جاباما
۱۶۲۱۴۰
۴ نظر
۵۰۰۸
۴ نظر
۵۰۰۸
پ

موضع رسمی دولت درباره قیمت دلار

طیب نیا درباره دلار از ۲۸۵۰ تومان در بودجه ۹۴ با توجه به افت قیمت نفت، گفت: دولت تصور می کند نرخی که در بودجه ۹۴ برای دلار در نظر گرفته شده، مناسب بوده و با واقعیات اقتصادی جامعه سازگار است و زمینه ایجاد هیجانات در بازار ارز را فراهم نمی کند.

خبرگزاری ایرنا: وزیر امور اقتصادی و دارایی از آغاز بحث‌های کاهش نرخ سود بانکی در دولت خبر داد و گفت: تغییر نرخ سود بانکی هم اکنون در حال بحث و گفت‌وگو است و امیدواریم هرچه زودتر تصمیم‌گیری در خصوص آن انجام شود هرچند این کاهش دستوری نخواهد بود بلکه با بهره‌گیری از سیاست‌های مناسب اقتصادی و به صورت طبیعی است.

علی طیب نیا در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدامات دولت برای کاهش نرخ سود بانکی، افزود: با توجه به آنکه نرخ تورم در یک سال گذشته تا حدود زیادی کاهش و از حدود ۴۰ به ۱۷ درصد تنزل یافته، انتظار این است که دربازار پول نیز نرخ سود به طور طبیعی کاهش یابد.

وی ادامه داد: البته معنای این امر آن نیست که دولت می خواهد به صورت دستوری در خصوص نرخ سود تصمیم گیری کند بلکه با استفاده از ابزار و سیاست های اقتصادی تلاش می شود نرخ سود با واقعیات جامعه سازگار شود.

وی اظهار داشت: نرخ سودی که هم اکنون بر بازار پول حاکم است، متناسب با واقعیات جامعه نیست و واقعیات جامعه و شرایط آن ایجاب می کند که در آینده نزدیک شاهد کاهش نرخ سود هم برای سپرده ها و هم برای تسهیلات باشیم.

طیب نیا تصریح کرد: شورای پول و اعتبار یک مرحله در گذشته در خصوص نرخ سود تصمیم گیری کرده و نرخ سود ۲۲ درصدی را برای سپرده های یکساله که مسوولان بانکی بر روی رقم آن توافق کرده بودند، تنفیذ کرد.

به گفته وی، تا انتهای سال روند نرخ سود بانکی ادامه دارد هرچند که دولت در جهت کاهش نرخ تورم و نرخ سود اقدام می کند.

کاهش نرخ سود بانکی با سیاست های مناسب اقتصادی و به صورت طبیعی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص اعلام رقم خاصی برای نرخ سود بانکی توسط شورای پول و اعتبار، افزود: اعلام رقم خاص از سوی این شورا خلاف قواعد اقتصادی و شرعی است و نمی توانیم نرخ سود را به صورت دستوری تعیین کنیم.

وی اظهار داشت: سود قطعی تحقق یافته در فعالیت های اقتصادی کشور توسط نظام بانکی کشور وصول شده و بین صاحبان منابع و سپرده گذاران توزیع می شود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: واقعیات اقتصادی کشور از وجود نرخ سودهای بالا حکایت نمی کند و قاعدتا عملکرد نظام بانکی کشور باید متناسب با واقعیات اقتصادی کشور باشد.

نرخ دلار ۲۸۵۰ تومانی تعیین شده در بودجه ۹۴ مناسب است

طیب نیا در پاسخ به دیگر پرسشی در خصوص درخواست برخی از نمایندگان مجلس برای کاهش نرخ دلار از ۲۸۵۰ تومان در بودجه ۹۴ با توجه به افت قیمت نفت، گفت: دیدگاه ها و نظرات متفاوتی در این خصوص در مجلس شورای اسلامی مطرح شده اما دولت تصور می کند نرخی که در بودجه ۹۴ برای دلار در نظر گرفته شده، مناسب بوده و با واقعیات اقتصادی جامعه سازگار است و زمینه ایجاد هیجانات در بازار ارز را فراهم نمی کند.

وی ادامه داد: در عین حال این رقم با نرخ بازار آزاد تفاوت محدودی دارد و امیدواریم بتوانیم با گشایشی که در بازار ارز ایجاد می شود نرخ بازار آزاد را به سمت نرخ مبادله ای سوق دهیم.

بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تا پایان سال تامین مالی می شود

وی اظهار داشت: در لایحه خروج از رکود که توسط دولت تنظیم شده، بحث تامین منابع مالی لازم برای فعالیت های اقتصادی، تولیدی و به ویژه سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: بنابراین در جلسات متعددی با حضور مدیران عامل، مدیران بانکی کشور و همچنین مقامات و مسوولین دولتی تلاش شد تا مشکلات و محدودیت هایی که در جهت تامین مالی وجود دارد، شناسایی و تصمیمات مناسبی را برای رفع این مشکلات و محدودیت ها اتخاذ کنیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان آنکه نظام بانکی تا انتهای مهر ماه سال جاری در مجموع ۱۷۷هزار میلیارد تومان برای فعالیت های اقتصادی تامین مالی کرده است، گفت: براین اساس تا انتهای سال بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام می شود و این به معنای این است که از ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی که نظام بانکی در سال گذشته تامین مالی کرده بود به مراتب بالاتر خواهیم رفت.

به گفته وی، از منابعی که در اختیار فعالیت های اقتصادی قرار گرفته نزدیک به ۶۰ درصد به عنوان سرمایه در گردش بوده و اولویتی که دولت برای نیاز سرمایه در گردش فعالیت های تولیدی و خروج از رکود تعیین کرده توسط نظام بانکی کشور اجرایی شده و امیدواریم تا انتهای سال بتوانیم مابقی تعهدات را اجرایی کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به سلامتی با این تز های شما بزودی بانکها ورشکست شده باید هندونه و سیگار بفروشن!!!

    • شیری

      آقای طیب نیا : حقوق ها را بر اساس سنوات سالانه افزایش دهید قیمت ها را ثابت کنید . نرخ دلار را دست نزنید زیرا تورم در راه است . این افتخار نیست که شما هر ارزش ریال را تضعیف کنید . این سیاست خوش آیند دولت هایی است که دست به تحریم ما زدند . بیایید از پول شویی به شدت جلوگیری کنید . شما با این کار رفاه را برای سرمایه داران و سختی را برای همه مردم به ارمغان می اورید این یک پیشنهاد است . اگر ریگی به کفش نباشد بهتر از نوشته های من عمل می کنید تا به ضرر مردم رنج کشیده ی و غیرتمند و پشتیبان نظام نباشد.

    • ایوب

      با توجه به وضعیت اقتصادی کشور که امکان سرمایه گذاری در تولید نمی باشد و اکثرا در بانکها سرمایه گذاری کرده اند در صورت یایین آمدن نرخ بهره بانکی شاهد جهش قیمت ارز خواهیم بود

    • آرمان

      کلا کاری جز گران کردن بلد نیستید کشوری که این همه ثروت خدادادی دارد با سوء مدیریت و رانت و انحصار به این وضعیت فلاکت بار اقتصادی افتاده است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج