جاباما
۱۶۲۷۰۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

۲۰ نکته خواندني درباره محمد مايلي کهن

محمد مايلي کهن به سمت مديريت فني تيم ملي اميد برگزيده شد تا بازگشتش به فوتبال را اين بار با اين سمت جشن بگيرد.

ورزش سه: محمد مايلي کهن به سمت مديريت فني تيم ملي اميد برگزيده شد تا بازگشتش به فوتبال را اين بار با اين سمت جشن بگيرد.

مایلی کهن که با درخواست محمد خاکپور به این سمت برگزیده شده، زندگی ورزشی پرماجرایی دارد که بد نیست برخی از نکات را با هم مرور کنیم:

۱مایلی کهن، متولد ۳۰ خرداد سال ۱۳۳۳ بود، او فوتبال را در تیم نفت تهران در سال ۱۳۵۳ شروع کرد و در مسابقات تهران سال ۱۳۵۴ آقای گل شد، در اسفند ۱۳۵۴ به پرسپولیس آمد و تا اسفند ۱۳۶۸ در این تیم ماند، او ابتدا دستیار علی پروین در تیم پرسپولیس و در سال ۶۹ دستیار او در تیم ملی شد، در سال ۷۱ سرمربی تیم ملی فوتسال، در سال ۱۳۷۴ سرمربی تیم ملی بزرگسالان و در سال ۱۳۷۸ سرمربی تیم شهرداری تبریز شد. سایر تیم های باشگاهی او عبارتند از: سایپا، پیکان، فولاد، گهر، تیم ملی امید و ...

۲ در سال ۱۳۸۰ برای اولین بار زمزمه حضورش در تیم ملی امید، شنیده شد اما صفایی فراهانی تشکیل تیم ملی امید را به چند ماه بعد ارجاع داد، با آمدن دادکان جای صفایی، در بازیهای آسیایی ۲۰۰۲ از وجود برانکو به عنوان سرمربی تیم مورد بهره برداری قرار گرفت و قرار بود او مربی توامان تیم ملی امید وبزرگسالان باشد، اما به دنبال قهرمانی در بوسان ۲۰۰۲ و سپس رفتن او از ایران، مایلی کهن سرمربی تیم ملی امید شد.

۳ رحمتی، طالب لو، مبعلی، جلال کاملی، میثم بائو، مصطفی مهدی زاده، جوادکاظمیان، سیاوش اکبرپور، مجتبی جباری، امیرحسین صادقی، حسین کعبی، علی بداوی، جلال حسینی و ... گروهی از نفراتی بودند که توسط او به تیم ملی امید دعوت شدند. ایران در پیش گروه رقابتها برابر تیم ملی امید ازبکستان به پیروزی در مجموع ۹-۲ رسید، با این برد ایران به مرحله دوم رقابتها صعود کرد. برای اولین و آخرین بار در این دوره بود که به مرحله نهایی مقدماتی المپیک در قاره آسیا رسیدیم. در مرحله دوم با تیم های کره جنوبی، چین و مالزی همگروه شدیم، از این گروه یک تیم به المپیک آتن می رفت، ایران بعد از ۲ باخت برابر کره جنوبی و چین، امید های خود را از دست داد.

۴ بلافاصله بعد ازباخت به ژاپن در فروردین ۱۳۸۳ از طریق فریادشیران به دادکان رییس وقت فدراسیون فوتبال پیام داد حاضر است از عنوانش استعفا دهد اما دادگان قبول نکرد با این حال در برنامه ورزش ومردم دادگان اعلام کرد که سقف مربیان ایرانی همین است و... فردای آن روز در برنامه ۹۰ ،مایلی کهن به شدت علیه دادکان تاخت و به اصطلاح معروف دعوای متقابل این ۲ شروع شد.

۵ مایلی کهن ۲ بار با تیم هایش جایزه اخلاق مند ترین تیم را برد یک بار در جام جهانی فوتسال ۱۹۹۲ و یک بار در سال ۱۹۹۶ و در جام ملتهای آسیا که در ۲ مورد ایران در نیمه نهایی رقابتها حضور یافت.

۶ کنفدراسیون فوتبال آسیا در فوریه ۱۹۹۷ از نتایج تیم ایران در بازیهای جام ملتهای آسیا با عنوان رنسانس یاد کرده و مایلی کهن را بر این اساس مورد تقدیر قرار داد.

20 نکته خواندني درباره محمد مايلي کهن

۷مایلی کهن در ۴۰ سال گذشته علیرغم آن که برای تحقق اخلاق در جامعه فوتبال اما بیشترین درگیری ها را با افراد مختلف از جامعه فوتبال داشته است گروهی از این افراد عبارتند از:مرتضی شمس، علی رئیسی، علی دایی، امیر قلعه نویی، محمد دادکان و...او مدتی هم علیه حبیب کاشانی حرف زد اما بعد از مدتی با او رابطه بسیار خوبی یافت.

۸ به هیچ کس در کار به اندازه فریادشیران اعتماد نداشته و در تمام تیم هایی که در آن حضور داشته است، اورا به عنوان دستیار و مربی دروازه بانی برگزید دوستی این ۲ از همکاری در تربیت بدنی استان تهران شروع شد.

20 نکته خواندني درباره محمد مايلي کهن

۹افرادی که مایلی کهن در تیم هایش به عنوان دستیار اول برگزید عبارت بودند از: مجید جهانپور، محمد احمدزاده، احدشیخ لاری، محمد خاکپور، محمد حسین ضیایی، مجید جلالی که این آخری در تیم سایپا مهمترین دستیار او بوده است.

۱۰ پسرش نعیم متولد ۱۳۵۸ فوتبالیستی خوب و کاپیتان تیم امید پرسپولیس در سالیان واپسین دهه ۷۰ بود که در ۲۲ سالگی فوتبال را کنار گذاشت.

۱۱ بهترین نتایج او در دوران مربیگری تیم ملی این نتایج بوده است:

ایران ۶ کره جنوبی ۲ /ایران۳ عربستان ۰/ایران ۴ چین ۱/ایران ۴ چین۲(در زمین حریف)/ایران ۱۷ مالدیو۰

این نتایج بهترین نتایج تاریخ فوتبال ما برابر این تیم ها بوده است.

20 نکته خواندني درباره محمد مايلي کهن

۱۲ مایلی کهن در سال ۱۳۷۸ اعلام کرد رفاقت با علی پروین مثل حرکت در اتوبان یک طرفه است، مشهورترین جمله رسانه ای آن سال در شرایطی بیان شد که او کار مربیگری در پرسپولیس و تیم ملی را با کمک علی پروین شروع کرده بود با این حال پروین هیچ گاه جواب او رانداد.

۱۳ مایلی کهن در اسفند ۱۳۶۸ بلافاصله بعد از کنار گذاشتن فوتبال و کنار گذاشته شدن از تیم پرسپولیس در نشریه پهلوان گفت هفته آینده پهلوان پنبه ها را معرفی میکنم، اما او هیچ وقت این کار را نکرد چرا که ۲ روز بعد علی پروین از او دعوت کرد به پزسپولیس برگشته ودستیارش شود.

20 نکته خواندني درباره محمد مايلي کهن

۱۴ در تیم ملی بزرگسالان نفراتی مثل مهرداد میناوند، نیمانکیسا، داریوش یزدانی، فرهاد مجیدی، مهدی مهدوی کیا،حامد کاویانپور، علیرضامنصوریان، نعیم سعداوی و... اولین بازی ملی خود را در دوران مربیگری ۱۹ ماهه او در تیم ملی انجام دادند.

۱۵- مایلی کهن هرگز در دوران مربی گری قهرمان نشده است.

۱۶-او اولین عنصر فوتبالی ایران است که به علت شکایت یکی از افراد جامعه فوتبال (علی دایی) زندان را تجربه کرده است.

20 نکته خواندني درباره محمد مايلي کهن

۱۷- مایلی کهن یکی از معدود مربیان معدود فوتبال ماست که دستی در نویسندگی دارد و دو کتاب تالیف کرده است. کتاب مایلی کهن درباره ماجراهای تیم ملی در زمان مربیگری او در جام ملت های آسیا ۹۶ و جام جهانی مقدماتی ۹۸، جزییات جالبی دارد و یک سند تاریخی محسوب می شود.

۱۸- از مایلی کهن ویدیوی مشهوری موجود است که خطاب به عادل فردوسی پور، مجری و تهیه کننده برنامه نود فریاد می زند و می گوید او فوتبال را به لجن کشیده است. مایلی کهن سابقه ای طولانی و شگفت انگیز در بیان حرف های تند روی آنتن برنامه های مختلف دارد. او نام یک خواننده مشهور ساکن خارج از ایران را به زبان آورده و یک بار هم با علی فتح الله زاده مدیرعامل استقلال دعوایی بچگانه روی آنتن انجام داده است. ممنوع التصویری او در یک دوره زمانی به دلیل همین فعالیت هاست.

۱۹- یکی از جالبترین صحنه های تاریخ فوتبال ملی تمرد مایلی کهن از تصمیم سرمربی وقت تیم ملی در سال ۱۹۸۲ در بازی های آسیایی دهلی است؛ مایلی کهن پس از اعلام تعویض نمی خواست از زمین بیرون بیاید.

۲۰- بیشترین صعود فوتبال ملی در رنکینگ فیفا طی دورانی رقم خورد که مایلی کهن هدایت تیم ملی را برعهده داشت. تیم ملی در این مقطع با صعودی ۸۰ پله ای از رتبه ۱۲۱ فیفا تا پله ۴۱ صعود کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج