۱۶۹۷۰۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

خواندنی ها با برترین ها (۱۲)

وقتی از من خواسته شد کتابی درباره ی موضوع امنیت و نا امنی بنویسم و افزون بر آن خواستند که در صورت امکان از بد بینی بیش از حد پرهیز کنم، دو دل ماندم.

خواندنی ها با برترین ها (12)




برترین ها - محمودرضا حائری:

در میانه امنیت و نا امنی

  • ایوان کلیما
  • ترجمه ی فروغ پوریاوری
  • نشر آگه
  • چاپ اول: 93

خواندنی ها با برترین ها (12)

وقتی از من خواسته شد کتابی درباره ی موضوع امنیت و نا امنی بنویسم و افزون بر آن خواستند که در صورت امکان از بد بینی بیش از حد پرهیز کنم، دو دل ماندم. این برداشت همگانی وجود دارد که خوش بینی یا بد بینی نوعی نگاه به زندگی است، و من در تمام عمرم از نوشتن مطلبی که با نوع نگاه ام به زندگی تناقض داشته، خودداری کرده ام. در این صورت خوش بین ام یا بد بین؟

دوران کودکی خیلی راحت نگذشت، چون یک چهارم اش در اردوگاه کار اجباری سپری شد. بیش تر ارتباط ها و دوستی های کودکی ام نابود شدند. جلوی چشمم آن قدر مرده و آدم رو به موت دیدم که بی تردید رویم تأثیر گذاشته است.

اما وقتی جنگ تمام شد و توانستم از آن جان سالم به در ببرم، این فکر جایی از ناخودآگاهم جای گیر شد که اگر آن موقع توانستم از وحشت جنگ جان به در ببرم، پس تاب تحمل هر چیز دیگری را هم خواهم داشت. شاید به همین دلیل بود که وقتی یکی از نویسندگان ممنوع القلم چکسلواکی شدم، همکاران ام به چشم یک آدم همیشه خوش بین به من نگاه می کردند و نزدم می آمدند تا دلگرم شوند.

.... برخی از خوانندگان ام به من می گویند که کتاب هایم غمگین شان می کند، اما دیگران می گویند که، برعکس، کتاب هایم روحیه شان را تقویت می کند.....

از سینما تک پاریس تا کانون فیلم تهران (رو در رو با فرخ غفاری)

  • پرویز جاهد
  • نشر نی
  • چاپ اول: ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (12)

میراث غفاری برای سینمای ایران میراث اندکی نیست او نخستین کسی است که دست به جمع آوری اسناد و مدارک مربوط به تاریخ سینمای ایران زد و نخستین کسی است که پس از پایان تحصیلات خود در فرانسه و بلژیک و کارآموزی نزد هانری لانگلوا، فیلم شناس معروف در سینماتک فرانسه، به ایران بازگشت و کانون ملی فیلم و به دنبال آن فیلم خانه ملی ایران را تأسیس کرد.

غفاری دلبستگی عمیقی به فرهنگ و هنر ایران داشت و تا زمانی که توان داشت و در رآس کار بود برای رشد و سربلندی آن کوشید. او در آخرین روزهای عمر خود سرگرم کار روی خاطرات و سفرنامه ی جد بزرگش، فرخ خان امین الدوله، بود....

اهمیت فرخ غفاری در سینمای ایران تنها برای فیلم هایش نیست بلکه او نیز همانند ابراهیم گلستان و فریدون رهنما در زمینه ها و حوزه های گوناگونی کار کرده و نقش های متعددی در جامعه ی هنری و سینمایی ایران به عهده داشته است.

حکمت و سیاست (خاطرات دکتر سید حسین نصر)

  • به کوشش حسین دهباشی
  • سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
  • چاپ اول: ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (12)

دکتر سید حسین نصر فرزند دکتر سید ولی الله نصر نماینده ی مجلس و وزیر فرهنگ و از طرف مادری نواده ی شیخ فضل الله نوری است. وی در نوجوانی برای ادامه ی تحصیلات به امریکا رفت و پس از اخذ مدارک فوق لیسانس دانشگاه ام آی تی و دکترای فلسفه و تاریخ علوم از دانشگاه هاروارد به ایران بازگشت. نصر سمت های مختلفی از جمله معاونت دانشگاه تهران، رئیس دانشگاه آریامهر (صنعتی شریف)، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، بنیان گذار و رئیس انجمن سلطنتی فلسفه ایران و رئیس دفتر فرح پهلوی را به عهده داشته و اکنون استاد ممتاز دانشگاه جرج واشنگتن و از معتبرترین اسلام شناسان معاصر می باشد.

گفتگو از اواخر سال ۱۳۸۸ تا اوایل ۱۳۸۹ در محل کار او در واشنگتن امریکا، روایت دست اولی از مشاهدات ولی در مباحث آشنایی با چهره های شاخص فرهنگ و سیاسی دوران پادشاهی پهلوی اول و دوم، حضور متفقین در ایران، مدیریت دانشگاه آریامهر، سیاست فرهنگی و مذهبی حکومت پهلوی، تأسیس انجمن سلطنتی فلسفه، روابط او با جلال آل احمد، مرتضی مطهری، علامه طباطبایی، احمد فردید، رضا قطبی، علی شریعتی و دیگران، حسینیه ارشاد، ریاست دفتر فرح پهلوی، تحولات منتهی به انقلاب، خروج از ایران و... می باشد.

بیماری به مثابه استعاره ایدز و استعاره هایش

  • سوزان سونتاگ
  • ترجمه ی احسان کیانی خواه
  • نشر حرفه نویسنده
  • چاپ اول: ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (12)

در سال ۱۹۷۸ بود که سوزان سونتاگ بیماری به مثابه استعاره را نوشت. اثری به یادمادنی که نشریه نیوزویک با عبارتی چون «یکی از رهایی بخش ترین کتاب های زمانه» توصیف کرده بود.

سونتاگ که خود در هنگام نوشتن این اثر مبتلا به بیماری سرطان بوده، با مباحثی که طرح می کند نشان می دهد استعاره ها واسطوره های پیرامون برخی بیماری ها، به ویژه بیماری سرطان، چه اثر مخربی بر درد و رنج های بیماران داشته و در اغلب موارد آنان را از پی گیری روش های مناسب درمانی باز می دارند. او با زدودن این اسطوره ها، پرده از چهره ی اصلی آن بر می دارد. این که چیزی نیست جز یک بیماری صرف. به باور او، سرطان نه یک فلاکت است و نه یک کیفر و صد البته نه مایه ی شرمساری، این بیماری در صورت درمان مناسب در بیشتر موارد علاج پذیر است.

تقریباً به فاصله ی یک دهه پس از نگارش این کتاب و با شیوع بیماری ایدز و بد نامی که به رمز و رازها و استعاره های کیفرآمیز فراوانی آمیخته بود. سونتاگ در دنباله ی اثر پیشین، کتاب ایدز و استعاره هایش را به رشته ی تحریر درآورد و در آن استدلال های پیشین خود را به بیماری ایدز بسط داد.

این دو اثر، که حالا در کنار هم به چاپ رسیده اند. به زبان های بسیاری برگردانده شده و هم چنان اثر بسزایی بر سیاق اندیشه در دنیای حرفه ای پزشکی و مهم تر از آن، بر زندگی هزاران تن از بیماران و همراهان آنان داشته است.

کار

  • لارنس اسوندسن
  • ترجمه ی فرزانه سالمی
  • نشر گمان
  • چاپ اول: ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (12)

کار چه نقشی در جستجوی ما برای یک زندگی معنادار و رضایت بخش دارد؟ برای همه ی ما لحظاتی پیش آمده که آرزو کرده ایم کاش مجبور نبودیم حتی یک روز دیگر کار کنیم.

اما در واقع دنیای بدون کار دنیایی ملال آور و ناامید کننده خواهد بود. کار به زندگی ما احساس معنادار بودن و هدفمندی می بخشد. هویت مان را شکل می دهد و برای مان شبکه ای اجتماعی می سازد. اسوندسن با گذری بر فلسفه، تاریخ، ادبیات و حتی سریال ها و ترانه های روز می کوشد تصاویری به دست دهد از ابعاد متنوع کار.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج