جاباما
۱۶۲۹۷۶
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

اجرای طرح شناسایی برجستگان آینده ایران

معاون پژوهش وبرنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان گفت:هدف ازاجرای طرح شهاب، شناسایی برجستگان آینده ایران در زمینه های علمی، فنی، هنری، ادبی و مدیریتی است.

خبرگزاری ایرنا: معاون پژوهش وبرنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان گفت:هدف ازاجرای طرح شهاب، شناسایی برجستگان آینده ایران در زمینه های علمی، فنی، هنری، ادبی و مدیریتی است.

' طرح شهاب ' طرح شناسایی و هدایت تحصیلی استعدادهای بر تر در کشور است که به طور گسترده با همکاری وزارت آموزش و پرورش در حال اجراست، در این طرح دانش آموزان نخبه بدون جدا شدن از سایر دانش آموزان توسط معلمان پشتیبانی و هدایت می شوند.

دکتر'غلامعلی منتظر' درنشست هم اندیشی طرح شهاب در دانشگاه شیراز با تاکید براینکه در حوزه علم و آینده سازی کشور توجه اصلی باید به آموزش و پرورش باشد،افزود: طرح شهاب به دنبال این است که از بین مجموعه حدود ۱۳ میلیونی دانش آموزان، برجستگان آینده ایران در زمینه های علمی، فنی، هنری، ادبی، مدیریتی و غیره را شناسایی کند.

وی بیان کرد: آینده کشور را آموزش و پرورش می سازد، اما متاسفانه تاکنون توجه کافی به آموزش و پرورش نشده است و به دلیل مشکلات بسیار، توجه به کیفیت، اولویت اول نیست و این تقریبا همان مشکلی است که در دانشگاه ها نیز با آن رو به رو هستیم و به دلیل تکثر دانشجویان، کیفیت فدای کمیت شده است.

وی افزود: درحال حاضر نزدیک به نیمی از جمعیت آموزش و پرورش در دانشگاه ها هستند و ما وظیفه داریم برترین استعدادهای آموزش عمومی و آموزش عالی را شناسایی و برای توانمندسازی آنان در جهت منافع کشور برنامه ریزی کنیم.

منتظر با تاکید برنقش انکارناپذیر آموزش و پرورش در آینده کشورگفت: وقتی بحث آینده کشور را مطرح می کنیم، ما آینده سی سال گذشته این کشوریم و هم اکنون با تصمیم گیری های امروزمان ۳۰ سال آینده کشورمان را رقم می زنیم، بنابراین توجه به کیفیت به طوراعم در مجموعه نهادهای آموزشی موجود در کشور مسئله بسیار مهمی است.

وی ادامه داد: البته باید توجه کرد مسئله کیفیت به طور اعم، وظیفه آموزش و پرورش است و نقش بنیاد ملی نخبگان این است که از بین مجموعه حدود ۱۳ میلیونی دانش آموزان، برجستگان آینده ایران در زمینه های علمی، فنی، هنری، ادبی، مدیریتی و غیره را شناسایی کند.

منتظر بیان کرد: در واقع وظیفه بنیاد ملی نخبگان توجه به قشری است که می تواند در آینده برای کشور منشأ اثر باشند، یعنی تلاش برای تربیت لوکوموتیورانانی که بتوانند واگن های پشت سر خود را به همراه خود ببرند، بنابراین ما در حوزه علم به دنبال لوکوموتیورانانی هستیم که علم را به جلو ببرند.

معاون پژوهش وبرنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان اظهارکرد: وقتی در مورد نخبگان بحث می شود، معمولا نگاه ها معطوف به دانشگاه است. در حالیکه بنیاد ملی نخبگان معتقد است در حوزه علم وآینده سازی کشورتوجه اصلی باید به آموزش و پرورش باشد.

وی یادآور شد : بر این اساس تلاش کردیم تا با همکاری وزارت آموزش و پرورش و با بهره گیری از تجربیات قبلی طرح شهاب را اجرایی کنیم.

رئیس شورای راهبردی طرح شهاب افزود: بیش از ۴۰ سال از عمر مدارس سمپاد می گذرد، اگر چه نمی توان گفت که خروجی های خوبی نداشته اما این خروجی ها مشهود نیست، بررسی برندگان جوایز نوبل در آمریکا نشان می دهد که اکثر این افراد کسانی هستند که در دوران آموزش و پرورش شناسایی شده بودند در حالی که در آنجا مدارس سمپاد و شرایط خاص آموزشی وجود نداشته است.

منتظر، درس خواندن دانش آموز در محیطی واقعی (رشد باغچه ای و نه نگه داشت گلخانه ای)، پرهیز از برچسب زنی، توجه به استعداد و هوش سرشار دانش آموز به عنوان یک رزق تعهدآور و نه یک مزیت توقع آور و در نهایت توجه به ساحت های مختلف استعدادهای افراد را از اصول مهم رعایت شده در طرح شهاب دانست و ادامه داد: ما در عرصه شناسایی استعدادها تلاش می کنیم تا با اجرای طرح شهاب به نتایج خوبی دست یابیم.

وی افزود: آنچه که اکنون درو می شود، ۲۰ تا ۳۰ سال قبل کاشته شده است، بنابراین اگر قرار است طرح شهاب پاسخ دهد باید کسانی که امروز وارد طرح شهاب می شوند به طور مستمر دوره آموزش عمومی و عالی را طی کرده و در فرصتی مقتضی توانایی های خود را نشان دهند، پس اولین محصولات شناسایی طرح شهاب حدود سال ۱۴۲۰ خورشیدی نتیجۀ خود را نشان می دهد.

منتظر خاطرنشان کرد: طرح شهاب به صورت آزمایشی در سال ۱۳۹۱ در ۷ استان کشور و ۷ درصد جمعیت دانش آموزی استان اجرا شد و امسال در کل کشور و در پایه چهارم ابتدایی و یک منطقه از هر استان در حال اجرا است.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش معلمان گفت: معلمان قبل از اجرای این طرح آموزش های لازم را گذرانده اند، پیش بینی ما این است که در هر کلاس حدود ۲۵ درصد از دانش آموزان دارای قابلیت ها و استعدادهایی هستند که باید از طریق این طرح شناسایی شود.

منتظر تصریح کرد: طرح شهاب پاسخی است به نیازهایی که در کشور احساس می شود، در این طرح هدایت به صورت عمومی و خصوصی خواهد بود در پایه های چهارم، پنجم و ششم، هدایت عمومی اتفاق می افتد یعنی استعدادها شناسایی شده و به خانواده دانش آموز اطلاع داده می شود. در مرحله هدایت خصوصی از پایه هفتم به بعد به کارهای ویژه بخصوص کارهای برون مدرسه ای جمعی اختصاص دارد.

رییس شورای راهبردی طرح شهاب تاکید کرد: اگر طرح شهاب با جدیت و مداومت اجرا شود نتایج واقعی آن در سال های ۱۴۲۰ - ۱۴۳۰ قابل مشاهده خواهد بود.

منتظر بودجه را مهمترین بحث در اجرای طرح شهاب دانست و از تبدیل مبانی طرح شهاب به رشته های آموزشی در دانشگاه فرهنگیان و از حمایت بنیاد ملی نخبگان از پژوهش سراها و تجهیز آنها در آینده ای نزدیک خبر داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج