۱۸۱۶۳۹
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

خواندنی ها با برترین ها (۱۷)

در این شماره از خواندنی ها با اثری درباره کارگردان مشهور هالیوودی «استیون اسپیلبرگ»، مجموعه داستانی از نویسندگان اسپانیایی، کتابی درباره ی روان شناسی کارل یونگ و ... آشنا شوید.

خواندنی ها با برترین ها (17)





برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با اثری درباره کارگردان مشهور هالیوودی «استیون اسپیلبرگ»، مجموعه داستانی از نویسندگان اسپانیایی، کتابی درباره ی روان شناسی کارل یونگ و ... آشنا شوید.

استیون اسپیلبرگ

  • کله لیا کوهن
  • ترجمه ی نادر تکمیل همایون
  • نشر دیبایه
  • چاپ اول: 93

خواندنی ها با برترین ها (17)

شخصیت استیون اسپیلبرگ، در طول دوره ای به شکل «داستان موفقیت» به گونه ای تحریک آمیز و نامنتظره غنا یافته و عمیق شده است؛ نوید بخش ترین سینماگر جوان در سال های هفتاد، کارگردان موفق، عزیز دردانه ی استودیو های هالیوودی، هوادار جلوه های ویژه ی حیرت آور، امروز کسی است که منتقدان بین المللی او را کارگردانی مؤلف می شناسند؛ فیلم سازی آزاد در انتخاب های اش سوژه های اش و همین طور زیبایی شناسی اش، کارگردانی که در دگرگون ساختن تصویر و مخاطب تردیدی به خود راه نمی دهد.

او با الگو قرار دادن اورسن ولز اولین فیلم بلندش دوئل را در بیست و پنج سالگی کار می کند. او با آرواره ها، ایندیانا جونز، برخورد نزدیک از نوع سوم و ای. تی، صنعت سینمای سرگرمی را به اوج خود می رساند و فریبندگی را مشخصه ی بارز کارهای اش می کند. او به اتفاق همزادش جورج لوکاس افسونگر، امپراتوری ای بنا می نهد که پادشاه اش (و تماشاگرش) کودک است.

از سال های ۲۰۰۰ به بعد ژانر علمی- تخیلی و اطمینان از کار بزرگ ترین ستارگان مانند تام کروز به او امکان می دهد با فیلم هایی هم چون هوش مصنوعی، گزارش اقلیت یا جنگ دنیاها در سینمای عوام پسند طبع آزمایی کند. در همین دوران اسپیلبرگ با فیلم هایی مانند مونیخ، فهرست شیندلر و نجات سرباز رایان روی تیره تری از خود نشان می دهد.

بچه ی اعجوبه به بزرگ سالی نگران تبدیل شده است و سینماگر استثنایی زین پس در حال تبدیل شدن به آدم بزرگ است...

سقوط (و داستان های دیگر از نویسندگان اسپانیا)

  • گزینش و ترجمه ی قاسم صنعوی
  • انتشارات دوستان
  • چاپ اول: ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (17)

استقبال از داستان کوتاه که برخی آن را کاری از سر تفنن و بسیاری یک نوع ادبی کامل، رمانی موجز و فشرده و متمایز از دیگر گونه های ادبیات داستانی دانسته اند همیشه و همه جا یکسان نبوده است.

در اروپای غربی، پس از ایتالیا و فرانسه، ظاهراً اسپانیا نخستین کشوری است که به این نوع ادبی توجه یافته است و تا جایی که می دانیم سروانتس گشاینده ی این راه بوده است، زیرا گذشته از این که کتاب جاودانش دن کیشوت (به قولی آغازگر رمان مدرن) روایت ها و رویداد هایی گنجانده که هر یک می توانند داستان کوتاه در نظر گرفته شوند.

داستان های نمونه اش را که به راستی نمونه های داستان کوتاه هستند در سال ۱۶۱۳ عرضه کرد. پس از او بود که نویسندگانی دیگر به این نوع ادبی روی آوردند. داستان های کوتاهی که در این دفتر گنجانده شده اند آثاری از نویسندگانی با روحیه ها و سلیقه های متفاوت هستند.

سقراط، عیسی، بودا (سه آموزگار زندگی)

  • فردریک لونوآر
  • ترجمه ی قدرت الله مهتدی
  • نشر فرزان روز
  • چاپ اول: ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (17)

سقراط و عیسی و بودا زندگی کردن را به ما می آموزند. به نظرم چنین می نماید که شرح احوال آنان و تعلیماتی که عرضه می کنند جهان شمول و به گونه ای شگرف دارای ویژگی های «مدرنیته» است.

پیام آنان بر وجود خرد و رشد وی متمرکز است بی آن که هیچ گاه ناگزیر او در بافت کالبد اجتماع را انکار کند. این پیام مقدار دقیق آگاهانه ای از آزادی و عشق، از معرفت به خویشتن و احترام به دیگران را توصیه می کند. حتی اگر هم این پیام به گونه ای متفاوت در کنه باور های دینی ریشه داشته باشند، هرگز دارای جمود خشک و بی روحی نیست، همواره حس و حالی از آن می تراود و شعور را به یاری می طلبد. و در قلوب نیز راه می یابد...

درسگفتار های ادبیات اروپا

  • ولادیمیر نابوکف
  • ترجمه ی فرزانه طاهری
  • انتشارات نیلوفر
  • چاپ اول: ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (17)

پیش از این این درسگفتار های ادبیات روس با ترجمه ی فرزانه طاهری منتشر شده بود که اخیرا همراه با این جلد از درسگفتارهای نابوکف تجدید چاپ شده است. نابوکف در این جلد به آثار جین آستین، چارلز دیکنز، گوستاو فلوبر، رابرت لویی استیونسن، مارسل پروست، کافکا و جویس می پردازد.

«عناوینی چون «چگونه خواننده ی خوبی باشیم» یا «مهربانی با نویسندگان» را می توان عنوان فرعی مباحثات گوناگون درباره ی نویسندگان گوناگون قرار داد. چرا که برنامه ام این است که با عشق، و با جزئیات عاشقانه و پر تأنی، به چند شاهکار شاهکار اروپایی بپردازم. صد سال پیش، فلوبر در نامه ای به معشوقه اش چنین می نویسد: «اگر آدم فقط پنج شش کتاب را به خوبی می شناخت، چه محقق برجسته ای می شد.»

به هنگام خواندن، آدم باید به جزئیات توجه کند، آن ها را نوازش کند. البته هیچ اشکالی ندارد که پس از جمع آوردن عاشقانه ی ذره های آفتابی کتاب، بگذاریم مهتاب تعمیم هم بتابد. اگر آدم کار را با تعمیمی پیش ساخته آغاز کرده و قبل از آن که گام اول را در درک کتاب برداشته باشد از آن دور می شود. هیچ چیز کسالت آورتر و در حق نویسنده غیر منصفانه تر از این نیست که کسی مثلاً خواندن مادام بواری را با این تصویر پیشینی آغاز کند که کتابی است در افشای بورژوازی.....

خودآموز یونگ

  • روت اسنودن
  • ترجمه ی نورالدین رحمانیان
  • انتشارات آشیان
  • چاپ پنجم: ۹۲

خواندنی ها با برترین ها (17)

کارل گوستاو یونگ روان شناس و روان پزشک سوئیسی و بنیان گذار مشهور نظامی جدید به نام روان شناسی تحلیلی است. یونگ به تدریج پیروان بسیار یافته و درمانگران زیادی با روش او آموزش می بینند. در هر صورت آثار او همچنین شامل مفاهیم اساسی راجع به زندگی بشر است. او یکی از متفکران بزرگی است که سعی در برداشتن فاصله بین تفکر شرق و غرب و مذهب و غیر آن نموده است.

دوره هایی را مورد نظر قرار داده که طی آن فرهنگ غرب، غرق در علم و منطق، بسیاری اوقات در کمال تأسف فاقد آگاهی روحانی و بصیرت درونی است که فرهنگ های دیگر و گذشته خود آن شامل آن آگاهی بوده است.

اکنون یونگ در سراسر عالم شهرت دارد و کتاب های بسیاری راجع به او و آثارش نگارش یافته است. برخی از افکار و اصطلاحات مورد توجه او مثل «صورت نوعی» و «درون گرایی» در گفت و گوی روزمره نیز به کار می رود.

او نویسنده ای پرکار بود آثارش در بیش از ۲۰ مجلد گردآوری شده است و بسیاری از آن چه راجع به زندگی یونگ و آثارش می دانیم در سرگذشت او به قلم خودش ، تحت عنوان «خاطرات، رویاها و تأملات» قابل مشاهده است که توسط دوست و همکار سالیان دراز او آنیلا جافه ثبت و تصحیح شده.....
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرمان حیدری ارجلو

      ممنون از این کار زیباتون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج