جاباما
۱۶۲۹۴۷
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

پلنگ مهاجم از کشته شدن جان به در برد!

به دنبال حملات متعدد پلنگ، ترس بسیار زیادی در دل مردم روستای تازه قلعه به وجود می‌آید به نحوی که اهالی روستا پس از تاریک شدن هوا به هیچ عنوان جرات خارج شدن از منزل را نداشته‌اند. از سوی دیگر پلنگ مهاجم اینقدر فضا را برای خود فراهم یافته بود که شب‌ها وارد روستا می‌شده و در کوچه ها به دنبال طعمه می‌گشته و حتی شواهدی از تردد آن روی سقف خانه ها و بالا رفتن از دیوار منازل روستایی برای شکار سگ ها نیز به دست آمده است.

تابناک: اگر به اخبار منعکس شده از کشتار گونه های در معرض انقراض کشورمان، از جمله پلنگ دقیق شویم، درخواهیم یافت که بسیاری از آنها در حالی شکار شده‌اند که حتی به محدوده زندگی انسان ها نزدیک هم نشده بودند. اما این بار پلنگی از کشته شدن جان به در برده که بارها به دام های روستا نشینان حمله کرده بود؛ بد نیست این اتفاق را به فال نیک بگیریم.

پلنگی که در چند ماه اخیر بارها به دام ها و سگ های گله روستایی در خراسان شمالی حمله کرده و خساراتی وارد آورده بود، بالاخره با دخالت محیط بانان و پیش از آنکه روستانشینان درصدد شکارش برآیند زنده گیری شد تا اتفاقی رقم بخورد که اگر در کشورهای پیشرفته طبیعی به حساب می‌اید، در کشورمان تازه به حساب آید و جای خوشحالی داشته باشد.

پلنگ مهاجم از کشته شدن جان به در برد!

ردپای پلنگ مهاجم به روستای تازه قلعه که در خاک نرم کاملا مشخص است

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران در این باره می‌نویسد: از مردادماه سال جاری گزارشاتی مبنی بر حملات پلنگ به دامهای روستای تازه قلعه در منطقه راز و جرگلان به اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی منعکس می‌گردید که حکایت از آن داشت در سه ماه گذشته تقریبا هفته ای یکبار رخ داده و بر اثر آن تعداد زیادی سگ و دام اهلی تلف شده است.

بر اساس این گزارش، این پلنگ علاقه زیادی به شکار سگ ها داشته و با نزدیک شدن به روستا سگ ها را تحریک کرده، به سمت خود می‌کشانده و سپس آنها شکار می‌کرده است، تا جایی که طی این مدت حدود ۵ راس دام اهلی (گوسفند) و حدود ۱۴ قلاده سگ توسط این پلنگ تلف شده است.

به دنبال حملات متعدد پلنگ، ترس بسیار زیادی در دل مردم روستای تازه قلعه به وجود می‌آید به نحوی که اهالی روستا پس از تاریک شدن هوا به هیچ عنوان جرات خارج شدن از منزل را نداشته‌اند. از سوی دیگر پلنگ مهاجم اینقدر فضا را برای خود فراهم یافته بود که شب‌ها وارد روستا می‌شده و در کوچه ها به دنبال طعمه می‌گشته و حتی شواهدی از تردد آن روی سقف خانه ها و بالا رفتن از دیوار منازل روستایی برای شکار سگ ها نیز به دست آمده است.

حتی در یک مورد این پلنگ در بالای پشت بام یکی از خانه های روستا اقدام به علامت گذاری و تعیین قلمرو نموده است.

پلنگ مهاجم از کشته شدن جان به در برد!

تصویر پلنگ پس از گرفتار شدن در تله و اصابت دارت بیهوشی

این گزارش ها موجب شده بود که نیروهای یگان محیط زیست خراسان شمالی برای زنده گیری پلنگ مهاجم دست به کار شده و با اعزام به روستای تازه قلعه، برای بازگشت آرامش منطقه نگهبانی شبانه روزی را آغاز کردند تا بتوانند پلنگ را از حاشیه روستا دور کرده و از تقابل بیشتر پلنگ با مردم محلی جلوگیری کنند.

محمد تقدیسی، فرمانده یگان محیط زیست استان خراسان شمالی در این مورد به دیده بان گفت: پس از دریافت گزارش حمله پلنگ به روستا به بررسی صحت گزارش پرداختیم و با نصب دوربین تله‌ای موفق شدیم تصاویری از یک پلنگ درحالی‌که سگی را شکار کرده و مشغول خوردن آن بود ثبت کنیم.

وی افزود: محیط بانان و کارشناسان دائما شبها در روستا به گشت زنی پرداخته و اقدامات متعددی برای ایجاد ترس در جانور و هدایت پلنگ به سمت زیستگاه اصلی در کوه انجام گرفت. مامورین سعی نمودند با روشن کردن آتش در دورتادور روستا، سوزاندن باروت، ایجاد سروصدا و شلیک تیر هوایی موجب واهمه پلنگ شده و جانور را به سمت کوه هدایت کنند اما هیچ یک از روش ها جواب نداد و همچنان حملات پلنگ به روستا ادامه داشت.

فرمانده یگان محیط زیست استان خراسان شمالی گفت: حدود یک ماه قبل پلنگ به یکی از اهالی روستا حمله کرد و وی را مجروح نمود. پس از مدتی یکی دیگر از اهالی روستا مورد حمله پلنگ قرار گرفته و وی نیز دچار جراحت شده و به بیمارستان منتقل گردید. البته انسان ها هدف حملات پلنگ نبودند و در دو مورد حمله به اهالی روستا کنجکاوی اشخاص برای مشاهده پلنگ درحال خوردن لاشه سگ، منجر به حمله حیوان شده بود.

وی افزود: پس از دومین حمله پلنگ به انسان، موضوع از طریق فرمانداری و دادستان شهرستان پیگیری شده و مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی طی نامه ای به سازمان محیط زیست موضوع را منعکس نموده و درخواست راهکار نمود. بلافاصله با هماهنگی سازمان محیط زیست اکیپ امداد و نجات به سرپرستی آقای محمدصادق فرهادی نیا به همراه دکتر ایمان معماریان (دامپزشک) و علیرضا شهرداری (دستیار دامپزشک) از تهران عازم خراسان شمالی شدند تا پلنگ را زنده گیری نموده و پس از نصب گردنبند ردیاب به زیستگاه امن دیگری منتقل کنند.

پلنگ مهاجم از کشته شدن جان به در برد!

سائیدگی و از بین رفتن دندان های پلنگ به دلیل سن بالا کاملا مشخص است

محمدصادق فرهادی نیا سرپرست گروه در این باره گفت: پس از اطلاع از موضوع عازم خراسان شمالی شدیم تا پلنگ را زنده گیری کنیم و در صورت امکان پس از نصب گردنبند ردیاب در زیستگاه های مناسب استان رهاسازی شود.

وی افزود: پس از اعزام به روستا ابتدا به بررسی شرایط موجود و آموزش مردم محلی پرداختیم. به تمامی خانه های روستا مراجعه کردیم و ضمن ارائه آموزش های لازم از مردم خواستیم تا سگ های خود را از محیط روستا جمع آوری کنند.

فرهادی نیا گفت: در بررسی فیلم های ثبت شده از پلنگ، بقایای لاشه سگ ها و گوسفندان تلف شده و آثار جراحات ناشی از حمله پلنگ بر روی بدن دو نفر از اهالی به این فرضیه دست یافتیم که پلنگ مذکور احتمالا به دلیل وجود نوعی مشکل جسمی قادر به شکار کردن در طبیعت نیست بنابراین برای تغذیه به روستا نزدیک شده و تحت هیچ شرایط نیز از روستا دور نمی شود.

سرپرست گروه اعزامی در ادامه گفت: پس از آن به مکان یابی به نصب تله مشغول شدیم. ابتدا در نظر داشتیم تله ها را در کوه مجاور به روستا که زیستگاه اصلی پلنگ بود فعال کنیم اما پس از مدتی متوجه شدیم پلنگ وارد روستا می شود بنابراین سه عدد تله درون کوچه های روستا کار گذاشته و برای جذب پلنگ از لاشه نیمه خورده یکی از سگها استفاده نمودیم.

فرهادی نیا افزود: اولین شبی که پلنگ بر روی لاشه حاضر شد درست ۴ شب پس از آخرین ورود حیوان به روستا و شکار یک سگ بود. پلنگ پس از ۴ روز از آخرین سگی که شکار کرده بود مجددا گرسنه شده و وارد روستا شد. اولین شب تله عمل کرد اما پلنگ در تله گرفتار نشده و فرار کرد. بلافاصله شب بعد مجددا پلنگ بر روی تله حاضر شده و این بار در تله گرفتار شد.

وی با اشاره به همکاری فوق العاده خوب اهالی روستا طی چندماه گذشته و حین عملیات زنده گیری پلنگ، گفت: خوشبختانه اهالی این روستا بسیار مردم با فرهنگی بودند و نه تنها در تمام مدت حمله پلنگ هرگز به فکر کشتن حیوان نبودند بلکه در شب گرفتار شدن پلنگ در تله هم هیچکس قصد آسیب رساندن به حیوان، پرتاب سنگ و چوب و غیره را نداشت و مردم فقط نظاره گر بودند و حتی از ایجاد سروصدا خودداری کردند.

فرهادی نیا افزود: متاسفانه پس از گرفتار شدن پلنگ در تله ازدحام عجیبی در اطراف تله ایجاد شده و تمام مردم منطقه برای مشاهده پلنگ از منازل خود خارج شدند. ما بسیار نگران بودیم چراکه پلنگ که بر اثر ازدحام جمعیت و ایجاد استرس زیاد، بسیار عصبانی شده بود و اگر به نحوی خود را از تله رها می کرد فاجعه بزرگی رخ می داد که خوشبختانه بلافاصله دکتر معماریان پلنگ را بیهوش نمود.

پس از بیهوش سازی و انجام معاینات اولیه این پلنگ ظهر یکشنبه (۹۳/۹/۳۰) به کلینیک حیات وحش پردیسان در تهران منتقل شد.

دکتر ایمان معماریان دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان در این باره گفت: پس از به دام افتادن پلنگ در تله، از طریق پرتاب دارت حاوی پیشرفته ترین داروی بیهوشی پلنگ را بیهوش کردیم. این پلنگ یک پلنگ نر و بسیار پیر بود که بر اثر افزایش سن دچار سائیدگی شدید دندانها، آبسه دهانی و عفونت فک و دهان شده بود.

پلنگ مهاجم از کشته شدن جان به در برد!

نمای داخل محل مخصوص نگهداری / پلنگ دقایقی از جعبه خارج نمی شد

معماریان افزود: این موضوع کاملا نشان می داد که این پلنگ توانایی شکار کردن و زندگی در طبیعت را از دست داده و علت نزدیک شدن پلنگ به روستا و حمله به دامهای اهلی و سگ های گله نیز همین موضوع بوده است. بررسی لاشه سگ های شکار شده توسط این پلنگ و فیلم تهیه شده از حیوان در حین خوردن لاشه یک سگ نشان می داد که به دلیل سائیدگی شدید دندانها این پلنگ حتی توان دریدن کامل لاشه را نداشته و فقط از جگر و قلب سگ های شکار شده تغذیه و مابقی لاشه را رها می کرده.

دکتر معماریان سن تقریبی این پلنگ را ۱۴ سال تخمین زد و اعتقاد داشت پلنگی با این سن تقریبا یک رکورد از لحاظ سن و سال پلنگ در کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: این پلنگ به هیچ عنوان قادر به زندگی و شکار در طبیعت نیست و در صورت رهاسازی در طبیعت مجددا جهت تغذیه به سکونتگاه های انسانی نزدیک خواهد شد که خطراتی را برای خود حیوان و مردم به همراه خواهد داشت.

این پلنگ فعلا در کلینیک بازپروی حیات وحش پارک پردیسان نگهداری می شود تا نسبت به سرنوشت حیوان تصمیم گیری شود. البته در صورت تامین بودجه دندانهای حیوان نیز طی مراحل درمانی ترمیم خواهد شد.

محمدصادق فرهادی نیا سن این پلنگ را بین ده تا پانزده سال اعلام کرد و گفت: تاکنون لاشه و جمجمه بیش از یکصد پلنگ را بررسی کرده ام اما به جرات می توان تاکنون پلنگی با این سن و سال در ایران مشاهده نشده است.

وی در مورد سرنوشت این پلنگ گفت: هرچند جابجایی پلنگ ها بین زیستگاه ها از لحاظ اصولی روشی کاملا تایید شده نیست ولی در ابتدای اعزام به خراسان شمالی هدف زنده گیری، نصب گردنبند ردیاب و رهاسازی پلنگ در زیستگاه مناسب دیگری بود اما بررسی شرایط جسمی، دندان ها و حملات متعدد حیوان به روستا گویای عدم توانایی زندگی در طبیعت بود، بنابراین تصمیم بر انتقال پلنگ به تهران گرفته شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج