟!

مرد جواب می‌دهد: «اما چیزهای مهم‌تر از این هست که مجابمان می‌کند اینطور زندگی کنیم.»

منتظر دلایل مهمی هستم که مجابشان کرده است. ادامه می‌دهد: «همین آمار طلاق را نگاه کنید که روز به روز بیشتر می‌شود. ما نمی‌خواهیم یکی از این‌ها باشیم. می‌خواهیم اول به شناخت از همدیگر برسیم و بعد اگر دیدیدم همدیگر را برای تمام عمرمان می‌خواهیم آنوقت به این موضوع رسمیت بدهیم، نه اینکه مثل خیلی‌ها ندیده و نشناخته وارد یک رابطه دائمی شویم که در ادامه آن مثل خیلی‌های دیگر یا از هم جدا شویم یا دلزده شویم اما از سر اجبار به زندگیمان ادامه دهیم. قرارمان بین خودمان این است که تا زمانی که «عشق» هست، ادامه بدهیم.»

می‌پرسم در این چند سال به شناخت نرسیده‌اید؟ و اصلا مگر شناخت فقط با زندگی‌ کردن به دست می‌آید؟ که می‌گوید: «به شناخت رسیده‌ایم اما ازدواجمان را ثبت کنیم که چه بشود؟ قوانین دست و پاگیر برای خودمان جور کنیم؟ هزار جور رفت و آمد و خواستگاری و انواع مخالفت‌ها و موافقت‌ها و تشریفات مختلف برای چه؟ همدیگر را انتخاب کردیم و حالا زندگی می‌کنیم دیگر. هروقت هم دیدیم مناسب نیستیم از هم جدا می‌شویم.»

می‌پرسم: «تعهد چطور؟»

زن چهره جدی به خودش می‌گیرد و می‌گوید: «به نظر ما خیلی مهم است که تعریف مشترکی از «تعهد» داشته باشیم. برای ما تعهد یعنی احساس یگانه‌ای که به یکدیگر داریم و نوع و میزان رابطه‌مان را با هم مشخص می‌کند. به این تعریف پایبندیم و هروقت هرکدام احساس کردیم از این احساس چیزی کم شده یا یکی از ما مایل است رابطه احساسی یا فیزیکی که مخصوص ما دو نفر است را با دیگری تجربه کند، دیگر زندگی مشترکی در کار نخواهد بود. بدون دردسر و دادگاه و طلاق از هم جدا می‌شویم. می‌بینید؟ بنابراین خیانتی هم در کار نیست.»

می‌پرسم یعنی مهم‌ترین دلیلتان برای انتخاب این نوع زندگی همین است؟ نگرانید که مبادا مناسب همدیگر نباشید و می‌توانید به راحتی از همدیگر جدا شوید؟ مشکلات دیگری مثلا مشکل اقتصادی برای ازدواج و شروع زندگی مشترک نداشتید؟ مرد دستی به مو‌هایش می‌کشد و به صندلی تکیه می‌دهد: «دوستانی داریم که به خاطر مشکلات اقتصادی، بدون اینکه با هم ازدواج کنند تصمیم گرفته‌اند به صورت مشترک با هم زندگی می‌کنند؛ هر دوی دختر و پسر در تهران دانشجو هستند یا تصمیم گرفته‌اند جدا از خانواده‌شان زندگی کنند و برای اینکه در مخارج مسکن و انواع قبض و خریدهای روزانه صرفه‌جویی شود با هم زندگی می‌کنند.»

به این فکر می‌کنم که با همه این حرف‌ها که گفتند، توی دلشان، توی فکرشان، با خودشان چند چندند؟ چقدر به آینده‌ای که قرار است بیاید خوش‌بینند؟ چقدر می‌توانند آجر‌های رابطه‌شان را اینطور روی هم بچینند و نترسند از توفانی که ممکن است آن را متلاشی کند

او تاکید می‌کند: «اما ما دلیلمان این‌ها نیست. می‌توانستیم با یک مراسم ساده و بدون تشریفات هم به عقد همدیگر دربیاییم. ضمن اینکه این نوع زندگی در کشورهای دیگر هم جواب خودش را پس داده؛ آدم‌ها اول با هم زندگی می‌کنند، بعد اگر خواستند ازدواج می‌کنند.»

اشاره‌ام به تفاوت‌ فرهنگ‌ها را می‌پذیرند. قبول می‌کنند که برای تجربه کردن آنچه در فیلم‌ها دیده یا از آن سوی آب‌ها به گوششان خورده، باید تبعات زیادی را بپذیرند. می‌پذیرند که مردم هر جامعه‌ای باید‌ها و نبایدهای خودشان را دارند و اصلا برای همین است که در موارد زیادی شرایطشان را از دیگران پنهان می‌کنند؛ اما در ‌‌نهایت به اینجا می‌رسیم که: «اما فعلا که درباره این زندگی توافق کرده‌ایم.»

می‌رسم به اینکه «تکلیفتان با بچه‌دار شدن چیست؟»

«مسلما هرگز، اصلا. مگر دیوانه‌ایم؟ هم دلمان بچه‌ نمی‌خواهد و هم در این شرایط بلاتکلیف؟ ما حتی هنوز مسافرت نمی‌توانیم برویم، در هتل نمی‌توانیم با هم بمانیم چون اسممان در شناسنامه همدیگر ثبت نشده، در مناسبت‌ها و مراسم خانوادگی نمی‌توانیم با هم باشیم، از تسهیلاتی که به متاهل‌ها داده می‌شود بی‌بهره‌ایم، برای اجاره کردن خانه مشکل داریم، آنوقت بچه‌دار هم بشویم؟ استرس و نگرانی پنهان زندگی کردن دو نفره کافی نیست؟»

بعد از حرف‌های دیگرمان درباره مسائل مختلف، می‌پرسم: فکر می‌کنید بتوانید به بقیه هم پیشنهاد بدهید اینطور زندگی کنند؟

بعد از چند دقیقه، زن سکوت را می‌شکند: «راستش این است که نمی‌دانم! یک جور شنا کردن خلاف جریان آب است دیگر. سختی‌های خودش را دارد. این تصمیم‌ها به شرایط آدم‌ها بستگی دارد. تنها چیزی که می‌دانم این است که من استقلال مالی و شخصیتی دارم و به علاقه شریک زندگی‌ام نسبت به خودم اطمینان دارم در غیر این صورت قطعا آسیب می‌دیدم. می‌دانید؟ این زندگی برای زن‌ها خطرناک‌تر است. دوستان دختری داشتم که با تصور اینکه زندگیشان زیر یک سقف با پسر مورد علاقه‌شان به ازدواج می‌انجامد یا اینکه فکر می‌کردند این زندگی دوام دارد وارد رابطه‌ای شدند اما در‌‌نهایت از اینجا مانده و از آنجا رانده شدند. دیگر خانواده‌شان آن‌ها را نپذیرفت و رابطه‌شان به یک رابطه دائمی هم منجر نشد. در این میان هم آنقدر از لحاظ عاطفی و اقتصادی وابسته شدند که بعد از جدایی از شریک‌ زندگیشان به افسردگی‌های شدید یا حتی اعتیاد دچار شدند.»

به لیوان خالی چایش نگاه می‌کند و ادامه می‌دهد: «نه اینکه پسر‌ها آسیب نبینند، اما تربیت خانوادگی و اجتماعی ما طوری است که به دختر‌ها اعتماد به نفس کمتری داده می‌شود بنابراین اگر این زندگی‌ را انتخاب کنند و بعد آنچه در ذهنشان ساخته‌اند از بین برود، چیزی برایشان باقی نمی‌ماند. دست‌کم در زندگی‌های متعارف، بعد از جدایی از همسرشان یا هنگام اختلاف، حمایت خانواده و اطرافیانشان را دارند، از بعضی حمایت‌های مادی و قانونی بهره‌مند می‌شوند، اما اگر در این زندگی حواسشان به خودشان نباشد، بازنده اصلی آن‌ها هستند. از نظر فیزیکی هم که خودتان می‌دانید زنان چقدر ممکن است آسیب ببینند. سقط جنین‌های مکرر دوستانم را دیده‌ام. می‌دانم یک رابطه نامطمئن و ناپایدار چطور می‌تواند از نظر روحی و جسمی زنان را تهدید کند و به آن‌ها ضربه بزند. این‌ها فقط توی فیلم‌ها نیست. این اتفاق‌ها را با چشم خودم دیده‌ام...»

در را که می‌بندم و از خانه‌شان بیرون می‌آیم، به سوال‌های بسیار دیگری فکر می‌کنم که توی ذهنم دارم. بیشتر از همه به این فکر می‌کنم که با همه این حرف‌ها که گفتند، توی دلشان، توی فکرشان، با خودشان چند چندند؟ چقدر به آینده‌ای که قرار است بیاید خوش‌بینند؟ چقدر می‌توانند آجر‌های رابطه‌شان را اینطور روی هم بچینند و نترسند که هر باد و طوفانی ممکن است آن را از هم متلاشی کند؟ اصلا دلشان می‌آید بدون نقشه، آجر روی آجر بگذارند؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • راضیه

      تلخه...تلخ

      پاسخ ها

      • صادق

        سلام این مطلب را خواندم به انسان منطقی می توان کمک کرد ولی انسانی که خودش اقرار دارد کارش مضر است و نمی خواهد منطقی بیندیشد نمی توان کمک کرد. جای هیچ بحثی به این افراد نیست

      • مهدی

        نادانترین انسانها کسانی هستند که بقیه را قضاوت میکنند

      • ناهید

        ازدواج سفید فقط به ضرر یه خانومه پی از جدایی نه مهریه ای نه حمایت و پشتیبانی از طرف خانواده باید همه غصش رو تنها به دوش بکشه و با ترس از لو رفتن رابطش در این جامعه
        اما در عوض کلی به نفع یه آقاست راحت جدا میشه نه نفقه میده نه مهریه میره سراغ بعدی !!!!

      • hassan.h

        اصل قضاوت در مورد دیگران اشتباه نیست
        قضاوت غیر منطقی اشتباه است
        ولی یک قضاوت مبتنی بر عقل صحیح و لازم است
        تفکری که می گوید " دیگران را قضاوت نکنیم" مخالف اصلاح جامعه است

    • sara

      تو خارج اگه اینکارو میکنن تمام اطرافیانشون خبر دارن محیط بیرون هم مشکلی ندارن.هر جا بخوان میتونن برن باهم.بعد جدایی هم دختره نمیگه وای حالا چه خاکی به سرم بریزم که بعدشم بره معتاد شه.اینکارا تو این مملکت خیلی مسخره اس.مخصوصا برای زنها و دخترا که فقط بازیچه میشن

      پاسخ ها

      • حمید

        به نظرم دید و وضعیت جامعه برای زن مطلقه بدتر از زنی باشه که از یه رابطه اینچنینی میاد بیرون. ضمن اینکه صدمه روحی میتونه برای هر دو طرف باشه

    • سبا

      به نظر من فقط جنبه شرعی این موضوع باید حل بشه. وگرنه بقیه اش مسئله ای نیست. مگر نه اینکه همه اونایی که ازدواج رسمی کردند برای طلاقشون مجبورند کلی دوندگی کنند و خیلی جاها از طرف خانواده شون طرد میشن.
      من بعنوان کسی که سه سال درگیر طلاق گرفتن بودن میگم که قوانین دادگاه های ما همش به نفع مردهاست و همین باعث ترس و وحشت دخترها از عقد رسمی میشه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جنبه شرعی این قضیه با ازدواج موقت حل شده.

      • hassan.h

        هیچ دوندگی ندارد طلاق توافقی به راحتی دو نفر از هم جدا می شوند

      • Ali

        چطور به نفع مرده؟؟ ازدواجی که منجرب به طلاق شه فقط مرد ظرر میکنه و زندگیش از بین میره

      • بدون نام

        دختر باکره که با با این قوانین نمیتونه صیغه بشه پس حل نیست. همیشه هم طلاق توافقی نیست گاهی مرده راضی نمیشه تا هزار جور باج نگیره

    • بدون نام

      از غرب فقط اين چيزاش به ما رسيده. متاسفم واقعا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم

      • بدون نام

        احسنت به این نظر کاملا موافقم سپاس از این نظر واقع بینانه شما
        فتبارک الله الاحسن الخالقین

    • نیره

      چه تضمینی واسه اونایی که ازدواج رسمی هست که به قول شما با یه طوفان آجرهای زندگیشون فرو نریزه؟ یه نگاه به آمارهای طلاق بکنید.
      با اونهمه هزینه ازدواج میکنند و به سال نکشیده طلاق میگیرند!
      یک کم منصف باشیم. توی همه روابط انسانی احتمال حدایی هست.

      پاسخ ها

      • داود

        وقتی عقد انجام شه، و اگر رابطه داشته باشن ولی هنوز ازدواج نکرده باشن شوهر باید کل مهریه رو بده، اگر رابطه نداشته باشن ، نصف مهریه
        اینکه بعدش جدایی شده خب شاید بشه، ولی رسمی بودن ، عذاب وجدان ندارن
        الان من بخوام زن بگیرم، از کجا بدونم این با چند نفر ازدواج سفید کرده؟ جایی ثبت شده؟ سند هست؟
        از اون ور وقتی جدا شن واسه مرد اتفاقی نمیفته، ولی واسه زن چی؟ تکلیفش چی میشه؟ به کی بگه من فقط با یه نفر بودم؟ کیه که حرفش رو توی باور کنه؟ توی رسمی ، مهریه میگره، به فرض هم که نداشته باشه ولی جایی ثبت شده این زن یه بار ازدواج کرده، دیگه شک و تردید کمتر میشه و کمتر میگن این شخص شاید 10 تا ازدواج سفید کرده
        ازدواج سفید همون معنی بی بند و باری رو میده ولی اسم بهتر واسش انتخاب شده
        کسی که اهل خانواده و سر سفره پدر و مادرش بزرگ شده باشه هیچ وقت با یه نامحرم همخواب نمیشه که هم ابروی خودش بره هم ابروی پدر و مادر
        آبرو مثل یه آبی میمونه که روی زمین ریخته شه
        به هیچ وجه آب دیگه جمع نمیشه
        عاقل کسیه که خودش رو همرنگ محیط میکنه، ولی دیوانه کسیه که به زور میخواد محیط رو همرنگ خودش کنه

      • امیر

        @داود

        به شما چه ربطی دارد که وقتی شما هنوز نبودید طرف مقابل با چند نفر ارتباط داشته است؟

      • حمید

        برای کسی که می خواد با چند نفر باشه مگه نمیوته کنار ازدواج یا بعد از اون باکسی رابطه داشته باشه؟ ربطه به ثبت و رسمی بودن نداره.

      • فایقه

        این سیک زندکی. فقط و فقط بی مسولیتی طرفینو نسبت بهم میاره. یعنی مرد از تمام چیزایی ک قانون براش وظیفه کرده مث نفقه و مهریه شونه خالی میکنه. فقط به ضرر زناست اخرشم هر وقت خواست میره
        کاش زنا ارزش خودشونو بدونن حداقل صیغه هم که یشی یه حق و حقوقی داری و برا جدایی تو دادگاه مشکل نداری از این بهونه ها که اوردن

    • بدون نام

      اولا کسی برای طلاق کرفتن ازدواج نمی کنه. بعد هم این که ما اگه خواستم جدا شیم چیزی جلوی ما رو نگیره عذر بدتر از گناهه. انسان انسانه. احساس و عاطفه در همه هست. این نوع زندگی کردن هم که خیلی اشتباهه به نوعی دو طرف رو درگیر مسائل عاطفی می کنه. پس جدایی هم در این حالت سخت میشه. حتما که نباید پای قانون و دادگاه و بچه وسط باشه و طبق معمول هم بیشترین صدمه عاطفی مال زنهاست. یه مدت با یکی زندگی کن بعد نخواستی برو دنبال زندگیت. حالا کدوم زندگی معلوم نیست. فقط خدا کنه مثل یک بیماری مسری تو جون جوونا نیفته.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مطمئنم خودتم نفهمیدی چی گفتی...
        جو گرفتت اساسیا

      • بدون نام

        بدجور تب داره این دوستمون

    • یولا

      ظاهرا همه بخاطر مسایل مالی این قضیه رو قبول دارن. وگرنه چه ازدواج رسمی باشه چه نباشه کسی این وسط ضرر میکنه که بارعاطفی بیشتری تحمل میکنه. حالا به فرض که بدون دوندگی هم از هم جدا شدند اخرسریکی این وسط وابسته بوده و میزنه توسرخودش. ولو اینکه کسی هم خبر نداشته بلاخره چندتا دوست و اشنا که خبر داشتن اونا چی؟بعد جدایی چه فکری میکنند یا تو اقدام بعدی چقد ممکنه تذکر بدن؟ولو به زبان هم نیارن برای حماقتت متاسف میشن. به نظرم اینا بهانه ست. زیبایی های ازدواج خیلی بیشتر از این مدل زندگی هست حتی اگه فردای ازدواجت طلاق بگیری.

    • سبا

      والا منی که خیلی رسمی و سنتی ازدواج کردم و فردای عقدم فهمیدم طرفم مشکل روانی داره هیچ زیبایی ای توی ازدواج ندیدم.
      ده ساله چوب یه بله گفتنم رو میخورم.

      پاسخ ها

      • من

        شما مشکل از خودت بوده که فردای عقدت فهمیدی ولی قبل اون نفهمیدی

      • متین

        آدمی که متوجه مشکل روانی طرفش نشه معلومه از همون اول کر و کور بوده. چوب اشتباه خودتو میخوری.

      • داود

        حالا شما اشتباه کردی؟ ولی در عوض اسم طرف توی شناسنامت هست اون دنیا نباید جواب پس بدی
        آبروت نرفته
        همه چی مثل قبل هست فقط یه اسم اضافه شده
        درسته عاطفی شکست خوردی
        ولی خب ، شده واست تجربه که دیگه زود عقد نکنی یکم صبر کن
        ولی اگر ازدواج سفید بود، الان بدون اسم جدا شده بودی
        و بار دیگه هم باز ازدواج سفید میکردی
        انقدر خودت توی گل و لای غرق میکردی که دیگه خودت از حالت بهم میخورد
        ببخشید رک گفتم
        خدارو شکر کن رسمی بدون هیچ ترسی ازدواج کردین تفاهم نداشتی جدا شدی ولی هیچی هنوز عوض نشده همون دختره پاکی هستی که قدیم بودی :)

      • هیچ

        چرا بله گفتی پس؟ معیارا چی بود که شد بله!؟

    • sara

      نمیتونم کلی بگم درسته یا نه.ولی مطمعنم برای ادمایی احساسی ای مثل من اصلا و ابدا خوب نیست. ولی تو جامعه ی امروز که وفادار موندن برای سال های طولانی کار خیلی سختی به نظر میاد،شاید بعضیا این کارو بهترین کار میدونن.
      ولی حتی اگه خیلی هم دوطرف عاشق هم باشن این رابطه رابطه ی سالمی نیست.چون هم زن هم مرد انگار منتظرن یه روزی عشقشون تموم شه و برن سراغ بعدی.تو حرفشونم همینو میگن در واقع.اینجوری هروقت خواستیم بدون درگیری از هن جدا میشیم!!یعنی میدونن که یه روزی تموم میشه و این اصلا جالب نیست از لحاظ روانشناختی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ازدواج باید عاقلانه باشه شما دختر خانوم ها بهتره در این موره ها احساساتی برخورد نکنید

      • hamid

        البته اگر رسمی باشه دو طرف برای بیشتر مایه میزان و میجنگن به خصوص جاهایی که رابطه به تار مو بند میشه

    • بدون نام

      این نوع ازدواج مطابق فرهنگ اصیل ایرانی نیست ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا از ریشه اشتباهه. بابا مگه شما مسلمون نیستید؟

    • بدون نام

      دمشون گرم -کار درستی کردن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم

    • بدون نام

      دو نفر که حاضر نباشن به خاطر هم به یه سری تعهدات پایبند باشن همو دوس ندارن

      پاسخ ها

      • مهتاب

        کاملا موافقم باهات.....
        این مسائل مالیو این چیزام که خیلیا میگن همش بهانه یا عذر بدتر از گناهه
        مگرنه اینکه خیلیا قبل از ماها باهمین سطح متوسط مالی ازدواج کردن
        اگه گرونی بی داد میکنه درست اما برایه ازدواج فقط باید یکم تلاشو بیشتر کرد کارو تلاشه بیشتر چون به همون نسبت میشه زندگیه ساده رو چرخوند
        یه جوری بعضی از دوستان کامنت میذارن که انگار ما ازکره مریخ میاییم وتاالآن تواین جامعه زندگی نمیکردیم......
        ترس ازدستت دادن تواین مدل روابط به شدت آسیب زنندس
        به عنوان یه مشاور حقوقی اینو عرض میکنم
        ما و این جامعه و این فرهنگ یارایه مقابله با چنین تعاملاتی رونداریم.....
        فرهنگ اسلامی وایرانیه ما به بنیاد خانواده تاکید داشته پس نباید جوری رفتارشه که انگار همه درحاله مبارزه باین فرهنگن.....
        این دو بزرگوارم دیر یا زود از ته دل احساسه خلا میکنن و میفهمن این اون چیزی نبوده که فطرت انسان دنبالشه.........
        سعادت همتون آرزومه یاحق عزیزان.......

    • کاربر

      اصلا ازدواج سفید رو تایید نمی کنم ولی تو جامعه ما تا وقتی دونفر باهم خوب هستن که تعهدی رو جایی ثبت نکرده باشن در تلاشن که نظر همدیگرو جلب کنند همینکه به عقد دایم درمیان و خیالشون راحت میشه و رفتارشون عوض میشه

      پاسخ ها

      • هیچ

        واقعا همینطوره

      • مهدی

        گل گفتید

    • ناهيد

      زندگي كه از اولش طلاق و بستر خيانت رو مهيا كني بگي اگه خواست با كس ديگه اي باشه راحتر جدا شه همون ازدواج سفيد ابي صورتي سبز اسمشو بزارن بهتره. كي اخه با هدف طلاق ازدواج ميكنه؟ زندگي مخفي كه نتوني دست همسرتو بگيري توي چهارتا خانواده بري خيلي چيزها ياد بگيري زندگي كه جامعه نپذيرتت با ترس بري بيرون به چه دردي ميخوره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما اگه یه نفرو دوست داری چه دلیلی داره ازش جدا شی بری با کس دیگه
        اگه هم دوستش نداشته باشی حتی اگه ازدواج سنتی مانع از جداییت بشه ولی اون زندگیت دیگه به چه درد میخوره؟؟؟

      • بدون نام

        با نظرتون موافقم خوب گفتین

      • بدون نام

        اگر صداقت و محبت واقعی و ثبات در رفتارا باشه هیچ زندگی به جدایی یا خیانت نمی کشه. حداقل یه نفر اینجور نباشه ازدواج سنتی و غیرسنتی و سفید و سیاه نداره و گند میزنه به همه چی
        انسانیت و اخلاق مداری تو نسل ما و این کشور مرد
        غیرت از مرد و زنمون رفته و هممون به هم آسیب میزنیم و همیشم همه جا مدعی هستیم

    • بدون نام

      اون وقت هدف از اینجور زندگی چیه؟فقط ارضای غرایز. بعد هم که از هم سیر شدن یکی دیگه.. اسم این ازدواج نباید سفید باشه.....

      پاسخ ها

      • taranom

        موافقم . اسمش بهش نمیاد باید ازدواج خاکستری باشه چون عاقبتت معلوم نیس
        اگه رسمی ودائمی شد اونوقت میشه ازدواج سفید اگه از هم جداشدن که میشه ازدواج سیاه.

    • بدون نام

      مسخرست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا. ببین مردم ما کارشون به کجا کشیده... واقعا متاسفم

    • بدون نام

      ازدواج خاکستری مناسب تره

    • سحر

      سلام به نظر من از نظر اسلام ودين واقعا ازدواج سفيد رد شده است....دونفر تنها زير ي سقف نفر سومي هم هست که اونارو وادار به گناه کبيره ميکنن...اونم شيطان هس..اگه دين ومذهب برا جوانان الان مهم باشه...که نيس

    • بهروز

      حالا این سبک زندگی که میکنن چه حسنی داره همش درگیری ذهنه به هیچ جایی هم نمیرسه فقط خودشونو تباه میکنن حالا اونایی که به این جور سبکهای نو ظهور علاقه دارن کارتونو بکنید راحت باشید ولی تو مشکلاتی که براتون پیش میاد از خدا واءمه کمک نخواهید حالا باز با این همه گناهی که داریم میکنیم روزی میده در عجبم

      پاسخ ها

      • حسین

        شما خیلی افکار حقیرانه ای راجع به خدا داری همین افرادی مثل شما هستند که با این فکر ها باعث شدند این نسل جوان از خدا و دین و مذهب برگرده اگر هم خدا واقعا بخواد انتقام بگیره و روزی نده باید پوست اونایی رو بکنه که یه دختر کم سن وسال رو که هیچی از دنیا و اطرافش نمیدونه رو برای اینکه پدرش یا مادرش بخوان از سرشون وا کنند خیلی راحت به هرکی که از راه میرسه دختر بیچاره رو میدن بعد هم فک میکنند که ما دخترمون رو فرستادیم خونه بخت !!!! اگه یه طرز فکری توی جامعه داره رواج پیدا میکنه که درست یا غلط باید از دیده عقل بهش نگاه کرد اگه با عقل جور در میاد انتخاب کرد اگه نه خیلی راحت از کنارش رد شد تا اینکه بخوای بگی از خدا کمک نخواه خدا به خاطر گناهاتون بهتون روزی نمیده و از این حرفا

    • فاطی

      خیلی بیخوده به نظر من دلایلی که میارن حتی خودشونم راضی نمیکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در هر حالت مرد ها به فنا میرن
        تا وقتی رسمی نیس، همه چی خوبه و خانوما خیلی خوب نقش بازی میکنن، همچین که رسمی میشه اکثرا نقابشونو برمیدارنو میشن یکی دیگه
        حالا مدعی مهریه و ... هم میشن چون همشون پولکی ان
        وقتیم رسمی نیس خیلی از دخترا اتفاقا دوس دارن چون آزادن و هر کاری دوس دارن میکنن بعدشم ادای مظلومارو درمیارن که آخ نابود شدیم
        غیرقابل اتکا ترین و غیرقابل اعتمادترین موجودات زنان چون هورمونین

      • بدون نام

        بابا وجدانی حرفی که میزنید رو قبول دارین ازدواج سفید فقط که بازی کثیفه یعنی چی نسبت به هم متعهد نیستن مسخره اس

    • بدون نام

      خیلی متاسفم از این مسائلی ک هرچند اندک در جامعه ما رواج پیداکرده* این اشخاص چطور میتونن این کار رو نه برای دیگران ک برای خودشان توجیه کنن*

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینقد آدمای هرزه داریم که راحتتر از آب خوردن این موضوعاتو هضم میکنن گاهی بعضی خانوما که اصن انکار میکنن رابطه دیشبشونو!! بعضی پسرام که
        میدونی تا وقتی هرچی بد هستی بیشتر محبوب باشی ومورد توجه وضع همینه
        زنان نسل ما از اندیشه و تفکر عاری شدن، دریغ از ثانیه ای تفکر
        فقط پول سرگرمی خنده همین

    • مجتبی

      عقل که نباشد جان در عذاب هست
      من نمی گم خوبه یا بده
      فقط می گم خدایی که مارو آفریده
      یک سری قوانین برای ما تدوین کرده
      یه سری به اون قوانین بزنین
      بعد به این حرف میرسین که درسته یا غلطه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین. خیلی خوب گفتی. عقل که نباشه...

    • بدون نام

      وا خوب نامزدی رو گذاشتن برای شناخت و این جور حرفا دیگه . اگه خیلی نگران عدم شناخت هستید باید دوران نامزدی رو پررنگ تر برگزار کنید نه ازدواج سفید و !!!! هرچند مورد دیدم بعد دو سال دوستی و یه سال نامزدی باز هم از هم جدا شدن که به نظر من دلیلش اینه که وفاداری و تعهد و بلد نیستیمو ...

    • کامیار

      به این میگن دموکراسی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ازدواج؟¿؟؟؟¿ خاک بر سری

    • بی اسم

      به نظرم ازدواج سفید خیلی به ضرر دختره .چون ممکنه پسره 2 روزه دیگه بگه نمی خوامت اون وقت یه دختره حرف مردم و خانواده و پدر و مادری که همیشه به ادم مشکوکن حتی اگه پدر و مادرشم قبول کنن مگه چه قدر عمر دارن که تا اخر از دخترشون طرفداری کنن.نامزدی و دوره اشنایی قبل از اون برای همینه دیگه.

    • بدون نام

      بنظرم اینطور ازدواج برای بعضیا مناسبه.. شما پیج بچه پولدارای تهران رو دیدین؟ چه دلیلی داره همچی آدمایی بخوان با اعتقادات ما ازدواج کنن؟معلومه که نمیکنن.. چون اگه دختر از این ازدواج بیاد بیرون نمیگه ایوای و هیهات حالا چه خاکی بریزم سرم چون اون دختر اصلا بکارت براش اهمیتی نداره.. احتمالا قبل از ازدواج سفید هم باکره نبوده
      ولی برای خانواده هایی که اهمیت میدن معلومه که مناسب نیست!هیچ دختری که مثل منه بمیره هم حاضر به این ریسک نیست.
      باید جای آدمای مختلف قرار بگیرین و نظر بدین نه اینکه از جنبه اعتقاد خودتون یه حرفی بزنین و فکر کنین درست میگین.
      من یه زوجی دیدم ازدواج سفید کردن میگفتن راحت میریم میایم زندگی میکنیم حلقه دستمون میکنیم خانواده و دوست و آشنامون هم در جریانن.. چرا؟صرفا چون به ازدواج اعتقادی ندارن دوستانمون! مثل به پز کلاسشون بر میخوره
      خب بذار اینا بکنن.. وقتی شرایطش براشون هست خب بکنن. برای من نیست نمیکنم. برای تو هست اینکارو انجام بده اگرم نیست انجام نده
      چون امروز مثل ده بیست سال قبل نیست. میبینید که.. اسمش جمهوری اسلامی ولی هرکی هر کاری دوست داره میکنه! دیگه نمیشه جلوی این اتفاق ها رو بگیریم. آب از سرمن گذشته. اگه وااااقعاااا دلتون به حال این وضع میسوزه،فقططط به فکر اصلاح خودتون باشین. فقط! وگرنه وقتتونو تلف کردین و حرفتونم خریداری نداره
      من آدم غیرمذهبی نیستم!توی خانواده مذهبی بزرگ شدم و باور های مذهبی دارم. اما بهتون پیشنهاد میدم به اتفاقای که کم کم دارن میفتن(ازدواج همجنس-ازدواج سفید-فساد و..)با دید مذهب نگاه نکنین..
      چون الان به یه زوج مزدوج سفید!بگین چرا یه صیغه ساده حداقل بین خودتون نمیخونین بهتون میخندن چون نه فایده ای داره نه فرقی با ازدواج اونا داره و نه اعتقادی بهش دارن..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله شمام مثه خیلیا شرایطشو نداری وگرنه خیلی کارا ازت برمیاد
        شناگرای ماهری هستین
        افرادی شبیه شماها خطرناکن
        چون بستر براشون مهیا شه خیلی کارا ازشون ساختس

    • محیا

      به نظر من روانی اند فقط همین و بس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم روانی شمایی که اینقدر راحت قضاوت می کنی

      • مهدی

        اولین قدم در جهل و نادانی ، قضاوت دیگران است

    • مهسا

      خواهش میکنم بخونید.....
      ...
      ...
      ...
      ...
      ...
      ...
      ...
      ب نظر من خیلی مسخره ست.چه فرقی میکنه شما با اعتقاد باشی و بری دو تا جمله عربی بخونی یا بی اعتقاد باشی و اینطوری برید زیر سقف!
      میدونید چرا قدیما طلاق کمتر بود؟چون هم دختر هم پسر، قبول داشتن ک با هم فرق دارن و بااااید یه چیزایی رو حل کنن و تحمل کنن.الان تو ازدواجای دائم، طرفین لجبازن و نظر خودشون مهمتره.بیاید بخاطر زندگی خودتوووون، فقط زندگی خودتووووون، گاهی کوتاه بیایم.
      دمورد ازدواج سفید هم بگم ک تو این ازدواجا، تعهد وااااقعا پایینه و دو طرف نگرششون اینه ک خب اگر به هم نمیخوریم باید جدا شیم.ینی فکر ب جدایی، فورا در ذهن تداعی میشه.درصورتی ک جدایی آخرین راهه، نه اولیش.
      خوشبخت باشید

      پاسخ ها

      • حامد

        مهسا خانوم درست میگه.

      • بدون نام

        افرین حرف های قشنگی زدین

      • لیلا

        من نمی گم خوبه چون اگر مسائل مالی نبود قطعا اگر طلاق هم بود باز ازدواج می کردن. ادمها از نظر روانی به ثبات نیاز دارن. اما اشتباه می کنید اینجور روابط آدم برای اینکه جای پاش محکم نیست خیلی چیزها رو رعایت می کنه که رابطه بهم نخوره. حتی آقایون. .اگر اینها دنبال تعدد روابط بودن که نمی اومدن با هم زندگی کنن. مثل تعداد فراوونی که تو جامعه هستند هر روز با یکی می گشتن.

    • بدون نام

      آبی و قرمزش کی میرسه؟!!!

    • حامد

      با ازدواج سفید یا سپید موافق نیستم.بماند که چرا؟
      اما مشکل بزرگ ازدواج و طلاق جامعه برگرفته از همون خیلی سنتی ازدواج کردنه.یعنی با یه جلسه خواستگاری و یه سری شرط و شروط همه موافقت میکنن که این حماقته! ما که نمیتونیم عقاید پدر مادرامونو عوض کنیم پس چه کنیم؟!
      ما جوونای امروز والدین فرداییم. پس خواهش میکنم واسه ازدواج بچه هامون بیایم وقت و حوصله بزاریم و قبل از عقد، خوانوادگی با خوانواده اونها به بهانه های مختلف بیرون بریم تا قبل از دیر شدن همدیگه رو بشناسیم.
      ممنون از اینکه واسه خوندن وقت گذاشتید.

    • ندا

      آدمای تنوع طلب، تن به این نوع رابطه میدن، چون دوست دارن همه نوعشو امتحان کنن.
      مطمئن باشید دختر سالم خودشو درگیر همچین رابطه ی بی درو پیکری نمیکنه،
      مگر کسی که بخواد کوتاه و بلند و پیر و جوون رو امتحان کنه

      پاسخ ها

      • لیلا

        آدم تنوع طلب می تونه دوست بشه. نه اینکه بره تو یه خونه و با یه نفر زندگی کنه. و معمولا این رابطه ها طولانی مدته. بهتره اینقدر راحت قضاوت نکنید. زمین گرده

    • علی

      تنها راه برون رفت از این مشکلات(ازدواج سفید افزایش طلاق کاهش ازدواجوو..) یا ازادی مشروع برای مردان است مانند کشورهای عربی و اهل سنت و یا ازادی نامشروع مانند کشورهای غربی.والسلام

    • جواد

      ازدواج سفید نتیجه بی توجهی قانونگذار به اصلاح قوانین خانواده می باشد . برخی از این قوانین بسیار بد و بدون ریشه می باشند ولی معلوم نیست با چه منطقی این قوانین به تصویب رسیده اند. یکی از این قوانین ماده 1085 قانون مدنی و دو رأی وحدت رویه در رابطه با آن می باشد که تعیین می کند زن می تواند پس از عقد و قبل از مزاوجت تا دریافت کامل مهریه با شوهر نزدیکی نکند و حتی به خانه وی نرود و در واقع بدون اینکه کاری انجام دهد زوج بدبخت را ملزم به پرداخت مهریه نماید و اگر نتواند بپردازد دادگاه آن را بصورت اقساطی تعیین و زوجه می تواند تا آخر اقساط هیچ یک از وظایف خود را انجام ندهد و در مواردی این اقساط تا پایان عمر زوجین طول خواهد کشید!! خنده داره نه ؟

    • بدون نام

      به نظر من باید این موضوع رو با توجه به فرهنگ و شرایط جامعه سنجید. یک مرد ایرانی اگر همچین شرایطی براش پیش بیاد . هر روز با یک دختر بیچاره خوش میگذرونه و بعد باپیش و پا افناده ترین مسایل خودشو کنار میکشه و میره سراغ یکی دیگه. در آخرهمین مرد وقتی میخواد ازدواج کنه میره دنبال یه دختر به قول معروف آفتاب مهتاب ندیده. مردای جامعه ماخیلی تن پرور شدن . اگر دختر پولدازی به پستشون خورد هر طور که باشه قبولش میکنن و اگر خودشون تمکن مالی داشته باشن تا میتونن با احساسات دخترای مختلف بازی میکنن و آخر سر میرن سراغ دختری که لیاقت عفت و پاکی اون رو ندارن.من خودم یه دخترجوونم میدونم مجرد بودن تو سن ازدواج چیز راحتی نیست ولی خودتونو بازیچه این گرگ های خودخواه نکنین

    • رضا

      من خودم تجربه این نوع ازدواج رو دارم به مدت 4ماه، بعد از جدایی شدیدا عذاب وجدان گرفتم تا یکسال داشتم دیوونه میشدم که این چه کاری بود با دختر مردم کردم بعد از یکسال براشون نامه نوشتم و ازسون حلالیت طلبیدم تا ایشون نبخشیدن من همچنان عذاب وجدان داشتم بعد از اون ی کمی راحت شدم، میخوام بگم که زیان این نوع ازدواج فقط منحصر به خانوما نمیشه من که یک پسر هستم باز هم به شدت آسیب روحی دیدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسخره ست... عذاب وجدان؟ نامه حلالیت؟ اون وقت حلالت هم کردن آره؟

      • لیلا

        نو یه رابطه هر دو نفر درگیرن. چرا فکر می کنید مردها هیولان.. احساس ندارن. به نظر من هر دو طرف اسیب می بینن

    • mehdi

      گناه به معنای کامل کلمه
      شاخ و دمم نداره
      ربطی هم به فرهنگ ایرانی نداره
      تو اروپا حتی افریقا هم گناهه ولی انجام میشه مثل خیلی کارهای اشتباهی که به نام مدرنیته انجام میشه
      تشریفات ازدواج می تونه نباشه اگر کسی بخواد می تونه ازدواج رو خیلی اسون برگزار کنه اینا همش بهانه است که کار اشتباه خودمون رو درست جلوه بدیم با این استدلال ها هر کاری می تونیم بکنیم دیگه خط قرمزی هم جلوی پای خودمون قرار ندیم من می تونم دزدی کنم چون کار سخته و .....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین. کاملا موافقم.

    • پاانی

      ازدواج برای ارامش روح وجسمه .این نوع ازدواج سفید نه ارامش روح داره نه حتی جسم من بعنوان یه دختر هیچوقت نمیتونم عشق خالصمو نثار کسی کنم که شاید یک ساعت بعد مال من نیس وتعهدی به من نداره بخصوص با بازار هوس بازی این زمونه.حیفه عمر که پای کسی بره که اعتماد به من برا ازدواج نداشته باشه.

    • فهیم

      به نظر من این دو تا خودشونم نمیدونستن دلیلشون چیه ولی از دید ما که مخاطبشونیم جز هوس و هوسرای چی میتونه باشه...در واقع اسم مقدس ازدواج رو نمیشه روش گذاشت فقط و فقط ارضای ازادانه غرایز بدون هیچ تعهدی برای مرد هستش و خاک بر سر دختری که زیر بار این رابطه کثیف و سیاه رفته

    • بدون نام

      حداقل می توانند با یک صیغه کار خودشان را حلال کنند ودچار گناه کبیره نشوند.

    • کاربر

      بنظرم اسمشو بزارن ازدواج چرت ، چون هیچ پایه و اساسی نداره.
      میشه ازدواجی(با عقد) کرد، که با شناخت کامل و بدون سخت گیری و خرجهای اضافی باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزان به نظر میاد به جای دلیل تراشی برای درست کردن ازدواج سفید باید ببینیم حکم خدا چیه ؟ اگر در زندگی ، خدا رو اصل قرار بدیم در دام این بلاها گرفتار نمیشیم .
        ممکنه کسی بگه خوب ازدواج دائم هم مسؤلیت داره و هم ممکنه به طلاق منجر بشه و...
        جواب اینست که اگر ما عاقلانه زندگی رو آغاز کنیم یعنی اولا یکی از ملاک های اصلی برایمان در ازدواج ، ایمان و تقوای طرف مقابل باشد و ثانیا با تحقیقات لازم زندگی را آغاز کنیم و ثالثا کمی صبر و توکل به خدا داشته باشیم ، انشاءالله در زندگی دائم لذت خواهیم برد چون هم خدا راضی است و هم اطرافیان از پدر و مادر گرفته تا ... فلذا دلیل بر استرس و نگرانی و مسائل دیگر کمتر است .
        خود من چند ساله ازدواج کردم و یک پسر « علی » و یک دختر « فاطمه » دارم و خدا رو هزاران مرتبه شکر میکنم. والسلام

    • مهران

      بادرود.....

      اما یه جمله ...اینکه اصلا کسی نخواد تعهدی رو قبول کنه هیچ شرع و عرف و قانونی نمیتونه اون رو مجبور به انجامش کنه ....اصلا کل زدواج اخلاقه و بس ......چرا این طور زندگی ها مد شده از کجا اومده مهم نیست مهم اینه ما کجا قافیه رو باختیم ...کجای کار کارما ایراد داشته ....18 میلیون جوان ....بیکاره...بی هویت دوستان عزیز همه که مثل شما مسیح ابن مریم نیستن ....کم ادمی تو تاریخ پیدا شده عصمت داشته باشه .....یه جمله از امام علی:
      نفس خواهش خود را تکرار میکند تا تو را گرفتار سازد....

      ایا جامعه ما گلستان شده ما گرفتار نشده ایم .....از باب این موضوعات گریه باید کرد جوانانی که بی گناه به عرصه امدیم اما با گناه باید برویم ...اخرش هم باید پاسخگو باشیم ....تکلیف 6 میلیون دانش اموخته لیسانس به بالا چه میشود و.....خدا به کجا پناه باید برد ....به چه کس باید گفت ......از چه کسی استمداد باید کرد ........منجلابی بالاتر از این نیست که جوان در پستوی اندیشه خود چیزی نیابد هویتی نخواهد و دست اخر از خدا ناامید گردد.....

      برای شادی تمام برادرانم و خواهرانم شهیدان اندیشه .....تفکر .....و برای نسلی که چاره ای جز سوختن ندارد ......فاتحه مع صلوات....

      یا مهدی ادرکنی

    • بهمن

      واقعا که جای تاسف است که همه چیز جوانهای ما بر گرفته از غرب شده و خیلی راحت به خود و خونواده خیانت میکنن و به خیال خودشون که هیچ مشکلی نداره بابا یه کم به خودتوون بیاین

    • جنوب ایران

      با سلام. بنده پسر هستم. و مدت 13 ماه با خانمی عقد بودم. خیلی باهم خوب بودیم. خیلی هم دیگه رو دوست داشتیم. منزلی تهیه کردم که ازدواج کنیم. دقیقا دو هفته مونده بود به ازدواج که مادر زنم همه چیز رو بهم زد. حتی کارت های عروسی رو هم پخش کرده بودیم. و کارمون به طلاق کشید. علت جدایی مون هم این بود که خونه ای که من تهیه کرده بودم باب سلیقه مادر زنم نبود. این کار نهایت ظلم بود. من با همسرم خیلی خوب بودم. خیلی هم دیگه رو دوست داشتیم. دقیقا دو هفته مونده بود به عروسیمون. من به شکست شدید روحی خوردم. طوری رو مغز همسرم کار کرد. که از ادامه زندگی با من منصرف شد. اگه مادر زنم بینمون اختلاف نمی انداخت اینقدر به مشکل بر نمیخوردیم. من سپردمش به خدا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بگم چی حالا تو خودت قبول میکنی خواهرت ازدواج سفید کنه

    • مسعود

      ازدواج تنها وصلت دو نفر نیست بلکه ، وصلت دو خانواده هم هست لذا تعهدات بیشتر و ملاحظات بیشتری داره ، هزینه های بیشتری را به افراد تحمیل میکنه که البته در اینچا ساپورت مالی پدر و مادر وجود داره و طبیعتا جدایی بدلیل همین روابط و تعهدات سخت تر هست بویژه اینکه اگرصاحب فرزند هم شوند جدایی باز سختتر هم می شود.ولی در ازدواحهای سفید این مشکلات وجود نداره لذا از این بابت زوجها تا حدودی تنش کمتری دارند ولی در عوض این رابطه چون به لحاظ عرفی در جامعه ما پذیرفته شده نیست و همه جا نیاز به پنهان کاری داره ،استرس بارداری و مسایلی از این دست طبیعتا ادامه کار را سختتر میکنه و بعد از مدتی هم بدلیل تنوع طلبی زوجین بویژه آقایون و کمرنگ شدن عشق و هیچان اولیه بهانه جوییهای های جدایی شروع میشود و در این میان بیشترین آسیب نصیب زنان میشود . در ضمن روابطی که در ایران به این صورت شکل میگیره اصلا و اصلا با آن چیزی که در غرب اتفاق می افتد یکی نیست چون در آنجا وقتی زوج زیر یک سقف رفتن حتی اگر قانونا زن و شوهر هم نباشند تعهدات قانونی شکل می گیره ، جامعه عرفا این روابط را قبول کرده و دست آخر هم خیلی از روابط تبدیل به ازدواج و فرزند آوری می شود ولی در ازدواجهای سفید در ایران این روابط بیشتر برای ارضاء جنسی دو طرف بویژه اقایون صورت میگیره و با اون چیزی که در غرب هست زمین تا آسمان متفاوت می باشد.

    • امید رضا

      الان که دارم نظر میزارم دقایقی میشه از دیدن یه فیلم امریکایی با موضوع ازدواج سفید.
      نقدهای بنده به این زدواج
      1- عدم تعهد کافی زوجیین
      2- راحت بودن برقراری رابطه با شخص سوم 3- بچه های حرام زاده الان در فیلمهای هالیوودی بسیار محسوس است که حلال زاده از حرام زاده جدا میشه
      4-از بین رفتن حقوق زن
      اینها فقط بخش کوچکی از نقدهای من بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه حس تعهد بین دو نفر باشه، چه تحت عنوان ازدواج و چه ازدواج سفید سمت نفر سومی نمیرن
        اینی که شما میگی که برقراری ارتباط با شخص سوم راحته بستگی به نوع ازدواج نداره بلکه به آدمش داره، که اگه بخواد خیانتی بکنه کاری به این نداره که فرد مقابلش تحت چه عنوانی همراهشه، ازدواج معمولی یا سفید.

    • گودرز باقروند

      خواهر بنده ازدواج سفید کرده در ابتدا من مخالف بودم ولی بعدا به دامادمان علاقه مند شدم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داماد! هه هه هه

      • بدون نام

        واقعا که

      • بدون نام

        ..داماد محترم..

      • بدون نام

        زرشک

      • بدون نام

        زرشک

    • مهسا

      واقعا مسخرست!چطور این افراد که انقد راحت میگن احتمال خیانت توی رابطه ی ما نیست به این فکر نمیکنن که همسر ایندشون که از این فرم زندگیه سابق اینا بی اطلاع خواهد بود قطعا
      در صورت فهمیدن چه حالی پیدا میکنه یا به فرض نفهمیدن چه خیانت عظیمی بهشون شده!!!
      این ادله ای که میارن همه عذر بدتر از گناه هستش ..

    • باران

      من حدود ٣ساله با پسري كه عاشقشم دارم زندگي ميكنم شك ندارم كه اونم منو خيلي بيشتر از اون كه بدونم دوست داره ما هر دو دانشجوييم و در دور از خانواده در يه شهر ديگه ايم اسم اين كارمونم ازدواج سفيد نذاشتيم از روزي كه اومديم اين شهر من اومدم تو خونش كه واسش غذا بپزم با هم باشيم به هم كمك كنيم خدا شاهده كه هيچ رابطه جنسي نداريم من آرزومه باهاش ازدواج كنم عروسش شم ولي وقتي ميگه نميتونم چي كار كنم؟لطفا راهنماييم كنيد كه راضيش كنم...تازه ما كه درسمون تموم شه برگرديم شهر خودمون باز با هم دوستيم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتما پیش یه روانشناس برو.

      • بدون نام

        مطمئنی پسره سالمه !؟!؟
        با کسی که سه ساله عاشقشه و همخونه است هیچ رابطه ی جنسی نداره !؟!؟
        عذر می خوام احتمالا ی خواجه است یا روانی !
        چون برا ازدواجم که نمی خواتت !
        احتمالا تو رو کلفت بی مواجب گیر اورده

      • داود

        به ما و من جواب نده به خودت فقط جواب بده فقط خود خودت
        رابطه داشتی؟ نامحرم نامحرم هست
        اگر داشتی یه فکری به حال خودت بکن
        اگرنداشتی به این فکر کن شاید بعدا داشته باشی
        به هر حال چه بخوایم چه نخوایم اینجوریه
        مرد بعد از زابطه هیچ چیزیو از دست نمیده
        حالا هستن بعضیا عذاب وجدان میگیرن ولی خب بعد از یه سال سر پا میشن
        ولی دختر چی؟؟؟
        آبرو
        عذاب وجدان
        حس گناه
        و اینکه دیگه دختر نیست اونم بدون هیچ نشونی که به بقیه بگه
        ایییی مردم من فقط با یه نفر بودم اشتباه کردم
        ثابت کردن این جمله به بقیه امکان پذیر نیست
        مگر اینکه به یه شوهریازدواج کنی که اینو بپزیره
        که اگر قبول کنه بازم خودش اون شوهر این کاره بوده و واسش عادی شده
        و چون عادی شده ازدواجتون پایدار نمیمونه
        با خودت رو راست باش به خودت جواب بده نه کسما و نه کسی دیگه
        رابطه داشتی یا نداشتی؟

      • بدون نام

        اینه جواب اعتماد خانوادت؟!

    • ندا

      بنظر من این نوع زندگی با در نظر گرفتن نگرانی از نظرات و برخوردهای احتمالی دیگران و همینطور ترس از فهمیدن کسانی که نمیدونن اصلاً ارزش نداره مگر اینکه دو طرف کاملا از دوست و فامیل و آشنا ببرن و تنهای و بدون رفت و آمد به زندگیشون ادامه بدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیچاره پدر و مادرت واقعا برات متاسفم من یه مادرم اون پسر اصلا تورو دوست نداره تو فقط براش اسباب بازی دلکندن از تو خیلی براش راحت

    • امیر

      با سلام مثل اینکه اکثر آقایون و خانما بخاطر بحث اقتصادی با اون مشکلی ندارند ولی بنظر من هیچ چیزی ارزشش به اینکه آرانمش اعصاب داشته باشی نیست متاسفم برای کسانی که با این مورد مشکل ندارند
      ضمنا ازدواج حرمت زیادی داره اسم ازدواج رو روی زنا نذارید

    • رها

      س این جور ازدواج فقط باعث ضربه به دختر نمیشه بر عکس باعث نابودی دو خانواده میشه من خیلی رمان می خونم بیشتر ازدواجهاهم که صورت می گیره باید با علاقه باشه وگرنه 5سال که زیاده 1 سال بیشتر هم تهمل نمیکنن الان هم دارم رما می نویسم

    • محمود

      خوب به هر حال بشر هميشه دنبال ساده ترين راهها براي زندگيش هست خوب اين راهم بايد تجربه كنه از نظر من كارشون اشكالي نداره جامعه زيادي سخت گيره

    • سمانه

      لذت فقط در زندگی حلال هست ولا غیر.

    • بدون نام

      این اشخاص هنوزجوان هستند وبعدازگذشت سن به اشتباه خودمتوجه می شوندولی وقت دیرشده

    • فرهاد

      قضاوت عادلانه روی تمام این دیدگاه ها خیلی سخته اما چند نکته ،
      1) به قران نگاهی بیندازیم تا بدانیم تکلیف ما چیست
      2) آثار این ازدواج های شتاب زده را در اجتماع ببینیم تا کی باید غافل بمانیم
      3) هر اراده وفکری را انتخاب میکنیم خودرا در نقش طرف مقابل ویا پر ویا مادر ویا فرزند ویا خواهر ویا برادر طرف مقابل قرار دهیم آیا برای ما پذیرفتنی است یا نه ؟
      4) ناامید از رحمت الهی نباشیم خداوند ضامن ما است پس توکل کنیم وکارمان را به او بسپاریم تا بهترین ها نصیب ما شود
      باید که جمله جان شویم تا لایق جانان شویم
      5) ازدواج خارج از عرف وشرع کلاه گشاده است بر سر زن ومرد که عواقب گناه وبعد روانی آن هرگز دست از سر ما بر نمی دارد
      مرو راهی که پایت را ببندند
      مکن کاری که هوشیاران بخندند
      ای زن به تو از فاطمه (س) این گونه خطاب است / ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب (پاکدامنی) است
      از خدا نعمت وبرکت وگشایش خیر وسلامتی روح وروان بخواهیم ازدواج هم یک اتفاق وفرایند است که به سوی ما می آید باید صبر کنیم وعجله نکنیم

    • مریم

      این نوع ازدواج به هیچ عنوان برای خانوم های خانواده دار مناسب نمیباشد.هیچ توجیهی در این زمینه قابل قبول نیست.در کل جوونایی که اینگونه ازدواج میکنند دارای اصل و نسب نیستند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درسته موافقم

    • بدون نام

      عزیزان همه چیز این دنیا نیست اگر قبول داریم خدا حکیم خودش راه حل را گزاشته اما ادمهای این دوره نمی خواهند مسولیت پذیر باشند اگر خود دختر پسر بخواهند هیچ کس نمی تواند انه را وادار به قبول هزینه های بالا کند

    • بدون نام

      مرد هایی که از قبول مسیولیت فراری اند و جریت زن گرفتن و قبول مسوولیت زندگی رو ندارن دنباله این جور کار ها میرن... خانوم هایی هم که قبلا بکارت شون رو از دست داده باشن... مخصوصا اگه توی شهری دیگه باشن که کسی نشناسدشون ...دنبال این برنامه ها میرن... چون میگن حداقل این جوری یک درصد ممکنه با این شرایط ام بتونم با کسی مزدوج بشم...حیف که فایده ای نداره و آخرش هم ازدواج سفید به ازدواج دایم نمیرسه...
      پس راه حل برای اقایون قبول مسوولیت...برای خانم ها...اعتماد به نفس و پرهیز از رابطه های قبلی...و در صورت وجود این روابط ...تغییر محل سکونت و شروع زندگی ای جدید و نو هستش...

    • الی

      ادم خیلی اسیب میبینه!من خودم زیاد مذهبی نیستماا ک بگم تو قران چی نوشته و اینا ولی خب انسان عقل داره دیگه خب قبل هرکاری باید به عاقبتش فک کرد ادم دل داره تو این طور رابطه ها وابسته میشه و خودش اسیب میبینه؛بنظرم ادم از تنهایی بپوسه بهتر از اینه که دنبال دردسر بگرده و اسیب روحی ببینه والللللاا پس خ

    • دکتر روانپزشک

      متآسفانه راه حل خوبی نیست
      به مشکلات اضافه میشه و کم نمیشه.ترس و دلهره اش بیشتر از عشق و حالشه
      آدمهای اینطوری بی هدف هستند و مریض

    • پریسا

      ازدواج سفید چه کاریه / بابا آدم عاقل به جای این کارا بور تحقیق کن برو پزوهش کن برو شناخت بدست بیار / بر. دادگاه از چهار نفر آدم که میخوان جدا شن بپرس چرا چگونه/برو سمینار های رفتار با همسر رو شرکت کن//و بعد در نهایت برای ازدواج خوب زمان بذارین و شناخت واقعی از هم بدست بیارید/وزود احساسی عمل نکنید با منطق برید جلو / ازدواج سفید با فرهنگ ایرانی سنخیتی نداره ضررش هم برای خان خیلی زیاده/کمی فکر کمی تعقل هم بدنیسته عاخه/خونمو به جوش آوردین خخخخخخخخخخخخخ

    • جواد

      سلام.لطفا این جور ارتباطها رو به نام ازدواج نخوانید.ازدواج حرمت داره.ارزش داره.اونقد مقدسه که خود خدا و بزرگان ما درموردش بسیار حدیث و نقل و ایه هایی رو گفتن.خداوند عشق واقعی رو در یک ازدواج سالم بنا نهاده اینکه مرد و زن باهم زندگی میکنن که عشق نیست.ی دوست داشتن ساده و حتما همراه با هوس.ازدواج یعنی تعهد نسبت به خود و همسر و خانواده.این چجور زندگیه که باید مخفی باشه و فقط خودشون بدونن؟کدوم خانواده با اصالت و با اخلاقهای انسانی یا مذهبی همچین چیزی رو قبول میکنه؟وقتی مرد و زن بهم بله میگن یعنی تمام تلاششون رو برا خوشبختی انجام دهند اینکه برا فرار از رسم و رسوم و قوانین طلاق و یا حتی تقسیم خرج و مخارج هنگام تحصیل و دانشجویی یا هر دلیل دیگه تن به این کار خفت بار میزنن بهانه ست.اینها همه یک لذت و هوس زودگذره که بعدها متوجه میشن و دارن خودشون را با این بهانه های بی اساس توجیح میکنن.خداوند همه ما رو هدایت کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی تو دوست دختر نداری؟؟؟؟؟

    • شادی

      اگر دلت خوش باشه کم و کسر نداشته باشی عقد میکنی

    • بدون نام

      الاقتصاد افتصاح

    • درویش

      آیا واقعا نمی توان در ازدواج سنتی شرایطی ایجاد کر د تا برخی از جذبه های ازدواج سفید را نظیر طلاق و...را کمر نگ کرد؟ ازدواج یک قرارداد است که طرفین می توانند به فرا خور حال تصممیم بگیر

    • ستاره

      بنظره من این نوع رابطه درست نیست این طور رابطه ها ن تنها بنیاد خانواده رو از بین میبره بلکه از لحاظ روحی روانی هم آسیب وارد میکنه غیر از این باعث میشه انار ازدواج کردن بشدت پایین بیاد.

    • سمیه

      من سه سال ازدواج سفید دارم وراضیم چون باشناخت وداره منجر به ازدواج دایم میشه

      پاسخ ها

      • داود

        به امید خدا ازدواج دایم میشه
        ولی یک درصد فقط فکر کن نشه
        فقط یک درصد
        واسه اون یک درصد هم برنامه ریزی وفکر کردی؟

    • بدون نام

      من یه دخترم که به سن ازدواج رسیدم با یک پسری هم رابطه داشتم که باوجودیکه علاقه زیادی بهش داشتم اما به خاطر اینکه نتونست به خواستگاریم بیاد جدا شدم ،چون میدونستم ادامش به ضررمه و وابسته تر میشم الانم با وجودیکه دارم عذاب میکشم اما هرگز راضی به این رابطه سفید نمیشم ،من نمیدونم چطور بعضی از این دختر خانمها زیر بار همچین مدل زندگی میرن،واقعا با عواطف یک زن جور در نمیاد هر چند بخواهیمم توجیه کنیم که باعث شناخت میشه

    • مخلص و بنده ی خدا

      این تفکر غلط که متاسفانه جامه ی عمل پوشوندن خودش یک بوالهوسی و یک فرار از ازدواجه و از زیر مسعولیت دررفتنه و هر کس تن به این حرکت شیطان پسندانه بزنه خب تکلیفش روشنه نه تنها پا به ارزشهاوسنتهای دیرینه و الهیه اجدادش گذاشته بلکه براحتی خودشو، ارزششو، استعداداشو، به کمال رسیدنشو، آیندشو عاقبتشو و آخرتشو از دست داده بخاطر خودسریهاش،،،،،،،،،،،
      متاسفم برای اشخاص ضعیفی که به جای اینکه عبدوبنده ی خدا و رضایتش باشن میرن بنده و مطیع شیطون لعنت اله میشن ،، خدا جونمون ان شاءاله جوونامونو هدایت کنه،،، اوناءیکه به هیچ صراطی هم مستقیم نیستن و حرف فقط حرف خودشونه و زمینو زمانم نمیشناسن نه میبینن نه میشنون ان شااله با شیطون که نعوذوبااله به دامنش رفتن محشور شن، با دعای خیر برای همتون خصوصا برای مخلصینه خدای حق و با تشکر از صبر و حوصلتون

    • مخلص و بنده ی خدا

      این تفکر غلط که متاسفانه جامه ی عمل پوشوندن خودش یک بوالهوسی و یک فرار از ازدواجه و از زیر مسعولیت دررفتنه و هر کس تن به این حرکت شیطان پسندانه بزنه خب تکلیفش روشنه نه تنها پا به ارزشهاوسنتهای دیرینه و الهیه اجدادش گذاشته بلکه براحتی خودشو، ارزششو، استعداداشو، به کمال رسیدنشو، آیندشو عاقبتشو و آخرتشو از دست داده بخاطر خودسریهاش،،،،،،،،،،،
      متاسفم برای اشخاص ضعیفی که به جای اینکه عبدوبنده ی خدا و رضایتش باشن میرن بنده و مطیع شیطون لعنت اله میشن ،، خدا جونمون ان شاءاله جوونامونو هدایت کنه،،، اوناءیکه به هیچ صراطی هم مستقیم نیستن و حرف فقط حرف خودشونه و زمینو زمانم نمیشناسن نه میبینن نه میشنون ان شااله با شیطون که نعوذوبااله به دامنش رفتن محشور شن، با دعای خیر برای همتون خصوصا برای مخلصینه خدای حق و با تشکر از صبر و حوصلتون

    • درياسا

      ه ،رابطه وزندگي مشترک بدون عقد يا حتي صيغه دقيقا مصداق زناست وهمون گناه وعواقبم داره من خودم حتي با ازدواج موقت هم مخالفم چون خودم يک زنم وميدونم اين جنس چقدر زود وابسته ميشه واگر رها بشه چه بلاهايي سرش مياد ودر اين صورت اعتياد وخود فروشي کمترين نتايج اينگونه رابطه هاست .شايد دوستان مخالف باشن وبگن دردبي همسري نکشيدي ولي هر کس صبر کنه خدا خودش بهترين پاداش بهش ميده

    • بدون نام

      تا جایی که من یادم میاد تا همین چند سال پیش دوستی ساده بین دختر و پسر هم تو جامعه ما خیلی کار زشتی محسوب میشد و فقط اقشار خاصی که معمولا جزو طبقه مرفه بودن از این چیزا توشون اتفاق میفتاد ولی الان کار به جایی رسیده که دوستی افراد نامحرم انقدر رواج پیدا کرده که میشه گفت تقریبا همه دست کم یه بار امتحانش کردن (که به نظر من بزرگترین دشمن بنیان خانواده هم همینه ) . این ازدواج سفیدم درسته که الان اکثرا باهاش مخالفت میکنن ولی چند سال دیگه اینم همچین رایج بشه ، حالا ببینین کی گفتم الانو نگاه نکنین که خیلی کمه بیشتر هم تو قشر پولدار پیدا میشن ، تجربه نشون داده بقیه اقشار جامعه سبک زندگی مرفهین رو تقلید میکنن ، پس اگه مسئولین این مملکت واقعا به فکر مردمن و نمیخوان جامعه بیش از این به فساد کشیده بشه باید شدیدترین برخورد ممکن رو با این زناکارها بکنن تا چهارتا نوجوون هم فکر نکنن این چیز باکلاسیه و بخوان اونا هم انجامش بدن .

    • حسن

      این نوع ارتباط که نمیشه اسم ازدواج روی ان گذاشت زنا ویکی از گناهان کبیره است وقهر وعذاب اللهی را در بی خواهد داشت .این هم از نشانه های اخر الزمان است که حرام ها حلال میشود و تشویق هم میشود .این نادانها میتوانستند با یک عقد موقت به ان دلایلی که گفتند ازدواج کنند ومشکلات ازدواج دائم راهم نداشته باشند.اف ونفرین بر این ادمهای جاهل عالم نما روشنفکر نما

    • هدهد

      سلام.گذاشتن صحبت ها و نظرات دو نفر که کار غیراخلاقی . غیر شرعی و خلاف فرهنگ کشورشون انجام داده اند مضراتش خیلی بیشتراز سودشه!
      بعلاوه شما حتی یک انتقاد جدی یا تحلیل درست روانشناسی یا اسلامی به اون اضافه نکردید.میشه گفت بیشتر به ترویجش کمک کردید...این دو نفر براحتی میتونستن با عقد موقت به همه اهدافشون برسن که خلاف شرع نباشه...اصلا ازدواج موقت اساسا برای همین منظوره...اما پا روی فرمان خدا گذاشتن و به ازدواج سیاه شیطانی تن دادن...واقعا متاسفم...انشاالله همه ما هدایت شویم و عاقبت بخیر

    • بدون نام

      این رابطه زنااست نه ازدواج!!!!!

    • حسین

      مهمترین جیز تو این جور رابطه اعتماده
      خیلی دوستان دقت نکردند ولی تو این مصاحبه هیچ کدوم از واژه من استفاده نمیکنن و حتی در مورد جدایی هم میگن اگه خواستیم جدا شیم...
      برعکس ازدواج رسمی که هر کس (طبق روال الان) به فکر خودشه و کلا بکش بکشه تو تصمیم گیری ها برا امتیاز و قدرت بیشتر
      این که دو نفر با همن و هر تصمیمی حتی جدایی را با هم میگیرند بیشتر معنای تعهد میده

    • ناهید

      متاسفم که بی بند و باری و زنا که از گناهان کبیره هست انقد روشن و علنی شده اونهایی که ژست غلط روشنفکری دارن راحت بگن دوست دارن ازاد و بی دین باشن!البته خوبه کلمه ازدواج که یک پیوند مقدسه از روی همچین عمل احمقانه ای برداشت!

    • کیان

      واقعا برای کشورم و ادماش متاسفم.ازدواج واقعا کلمه مقدسیه لطفا اسم کارهای غیر شرعی و نفسانیات کثیفتون و ازدواج نذارید .

    • گرگ شب

      مهم عشق و رابطه هست در جامعه ای که ازرش زن به بکارته این ازدواج درست نیست اما در امریکا و اروپا این نوع ازدواج عالیه و هیچ ایرادی نداره ....... مهم عشق و رابطه است ...... امیدوارم نظرمو ثبت کنید چون باید اظهار عقیده ازاد باشه با تشکر

    • رضایی

      این اردواج اسمش عمل حیوانی است نه ازدواج سفید خیلی زوجها می شناسم بدون تالار گرفتن و جشن های انجنانی و جهیزیه مختصر زندگی مشترک را شروع کرده و با تلاش هم زندگی خوبی دارند

    • نگین

      دوستان چقدر نظر دادند
      همین نشون میده که اینقدر ضررهای این ماحرا از منفعتش بالاست که همه صحبت کردند.
      همه ما میدونم ذات همه ی انسان ها قلبا به این سبک زندگی راضی نیست چون هر دوطرف این قضیه هیچ تعهدی به یکدیگر ندارند.
      خودمون شاهد بودیم اندک افرادی هم بودند که با فرض جتی تعهد با یکدیگر پیوند ازدواج می بندند (ازدواج رسمی) ولی بعدش ...
      حالا تصورکنید فردی بدون در نظر گرقتن تعهدی از طرف مقابلش وارد این مسیر بشه بنظرتون چه اتفاقاتی خواهد افتاد

      کاملا قابل پیش بینی است. کاش این افراد ضعیف النفس و بی عرضه و ترسو که مبنای ذهنیش بر ترس و شک و بدبینی بنا شده با همون افرادی شبیه خودشون ازدواج سفید صورتی ... کنند و باعث بدبختی دیگران نشن.
      lمثل این میمونه که طرف میگه ماشین بخر اون بگه نه من خیلی هارو دیدم ماشین خریدن تصادف کردن پیاده بهتره
      با کمال تشکر

    • اسطوره

      انسان زمانی احساس آرامش میکنه که امنیت داشته باشه وقتی در رابطه ای امنیت نباشه صدالبته آرامشی هم نیست،لذت چیزی را می تونیم ببریم که متعلق به خودمون باشه،اگه روی زمینی شروع به ساختن خانه ای شیک وبزرگ کنید اما سندش به نام خودتان نباشد چه سودی دارد،هرگز نمی توانم به این فکر کنم که احساساتم را بیهوده خرج کنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جناب اسطوره
        وقتی ۱۱۰ سکه دونه ای ۵/۷۰۰/۰۰۰ مجبوری بدی زن نمی گیری
        شوهر کم میشه و این ازدواج زیاد
        چون مجبور نیستی به اندازه درآمد ۲۰۰ سال یه کارمند پرداخت کنی
        با مهریه زدن کی امنیت داره، بلای جون جوانان چه دختر چه پسر فقط مهریه است و بس

    • امین

      انقدر دخترو پسر رو تو فشار گذاشتن تا اونها هم لج کردن هر کاری دلشون میخواد میکنن.
      دوستان مطمئن باشید روز به روز این روابط بیشتر میشه...
      یک زمان دختر پسر همدیگه رو نمیتونستن ببینن اما الان با هم را حت زندگی میکنند و ارتباط جنسی برقرار میکنن بدون توجه به رسومات و شرعیات..
      فقط به دوستانی که مخالفن اینو میگم که:کم کم عادت میکنید عزیزانم مثل اون مثل که میگن قورباقه را کم کم بپزید تا از آب بیرون نپره...
      عادت میکنید.

    • فرهنگ

      باید ببینیم چه چیز باعث شد که به این پله از مسایل رسیدیم من فقط میتوانم بگم وای به روزی که بگندد نمک

    • محمدرضا

      روشن فکری،روشن فکری،روشن فکری، .....
      آخه به چه قیمتی؟؟؟
      ما ایرانیا اصالتمون خیلی فراتر از این حرفاس.
      پایه و اساس ایران و ایرانی برمیگرده به خونواده.
      وقتی گفته میشه که سایت ها وشبکه های خارجی شب و روز دارن علیه ایران و ایرانی و اسلام و تشیع کار میکنن یعنی چی؟؟؟
      یعنی کلمه نفوذ رو جدی بگیرید.نفوذ
      وقتی خواستن ایرانو از بین ببرن اومدن روی از بین بردن کانون خونواده ها برنامه ریزی کردن که متاسفانه ضربات خیلی سنگینی هم دارن وارد میکنن
      دوستان به هوش باشید و برای مقابله راهکار اعلام کنید
      سپاسگزارم

    • ایرانی

      یکی از لذت بخش ترین روزهای زندگی ام روز ازدواج و بعد هفته اول و روز بعدی تولد پسرم است . ازدواج و دوست واقعی شدن با همسر اینقدر لذت بخشه که آدم اصلا فکر چیز دیگری نکنه . اما قبل از هر فکری باید به اخلاق طرف مقابلت نگاه کنی . برای این کار هم بهترین نمونه دختر مادرش و پسر پدرش است . میخوای آینده زنت رو ببینی مادرش روببین و در مورد پسر پدرش رو ببین .............

    • مهران

      من و خانومم الان 4ساله که ازدواج سفید داریم ایشون سی ساله بودن و من سی و دو چندبار خواستکاری رفتم به خاطر تفاوت های فرهنگی قبول نکردن ماهم چون سنمون بالا بود خودمون تصمیم گرفتیم و عقد خوندیم .تا هر وقت پدر خانومم راضی بشه هم میرم خواستگاری و رسمیش میکنم .خیلی چیز عجیب و قریبی نیست الانم عاشق همسرمم و اون هم همینطور جونم هم براش میدم و همه تلاشمو میکنم که پدرشو راضی کنم

    • بدون نام

      خب می توانند رنگش کنند تا دیگر سفید نباشد. تازه سفید که خوبه تمیزه. چیکار دارین به زندگی مردم. بزارین آزادباشن. هر کسی برای خودش دلایلی داره.

    • مریم

      من با این نوع ازدواج موافقم...به عنوان دختری که دو سال درگیر طلاق بودم و در نهایت مجبور شدم از تمامیه حق و حقوقم بگزرم ..ازدواج یه پیوند قلبیه همین و بس ...وقتی دو نفر همدیگرو دیگه نمیخوان هیچ قانون و شرعی نمیتونن بزور اونارو زن و شوهر و محرم بدونن چون هیچ پیوند قلبی بینشون دیگه نیس من در طول اون مدت که دنبال طلاق بودم هیچ حسی یگه به اون آدم نداشتم حتی احساس میکردم نوک انگشتشم بم بخوره نامحرمه و حرامه چون پیون قلبی بینمدن نبود حالا شرع هرچی دلش میخوات بگه..همینکه دو نفر دیگه همو نخوان تمام شده اون لاق و صیغه طلاع فورمالیتس..من با ازدواج سفید صد درصد موافقم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی خوشحالم که کسانی هستن که مثل شما فکر می‌کنن.
        امیدوارم بقیه هم یکم سعی کنن ذهنشونو بازتر کنن و لزوما مجبور نشن درگیر مشکلات پدیده‌ای مثل طلاق بشن تا متوجه بشن راه‌های دیگری هم وجود داره.

    • قاسم

      مریم خانم بنده احوالات شما رادرک میکنم . معلومه که چقدر عذاب کشیدید والان هم چقدر ازدست طرف ناراحت هستید . ‌ولی فکرش را بکنید اگر باهمان شوهرسابقتان ازدواج سفید کرده بودید ‌‌الان چه حال وروزی داشتید .آیا اعصابتان آ رام بود؟‌‌ ‌‌‌ ‌‌ ‌حالا شما یک تجربه ناموفق داشتید .دنیا که به آخر نرسیده فقط یک کم زمان لازم داره تا اعصابتان آرام بشه بعدش با درس گرفتن از گذشته برای‌ ‌ ‌ ‌آینده تصمیم بگیرید. هرکاری میخواهید بکنید اختیار دارید .یعنی خدای مهربان این اختیار رابه شما داده. فقط قبلش خوب فکر کنید .با افراد. ‌باتجربه وخیر خواه مشورت کنید .

    • ایناز

      سلام لطفا باقضیه بصورت تعصبی و غیر علمی بر خورد نکنید.کما اینکه دوسوم ازدواج ها در اروپا به صورت ازدواج سفید هستش و هیچ مشکلی هم پیش نمیادآمار طلاق مارو هم ندارن .واین رو بدونید که تنظیم سند رسمی شرط اثبات عقد نکاح است و نه شرط صحت عقد نکاح.و مقتضای ذات عقد نکاح علقه ی زوجیت بین زن و مرد است.نه تنظیم سند رسمی در این مورد بین تمام فقها و حقوق دانان اتفاق نظر است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از کجا میگی آمار طلاق ما رو ندارن
        چرا بدون علم حرف میزنید
        چنان اروپا و آمریکا رو برا ما زیبا نشون دادن فک میکنیم چه خبره
        با اون همه آزادی شون دارن به سمت حیوان و ابزار جنسی میرن
        جلوی شهوت رو نگیری تا ناکجاآباد میبردت

    • آیناز

      بنظر من فقه از نظر اسلامی با این ازدواج مشکلی نداره از نظر محرمیت ودلیل منع ازدواج سفید در ایران بخاطر اینه که ما وقتی یک چیزی رو از غرب وارد میکنیم به همون شکل اعمال نمیکنیم وهزار نقص بهش وارد میکنیم بعد هم میگیم این غربیه و اشتباهه.درصورتی که ازدواج سفید در غرب کاملا ضابطه منده.بنظر من شما قبل اظهار نظر و حمله به ماهیت ازدواج سفید منابع فقهی رو در خصوص انعقاد عقود و نکاح بخونید.با توجه به اینکه خیلی از فقها اذن پدر رو برای نکاح باکره ی رشیده لازم نمیدونن.عقد نکاح رو ی عقد رضایی میدونن .در قانون مدنی هم تصریح شده.عقد نکاح به صرف لفظ واقع میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه عزیزم تو برو یکمی فقه ومعرف بخون ببن به چه جیزی میگن زنا و این عمل قبیحو با ازدواج سفید تطبیق بده و نتیجه بگیر

      • بدون نام

        ایناز خانم کشورهای اروپایی هم عزیزم به عنوان چون این ازدواج هارو ثبت نمیکنن امار طلاقشون کمتره وگرنه مطمئن باش امارش از ایران بیشتره بعدش هم کاش اول از هرچیزی که از کشورهای غربی وارد کشور میشه فرهنگش اول بیاد بعد خودش دقیقا مثل گوشی موبایل که متاسفانه هنوز فرهنگش وارد کشور ما نشده

    • امان از این اجرای عدالت

      خدا در قرآن دستور دادند عدالت را رعایت کنید در مورد زنان، عدالت را اینطور اجرا کردین:
      خورد و خوراک زن اول و بچه هاتون رو تامین کردین، پز زندگیتون را دادین و زیر ابی رفتین، زن صیغه کردین و بین خودتون از این مرد به مرد بعدی واگذار شد
      عدالت اجرا کردین پایبند به قانون تک همسری موندین و به زن و دختر مردم گفتین دیر دیدمت وگرنه زنم بودی، گفتین مجبورین بخاطر زن و بچه هاتون، بخاطر قانون وگرنه عقدش می کردین و ازش هزار جور سو استفاده کردین و بعد ولش کردین
      شما مردین، وجدان دارین، مسئولیت نسبت به زن و بچه اتون دارین، ناموس بقیه براتون مهم نیست مراقب ناموس خودتون هستین، زن صیغه کردن رو خیانت نمی دونین، خدا حقش رو براتون قرار داده، بالاخره تنوع لازمه.
      شما عدالت اجرا کردین با هزاران ضربه عاطفی که هر وقت فرصت کردین به زنان سرپرست خانوار، مطلقه و دختران سن بالا زدین.

    • اشنا

      سلام یا خوبه یا بده اگه این ازدواج خوبه پس دیگه بد نیست اگه بده دیگه خوب نیست مثل یه سیب هس که اونو نمی خوری اگه سیب گرون باشه خب برو میوه ارزون بخر یا اصلا میوه نخر به جاش شام و نهار بخور یا مثلا مترو سوار نشو خود دانی

    • بدون نام

      این چ حرفیه ازدواج سفید اگه بخاطر گرونیه که اصن دلیل قانع کننده ای نیست این دوستان همرو پشت سر گذاشتن بی توجه ب فامیل و خانواده کنار هم زندگی میکنن میتونستن با ی عقد ساده و بدون مراسمی کنار هم زندگی کنند ک این مسیله مالیرو حل میکنه ولی اگه تعهد نباشه ارامش نیست زندگی مشترک برای رسیدن ب ارامشه ولی تو ازدواج سفید ترس از دست دادن و ترس نفر سوم پایه های زندگیو از ابتدا سست میکنه ولی عقد رسمی نشونه تعهد نشونه پشتوانس ب اسم خانواده ینی من تا تهش هستم ینی میخوام زندگی کنم

    • نيلوفر

      به نظر من ازدواج سفيد تو ايران خيلي بهتر از عقد رسميه ..اين همه آمار زندانيان مهريه رو ببينيد!!زناني كه سالهاست پله هاي دادگاهو براي طلاق گرفتن بالا و پايين ميرن..تنها بدي ازدواج سفيد از نظر افراد مذهبي گناهشه كه اونم با يه خطبه محرميت حل ميشه..ميمونه يه تعهد كه اونم باور كنيد تو ازدواجاي رسميشك خيانت اتفاق ميفته اون ديگه بستگي به شناخت طرفين داره

    • بیتا

      ازدواج یعنی با هم بودن
      ازدواج به قصد با هم بودن و با هم موندن نیاز بشره.
      حتی اسلام هم همه ی الگوهای ازدواج در همه ادیان رو قبول داره و فرزند حاصل از ازدواج در همه ادیان حتی ادیان غیر آسمانی رو حلال زاده می دونه.
      اما اون چیزی که در ازدواج سفید آزاردهنده ست نگرانی از رفتنه.
      نمی تونی به کسی دل ببندی و همیشه باید در حالت آماده فرار باشی.
      مثل اینکه بهترین چیزهای دنیا رو در اختیارت بذارم اما بدونی که مال تو نیست. به نظر من
      احساس تعلق بهترین و شیرین ترین حس ازدواجه که در ازدواج سفید و حتی موقت وجود نداره.
      به نظر من آدم باید ازدواج کنه اگه شرایط خوب باشه می مونه اگه خوب نباشه هم دین راهشو باز گذاشته.

    • زری

      درود...
      چقدر توهین کردن و نظر دادن واستون آسونه
      نخورده زمین از درد چی میدونه؟
      شمایی که راجب ازدواج سفید نظر دادین یاااا خیلی آزادی داشتین تو‌زندگیتون یا واقعا مرفع بی دردین..

    • بدون نام

      حداقل این زوج عشق و علاقه بینشون هست با اجبار زندگی نمیکنن ازدواج های الان یعنی خیلی عشق توشه مرد باید کار کنه زن هم اگر کار میکنه مال خودشه روابط همه مالی وقتی خواستگاری میری دنبال شیر بها مهر و عروسی اگر هم خود دختر نخواد خانواده همه چیز میخواد شرایط ازدواج خیلی سخت تر از اون چیزکه فکرشو بکنی همه مادی اینطوری نبود دخترا بالای ۳۰ پسر ۴۰ سال نمیموند

    • عرفان

      عزیزان هیچ وقت در مورد آدما قضاوت نکنین من کاری به خوب و بد بودن این کار ندارم فقط میگم قضاوت نکنین اگه ما هم مثل اون دو نفر دقیقا با تجربه های آنها بزرگ میشدیم قطعا کاری بغیر از کار اونها نمیکردیم . عقل فقط در این عالم جوابگوی سوالاتتان هست برای قضاوت باید پرواز کنید

    • بدون نام

      منکه اصلا با ازدواجه سفید موافق نیستم، تو این نوع ازدواج همیشه ترسه از دست دادن هست، حرفه من اینه ک اگه دو طرف همو دوس دارن چرا پس رسمیش نمیکنن ک خیاله دو طرف راحت شه؟ تو وقتی ترس داشته باشی ک هر لحظه با هر دعوایی ممکنه طرفه مقابلت بره، دیگه آرامش نداری، وقتی از ته دل آرامش نداشته باشی از روزایه خوشت کنار عشقت نمیتونی کاملا لذت ببری، و وقتیم نتونی لذت ببری دیگه اصلا خوش نیستی، آدم ازدواج میکنه ک به آرامش برسه بنظرم این نوع ازدواج آرامشش خیلی سطحیه، فقط تو ازدواجه رسمیه ک آرامش عمیقه، در ضمن تو ازدواجه سفید دلهره ها خیلی زیاده:
      1-اون شرعا و قانونا مال تو نیس،
      2-نسبت بهت تعهدی نداره و ممکنه هر لحظه خیلی راحت ازت خسته شه و قیدتو بزنه بره سراغ یکی دیگه، اسمی هم از تو تو شناسنامه ش نیستو انگار ک نه انگار تو زندگیش بودی
      3-همه آگاهن ک آقایون تنوع طلبن، و چون تو این نوع ازدواج تعهدی نسبت به طرف ندارن ممکنه هر لحظه شیطان اونارو وسوسه کنه و... در نتیجه زن میمونه و یعالمه دلبستگی، هیچ دفاعیم نمیتونه بکنه از خودش چون طرف رسما شوهرش نبوده، اما در ازدواجه رسمی این مسائل بخاطر تعهدی ک نسبت بهم دارن کمتره
      4-هر یک از دو نفر هم اگه ظلمی در حقه اون یکی بکنه هیشکی حتی خانواده هم پشتش نیس چه برسه به قانون
      5-تحمله حرفاو نگاهای معنی داره مردم و اجتماع
      6-تحمله خیلی از مسائل بخاطره نبوده اسمش تو شناسنامه ت برای اثباته اینکه مثلا زن یا شوهرته
      7-اون آرامشه عمقی و خیاله راحتی ک ازدواجه رسمی بهت میده این ازدواج بهت نمیده
      8-بچه دارم ک نمیتونید بشید، چون اون بچه اگه بیاد نیاز به شناسنامه داره، و تو شناسنامه شم باید اسمه پدرو مادرش ذکر شده باشه!
      9-حتی اگرم بخواید بچه دار شید، اگه اون بچه بدونه محرم بودنتون بهم به دنیا بیاد یه حرومزاده حساب میشه، و تکلیفه یه حرومزاده هم مشخصه ک چجور بار میادو میشه بلای جونتون،
      در نتیجه بدونه رسمی کردنه ازدواجتون باید قیده بچه دار شدنو بزنیدو زندگی هم ک بدونه بچه اصلا شیرینیشو از دست میده و کسل کننده میشه
      10-اگه بدونه محرمیت رابطه ی جنسی برقرار شه اون عمل زنا به حساب میاد، ک یکی از گناهانه کبیره س و مسلما عواقبه و اثراته وحشتناکی داره این عمله قبیح
      11-در ازدواجه رسمی رابطه جنسی باعث آرامشه عمقی میشه و کلی فوایده دیگه ای هم برای جسم و روح داره اما در این نوع ازدواج کناره آرامشه مختصری ک میده استرسو عذاب وجدان با خودش داره
      12-در ازدواج رسمی بخاطره تعهدی ک دو طرف نسبت بهم دارن برای حل مشکلاتشون تلاش میکنن اما تو این نوع ازدواج تعهد بهم کمتره و شاید خیلی راحتر دو طرف از هم بگذرنو جدا شن
      13-تو ازدواجه رسمی الطاف الهی خیلی شامل حاله زنو شوهر میشه اما تو این نوع ازدواج برکتی نیس به اونصورت
      و و و خیلی مسایله دیگه..
      در آخر بگم ک تو این نوع ازدواج دو طرف تکلیفه خودشون رو باهم نمیدونن، نمیدونن تا کی باهمن، و هرلحظه منتظرن جنگی شه و اختلافی پیش بیادو اون یکی خیلی راحت بزاره بره، و تو میمونیو یعالمه دلبستگی، افسردگی، روحه لطمه دیدت، عمری ک رفت، عذاب وجدان از استفاده ی جنسی ای ک ازت شد و....

    • ناشناس

      اشتباه است

    • یک جوان

      بحث من ازدواج سفید یا سنتی نیست.اما تویی که دم از ازدواج با یک عقد ساده و بدون هزینه و عروسی کم هزینه و بریز و بپاشو اینارو میزنی، یا ازدواج نکردی یا اصلا نمیدونی کجا داری زندگی میکنی. برو خواستگاری بعد که از شنیدن خواسته های خانواده دختره کلت دود کرد بهت میگم چند چنده.یاد گرفتیم چشامونو رو به همه چی میبندیم فقط حرف میزنیم که بگیم مام هستیم. کار خوب و ثابت،حقوق مکفی،خونه،ماشین،هزار تا خواسته،مهریه و هزار تا چیز دیگه.اینارو تو جور میکنی که فقط حرف میزنی. ماشالله چیزی که الانم پیوند میاره عشق نیست، پولههههههههههههههه پولللللللللللللللللللللللللللللللللللللللل.

    • بابک

      الان تو این زمونه کی میتونه به راحتی به طرف مقابلش اعتماد کنه از کجا معلوم که طرف فقط برا مهریه باهاش ازدواج نمیکنه و بعد از چند هفته طلاق نمیگیره.یا از کجا میشه به پسری اعتماد کرد که هوس باز نباشه و هر لحظه به فکر عشق حال خودش نباشه بیاین صادق باشیم برا ازدواج که حداقل باید سی چهل میلیونی داشته باشی تازه اگه زندگی که شروع میکنی به طلاق ختم نشه بعدش تو دوران عقد اگه بچه دار بشی انگار ادم کشتی پس تا اینجا فقط تفاوتش اینه که خرجی که کردی و پنهان بودن و آشکار بودن رابطه هست .
      تو هر جدای هر دو طرف آسیب میبینن یکی کمتر و یکی بیشتر و خدا نکنه وقتی جدا میشی پای بچه ای در میون باشه اون وقت به تنها چیزی که فکر نمیشه اون بچه بدبختی هست که به میل و خواسته ما پا به این دنیا گذاشته چی به سرش میاد خدا میدونه ولی میشه جلوی تمامی این اتفاقات بد رو گرفت به شرط اینکه بدون ازدواج رسمی حالا یا زیر نظر خانواده ها یا نه یک سال باهم زندگی کنن و این شناخت رو از هم کامل به دست بیارن بعد اگه دیدن به درد هم میخورن اون موقع ازدواج کنن

    • zahra

      سلام من توی یه دوراهی گیر کردم.۱۸ سالمه.عاشق یه مرد زن دار شدم که حدودا چهل و خورده ای سالشه.اونم از من خوشش میادو دوسم داره.بهم پیشنهاد ازدواج سفید داده.دوسش دارم.خیلی زیاد.راستش معلمم بوده.یه ساله که باهم حرف میزنیم.این اواخر بهم گفت که رو پیشنهادش فکر کنم.من خیلی دوسش دارم.خانوادم یه خانواده سنتی ان که حتی اگه از راه اصلی ام اون مرد بیاد خواستگاریم بهش جواب رد میدن.اگه بخوام برم ازدواج سفید کنم و زیر ی خونه زندگی کنم باید از خیلی چیزا بگذرم.نمیدونم چیکار کنم.از یه طرفم اونقدر دوسش دارم که میخوام دلو بزنم ب دریا و جواب مثبت خودمو بدم وبرم باهاش زندگی کنم...کمکم کنین

      پاسخ ها

      • مریم

        عزیزم ازدواج سفید تو خارجم برا افراد متاهل نیست

      • Faezeh

        هر چی باشه طرف متاهله ایشون دارن خیانت میکنن از کجا معلوم به خود شما هم خیلنت نکنن

      • ثریا

        این کارو بکن تا بعدا سر از خلا در بیاری . ببخشیدا اون وقت
        به القاب زیبای خونه خراب کن وجنده ی اون پیرمرد هرزه کثیف متهم می شی. خیلی بچه ای ......خیلی خامی اگه این کارو کردی.

    • ناشناس

      من از این دختری که صادقانه این حرف را زده ممنون هستم ولی باید به خواهر عزیزم بگم عشق خوبه ولی زیادش آدم را به راهی می کشونه که یک عمر بایستی تابانش را بده . به نظر من اگر ده درصد این عشقت را صرف غیر آدمها مانند هنر - ورزش - تحصیل کنی به نظرم خیلی در زندگی موفق تر می شوی . این کارت بازی با زندگی یک خانواده هست که ممکن است زندگی آن خانواده را از متلاشی کنی و دچار عذاب وجدان شوی .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم "تابان" نه ..... تاوان

    • نازی

      والا ما که ازدواج سفيد نکرديم فقط دوستی ساده کرديم کلی شکست خوردم الانم بااينکه 5،6سالی از جدايی ميگذره هنوزم اثراتش و دارم چه برسه به اينکه بخوای با کسی زير يه سقف باشی بعدم نخوادت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ازدواج ازدواجه دوستی هم دوستی شما نباید تو دوستی توقعات ازدواج رو داشته باشی و فقط باید بهش به عنوان دوستی نگاه کنی تا ضربه نخوری وگرنه جداشدن دو تا دوست کاملا هم عادیه

    • تقی

      من که 20سال پیش ازدواج رسمی کردم و3سال است که زنم به اتفاق خانواده در غیاب من تمام لوازم ومدارک شخصی وکار وزندگی روسرقت کردن وبردن هیچ خیری ندیدم از ازدواج رسمی چون درایران قانون درستی وجودندارد قانون ایران فقط پول وپارتی بازی است درهر زمینه ای به نظر من دمشون گرم هرکسی بتونه ازدواج سفیدداشته باشد

    • ايكس

      افرادي كه مي فرمايند ازدواج رسمي تعهد و امنيت مي آورد پس چگونه به طلاق يا تعدد زوجات يا روابط خارج از چارچوب خانواده ميانجامد؟؟
      اگر با غل و زنجير كسي را بستيم و در نرفت نبايد
      خودمان را گول بزنيم كه دوستمان دارد و خوشحال از ادامه زندگي با ماست اگر رها بود و نرفت منطقا ميتوانيم اينطور تصور كنيم
      البته اين نوع همزيستي در ايران جواب نمي دهد

    • ریحانه

      روابطی از این دست صددرصد به نفع اقایون هست و بازنده اصلی قطعا خانم ها هستن

    • ناشناس

      به نظرم ما در پایه و اساس ازدواج رسمی عیبهای بزرگی داریم که این چنین ازدواجها رخ می دهد . من فکر نمی کنم جوانان تقصیرکار باشند

    • بدون نام

      چه اسمی اصلا ازدواجی صورت نمیگیره که اسمش گذاشتن ازدواج سفید.. خیلی ناراحت کننده است خداکنه برای کسی پیش نیاد همه خوشبخت و عاقبت بخیر بشن!!!

    • سمیرا

      هرکسی یه سبک زندگی را انتخاب میکنه من و شما و خیلیا این مدل زندگی را دوست نداریم ولی اونیکه دوست داره به نظر من اشکالی نداره فساد نیس با یه نفر بودن... تپ

    • زهراء

      اگر مطلب را از نظر شرعی می خواهید بررسی کنید؛ باید بدانید که در روایات ازدواج موقت جار زدن استحبابی ندارد، نکته دیگر اینکه اگر دو نفر با هم زندگی کنند با خواندن عقد ازدواج موقت و آن را هم ثبت نکنند آنوقت جامعه با آنها مشکل نداشت؟ حالا یا عقد را تمدید بکنند یا طولانی بخوانند؛ پس پای شرع را به میان نکشید؛ مردم با هر روشی که نو سابقه است و خودشان آن را انجام ندادند مشکل دارند

    • بابک

      سلام.به نظرم ازدواج سفید یا خاکستری یا هر چی ... یه جور تفاهم دو طرفه هست برای فرار از ترسها و تعهدها و مشکلات ازدواج رسمی خرجیها یا عقد شرعی متدینین.یه هنجار شکنی کورکورانه.خوب این خانم و آقای مورد مصاحبه یکی از دغدغه های اصلیشون آسیب های بعد از طلاق یاجدایی هستش که خوب در روابط رسمی همراه با آمار هست اما چون در این نوع ازدواج آمار و یا حتی اظهار نظری از جدایی زوجین ثبت نمیشه در نظر طرفین رابطه با اطمینان بالا هستش.پس بهانه ای برا آمار بالای طلاق نمیمونه.مورد دیگه بحث مسایل مالی آغاز و انجام زندگی مشترک به هر دو روش هست که هزینه زیاد مراسم و خرید جهیزیه اول زندگی و آبروداری هستش که یه مراسم کوچیک کوچیک بهتر از شروع پنهانی یه زندگی مخفیانه هستش.بالاخره طرفین زیر سقف مشترکشون که چهار تا قاشق چنگال تهیه میکنن و یا با ازدواج سفید اجاره خونه نمیدن! به نظر بنده تنها دلیل فرار از تعهد زندگی مشترک ادامه دار با شخص دیگر و شانه خالی کردن از زیر بار مسایل مالی و عاطفی زندگی مشترک تنها بهانه و فقط بهانه این افراد باشه که خوب آینده روشنی در انتظار این نوع زندگی نیست.از جهت آشنایی زوجین باهم باید گفت هیچ وقت آشنایی کامل طرفین از هم حتی در طول زندگی مشترک و طولانی رسمی صد در صد نمیشه که حالا دلیل بشه برای اینکه میخوان دو نفر یه زندگی مشترک رو شروع کنن چند صباحی اینطوری زیر یه سقف باهم باشن که هم رو کی و چقدر و آیا خواهند شناخت یا نه.چون شناخت آدم مثل شناخت یک تکه چوب نیست که بعد از یک مدت بگی صد در صد همه چیشو میدونم و پیشبینی میکنم.آدمیزاد همیشه در حال تغییر و تحوله.سخن آخر اینکه نترس باشین و با اعتماد به نفس و توکل و شرعی همسر آینده خودتون رو انتخاب کنین و ترسی از ادامه ماجرا نداشته باشین.

    • منا

      شا تصور هم نکنید چقدر برای یه دختر سخته مثل یه درد مثل یه بغض همیشگیه که هیچوقت بر طرف نمیشه 7 سال پیش وقتی 25 سالم بود با یه پسری بدون هیچ تعهدی زندگیمو شروع کردم نه به خاطر اینکه دختر بی بندو باری بودم به خاطر اینکه سطح خونوادم پایین بود توقع من از شریک زندگیم خیلی بالا بود طوری که با اون موقعیت اجتماعی خونوادم نمیتونستم از راحت معمول همچین کسیرو شریکم کنم همه چیزمو به پاش گذاشت بدترین اتفاقای زندگی که شاید هیچ دختری تجربه نکرده باشرو به خاطر داشتنش به جون خریدم بدون هیچ حامی که این طور 100 درصد آسیب پذیری دختر خیلی بیشتر از یه ازدواج رسمی میشه اما هیچکس نمیتونه درک کنه مگه اینه خودش تجربه کرده باشه که امیدوارم هیچ کس زندگیشو به خاطر بلند پروازی مثل من به تاراج نکشه هر وقت سر خیابون یه خونواده میبینم یه بچه تو بغل مادرش یه ماشین عروس یه پیکنیک خونوادگی یه جشن عروسی یه تعهد جگرم تا عمق وجودم میسوز به خاطر اینکه شریکم میدونه چقد براش فداکاری کردم هنوز منو لایق زن خودش بودن ندونسته خیلی وقتا تصمیم میگیرم تموم کنم بقیه عمرمو به تنهایی بگذرونم اما چون همه کسایی که دوستم داشتنو از دست دادم جرأتشو ندارم حتی یه روز هم نیست که حسرت گذشترو نخورم به خاطر چی چیو از دست دادم

    • مریم

      من ازدواج سفیدو بیشتر تو طبقه ی ثروتمند جامعه دیدم مشکلات مادی ام نداشتن
      ولی در کل نظرمم منفی نیس در موردش

    • بدون نام

      تنها راه جلوگیری از ازدواج سفید اینه که بزرگان فهمیده مملکت اسلامیمان بیان و شرایط ازدواج و طلاق را راحت تر کنند وگرنه هر روز شاهد یه مد جدید از این دست روابط غیر اخلاقی خواهیم بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چقدم که ما بزرگان فهمیده داریم تو مملکت

    • زهرا

      سلام باید به د رو ن طرف نگاه کر دتاظاهرش باید باصداقت روبه روشد هیچوقت اشتباه خودمان راگر دن دیگری نندازیم من دنبال از دواجم نه دوستی برام صداقت مهمه ...

    • بدون نام

      چقدر زنها باید بدبخت و بی ارزش باشن که انقدر مفت خود رو در اختیار یک مرد بی مسئولیت بدن.

      پاسخ ها

      • یه نفر

        همین تفکرات وتعصبات عقب مونده مردمو بد بخت کرد

    • مهتاب

      ببخشید،،،،توازدواج داعم کلی آزمایش پزشکی میدن ،،،،،مثل اعتیادوایدزوهپاتیدو،،،،،،،،،،،،که هردوطرف سالم باشن ،،،،،،،این طوری که انواع مریضی زیادمیشه،،،خاک عالم وعادم توی سرتون کنن ،،،،بدبخت ها،،،،،

    • سارا

      ازدواج در هر حالتیش سیاهه. دوستی بهتره.من که چندین ساله با دوستم هستم مشکلیم نداریم.اول آشنایی هم تمام آزمایشا رو دادیم و هم از سلامتمون مطمئنیم و هم به هم متعهدیم و با کس دیگه ای ارتباط نداریم.من دوسش دارم بهش فشار نمیارم که بیا ازدواج و خرج و هزینه و هزارتا مکافات و بدبختی تهشم طلاق.کور که نیستیم داریم میبینیم وضع کشور و اقتصاد و بی انگیزگی جوونارو.پول نیست کار نیست دل خوش نیست امید نیست همین که باهم باشیم از همه چی برام مهمتره.چندوقت دیگه کشور جوری میشه که حتی یه دوست و هم کلامم پیدا نمیشه چه برسه ازدواج و اینا.هر جوری که شرایط الان هست باید خودمونو تطبیق بدیم و زندگی کنیم و از باهم بودن لذت ببریم.آخر عاقبت هممون مرگه.کی گفته خوشبختی و آرامش تو ازدواجه؟اصلا خوشبختی چیه؟سقف آرزوی ایرانیا اینه که شوهر و خونه و ماشین و پول و بچه پسر داشته باشن.به این میگن خوشبختی.دیدم کسایی که تمام اینارو دارن اما حال ندارن نه خوشحالن نه خوشبخت نه راضی.چون دنبال چیزایی هستن که بهشون دیکته شده.دنبال همین پکیج خوشبختی که گفتم.خب این برای همه آدما جواب نمیده

      پاسخ ها

      • سلام

        دوستی هیچ وقت جای ازدواج رو نمیتونه بگیره آرامشی که تو ازدواج هست رو نمیشه تو هیچ رابطه ای پیداش کرد خیلی از ضربه هایی که مخصوصا خانوما میخکرن اینه که دوستی رو به جای ازدواج انتخاب میکنن و از دوستشون به اندازه یه همسر توقع دارن درحالی که دوستی کلا با ازدواج فرق داره دو چیز جدان

    • بدون نام

      تکراری بود

    • بی نام

      سلام به دوستان .در جامعه ی امروز کمتر کسی درگیر یک رابطه نبوده . بعضی افراد علاوه بر حس تعلق روحی به تعلق جسمی هم می رسن .اما متاسفانه هیییچ تضمینی در جامعه ی ما برای دختر وجود نداره که چه رابطه ی روحی چه رابطه ی جسمی زندگی اینده اش رو درگیر نکنه.بی شک هردو طرف از نظر عاطفی دچار مشکل می شن اما در جامعه ی فوووق مردسالار ایران انگشت تمامی اتهامات به سمت دختران میره و دختران باید به تنهایی بار همه ی نگاه های سنگین و حفظ ابرو رو به دوش بکشن در حالی که رابطه یک قرار داد دوطرفه است .

    • بدون نام

      ازدواج سفید چیه؟ و همچنین ازدواج سبز؟

      پاسخ ها

      • رضا

        مثل ازدواج قرمزه زیاد باهم فرقی ندارن

    • بدون نام

      اصلش همینه بقیه سو تفاهم هستند ایول اینهای که میگن این کار اشتباهه یا مجرد هستند یا تا حالا سرشون به سنگ نخورده یا
      از روی حسادت میگن چون دستشون به جایی بند نیست

    • اسمم مهم نیست

      به نظر من مشکل باید از ریشه حل شه
      ازدواج سفید در واقع رواج دادن فساده.من با صیغه هم مخالفم آخه یعنی چی این کارا؟
      من با دوستی دختر و پسر تو دوران مجردی مشکلی ندارم اما فقط دوستی سالم در حد صحبت و دیدن هم دیگه برای آشنایی بیشتر و در نهایت درمیون گذاشتن با خونواده ها برای ازدواج
      ازدواج موقت هم شاید کار قانونی و شرعی باشه اما کار درستی نیست چون درواقع فساد قانونیه.
      اگه از ریشه آدم وفا داری نیستید خواهشا ازدواج نکنید و شریک زندگی خودتونو چه زن چه مرد بدبخت نکنید

      پاسخ ها

      • مریم

        آخه اصلا ربطی به ازدواج کردن نداره . ازدواج سفید برای اینه که دختر و پسر آتیش همدیگه رو خوموش کنن. از نظر جنسی همدیگه رو ارضا کنن که در آینده باید ناهنجاریهای اجتماعی نشه. کشورهای پیشرفته اینو درک کردن و فهمیدن . اما ما ایرانی ها هنوز ۲۰۰۰ سال عقبیم. دخترای ایرانی هر بلایی سرشون بیاد حقشونه. وقتی امکان یه رابطه ساده رو از پسری میگیرن حالا تا آخر عمرشون باید دنبال شوهر بگردن. ارسال

      • علی

        دخترای ایرانی همواره در حال آسیب دیدن هستند خخخخ

    • بدون نام

      اتفاق عجیبی نیست اما تو این فرهنگ سنت گرا جایی نداره...

    • حسين

      قابل توجه پسرا
      اقا قبل اینکه ازدواج کنم همه میگفتن هر کس زن بگیره خره احمقه بیشعوره
      اقا ما رفتیم زن گرفتیم به ولای علی الان میفهمم خر نفهم من بودم که به حرف هیچکس گوش نکردم
      ازدواجم با بهترین کیس ممکن بود ولی باز احساس میکنم دیگه نمیشه از زندگی مثل قدیما لذت برد
      اقا خر نشید زن بگیرید به حرف بقیه گوش بدید ازدواج یعنی پایان روزهای خوب ازادی

    • بدون نام

      تا وقتی مشکل اقتصادی هست که یه جوون نتونه در سنینی که شور و اشتیاق ازدواج داره، ازدواج کنه، منجر میشه به ضیغه، ازدواج سفید و خودارضائی، افسردگی، فشار اجتماعی
      خدا باعث و بانی اش را لعنت کند

    • مهران

      وقتی طرفین راه به جایی ندارن و امکان ازدواج فراهم نیست چه اشکالی داره اینچوری زندگی کنن منتهای امر صیغه را انچام میدن ولی جون خانواده هاشون با صیغه مخالفن مجبورن زندگی بنهان داشته باشن

    • نریمان

      من خودم خبرنگار هستم. این گزارشی که پر شده بنا به هزار و یک دلیل مشخص فاقد اعبتار حقیقی هست. لطفا ساخته ی ذهنمون رو در قالب گزارش منتشر نکنیم. درست نیست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گل گفتی حر ف دل من بود

    • ناصر

      مشکل اینه که ما همدیگرو به اسم جنس مخالف میشناسیم.دختر وپسر از بچگی از هم سوا بودن حالا چه انتظاری از این جوونا که هورمونهاشون خیز برداشته داشته باشیم .تا همدیگرو میبینن یا وارد رابطه میشن اول به اوج لذتش یا ارضای جنسیش فک میکنن بعد اگه فرصت پیش اومد به اون یکی مسایل .به نظر من باید پدر و مادر تا دختر وپسر بخواد جلو عقب دستشو بشناسه تدارک ازدواج براشون ببینه تا این همه مشکل بوجود نیاد ینی به روش سنتی که پدر ومادرمون با هم ازدواج کردن .البته این مدل ازدواج هم باز خوب خوب نیست ولی امار طلاقش خیلی پایینه .جوون که یکم سنش بالا رفت طبیعتا سقف انتظاراتش میره بالا واز هرکسی یه جور تمنا داره .یخورده هم چون لباس روشنفکری تنمون کردیم ومثالا اگاه شدیم دیگه نمیتونیم با هر کس تن به ازدواج بدیم .فک میکنم سن ازدواج بیاد پایین البته با کمک پدر ومادرها نصف این مشکلات حل بشه .من خودم شش ساله جدا شدیم نمیتونم برا ازدواج تصمیم بگیرم چون خودم هم از همسرم انتظارات بیشتری طلب دارم وبرعکس ایشون هم از من .اونم به اقتضای سن وساله

    • مهم نیس اسمم چیه!!!

      سال92عقد کردم و شیش ماه بعد مجبور شدم جدا شدم.چون طرف روانی بود و اینو بعد عقد به نمایش گذاشت.از طرفی درسته واقعا جهنم رو به چشم دیدم و تو اون سن که اوج جوانی بود برام شکست بدی خوردم و بماند اذیت و آزارهای بعد طلاق از طرف اون روانی و شکایت ازش و...ترس ها و کابوس های شبانه که روز به روز داشتم نابود میشدم.در حالی که22سالم بود.اما تصمیم گرفتم بلند شم و از نو ادامه بدم.موارد زیادی برا ازدواج داشتم اما واقعا نشد و نتونستم قبول کنم.چون اعتمادم به ازدواج از بین رفته.به حرف نیست.در عمل از تنهاییم لذت میبرم و حاضر نیستم با پسری در رابطه باشم.مخصوصا وقتی انقد خبر خیانت و خشونت در ازدواج رو میبینم و میشنوم بیشتر ایمان میارم به تنهایی.حاضر نیستم دیگه شکنجه بشم و جوانیم تباه بشه.26سالمه و دارم به معنای واقعی از زندگیم لذت میبرم .وقتی کار و هدف و زندگی شخصی و ارتباطای کاری در چارچوب احترام و شخصیتت برات پر رنگ تر شه انقد داستان مهمی نیست دیگه برات ازدواج.هر آدمی آخرش کامل نیس و تو ازدواج نمیشه بگی وای مردم از خوشبختی.باید آماده هر چیزی باشی.اما این ازدواج سفید هم نهایت احمق بودنه برا کسی که امید داره دائمی شه.چون نمیشهه.هم دانشگاهی من اینکارو کرد و جدا شد.بعدش یارو کلی به ریشش خندید.

    • سهيل

      تو همه جاي دنيا منظور از ازدواج كردن ، رسمي بودن وثبت شدنشه ! كلمه ازدواج سفيد درست نيست اصلاً!

      پاسخ ها

      • سلام

        باشه

    • رهاوتنها

      باعث و بانی این نوع ازدواج سفید خاکستری سبز هر چی حماقت و خودکم بینی دخترها و زنهاست. مشکلات اقتصادی بهانه آوردن که واقعا مسخره هست. زیر یک سقف جداگانه رفتن همون قدر خرج داره که ازدواج رسمی . خب عروسی نگیرید . مراسم ساده . والا این مردهایی که من می بینم با مهریه و عروسی سنگین هم پایبند نیستن چه برسه به ازدواج سفید . جالب اینجاست که با یه عضو فامیل ساکن خارج صحبت میکردم که ازدواج سفید داشت یعنی با کسی هم خونه بود و بعد جدا شده بودند. 5 سال اینجوری زندگی کرده بود . بعد میگفت من تا حالا ازدواج نکردم . واقعا یعنی چی . اگر ترس از مشکلات طلاق هست که توافقی نصف روز بیشتر وقت نمیگیره. مهریه در کار نباشه که مرد هر زمانی دلش خواست زنشو طلاق میده غیابی .نیازی هم به حضور زن نیست . مصیبت زمانی هست که زن بخواد طلاق بگیره و مرد نخواهد .اونم حق طلاق بدید به زن . راحت جدا شید . کلا جدا شدن راحته نگران اون نباشید . می خواهید شناخت داشته باشید خب نامزدی و ارتباط با خانواده رو برای چی گذاشتن. شما که با ازدواج سفید مجبور هستید مخفی کاری کنید چطوری شناخت پیدا می کنید .

      پاسخ ها

      • هه

        مراسم ساده بگیرن؟
        هه
        مگه شما دخترا قبول میکنین؟
        اگر قبولم کنین بعد ازدواج کلی سرکوفت میزنین فلان دوستم اینکار رو کرد فولان دوستم اون کار رو کرد من نکردم و اینا
        اصلن یه حسرتی تو دلتون میمونه که ادم صد بار به خودش فحش میده که چرا مراسم نگرفتم یا ساده گرفتم

    • محمد

      اخه اگر شرایط رو برای جوون ها فراهم کنید اینطوری نمیشه که اخه اگر من جوون کار و پول اسایش گاری داشته باشم که ازداوج سفید نمیکنم

      پاسخ ها

      • نه

        خیلی از افراد با تحصیلات و درآمد بالا (مخصوصا اگه زن تحصیل کرده باشه) ازدواج سفید میکنن

    • سیدمحمد

      تمام مشکلات ازضعفهای فرهنگی جامعه است وقتی به دستدورات دین عمل نشه عاقبت کارازاین بدترهم میشه ...اسلام برای ازدواج کردن خیلی سفارش کرده حتی ثواب نمازشخص ازدواج کرده راچندین برابر شخص ازدواج نکرده قرارداده وسفارش بزرگان دین است که خیلی ساده برگزار کنید اما مشکل ماجامعه وفرهنگ غلط ماست که هر روز بدترازدیروزه وسخت گیریهای این امرخیربیشترمیشه وفساد هم بیشتر ..بایدبزرگان بیشترتوجه کنند والله مسئولند والدینی که سخت گیری میکنند وبهانه میارند برای ازدواج دخترانشان وسبب به گناه افتادن فرزندان شاید والدین باشند ...اسراف ها چشم وهم چشمی ها وخیلی ازمسائل غیراخلاقی جامعه دینی را به انحطاط کشانده

      پاسخ ها

      • هه

        همین والدین بیچاره اگه سخت بگیرن میگن چرا سخت گرفتی دختر مجرد مونده اگرم اسون بگیرن یهو به مشکل بخورن میگن چرا اسون گرفتین تقصیر شمایت اینا که جوون بودن خام بودن

    • red king

      درباره ازدواج سفید و یا هر اسمی که دارد بگویم،خود بنده با تمام موضوعاتی درست و غلطی که در این باره خوانده ام در نهایت حق را به جوانان و زوجها میدهم چرا که اولا بیشترین مشکلاتی در باب ازدواج وجود دارد باعثش خود دولت و حکومت است و دوماً ندادن استقلال فکر به جوانان در خانواده و بی بند و باری خانوادها در مقابل جوانان هم دلیل دیگری از دلایل بسیاری است که موجب بروز چنین مسائلی در جامعه میشود.در نهایت این را بگویم که آب از سر چشمه گل آلود است و بس.

    • سلام

      سلام. به نظرم همون طور که تست اعتیاد و مشاوره و... برا ازدواج رسمی الزامی شده باید تست پزشک قانونی هم برای سنجش سلامت روان زوجین الزامی بشه. تا یکی مثل من که انتخاب درستی نداشتم و همسرم دچار مشکلات روانی هست الان با بچه برنمیگشتم خونه ی پدرم.
      ازدواج سفید هم راهی هست که شیطان زینت داده برا بعضی افراد. خب ازدواج موقت کنید. ازدواج سفید چه مزیتی داره که ازدواج موقت نداره؟

      پاسخ ها

      • هه

        برای دختر باکره ازدواج موقت اذن پدر میخاد ک پدرا معمولا راضی نمیشن

    • یک جوان ایرانی

      دوستان من کاری به خوب و بد قضیه ندارم ولی یه نگاهی به جامعمون بکنید
      آمار بیکاری جوانان آمار بالای طلاق و از طرفی تورم ثانیه ایی
      تمام اینها در کنار افزایش توقعات و رسوم پرخرج... باعث شده سن ازدواج بره بالا پسری که بیکار باشه ازدواج نمیکنه اگرم بکنه آخر و عاقبتش خوش نیست.... اونی هم که یه کار عادی داره جرات نمیکنه از ترس تورم و مسئولیت ازدواج کنه... متأسفانه هر روز این مشکلات هر روز بزرگتر میشه و هیچ کس هم به داد جوون ها نمیرسه و مسئولان و ارگان‌های مرتبط فقط یاد گرفتن نقد کنن صورت مسئله رو پاک کنن ویا به کل نادیده بگیرن
      خوب و بد ازدواج سفید مهم نیست.... دنبال علتش باشید چرا یک دختر یا پسر باید تن به این کار بده؟! این آرزوی هر جوونیه که تشکیل خانواده بده و با آرامش زندگی کنه اما.....
      جز حرف زدن کاری از دست ما برنمیاد و افرادیم که میتونن کاری بکنن مشغول چپاول بیت المال هستن
      فقط تصور عواقب این نابهنجاری های امروز رو در نسل بعد بکنید: فرزندان طلاق بچه های نامشروع و از بین رفتن ارزش خانواده و مجردهای پنجاه ساله

    • ناشناس

      اقا داوود توی ازدواج سفید هیچ رابطه جنسی وجود ندارد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کی گفته اخه،من و همسرم یه سال ازدواج سفید داشتیم الان داریم رسمیش می کنیم تو اون یه سال رابطه ی جنسی هم داشتیم به نظرم اگه طرفت آدم باشه خیلیم گزینه ی خوبیه

    • aaaaa

      خیلی حرف واسه گفتن دارم...
      ازدواج سفید خیلی هم خوبه.... کی گفته بده؟؟؟ هااا؟؟
      این ازدواجی که توی جامعه ما هست فایده ای نداره.. همش مسخره است. غیر منطقی است... هزار و چهارصد سال پیش یه دستوری برای ازدواج داده شده اونم برای شرایط اون زمان جامعه قدیم و عربی ... حالا ما بعد از گذشت قرنها که ارتباطات همه چیزرو تغییر داده داریم با نسخه 1400 سال پیش ازدواج می کنیم و جالبش اینجاست که یه مش احمق ازش دفاع می کنند و میگن خیلی نسخه خوبیه...
      جاممعه الان با شرایط منحصر به فرد خودش یه نسخه جدید و به روز شده برای آزدواج می خاد .. نه اینکه بره از قرنهای قبل نسخه ازدواج رو کپی کنه
      البته این ازدواج سفید یه جاهاییش خب باید اصلاح بشه.. در این هیچ شکی نیست. مثلا باید یه کاغذی باشه یه شرط و شروطی لحاظ بشه و دو نفری که با هم می خان باشن باید پای اون برگه رو امضا کنند و نسبت به یک سری موارد تعهد بدهند...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جناب
        همین چیزی که آخرش گفتی میشه همون ازدواج ١۴٠٠ سال پیش یعنی تعهد و شروع به زندگی
        برید ازدواج امیرالمومنین ع با حضرت زهرا س رو بخونید ببینید جهیزیه و مهریه و مراسم چطور بوده
        اسلام این نسخه رو پیچیده نه چیزی که ما انجام میدیم
        وقتی اسلام درست عمل نشد دلیل بر بطلانش نیست
        عیب کار از مسلمانی ماست

    • لولو

      بابا چرا مسئلع رو پیچیده میکنید؟؟؟

      قضیه خیلی ساده ست

      دلیلش تنها و تنها اینه که این افراد قوانین حال حاضر ازدواج در ایران رو قبول ندارن

      مثلا مردا از اینکه یک شبه دار و ندارشون و بلکه ده ها برابرش رو به شخصی که هنوز مشخص نیست چجور آدمیه ببخشن میترسن

      و زنها از اینکه وارد یه رابطه بدون بازگشت که در هر صورت حق خروج از اون رو ندارن بشن میترسن

      ولی با ازدواج سفید نه زنها محدود میشن و نه مردها

    • ...

      بهتر نیست آدم به یه اطمینانی از طرفت برسی و بعد بری زیر یه سقف! وقتی دو طرف نسبت به هم مطمئن باشن و دلشون برا هم تاب تاب کنه سریع ازدواج میکنن. این جور روابط مخفیانه برای کسایی هست که خودشون هم نمیدونن چی خوبه چی بده. همین که میگن شاید به درد هم نخوردیم و راحت از م جدا شدیم این یعنی بهترین دلیل برای اینکه این رابطه یک رابطه سالم نیست و کلی عوارض روحی و روانی برای دو طرف در پی خواهد داشت

    • مزخرف

      ازدواج کلا مزخرفه حالا چه سفید چه سیاه

    • سارا

      ازدواج چی هست که سفیدش چی باشه دلتون خوشه ها.مزخرف ترین اتفاق ممکن توزندگی

      پاسخ ها

      • ناشناس

        ازدواج آرامش. روح و جسمه و انسان از تنهایی در سنین پیری نجات میده

      • ممدئ

        چرت نگو ناشناس

      • گرگ شب

        ترشیدی حالا با این حرفا خودتو اروم کن

    • سار

      من‌با‌ازدواج‌سفیدموافقم‌هرکی‌میخواد‌من‌میتونم‌باهاش‌باشم‌بیست‌وسه‌سالم‌دیپلم‌دارم‌

      پاسخ ها

      • دانا

        سلام.من هم موافقم با ازدواج سفید.ای کاش راه ارتباطی بود سارا خانم.منم علاقه مندم واقعا.

    • بینام

      منم ازدواج سفید دارم ۸ ساله با همیم هم خوشحالیم هم خوشبخت اوایل کسی از اقوام نمیدونست اما الان همه میدونن و ما رو اینجوری پذیرفتن. هر کس هم ناراحته ما باهاش رفت و آمد نمیکنیم. مشکل جامعه ما اینه که به ازدواج به چشم یه معامله نگاه میکنن برای همین خیلی ها شکست میخورن . ما هزار تا مسافرت میریم و مشکلی هم نداریم خیلی کمتر از پول هتل هزینه میکنیم و یه خونه ویا ویلا اجاره میکنیم . من وقتی خودم کار دارم پول دارم و پس انداز نیازی ندارم که به مهریه فکر کنم و اینکه اگر روزی به مشکل بخوریم مهریه پشتوانه منه. این حرف مزخرفترین حرفیه که شنیدم. مهریه یه باج بیش نیست. از نظر ما متاهل بودن مهم نیست تعهد داشتن مهمه.

      پاسخ ها

      • دانا

        شما چند سال ازدواج سفید داشتید؟!همه به چشم معامله به ازدواج نگاه نمیکنند.سوال من ابنکه شما مشکلی اصلا ندارید؟اجاره ویلا یا یه خونه واقعا ارزونتر از هتل هستش؟!کسی کاری با مهریه نداره.خیلی از خانومها به مهریه به چشم پشتوانه نگاه نمیکنند مخصوصا اگر شاغل باشند.از نظر منم تعهد مهمه.اما چیزی که من رو کمی در ازدواج سفید ناراحت کرده این مساله هستش که چه ضمانتی برای این هستش که اگر یکی از طرفین وابسته بشه و طرف دیگه نخواد ادامه بده.آیا همه شرایط ازدواج سفید رو دارند؟و اصلا فارغ از همه چیز دلیل اصلی ازدواج سفید چی هستش؟این خیلی مهمه.مثلا شما که یه خانمی چرا بعد از این همه شناخت و اطمینان و تعهد به ازواج رسمی ختم نشده ارتباطتون!مشکل دیگه هم در تفاوت سنی مرد و زن در قدرت و توان بارداریشون هستش که کمی کار رو در ازدواج سفید مشکل کرده.به همین دلیل خانمهایی که مطلقه هستند(البته با عرض معذرت قصد توهینی ندارم)یا سنشون بالاتر هستش بیشتر از آقایون در این نوع ازدواج پایبند هستند.سوال من اینه که آیا دلایل شما کافی هستش کاملا؟آیا واقعا احساس خوشبختی میکنید؟!آیا هیچ زمانی تا الان فکر نکردید که رابطتون امکان داره کات بشه.و میخواستم بدونم دقیقا چند سال هستش ازدواج سفید دارید.چون خودم تمایل دارم اما دودلم واقعا.اگر کسی از دوستان هم تجربه شکست یا کات بعد یه مدت طولانی داره خوشحال میشم تجربه خودش رو به بقیه بگه.با تشکر.

      • گرگ شب

        ترشیدی ازدواج کن بجا این کارا

    • فرزاد

      سوای مسائل شرعی که بهش اعتقادی ندارم، این ازدواج فقط میتونه برای افراد سالم و متعهد خوب باشه که به دلایل شخصی یا اقتصادی یا هر دلیل دیگه ای این شیوه ازدواج رو انتخاب کردن.افرادی که طوری تربیت دیدن و بزرگ شدن که فکر و رفتارشون سالمه و هدفشون از این نوع ازدواج فقط و فقط زندگی کردن به شیوه جدیدیه با اهدافی که خودشون میدونن.
      چه با قوانین ازدواج شرعی و چه بدون اون، آدمای خوب خوبن و آدمای بد بد.ولی اونایی که بی بند و بار هستن و بدی و خیانت میکنن در حالتی که بطور شرعی ازدواج کرده باشن یه سری ترس ها و مجازات های قانونی دارن درصورتی که تو ازدواج سفید چنین چیزی نیس.برای همین به نظرم ازدواج سفید برای افراد پاک(مذهب به ذهنتون نیاد)، با وجدان، مسئول و متعهده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به معنای دقیق و واقعی کلمه زر زدی

    • پرنسس تنهایی

      واقعا مسخره س

    • مریم

      حالا اگه یکی از طرفین دوست نداشت رابطه تموم شه مشکل چه جوری حل بشه اون یکی راحت همه چی رو رها کنه بره

    • زری

      دلتون خوشه اخه...این همه دختروپسر ترشیده افتادین جون هم که چی. .بابا مشکل فقط و فقط پوله پوووووول، پول که باشه ازدواج میکنن جوونا اونم رنگاوارنگ ازهمه رنگ چرا فقط سفید ها...!؟پول فقط...حلال همه دردا....

    • سینا

      تمام این مسایل برمیگرده به ۱.نبود پول ۲. نبود قانون درست(در محضر مهریه و جهیزیه رو باید بده)۳.زرنگ نبودن اقا(از زنه سفته بگیرید)
      اقایون اگه پول دارید و میتونید پول مهریه جهیزیه و طلا طرف رو بدید برید ازدواج کنید اگه ندارید قید ازدواج رو برای همیشه بزنید الان زندگی ها همه شده باد هوا.
      هیچ تضمینی وجود نداره زندگی مشترک ادامه پیدا کنه الان هم همه افتادن دنبال مهریه و جهیزیه اوضاع خیلی خیلی خراب شده
      بهترین راه صیغه است بدون دردسر و گناه شرعی و حلال

    • ناشناس

      مرگ بر آمریکا و اسراعیل.

    • زهرا

      چرا هر چه بی بند وباری هست از کشورهای خارجی یاد می گیریم چرااز چیز های خوبشان پیروی نمی کنیم

    • رویا

      بااین وضع جوون ها وگرونی وشبکه های گستره مجازی دیگه ازدواج نه سفیدش به دردمیخوره نه سیاه نه سبز اصلا رنگین کمان به قول یه عزیزی که میگه
      دلاخوکن به تنهایی که ازتن ها بلا خیزد
      سعادت آن کسی دارد که ازتن ها بپرهیزد.
      سعادت

      پاسخ ها

      • کی گفته؟

        من آبی رو امتحان کردم جواب داد الان خوشبختیم و داریم با آرامش زندگیمونو میکنیم دو تا بچه هم داریم

    • علی

      بنانیست کسی را تهدید یاتنبیه کنیم بلکه یکمی فکرکنیم ببین عاقبت کار بکجاختم میشه چه برسرخانواده میاره ایادیگه چیزی بنام خانواده اونم خانواده ایرانی ازاین موضوع تشکیل میشه می ماند یااینکه ماهم میشم بله قربان گوی تمام فکرواندیشه های تحمیلی بیگانگان که بعدچندین سال تجربه بازگشت به سرخط میکنیم که تواین ماجرا دیگه سرخطی نمی مونه پس اول بیایم فکر کنیم فکرکنیم .....................

    • محسن

      فکر میکنید کل جمعیت بشر چند نفرند؟ . تو بگو ۱۰ میلیارد . تو این ۱۰ میلیارد دو نفر شبیه به لحاظ رفتار ، سلیقه، ظاهر و قیافه وجود نداره. برادرها و خواهرها که زیر یک پدر و مادر مشترک زندگی کردن و بزرگ شدن سلیقه و رفتار شان شبیه هم نیست .این کار خداست !! این دارید...خب
      من الان ۱۵ سال ازدواج کردم برای هم میمیریم . اما اختلاف نظر هم داریم چون عضو همان ۱۰ میلیارد هستیم! بگو و مگو میشه دلخوری میشه بعضی موقع کوتاه میام بعد میبینم .تازه چه خوب شد

    • الی

      حتی اگه تا آخر عمر تنها باشم اجازه نمیدم مردی بهم دست بزنه بدون تعهد رسمی.من ۳۰سالمه من نه مذهبی ام نه اونقدر باحجابم. اما پرده حیا تو وجود یک زن چند لایه داره اگه پاره بشه دیگه هرگز درست نمیشه. به جای اینهمه پنهان کاری و ضربه زدن به خودت . خوب ازدواج کن و خوب زندگی کن و با همسرت بساز . همسر من به هیچ صراطی مستقیم نبود اما الان بعد از ۶سال همون شد که میخواستم. باور کن میشه زندگی رو ساخت فقط به طلاق فکر نکن هرگز.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من زن میخام

    • بدون نام

      سایت خوبی دارید امیدواریم که موفق باشید

    • بدون نام

      من دارم از تنهایی و مجردی عذاب می کشم زندگی برام هیچ معنا و مفهوم و لذتی نداره دلم میخواد همسر داشته باشم عشق و آرامش داشته باشم ولی با این بی پولی و بیکاری نمیشه چیکار کنم آخه معتقد و مقید هم هستم و ازدواج سفید و روابط دوستی و آزاد و نامشروع و بی بند و باری رو قبول ندارم چکار کنم باید تا آخر عمرم تنها باشم و عذاب بکشم و منتظر مرگم باشم ؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منم همینطور

    • غلامعباس رامین

      واقعا وحشتناکه تاامروز فکرمیکردم اینموضوع مربوط به جوامع غربیه متأسفم برای جوانان مملکتی که نه عرف ونه دین ومذهبش چنین چیزی رانمیپذیره وبه دلایل مختلف که فقط یکیش اقتصادیه تن به چنین خفتی میدهندچه اتفاقی داره توکشورما میافته مسئولین اگر یک کم غیرت دارن بایدفکری بحال این جوانان بدبخت بکنن آیا آخرزمان داره اتفاق می افته خدایا حودت بفریاد برس

      پاسخ ها

      • جوون

        تو جوون نیستی

    • مذهب مدرنتیه

      من اگه ترس ازحاملگیش نبود مشکلی بااین ازدواج نداشتم ب نظرم عالیه.

    • میم

      دوست عزیزی که می خوای زندگی داشته باشی و تن به روابط نامشروع نمی دی کارت عالیه به خدا توکل کن به ائمه اطهار توسل کن دختری از طبقه خودت بگیر خداوند از فضل خود بی نیازتون میکنه وعده خدا حتمی است . سراغ کارهایی که ادمو پیش خدا و ائمه بی مقدار میکنه نرو توکل به خدا کاراتو ردیف میکنه مطمئن باش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دروغ

    • حمید

      بابا دوره ازدواج رسمی گذشته همه دارن ازدواج سفید می کنن اگر هم دیگه را دوست دارید ربا هم بمونید وگرنه ثبت کردن ازدواج هیچی نیست و یه دردسر هست نهایت بعد از ده سال خواستید ثبتش کنید الان از هر 3 ازدواج یکبیش طلاقه و کلی گرفتاری و ناراحتی داره
      ازدواج سفید کنید اگر همدیگه رو دوست داشتید ادامه بدین سنتون هم که بالا رفت در اموال همدیگه را شریک کنید
      زمونه عوض شده
      حساسیت اگه دارید یه صیغه محرمیت هم بخونید

    • بدون نام

      خب خانم و اقای محترم چرا شرعی و قانونی باهم ازدواج نمیکنید تا همه چی براتون راحت باشه.ببینید بعد از ازدواج زن ومردخیلی به هم وابسته میشن پس این بچه بازیا چیه همش محدودیته

      پاسخ ها

      • ناشناس

        م

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج