جاباما
۱۷۰۴۹۵
۳ نظر
۵۰۱۵
۳ نظر
۵۰۱۵
پ

راه های کنفرانس دادن خوب (۲)

نکات کلی که انجام دادنشان در هر نوع سخنرانی می تواند به شما کمک کند...

هفته نامه همشهری جوان - زهره ترابی:

چهره به چهره رو به رو

تدریس در پایه اول ابتدایی تا زمانی که از جایتان بلند نشوید و صحبت نکنید، هیچ کدام از تکنیک هایی که تا الان خوانده اید کوچک ترین فایده ای نخواهدداشت. پس قفل دهانتان را بشکنید و از هر فرصتی که پیدا می کنید برای شروع استفاده کنید. بالاخره به واسطه انسان بودنتان در جمع های زیادی آمد و شد دارید. بنابراین در هر جلسه ای که نیاز به اظهارنظر بود، در صورت دانش کافی داوطلب شوید.
راه های کنفرانس دادن خوب (2)

مهم نیست تعریف کردن یک خاطره 5 دقیقه ای در جمع دوستان باشد یا نیم ساعت کل کل کردن و سوال پرسیدن از استاد. مهم نفس عمل شما است که به خودتان جرأت داده اید و می خواهید قورباغه را قورت بدهید. با این کار یک شبیه سازی هم از محیط واقعی انجام می دهید و کم کم می توانید دستوالعمل هایی که یاد گرفته اید را به کار ببندید و موثرترین هایش را برای روز موعود شناسایی کنید.

هیچ کس تنها نیست

یک نکته خیلی مهم وجود دارد؛ آن هم اینکه شما در این ترس و اضطرابی که از صحبت کردن برای جمع دارید، تنها نیستید. اگر دور و برتان را نگاه کنید، انبوه آدم هایی پیدا می کنید که مشکل مشابه شما را دارند. حتی خیلی از سخنران های حرفه ای که در این زمینه ادعایشان می شود هم همیشه مقداری ترس توی وجودشان هست.

این بار که پای صحبت هایشان نشستید، به جملات ابتدایی و تفاوتش با بقیه جملات گوینده بیشتر دقت کنید تا آن ترس پنهانی که در ثانیه های اول سخنرانی شان هست را کشف کنید. نکته دیگر هم اینکه خیلی وقت ها ترس ناش از جهل است. به عبارت دیگر شما از سخنرانی می ترسید چون از آن شناخت درستی ندارید و تا به حال جلوی جمع صحبت نکرده اید.

ساده ترین راه هم برای غلبه بر چنین ترسی امتحان کردن آن است. چندبار که این کار را انجام بدهید و شناخت کافی ازش پیدا کنید، ترس جای خودش را به حس های بهتری مثل اعتماد به نفس می دهد.

طوطی نباشید

این همه از صبح تا شب با همه حرف می زنید، همه چیز را از حفظ می گویید؟ معلوم است که نه. شما فقط در مورد چیزهایی که می خواهید بگویید فکر می کنید (آن هم بعضی وقت ها!) و بعد ساختار جمله و کلمات همین طوری خود به خود به زبانتان می آید. توی صحبت کردن جلوی جمع هم باید همین نکته را رعایت کنید؛ چرا که حفظ کردن مطلب فقط انرژی شما را تلف می کند.

به علاوه اینکه وقتی جلوی جمع قرار گرفتید، قطعا شکل دستوری خیلی از جملات را فراموش خواهید کرد و همین می تواند برایتان استرس ایجاد کند و به قیمت از دست رفتن بقیه سخنرانی تان تمام شود. پس بهترین حالت این است که به متن مسلط باشید اما جمله بندی و سر هم کردنش را بگذارید در یک فرآیند طبیعی موقع رحف زدن شکل بگیرد. با این کار حتی اگر بخشی از مطلب را یادتان رفت، می توانید به بقیه بحث بپردازید و هروقت یادتان آمد، گریزی به قسمت قبل بزنید و «یک نکته ای که باید بگویم...» را به آن اضافه کنید.

راه های کنفرانس دادن خوب (2)

از قبل تمرین کنید

آن صحنه سریال پرده نشین را یادتان هست که دو تا طلبه توی حجره هایشان نشسته بودند و داشتند تمرین منبررفتن می کردند؟ شما هم همین کار را با دوستانتان که سررشته ای از قضیه دارند انجام بدهید. اصلا اگر خواستید، می توانید به شان نگویید که در حال تمرین سخنرانی هستید. بعد یکهو یک جایی سر صحبت را باز کنید و در مورد موضوعی که قرار است ارائه اش بدهید حرف بزنید. این جوری می شود خیلی دوستانه به وسیله طرف مقابلتان ایراهایی که در کارتان هست را پیدا کنید و نظرات خوبش را در بحث اعمال کنید. به جز این برای طبیعی و عادی حرف زدن هم نیاز به تمرین زیاد دارید تا ایراد کارتان را پیدا کنید.

از مثال و تصویر استفاده کنید

سعی کنید هرطور که بلدید و می توانید مخاطب را درگیر کنید. تعریف کردن داستان، گفتن ضرب المثل و لطیفه مرتبط با موضوع، طنز و شوخی به جا و یا درگیر کردن مستقیم مخاطب در بحث می تواند یکی از این راهکارها باشد. این وسط هم سعی نکنید از شیوه های ابتکاری دیگری هم استفاده کنید. برای روشن شدن موتور خلاقیت تان این دو تا مثال را بخوانید و الهام بگیرید.

مثال اول مربوط به استیو جابز است که موقع معرفی مک بوک ایر، به وسیله اسلاید یک پاکت نامه اداری را نشان داد که مک بوک داخل آن جا شده بود. این طوری بدون اینکه از کلمه ای استفاده کند تا مدت زیادی این واقعیت که مک بوک بسیار نازک و کم حجم هست را در ذهن بقیه حک کرد. مثال بعدی هم مربوط به یک معلم است که موقع تدریس مبحث گره و شکم در فیزیک پیش، بعد از توضیح تئوری فرمول ها در یک اقدام غافلگیرانه یک نی از توی کیفش درآورد و برای شاگردانش نی زد. بعد از روی همان نی سعی کرد درس را بیشتر توضیح بدهد. به نظرتان آن شاگردها تا آخر عمر فرمول این درس یادشان می رود؟

طبیعی باشید

حتی الان اخبارها را هم با لحن صمیمانه و جملات عادی تری می گویند. بنابراین شما هم از این ژست گوینده های خبر 10 سال پیش بیرون بیایید و با جملات عادی اما گیرا با مخاطب حرف بزنید. این درست است که هزاران قانون برای نوع ایستادن، نشستن، حالت دست ها و تماس چشمی وجوددارد و باید یاد بگیرید. اما بیشتر از همه اینها سعی کنید خودتان باشید. همان قدر طبیعی حرف بزنید که با دوست یا استادتان سرکلاس حرف می زنید. بدون هیچ ادا و اطوار اضافه و تودماغی حرف زدنی. درواقع تفاوتی که بین صحبت کردن برای یک نفر و چهل نفر وجود دارد، تنها باید در انرژی بیشتری که خرج می کنید مشخص باشد، نه چیز دیگری.

راه های کنفرانس دادن خوب (2)

منابعی که با دیدن و خواندن آنها می تواینم چیزهای جدیدی یاد بگیریم

برای تمام سلیقه ها

این چهار صفحه فقط حکم یک تلنگر را دارد و نمی تواند به تنهایی از شما یک سخنران حرفه ای بسازد. بنابراین برای تقویت خودتان باید از گزینه های دیگری هم کمک بگیرید. لیست زیر چند تا پیشنهاد کوچک است که متناسب با نیازتان می توانید از آنها استفاده کنید.

کتاب ها

چگونه با همه کس همه جا همه وقت صحبت کنیم

- نویسنده: لاری کینگ
- مترجم: شهرزاد بیات موحد

نویسنده کتاب، معروف ترین مجری شبکه سی ان ان است که از گورباچف تا احمدی نژاد و مارلون براندو و همه گفت و گو کرده. با توجه به اسم دور و دراز کتاب می توایند در آن مباحث متوعی پیدا کنید. شروع کردن یک گفت و گو، غلبه بر خجالت، سخنرانی موثر و استفاده بجا از طنز بعضی از مباحث مطرح شده در این کتاب هستند.

آیین سخنرانی

- نویسنده: دیل کارنگی
- مترجم: هانیه حق نبی مطلق

دیل کارنگی از قدیمی های این کار است و اولین دوره تدریس سخنرانی اش را 103 سال پیش شروع کرده. با این حال با توجه به تغییرات شدید تکنولوژی (عبارت «مثل تلگراف سریع و صحیح» نشان می دهد که چقدر از دنیای ما عقب تر است!) بازهم این کتاب تر و تازه است و می تواند کمکتان کند. بحث های اصول فن بیان، تارهای صوتی و صدای افراد در این کتاب جایی ندارد و بیشتر تلاش اش این است که به خواننده هایش یاد بدهد چطوری موثرتر حرف بزنند.

مهارت های سخنرانی و سخن گفتن

- نویسنده: برایان تریسی
- مترجم: سحر لقایی

بیشتر ما برایان تریسی را با قورباغه ات را قورت بده می شناسیم. اما به جز آن کلی کتاب خوب دیگر هم دارد که یکی از آنها همین مهارت های سخنرانی است. در این کتاب تمرکز بیشتر روی مبحث سخنرانی است و طبق توضیحی که روی جلد آورده، سعی می کند به شما یاد بدهد چطور با سخن گفتن در هر موقعیتی برنده باشید.

راه های کنفرانس دادن خوب (2)

سایت ها

Bahrampoor.com

با اختلاف زیادی نسبت به رقبا کامل ترین سایت فارسی زبان در این زمینه است. همان طور که از آدرس سایت پیداست، نفر اول آن بهرام پور است که به همراه تیمش سایت را می چرخاند. به روز بودن سایت، جواب دادن سریع به ایمیل و نظرات کاربران، مطالب متعدد و ویدئوهای آن، برگه برنده این سایت است.

فقط نکته ای که بهتر است به اش توجه کنید، این است که برای دریافت خیلی از خدمات باید عضو سایت شوید و مبلغی پول بپردازید.

Shabanali.com

این درست است که محمدرضا شعبانعلی زمینه کاری اش مذاکره است اما اگر در سایتش بچرخید، حتما مواردی را که مناسب کارتان باشد پیدا می کندی. البته به احتمال زیاد در مورد خیلی چیزهای دیگر هم که مورد نیاز است، مطالب جالب و به درد بخوری پیدا خواهیدکرد.

Virtualspeechcoach.com

اگر زبانتان خوب است، به این سایت انگلیسی زبان هم سر بزنید و از مطالب متنوع و مفیدش استفاده کنید. سایت برای خانم ویندینگلند است که یکی از مربیان مشهور این رشته در آمریکاست. به روز بودن و تعداد پست های زیاد و کاربردی یکی از نکات مثبت این سایت است.

فیلم ها

فیلم سخنرانی شخصیت های معروف را ببینید و سعی کنید خودتان نکات جالب توجه اش را در بیاورید. مثلا اینکه آنها چه کار می کنند که در جذب مخاطبی مثل شما موفقند. پیشنهاد ما هم سخنرانی های استیو جابز به زبان انگلیسی است که مایه اش یکی دو گیگ حجم اینترنت و دانش انگلیسی در حد متوسط است. ویدئو معرفی آیفون در کنفرانس مک ورلد در سال ۲۰۰۷ و همچنین ویدئو معرفی IPad دو تا از بهترین ها هستند.

بین داخلی ها هم حجت الاسلام قرائتی از همه معروف تر است و بیش از ۳۰ سال است که طرف داران خودش را پای درس هایی از قرآن می نشاند. فخرالدین حجازی هم سخنور معروفی بوده و بیان و لحن گیرایی داشته که برای پیداکردن فایل های سخنرانی اش باید تلاش زیادی کنید. در نهایت هم این یک سرچ کوچک در اینترنت گزینه های متنوعی را جلوی چشمتان می گذارد.

می فرماید هرچه از ایشان در نظرم ناپسند آمد،از فعل آن پرهیز کردم. طبق همین اصل لقمان، سری به سایت های کمک درسی که فیلم های آموزشی می گذارند بزنید و بعضی از آنها را به شکل رندوم دانلود کنید. خیلی از این فایل ها را جوان های هم سن و سال خودمان آپلود کرده اند و می تواند در حکم آیینه عبرت برایتان عمل کند، چرا که به خاطر بی تجربگی و نابلدی آن قدر نکات ضایع در کارهایشان هست که می شود از آن درس بگیرید و آخر و عاقبتتان را در صورت توجه نکردن به اصول اولیه ببینید.

فیلم اسکار گرفته سخنرانی پادشاه (The King's Speech) که در سال ۲۰۱۰ توسط تام هوپر ساخته شد، پیشنهاد خوب و لذتبخشی است. هرچند که فیلم بار آموزشی ندارد اما حالا که در این حال و هوا هستید، بد نیست این یکی را هم تماشا کنید. داستان این مربوط به زمان جرج ششم پادشاه انگلستان است که قرار است پادشاهی کند و باید بتواند با مردم کشورش حرف بزند، اما مشکل لکنت و ترس از صحبت کردن جلوی جمع را دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شقایق

      ممنون مفید بود

    • محمدجواد

      این یکی مطلبتون خیلی خیلی بهتر از قبلی بود
      ممنون

    • بدون نام

      مطلب خیلی مفیدی بود . من هفته بعد ارایه مقاله خوارزمی رو دارم با اینکه از ته دلم دعا دعا میکنم انقدر خوب نباشه که به مرحله کشوری برسه :/ ولی خوب دلم میخواد امتیازم درحد دوم یا سوم باشه و به شددددت استرس دارم و اینکه من با یکی از این داورا اشنایی دارم خیلی ادم گیر و مزخرفیه :| خلاصه همجین حالم خوش نیست دیگه درکل ممنونم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج