جاباما
۱۷۳۵۷۹
۵ نظر
۵۲۷۷
۵ نظر
۵۲۷۷
پ

هنرمندان ایرانی روی فرش قرمز چی پوشیدند؟

حضور چهره‌های ایرانی در مجامع بین‌المللی علاوه بر بار هنری، میدان رقابتی برای طراحان ایرانی است تا توانایی‌شان را در مقایسه با همتایان خارجی خود بسنجند.

هنرمندان ایرانی روی فرش قرمز چی پوشیدند؟
مجله زندگی ایده آل - ماهور نبوی نژاد: اتفاقات سینمایی هر سال میلادی با جشنواره فیلم برلین در بهمن‌ماه شروع و با جشنواره آسیا پسیفیك در آذرماه به پایان می‌رسند. امسال سینماگران ایرانی، حضور پررنگی در جشنواره‌های سراسر دنیا داشتند كه به فال نیك می‌گیریم.

در سال‌های اخیر، استفاده از دانش و هنر طراحان لباس برای حضور در مراسم رسمی در میان ستاره‌های ایرانی هم مرسوم شده است؛ به همین دلیل حضور چهره‌های ایرانی در مجامع بین‌المللی علاوه بر بار هنری، میدان رقابتی برای طراحان ایرانی است تا توانایی‌شان را در مقایسه با همتایان خارجی خود بسنجند. همین اتفاق بهانه‌ای شد تا حضور ایرانیان هنرمند و هم پای آن طراحان ایرانی را مرور كنیم.

سرتاپا ایرانی

هشتمین جشنواره فیلم آسیاپسیفیك، آخرین اتفاق هنری سال ۲۰۱۴ بود كه چهره‌های ایرانی با دستی پر از آن برگشتند. در این مراسم مریلا زارعی جایزه تقدیری بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم «شیار ۱۴۳ » دریافت كرد.

هنرمندان ایرانی روی فرش قرمز چی پوشیدند؟

او با لباس آبی چشمگیری در مراسم اختتامیه حاضر شد و جایزه خودش را دریافت كرد؛ لباسی كه به‌گفته آنا ثانی، طراح لباس رنگ آبی لاجوردی برای آن انتخاب شد تا بی‌شباهت به لباس او در جشنواره فیلم فجر سال گذشته نباشد. این لباس شامل پیراهنی بلند بود با كتی كوتاه كه نقوش هندسی و تصاویر گل لاله عباسی روی آن خودنمایی می‌كردند.

آنا ثانی طراح ایرانی كه برندی هم با نام خود دارد، در توضیح این انتخاب گفته: علاقه‌مند بودم در بحث اقتباس صرفا از یك فرم خاص در معماری بهره نگیرم و در بین نقوش هندسی با اقتدار دنبال نرمش زنانه‌ای می‌گشتم كه آن را در طرح لاله عباسی فرش جستم و این‌گونه طرح قالی و معماری به هم گره خورد.

مراحل تولید پارچه توسط طراح انجام شده تا به‌واقع لباسی خاص و متفاوت باشد. كامل‌كننده لباس، كیف و كفشی بود كه از پارچه خود لباس تهیه شده بود تا چیزی كم نباشد. مهرو رهبری مسئولیت این كار را برعهده داشت و درنتیجه لباسی كه مریلا زارعی با آن جایزه جشنواره آسیا پسیفیك را دریافت كرد، لباسی كاملا ایرانی و كار طراحان و سازندگان ایرانی‌بود.

یك تیم و یك طراح

« عصبانی نیستم » سال ۲۰۱۴ میلادی را با حضور در جشنواره فیلم برلین شروع و با جشنواره آسیا پسیفیك به پایان رساند. رضا درمیشیان، كارگردان و باران كوثری و نوید محمدزاده، بازیگران این فیلم در برلین حضور پیدا كردند تا شاهد نمایش فیلم خود در بخش پانورامای این جشنواره باشند. این هنرمندان برای حضور در آلمان، شیوه متفاوتی را انتخاب كردند؛ لباس‌هایی از یك پارچه با طراحی متفاوت كه هم‌گروهی و همراهی آنها را نشان می‌داد. این لباس‌ها كار رضا ندیمی، طراح ایرانی بود كه باید او را همراه نوید محمدزاده از زمان حضورش در عالم سینما دانست.

هنرمندان ایرانی روی فرش قرمز چی پوشیدند؟

نوید محمدزاده همراه رضا درمیشیان برای شركت در جشنواره آسیا پسیفیك راهی استرالیا شد و در این مراسم هم كت و شلواری متفاوت از نمونه‌های مرسوم مردانه به تن داشت كه توسط رضا ندیمی طراحی شده بود. او به جای كت فیت كات همراه پاپیون و كراوات مشكی كه لباس مرسوم آقایان در این قبیل مراسم است از كتی با برش آزاد و پیراهنی سفید با یقه جابوت استفاده كرده بود كه با مدل موی بازیگر جوان سینمای ایران هماهنگی داشت و هوشمندی طراح را در انتخاب طرح و مدل نشان می‌داد. در میان مردان ایرانی حاضر در جشنواره‌های ۲۰۱۴، كاپ خلاقانه‌ترین تن‌پوش را می‌توان به نوید محمدزاده داد.

هنرمندان ایرانی روی فرش قرمز چی پوشیدند؟

گزینه بی‌خطر

هنرمندان ایرانی روی فرش قرمز چی پوشیدند؟

نیما جاویدی هم با فیلم «ملبورن » در جشنواره آسیا پسیفیك حضور داشت و جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت‌کرد. انتخاب او برای حضور در مراسم اختتامیه این جشنواره و دریافت جایزه‌اش یك انتخاب كلاسیك و گزینه‌ای بی‌خطر بود؛ كت و شلواری مشكی با پیراهن سفید و پاپیون مشكی كه لباس رسمی آقایان محسوب می‌شود و نشان می‌دهد قواعد حضور در مجامع بین‌المللی را به خوبی بلد است.

حضوری متفاوت

فیلم «قصه‌ها» كه هنوز در سینماهای ایران به اكران در نیامده، افتخارات بسیاری برای كارگردانش به همراه داشت. رخشان بنی‌اعتماد بعد از جشنواره ونیز راهی استرالیا شد تا جایزه ویژه هیات داوران جشنواره آسیا پسیفیك را دریافت كند اما نباید از قلم انداخت كه این بار لباسی فاخرتر به تن داشت؛ همان پیراهن و دامنی كه لباس ثبت شده و تیپ همیشگی رخشان بنی‌اعتماد است اما معلوم بود این بار از طراحی كمك گرفته تا به سبك انتخابی این كارگردان برای تن‌پوش، رنگ و رویی تازه دهد.

هنرمندان ایرانی روی فرش قرمز چی پوشیدند؟

تركیب دو رنگ قرمز و مشكی در كنار تكه‌دوزی سفید و مشكی كه در حاشیه پایین مانتو كار شده از حضور طراحی خبر می‌دهد كه با حفظ امضای بانوی كارگردان، لباسی فاخر و رسمی‌تر از همیشه برای او طراحی كرده است.

لباسی به قدمت ناصرالدین شاه

عنوان عجیب‌ترین لباس را باید به كت و دامنی داد كه لیلا حاتمی در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم كن ۲۰۱۴ به تن داشت. سیمین جدایی عضو هیات داوران شصت و هفتمین جشنواره كن بود و همراه با این گروه روی فرش قرمز مراسم افتتاحیه حاضر شد؛ با كت و دامنی كارشده كه لباسی فاخر به تن شاهزاده ایرانی دل شدگان بود و خاطره بدلباسی او را در مراسم اسكار سال قبل از ذهن‌ها پاك می‌كرد.

هنرمندان ایرانی روی فرش قرمز چی پوشیدند؟

چند روز بعد درحالی‌كه لیلا حاتمی با لباس‌های طراحان مطرح دنیا مثل «الی ساب» و «دیور» در برنامه‌های مختلف حاضر می‌شد، مهرنوش شاه‌حسینی، آرشیتكت و طراح لباس ایرانی، از راز لباس لیلا در مراسم افتتاحیه گفت: خانم حاتمی در نظر داشت قطعه‌ای از لباس‌های كلكسیون قدیمی پدرشان را در این مراسم استفاده كند اما به دلیل محدودیت زمانی، امكان آماده كردن چنین لباسی وجود نداشت. بعد من ایده دادم كه در داشته‌های خانوادگی‌مان لباسی را با این ویژگی‌ها جست‌وجو كنیم. سپس این لباس كه قدمتی حدود ۱۸۰ سال دارد و روی آن با طلای خالص «نقده دوزی» شده است را پیشنهاد كردیم».

نقده دوزی از عوامل تزئین پارچه در ایران بوده كه از دوره هخامنشیان رواج داشته و با این انتخاب لیلا حاتمی نماینده تمام و كمال فرهنگ و هنر ایرانی بود.

همان همیشگی

فیلم « قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد در بخش مسابقه هفتاد و یكمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و جایزه بهترین فلیمنامه را از آن كارگردان و نویسنده ایرانی كرد. رخشان بنی‌اعتماد همراه دو بازیگر فیلمش، پیمان معادی و حببیت رضایی روی فرش قرمز مراسم اختتامیه حاضر شد.

هنرمندان ایرانی روی فرش قرمز چی پوشیدند؟

مراسمی كه آدم‌ها برای نحوه حضور در آن برنامه‌ریزی و با طراحان مشاوره می‌كنند اما كارگردان بانوی اردیبهشت، بی‌تفاوت به این تشریفات ترجیح می‌داد با همان استایل همیشگی‌اش در این مراسم حاضر شود؛ همان بلوزهای بلند گشاد و دامن‌های پرچین و رهایی كه با آن در جشنواره فیلم فجر و. . . شركت می‌كند.

حبیب رضایی و پیمان معادی هم كت و شلوار نیمه‌رسمی را برای خودشان انتخاب كردند.

پیمان معادی كت و شلوار خاكستری روشن پوشیده بود كه با مو و ریش جوگندمی‌اش هماهنگی خوبی داشت. استفاده از پیراهن صورتی روشن در زیر كت هم باعث شده بود لباس از سادگی خارج شود.

هنرمندان ایرانی روی فرش قرمز چی پوشیدند؟

حبیب رضایی از تركیب كت تك مشكی با شلوار طوسی و پیراهن سفید استفاده كرده بود كه برای شركت در مراسم، انتخاب سنجیده‌ای است اما نكته جذاب و چشمگیر در تیپ این بازیگر استفاده از كلاه شاپو بود. یك رنگ بودن رنگ كلاه و فریم عینك به هماهنگی تیپ حبیب رضایی كمك شایانی كرده بود.

تار و پودی احیا شده

هفتاد و یكمین جشنواره فیلم ونیز، شهریور امسال در این شهر برگزار شد آن هم درحالی‌كه حضور ایرانیان هنرمند و فیلمساز پررنگ‌تر از همیشه بود. فاطمه معتمدآریا برای بازی در فیلم «نبات» در این جشنواره حاضر شد؛ فیلمی از كشور آذربایجان كه بازیگر ایرانی نقش اول آن را بازی می‌كند. فیلم نبات در بخش « افق » جشنواره به نمایش در آمد و فاطمه معتمدآریا هنگام حضور در این مراسم لباسی از دست‌بافته‌های یاسمن نبی‌زاده را بر تن داشت.

هنرمندان ایرانی روی فرش قرمز چی پوشیدند؟

آزاده یاسمن نبی‌زاده، نامی شناخته شده در میان طراحان لباس ایرانی است اما فراتر از یك طراح او را باید پژوهشگر پارچه و احیاكننده شیوه‌های سنتی پارچه بافی ایرانی دانست.

هنرمندان ایرانی روی فرش قرمز چی پوشیدند؟

پارچه‌های لباس‌هایی كه توسط یاسمن نبی‌زاده طراحی و دوخته می‌شوند محصول كارگاه‌هایی هستند كه او در گوشه و كنار ایران برای زنده نگه داشتن شیوه‌های سنتی پارچه‌بافی مثل شعر بافی، جاجیم بافی، عبا بافی‌و... راه‌اندازی كرده است. یكی از همین پارچه‌ها تبدیل به پیراهنی قابل توجه بر تن فاطمه معتمد آریا در جشنواره ونیز شده بود. لباسی كه طراحی آن متفاوت‌تر و پیچیده‌تر از مدل‌های مرسوم در بازار است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بهار

      كاره سانسورتون خيلي مسخرس

    • بدون نام

      تیپ این آخریه منو کشته نمیدونم چرا همش اصرار داره پاهای سفید وبلورشو بندازه بیرون .این خاله قورباغه کلا با تنبون مشکل داره.

    • حرف حساب

      اره واقعا خيلي سفيده ولي حيف اين سفيدي برا اين قيافه

    • اعظم

      کیف کردم.
      طراحان خودمونو عشقه.
      تن پوش مریلا زارعی و لیلا حاتمی عالی هستن.
      این نشان میده که در فرهنگ اصیل ما رنگ بندی مناسب و پوشیدگی همراه باهم بوده اند و میشه دوباره اونها رو زنده کرد.
      ای کاش انقد سطح فرهنگمون بالا بره که بتونیم دست مایه های هنر طراحانمونو تو کشور خودمون بپوشیم نه اینکه گاهی و اون هم تنها برا نشون دادن به بیگانگان، حق داشته باشیم به تن کنیم!!!
      ریشه ی همه ی عقب ماندگی ها ، فقر فرهنگیه

    • مستانه

      چ بده ک ادم متعصب باشه..ایرانیان امروزی دچار قضاوتهای سطحی و سرشارازعقده شدن..لباس خانوم مریلا اصلن زیبا ک نبود ایشونو انگار داشت خفه میکرد کتش خوب بود تما دامن اصلن..لباس خانوم لیلا هم انگار عروسک خیمه شب بازی یا کارناوالی بود نقوشش عالی دوختش خب چون مال صدسال پیش بود زیاد جالب نبود لباس خانوم معتمداریا خطوط زیبا و خوشرنگی داشت کاش لباس را بصورت ایستاده میدیدیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج