۱۶۳۲۸۲
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

خواندنی ها با برترین ها (۹)

در این شماره از خواندنی ها به معرفی رمانی از آیساک باشویس سینگر، کتابی تازه ای از صادق زیبا کلام، اثری درباره نوشتن با ماشین تحریر و... می پردازیم.

خواندنی ها با برترین ها (9)




برترین ها- محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها به معرفی رمانی از آیساک باشویس سینگر، کتابی تازه ای از صادق زیبا کلام، اثری درباره نوشتن با ماشین تحریر و... می پردازیم.

دشمنان (یک داستان عاشقانه)

  • آیساک باشویس سینگر
  • ترجمه ی احمد پوری
  • نشر باغ نو
  • چاپ اول ۹۳

درباره ی نویسنده

آیساک باشویس سینگر نویسنده ی یهودی لهستانی در سی سالگی در سال 1936 به امریکا مهاجرت کرد. او در کشور خود چهره ادبی تا حدی شناخته شده بود. برای باز کردن جایی در حلقه ی ادیبان امریکا و زندگی در آن نخست باید انگلیسی یاد می گرفت. پس از چند سالی تحمل دشواری در امریکا سینگر بار دیگر داستان نویسی را از سر گرفت و چندین داستان کوتاه و رمان منتشر کرد. تقدیرها و جوایز گوناگون محافل ادبی او را در رده ی یکی از نویسندگان برتر امریکا قرار داد. نوبل بزرگترین جایزه ی ادبی جهان در سال 1978 به او تعلق گرفت.

درباره کتاب

این رمان داستان زندگی مردی است که برای فرار از دست سربازان فاشیست در انبار دهکده خدمتکارشان پنهان شد. پس از جنگ با دختر خدمتکارشان که در این مدت از او نگهداری می کرد ازدواج کرد و به امریکا رفت و در آن جا با بغرنجی ها و حوداث جدیدی که او را در شرایط بسیار پیچیده قرار دادند روبرو شد.

توصیف دنیای درونی قهرمان داستان و سایه مهیب جنگ جهانی دوم که برسر پناهندگان و مهاجرین است این رمان را در حد یک اثر بی نظیر قرار می دهد.
پل مازورسکی کارگردان امریکایی در سال ۱۹۸۹ فیلمی دو ساعته از این رمان ساخت.

خواندنی ها با برترین ها (9)

داستان ماشین تحریر من (با مقالاتی از پل استر، مارتین هایدگر، مارک توین و..)

  • ترجمه و تالیف احمد اخوت
  • نشر فردا
  • چاپ اول ۹۳

داستان ماشین تحریر من به ایران خانم پیوند دارد و با او شروع می شود. ایران خانم کمالی که سر چهار راه استانبول دارالترجمه داشت. زنی میانسال و نسبتاً باهوش، بدون تحصیلات چندان زیاد اما آدمی کاربلد. شناسنامه و مدارک تحصیلی و سند ازدواج کسانی را که می خواستند به دلایل مختلف به خارج از کشور بروند ترجمه می کرد. در سربرگهای چند مترجم (انگلیسی، فرانسه و آلمانی) ترجمه می کرد و می فرستاد اینها مهر و امضا کنند و روزگار می گذراندند.

نمی دانم ایران خانم و دارالترجمه اش هنوز هست یا نه؟

گیتی خانم خویشاوند نزدیک من پیش او کار می کرد. ماشین نویس بود. یعنی همه کاره بود. اسناد را تایپ می کرد، می برد می داد به «مترجمها» امضا کنند و بعد برای تأیید نهایی (امضا و مهر) به دادگستری می برد.

این گیتی خانم اوایل سال 66 به من تلفن کرد ماشین تحریر لاتین لازم ندارم؟ داشتم. ایران خانم ماشین تحریر آی. بی. ام اتوماتیک خریده بود. مجهز به غلط گیر....

خواندنی ها با برترین ها (9)

آنتیگونه

  • سوفوکلس
  • ترجمه ی نجف دریابندری
  • نشر آگه
  • چاپ اول ۹۳

نمایش نامه کلاسیک و باستانی آنتیگونه احتیاج به معرفی ندارد؛ انتشارات آگه پس از 37 سال ترجمه ی نجف دریابندری تجدید چاپ کرده است. علت ترجمه ی دوباره اثر از زبان خود استاد:

«از این نمایش نامه پیش از این دو ترجمه دیگر نیز منتشر شده است، یکی در سه نمایش نامه از سوفوکل ترجمه ی محمد سعیدی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب؛ و دیگری در افسانه های تبای ترجمه ی شاهرخ مسکوب، انتشارات خوارزمی. مترجم حاضر، که بر حسب اتفاق به این نمایش نامه علاقه مند شد و به آن پرداخت، برای انتشار ترجمه ی سوم بیش از دو عذر ندارد: یکی این که اصولاً در ترجمه ی آثار کلاسیک کار به یک بار و دو بار تمام نمی شود - و به سه بار نیز- و عیبی نیست که هر از چندی در این زمینه کوششی بکند، به شرط آن که -و این عذر دوم است- در هر کوششی روش دیگری به کار برود.»

این چاپ از «آنتیگونه» ویراست دوم ترجمه ی نجف دریابندری است و علاوه بر مقدمه ی مفصل مترجم شامل ترجمه ی دو مقاله از مارتین هایدگر و زیگموند فروید درباره ی این اثر است.

خواندنی ها با برترین ها (9)

دکتر محمد ملکی استادی برای همه فصول

  • صادق زیباکلام
  • انتشارات روزنه
  • چاپ اول ۹۳

در آذر 1357 ، نزدیک به 100 تن از اساتید دانشگاه تهران به رهبری محمد ملکی، استاد دانشکده دامپزشکی، در طبقه پنجم ساختمان مرکزی دانشگاه تهران متحصن شدند. خواسته ی آنان بازگشایی دانشگاه تهران بود که به دستور دولت نظامی ارتشبد غلامرضا ازهاری به همراه سایر دانشگاه های کشور تعطیل شده بود. این کتاب شرح آن رویداد و شمه ای از زندگی سیاسی یکی از قهرمانان اصلی مبارزات دانشگاهیان دوران انقلاب، یعنی محمد ملکی می باشد. در عین حال کتاب پنجره کوچکی نیز هست به بخشی از مبارزات علیه رژیم گذشته که همچون بسیاری از بخش های دیگر آن مبارزات پنهان مانده است.

خواندنی ها با برترین ها (9)

وزن چیزها: فلسفه و زندگی خوب

  • جین کازز
  • ترجمه ی عباس مخبر
  • انتشارات آگه
  • چاپ سوم پاییز ۹۳

ما هر روز زندگی مان را بررسی نمی کنیم. بعضی از شادترین لحظات مان هنگامی اتفاق می افتد که به هیچ وجه در حال و هوای بررسی چیزی نیستیم. به فرزندتان نگاه می کنید، از قله ی یک کوه به اطراف نظر می دوزید، به اتومبیل نویتان نگاه می کنید، و یا از چیزی بیش ترین لذت را می برید و با خود فکر می کنید: بیش از این هیچ چیز نمی خواهم یا اصلاً به چیزی فکر نمی کنید و فقط لذت می برید.

تأمل به دلایل متعدد آغاز می شود. در زادروزهای مهم به این فکر فرو می رویم که آیا در جهت درست حرکت می کنیم. مواجهه، یک بیماری جدی غالباً زمان تأمل درباره ی این مطلب است که چه چیز واقعاً اهمیت دارد و چه چیز بی اهمیت است. در پایان زندگی ممکن است از خود بپرسید آیا این زندگی همان چیزی بوده است که می خواسته اید.

گاهی اوقات این دیگران هستند که ما را وادار به اندیشیدن می کند. پس از مطالعه آداب و رسوم فرهنگی دیگر ممکن است از خود بپرسم آیا زندگی ما چیزی کم دارد یا راه و رسم آن ها نادرست است. زندگی یک دوست دچار چرخشی عجیب می شود و ما شروع به فکر کردن درباره ی اولویت ها و دوستان خود می کنیم.

همه ی این شرایط ما را به سمت فلسفه می رانند: به سمت پرسش های مربوط به ارزش، این که چه چیز بهتر است یا بدتر ، و راه زندگی مان کدام است.

خواندنی ها با برترین ها (9)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج